Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 17:47

Dag iedereen

Ik zit nu al een tijdje met een probleem. Mijn paard wilt niet uit haar stal of gewoon niet mee met mij naar ergens. Ene keer we buiten zijn stapt ze mooi mee maar binnen krijg in haar nergens mee. Dan begint ze heel de gang achteruit te stappen en ik word dan zo gefrustreerd! Ze heeft het een paar weken niet gedaan en dan weer wel. Als iemand anders het probeert lukt dat direct, bij mijn bijrijder en ik lukt het totaal niet. Als ik een tik geef met de zweep dan loopt ze super snel naar achter of dreigt ze te steigeren. Ik weet niet meer wat ik moet doen met mijn vierjarige merrie. Ik kan haar gewoon niet meer alleen lekker uithalen en kuisen. In het rijden is ze super braaf enzo en in de piste ook, gewoon zo koppig voor mee te lopen.
Alvast bedankt ik probeer op elke reactie te reageren x

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:48

Hoe ervaren ben je zelf? Jong paard moet nog van alles leren.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:51

Wat doe je met je paard? Haal je haar enkel uit te stal om te 'werken' of geef je haar soms ook gwn een aai or so en zet je haar daarna weer terug? Mogelijk associeert ze jou gewoon met dingen die zi vervelend vindt (zoals werk).

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:05

Staat je paard op een pensionstal? Dan is het vaak zo dat als jij komt dat het paard dan iets 'moet'. Voor het paard betekent jouw komst vaak niet veel goeds. Haar eten krijgt ze in haar stal, en van iemand anders, dus waarom zou ze met jou mee willen? Zij weet niet dat jij haar eten betaalt.

Ik had dat heel lang geleden ook bij mijn eerste paard. Die kon ik nooit uit het land halen. Ik ben toen een aantal keer gekomen puur om haar iets lekkers te geven en iets leuks te doen, of om haar zelf op stal te zetten. Daarna ging het beter.

Zorg er dus voor dat je paard het leuk gaat vinden bij jou. Gefrustreerd raken en de zweep gebruiken zijn daar het tegenovergestelde van. Probeer dat dus vooral achterwege te laten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70518
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:05

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:18

TS is volgens haar profiel 16, dus ik ga er niet van uit dat ze heel erg veel ervaring heeft met zeer jonge paarden.

TS; als het alleen jou en je bijrijder niet lukt, ligt het probleem bij jullie. Het paard heeft ontdekt dat je niet consequent en streng (waar nodig) bent, en test je uit. Dat hoort ook een beetje bij de leeftijd; het klinkt als doodnormaal pubergedrag. Misschien kan je iemand op stal die wat sterker in zijn schoenen staat en meer ervaring heeft vragen om mee te kijken en je te helpen?

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:26

cissy schreef:
Hoe ervaren ben je zelf? Jong paard moet nog van alles leren.



Zelf niet zo ervaren maar heb bijna iedere dag begeleiding. Met haar doet ze het ook.... de enige naar waar ze wilt luisteren is de boer.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:26

Klinkt als een gebrek aan respect.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:28

goldyc schreef:
Wat doe je met je paard? Haal je haar enkel uit te stal om te 'werken' of geef je haar soms ook gwn een aai or so en zet je haar daarna weer terug? Mogelijk associeert ze jou gewoon met dingen die zi vervelend vindt (zoals werk).




Ik doe van alles, spelen in de piste en werken en gewoon kuisen

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:29

LindyH schreef:
Staat je paard op een pensionstal? Dan is het vaak zo dat als jij komt dat het paard dan iets 'moet'. Voor het paard betekent jouw komst vaak niet veel goeds. Haar eten krijgt ze in haar stal, en van iemand anders, dus waarom zou ze met jou mee willen? Zij weet niet dat jij haar eten betaalt.

Ik had dat heel lang geleden ook bij mijn eerste paard. Die kon ik nooit uit het land halen. Ik ben toen een aantal keer gekomen puur om haar iets lekkers te geven en iets leuks te doen, of om haar zelf op stal te zetten. Daarna ging het beter.

Zorg er dus voor dat je paard het leuk gaat vinden bij jou. Gefrustreerd raken en de zweep gebruiken zijn daar het tegenovergestelde van. Probeer dat dus vooral achterwege te laten.



Dit zal ik proberen, heb haar een tijd niet uit de weide kunnen halen. Ze ging dan steigeren recht voor me, heb het rijden twee weken gelaten en daarop gefocust. Nu komt er galopperend als ik roep.

DuoPenotti

Berichten: 29405
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:30

Je hebt veel problemen steeds met deze pony.
Je begeiding lijkt me dan ook zeker geen goede.
Zeker als ze het ook bij haar doet.
Of is die begeleiding een leeftijdsgenoot?

Echt eens goede hulp in gaan schakelen. Want anders gaan je problemen van kwaad tot erger.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:30

Matheno schreef:
Klinkt als een gebrek aan respect.


Ja inderdaad en uittesten. Hierop oefen ik elke dag in de piste voor het rijden.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:31

DuoPenotti schreef:
Je hebt veel problemen steeds met deze pony.
Je begeiding lijkt me dan ook zeker geen goede.
Zeker als ze het ook bij haar doet.
Of is die begeleiding een leeftijdsgenoot?

Echt eens goede hulp in gaan schakelen. Want anders gaan je problemen van kwaad tot erger.



Veel problemen bij een jonge pony is wel normaal. Heb ondertussen andere begeleiding die meerderjarig is en zelf een jong paard heeft opgeleid. Ondertussen al 4 begeleiders gehad.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:34

Is dit dezelfde die niet goed liep na de osteopaat? Is het beestje lichamelijk helemaal oké? Ik zou inderdaad betere begeleiding zoeken, zulke problemen kun je doorgaans niet op bokt oplossen...

DuoPenotti

Berichten: 29405
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:37

Nee problemen bij een jong paard is niet normaal.
Gelukkig niet zeg.

Nou dan maar opzoek naar de volgende want een begeleider die nu hetzelfde probleem heeft dan jij heb je niks aan.

Zoek eens een goed gediplomeerde.
Ipv aan blijven rommelen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:39

Precies wat ik al dacht en zo te lezen meer mensen met mij. Jij bent te overvaren voor deze pony die jou nu een maatje te slim is. Zoek goede begeleiding van een ervaren (grondwerk) instructeur en ga samen aan het werk om te leren hoe om te gaan met je pony.

Paarden willen graag dat jij de leiding neemt maar als ze je niet vertrouwen of als jij zelf onzeker bent dan vinden ze jou niet leider waardig. Dan nemen ze het van je over en kan het een bende worden.
Die boer is waarschijnlijk voor je pony een goede leider en straalt dat ook uit dus pony braaf. Jij niet en dan pony niet braaf.

Het is te leren dus houdt moed maar kost tijd en effort.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:05

Als ze wel naar de boer luistert en niet naar jullie, denk ik dat het probleem toch vooral bij jullie ligt. Je zegt dat ze het ook doet bij de begeleider. Krijgt je begeleider haar er dan door of niet? Zo niet, kan je beter een andere begeleider zoeken. 1 jong paar opleiden wilt niet meteen zeggen dat je een instructrice bent of dat je met een ander, misschien moeilijker, jong paard overweg kan.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:16

Eapy schreef:
Is dit dezelfde die niet goed liep na de osteopaat? Is het beestje lichamelijk helemaal oké? Ik zou inderdaad betere begeleiding zoeken, zulke problemen kun je doorgaans niet op bokt oplossen...



Nu loopt ze helemaal normaal, ze was gewoon stijf

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:18

DuoPenotti schreef:
Nee problemen bij een jong paard is niet normaal.
Gelukkig niet zeg.

Nou dan maar opzoek naar de volgende want een begeleider die nu hetzelfde probleem heeft dan jij heb je niks aan.

Zoek eens een goed gediplomeerde.
Ipv aan blijven rommelen.


Zij heeft een diploma ...

DuoPenotti

Berichten: 29405
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:20

Ik ook. In veter strikken.

Kom als de boer dit kan maar één zogenaamde begeleider mrt diploma niet moet je toch echt achter de oren krabben.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:23

Ik vraag deze vraag voor mensen die tips hebben en niet om aan te horen dat ik te onervaren ben voor een jong paard. Er zijn wel meerdere die dat doen hoor. In de piste ben ik haar de baas dus zo onervaren ben ik ook weer niet hoor. Het ligt niet aan de begeleiding want ze doet het bijna bij iedereen, ze test gewoon uit. Ik vraag alleen om tips en geen mensen die zeggen om andere begeleider te zoeken of om een ander paard of zoiets. Ja ook al heb ik veel problemen met mijn pony maar daarvoor moet ik haar toch niet weg doen. Ik ben al door hel geweest met haar en dat was niet voor niks om nu op te geven. Mijn begeleider is gediplomeerd en niet gewoon een vriendin! Als het niet zij is is het de stal of ben ik het. Graaf gewoon tips zoals jullie bij andere geven. Danku

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:25

DuoPenotti schreef:
Ik ook. In veter strikken.

Kom als de boer dit kan maar één zogenaamde begeleider mrt diploma niet moet je toch echt achter de oren krabben.


Wat als die begeleider nu een bekende ruiter was, dan zouden jullie wel anders praten dat het aan haar en mij laten.

DuoPenotti

Berichten: 29405
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:27

Oké ga je zo toch verder :evaw:

Tip is zoek een goede grondwerk instructie.

Doe ermee wat je wilt.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:29

[quote"DuoPenotti"]Oké ga je zo toch verder :evaw:

Tip is zoek een goede grondwerk instructie.

Doe ermee wat je wilt.[/quote]

Ik weet heus wel hoe je een pony manieren moet leren. Na 2 maanden les om een band op te bouwen.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 20:32

En trouwens mijn pony doet ook stout als ik haar opzadel. Velen zeiden door een verkeerd zadel. Heb dan een zadelpasser laten komen en een zadel gekocht van 1 van de beste merken. Maar nee ze doet het nog steeds hoor. Dus een goeie hulp is dit ook niet zo.