Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn paard wilt niet uit haar stal!!!

 
Profiel   

GDG schreef
TisMO schreef
Ze kan niet twee dagen of een halve week zonder dat ze beweegt in de piste. Het is nog steeds een jong paard en gewoon een paar stapjes en terug op stal is onmogelijk met haar.

Hoezo? Juist zo'n jong paard hoef/moet je nog helemaal niet zo vaak aan het werk zetten. Als ze de hele dag buiten staat in een groep hoef je echt niet steeds met haar te werken.


Nu staan ze binnen, daarom ook het probleem van stil staan in de gang. Als ze op de weide staat heb ik dat probleem niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 00:12 



 
Profiel   

Matheno schreef
Al eens een flinke tik gegeven toen ze niet mee wilde lopen?



Nee niet echt, gewoon eens een klein tikje

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 00:13 



 
Profiel   

Goof schreef
Hoe vaak rijd je en hoe vaak komt je paard buiten in de wei of met andere paarden?


Ik rijd ongeveer vier keer in een week en ze krijgt twee dagen rust en voor het rijden altijd eerst grondwerk of soms door weersomstandigheden alleen grondwerk. Momenteel kunnen ze niet op de wei. Normaal staan ze zomer en winter op de wei als het weer mee zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 00:17 



 
Profiel   

Wat versta jij onder grondwerk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 00:48 



 
Profiel   

Je pony wil de stal niet uit, je bent het plezier kwijt en de pony is schrikkerig. Drie topics die allemaal met elkaar samenhangen. Ze heeft geen respect voor je dus ga zelf eens in de leer bij een echte paardenman/vrouw want het lijkt toch echt dat jouw houding het probleem is. Niet erg, kun je veranderen maar dan moet je wel willen leren en niet de fout bij het dier leggen. En voordeel ? Dan komt het plezier vaak ook terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 01:01 



 
Profiel   

TisMO schreef
Goof schreef
Hoe vaak rijd je en hoe vaak komt je paard buiten in de wei of met andere paarden?


Ik rijd ongeveer vier keer in een week en ze krijgt twee dagen rust en voor het rijden altijd eerst grondwerk of soms door weersomstandigheden alleen grondwerk. Momenteel kunnen ze niet op de wei. Normaal staan ze zomer en winter op de wei als het weer mee zit.


Hoeveel komt je paard buiten dan? In de paddock? Gewoon lekker om paard te zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 08:47 



 
Profiel   

TisMO schreef
GDG schreef
Hoezo? Juist zo'n jong paard hoef/moet je nog helemaal niet zo vaak aan het werk zetten. Als ze de hele dag buiten staat in een groep hoef je echt niet steeds met haar te werken.


Nu staan ze binnen, daarom ook het probleem van stil staan in de gang. Als ze op de weide staat heb ik dat probleem niet.

Zoek een andere stal. Hoe kun je je dier dit nou aandoen? Dat dit dier 24/7 in een hokje moet staan alleen maar voor jouw gemak, hoe egoïstisch. Oh wacht, ik bedenk ineens dat je pas 16 bent. Niet dat dat je ontslaat van nadenken maar het is wel een verzachtende factor.

Ga alsjeblieft je verdiepen in het wezen 'paard', in wat een paard nodig heeft om gezond (in het hoofd) te kunnen zijn. Sta eens stil bij hoe het leven van je paard er nu uitziet, dag in dat uit. En dan zonder allerlei vergoelijkende argumenten die eigenlijk alleen maar over jou gaan (niets beters in de buurt, fijne mensen hier, het duurt maar 'even' etc.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 08:59 



 
Profiel   

Het klinkt alsof dit paard bedacht heeft dat stal = rust en bak = hard werken. In stal hoeft ze niks dus dat is fijn, en als ze naar buiten gaat moet ze heel veel en wordt ze gepusht.

Kwestie van omdenken.

Ik zou eens een paar dagen achter elkaar het volgende doen: je loopt een paar rondjes in de stal, neemt haar mee de stal uit, en daar mag ze stilstaan (dwing haar niet maar laat haar zelf stilvallen, als ze gaat scharrelen ofzo is dat ook allemaal prima, dat is haar eigen keus). Als ze dat fijn vindt, kun je haar daar ook aaien, of lekker tegen haar kletsen ofzo, maar dat hoeft niet.
Maak buiten de plek waar ze rust krijgt, en verleg die grens steeds naar een stukje verder.
Als je dit heel consequent doet, gaat ze beseffen dat meegaan eigenlijk heel fijn is.
Zodra je dan een minuutje stilgestaan hebt loop je terug de stal in, loopt in stal een aantal rondjes en dan ga je weer naar buiten en daar sta je weer even stil, etc.

Je schuift steeds een stukje verder op naar waar ze normaal niet heen wil, maar het is extreem belangrijk dat je dat niet als doel hebt, en dat je het niet van haar vraagt toch door te lopen als ze stopt. Als ze stopt, ga daar maar gewoon even in mee, want anders wordt buiten weer opnieuw een nare plek waar ze continu over haar grens wordt gevraagd. Op haar grens wacht je dan weer even en dan loop je terug naar stal en herhaal je het gewoon nog een keer.

Zodra ze dat spelletje door gaan krijgen beginnen ze vaak al vlot mee te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 09:33 



 
Profiel   

TisMO schreef
Goof schreef
Hoe vaak rijd je en hoe vaak komt je paard buiten in de wei of met andere paarden?


Ik rijd ongeveer vier keer in een week en ze krijgt twee dagen rust en voor het rijden altijd eerst grondwerk of soms door weersomstandigheden alleen grondwerk. Momenteel kunnen ze niet op de wei. Normaal staan ze zomer en winter op de wei als het weer mee zit.


Je pony staat dus gewoon opgehokt en komt er alleen uit als jij er bent en gaat rijden.
Pony is gewoon niet blij.

Ik zou eens opzoek gaan naar een stal waar ze in de winter wel buiten komen. Een plekje waar je pony dan even kan stoeien met anderen en vrije beweging heeft.
Want mentaal zal je pony ook niet helemaal lekker in zijn vel zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 09:42 



 
Profiel   

TisMO schreef
En trouwens mijn pony doet ook stout als ik haar opzadel. Velen zeiden door een verkeerd zadel. Heb dan een zadelpasser laten komen en een zadel gekocht van 1 van de beste merken. Maar nee ze doet het nog steeds hoor. Dus een goeie hulp is dit ook niet zo.


Nou en?
Ik kan juwelen kopen die een fortuin kosten, maar waar mijn oren toch lekker groen van uitslaan hoor :D Been there, done that. Prijs zegt niks. Mag je het duurste zadel kopen, maar dat is geen garantie dat het past op de rug van jouw paard.


Ik heb pagina 1 doorgelezen, en een beetje van de laatste pagina.
Je lijkt niet veel te willen aannemen, en hebt meteen overal een weerwoord klaar. Dat je begeleider meerderjarig is wilt niks zeggen - ik ben ook meerderjarig, al 14 jaar zelfs. Maar geen haar op mijn hoofd zou er over denken iemands begeleider te willen zijn met een jong paard, omdat ik niet voldoende ervaring heb met die jonge dieren. Terwijl ik toch al ruim 20 jaar tussen de paarden huppel hoor.

Het grootste probleem lijkt mij dat je paard niet gelukkig is. En dat is ook niet vreemd - ze komt namelijk niet buiten en krijgt dus niet de kans gewoon vrolijk paard te zijn. Zolang je het dier op een postzegel parkeert, zal het gefrustreerd blijven. Of je nou 1x of 14x per week rijdt - dat is niet "paard zijn". Lekker heel de dag buiten, dat is paard zijn! Begin daarmee, en je zal meteen verschil merken. Jij ervaart "spelen, grondwerk, poetsen" misschien niet als "werken" maar dat is het voor je paard wel --> het wordt namelijk in de piste, tussen hekjes gezet, of op de poetsplaats, en moet daar aan jouw verwachtingen voldoen. Dat is dus wél werken.

Ondertussen kan het natuurlijk niet zijn dat ze uithaalt naar jou als je haar uit de stal wilt halen, dat is niet oké. Maar om eerlijk te zijn vind ik het ook niet oké dat je haar uit de stal moet halen met een zweep in de hand om haar aan te sporen. Dan zou voor mij de lol er meteen af zijn. Wij hebben ooit een stalknecht gehad die met de zweep in de hand mijn vorige paard van de wei haalde - NEEN. Als je niet met die dieren kan omgaan zoals het hoort, blijf er dan af.
Wat is het verschil tussen jou en de boer? Waarom kan die het wel, en jij niet? Als die het paard uit de stal haalt, wat gaat hij dan met haar doen? Brengt hij haar naar de wei, naar de piste? En laat hij haar dan haar ding doen? Of blijft hij met haar bezig --> met haar werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 15:39 



 
Profiel   

GDG schreef
TisMO schreef
Ze kan niet twee dagen of een halve week zonder dat ze beweegt in de piste. Het is nog steeds een jong paard en gewoon een paar stapjes en terug op stal is onmogelijk met haar.

Hoezo? Juist zo'n jong paard hoef/moet je nog helemaal niet zo vaak aan het werk zetten. Als ze de hele dag buiten staat in een groep hoef je echt niet steeds met haar te werken.


Dit vind ik een onnodige reactie. Normaal staan de paarden op de weide nu zijn ze gemest dus staan ze twee weken binnen. Dit is de stal waar ze het meest buiten mogen en met de grootste weides. Bij alle andere stallen kunnen ze maar over heel het jaar drie maanden op de weides ofzo. Dus voor u iets zegt moet u ook wel de situatie weten. Niet omdat jij als enige persoon hier zegt om van stal te veranderen dat ik dat gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 22:41 



 
Profiel   

Cowgirl: ze staan winter en zomer op weide. Nu twee weken niet ivm weides gemest

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 22:44 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
TisMO schreef
En trouwens mijn pony doet ook stout als ik haar opzadel. Velen zeiden door een verkeerd zadel. Heb dan een zadelpasser laten komen en een zadel gekocht van 1 van de beste merken. Maar nee ze doet het nog steeds hoor. Dus een goeie hulp is dit ook niet zo.


Nou en?
Ik kan juwelen kopen die een fortuin kosten, maar waar mijn oren toch lekker groen van uitslaan hoor :D Been there, done that. Prijs zegt niks. Mag je het duurste zadel kopen, maar dat is geen garantie dat het past op de rug van jouw paard.


Hij laat haar doen. Brengt naar de wei of paddock.


Ik heb pagina 1 doorgelezen, en een beetje van de laatste pagina.
Je lijkt niet veel te willen aannemen, en hebt meteen overal een weerwoord klaar. Dat je begeleider meerderjarig is wilt niks zeggen - ik ben ook meerderjarig, al 14 jaar zelfs. Maar geen haar op mijn hoofd zou er over denken iemands begeleider te willen zijn met een jong paard, omdat ik niet voldoende ervaring heb met die jonge dieren. Terwijl ik toch al ruim 20 jaar tussen de paarden huppel hoor.

Het grootste probleem lijkt mij dat je paard niet gelukkig is. En dat is ook niet vreemd - ze komt namelijk niet buiten en krijgt dus niet de kans gewoon vrolijk paard te zijn. Zolang je het dier op een postzegel parkeert, zal het gefrustreerd blijven. Of je nou 1x of 14x per week rijdt - dat is niet "paard zijn". Lekker heel de dag buiten, dat is paard zijn! Begin daarmee, en je zal meteen verschil merken. Jij ervaart "spelen, grondwerk, poetsen" misschien niet als "werken" maar dat is het voor je paard wel --> het wordt namelijk in de piste, tussen hekjes gezet, of op de poetsplaats, en moet daar aan jouw verwachtingen voldoen. Dat is dus wél werken.

Ondertussen kan het natuurlijk niet zijn dat ze uithaalt naar jou als je haar uit de stal wilt halen, dat is niet oké. Maar om eerlijk te zijn vind ik het ook niet oké dat je haar uit de stal moet halen met een zweep in de hand om haar aan te sporen. Dan zou voor mij de lol er meteen af zijn. Wij hebben ooit een stalknecht gehad die met de zweep in de hand mijn vorige paard van de wei haalde - NEEN. Als je niet met die dieren kan omgaan zoals het hoort, blijf er dan af.
Wat is het verschil tussen jou en de boer? Waarom kan die het wel, en jij niet? Als die het paard uit de stal haalt, wat gaat hij dan met haar doen? Brengt hij haar naar de wei, naar de piste? En laat hij haar dan haar ding doen? Of blijft hij met haar bezig --> met haar werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 22:47 



 
Profiel   

Dan kan daar dus wel een verschil in zitten! Bij jou heeft je paard geleerd dat als hij uit de stal komt, ze moet werken. Altijd.

Zelfs op de poetsplaats staan is werken voor een paard - het staat vast aan een touw, en moet stil blijven staan. Dit is dus werken :)

Probeer dus ook eens niét te werken. Zet je paard gewoon buiten, en laat haar doen. Zodat ze jou niet enkel linkt aan werken, maar ook aan ontspanning.
Los van jou is die ontspanning ook nodig voor een paard, de boog kan niet altijd gespannen staan en ze moeten hun ei ook kwijt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 09:05 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Dan kan daar dus wel een verschil in zitten! Bij jou heeft je paard geleerd dat als hij uit de stal komt, ze moet werken. Altijd.

Zelfs op de poetsplaats staan is werken voor een paard - het staat vast aan een touw, en moet stil blijven staan. Dit is dus werken :)

Probeer dus ook eens niét te werken. Zet je paard gewoon buiten, en laat haar doen. Zodat ze jou niet enkel linkt aan werken, maar ook aan ontspanning.
Los van jou is die ontspanning ook nodig voor een paard, de boog kan niet altijd gespannen staan en ze moeten hun ei ook kwijt :)


Zal ik doen, nu ga ik af en toe gewoon met haar gaan grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 12:58 



 
Profiel   

TisMO schreef
LWDaisy schreef
Dan kan daar dus wel een verschil in zitten! Bij jou heeft je paard geleerd dat als hij uit de stal komt, ze moet werken. Altijd.

Zelfs op de poetsplaats staan is werken voor een paard - het staat vast aan een touw, en moet stil blijven staan. Dit is dus werken :)

Probeer dus ook eens niét te werken. Zet je paard gewoon buiten, en laat haar doen. Zodat ze jou niet enkel linkt aan werken, maar ook aan ontspanning.
Los van jou is die ontspanning ook nodig voor een paard, de boog kan niet altijd gespannen staan en ze moeten hun ei ook kwijt :)


Zal ik doen, nu ga ik af en toe gewoon met haar gaan grazen.


Ook dit kan als "werk" ervaren worden --> je pony loopt namelijk aan het halstertouw, "hangt" dus vast aan jouw arm, en kan daardoor dus niet vrij bewegen. Dus kijk even aan of ze dit rustig doet, of ze hierbij ontspannen is. Als ze trippelt oid, mag je er vanuit gaan dat ze in haar hoofd aan het werk is.

Mijn paard zou het fijn vinden, maar zij staat 24/7 op de wei (met schuilstal), dus dat korte moment dat zij aan het touw zou " vast zitten", zou in haar geval niet opwegen tegen de vrijheid die ze de andere 23 uur van de dag ervaart en vrij kan bewegen.

Jij denkt wss dat dat grazen niet onder werken valt, en dat snap ik. Maar je pony moet lopen waar jij beslist dat ze mag lopen, en dat in stap. Is dat "werken"? Nee, niet echt, maar het is ook niet "vrij haar ding doen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 08:07 



 
Profiel   

Heb ik ook gehad. Op een gegeven moment gewoon achteruit er uitgelopen. Meg wortels en snoepjes komen ze ook een eind..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 08:13 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Dan kan daar dus wel een verschil in zitten! Bij jou heeft je paard geleerd dat als hij uit de stal komt, ze moet werken. Altijd.

Zelfs op de poetsplaats staan is werken voor een paard - het staat vast aan een touw, en moet stil blijven staan. Dit is dus werken :)

Probeer dus ook eens niét te werken. Zet je paard gewoon buiten, en laat haar doen. Zodat ze jou niet enkel linkt aan werken, maar ook aan ontspanning.
Los van jou is die ontspanning ook nodig voor een paard, de boog kan niet altijd gespannen staan en ze moeten hun ei ook kwijt :)



Heb vandaag een uur gaan wandelen naar het bos en ze liep heel ontspannen met hoofd omlaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 20:08 



 

Toen mijn paard net 4 was, ging ik er 1 keer per maand op. De rest van de tijd stond hij buiten met vriendjes. Het enige wat ik met hem deed, was lange wandelingen maken aan de hand, af en toe eens longeren en simpele grondwerk oefeningen. Heb mijn paard gekocht toen hij 1 was en heel veel tijd en energie gestopt aan creëren van vertrouwen.

In de 5 jaar dat hij bij mij is, zijn er zeker ook mindere periodes geweest. Gaande van te veel hormonen toen hij nog hengst was, tot aftasten van grenzen tussen zijn 3de en 4de levensjaar. Vorige zomer heeft een trainer mij overtuigd om mijn paard, ondanks zijn gevoelige neus, toch bitloos te rijden. Grootste vergissing ooit, met mega probleem gedrag tot gevolg en een paard dat niet meer naar buiten wilde. Die gevoelige neus was geen aanstellerij, bitloos werken was gewoon mega pijnlijk voor mijn paard en ik had het compleet gemist. Het dier had geen andere keuze als voor probleem gedrag te kiezen. Met slaan had ik geen stap verder gekomen, in tegendeel. Ging mijn paard niet vooruit, stuurde ik hem achteruit. En vooral zelf kalm en rustig blijven hielp mijn paard vooruit.

Mijn paard verwacht van zijn begeleider dat hij erop kan vertrouwen en dat je de leiding neemt. Je moet heel duidelijk grenzen stellen en kordaat zijn waar nodig. Wil je vooral vriendjes zijn met hem, ziet hij dat je onder de indruk bent van zijn Macho gedrag of ben je te lief in je commando's, dan krijg je een dikke middenvinger omhoog.

Er kunnen dus verschillende oorzaken aan de basis liggen van jou probleem:
1. Je paard heeft pijn.
2. Je bent geen duidelijke leider.
3. Je mist de ervaring en de kennis om een jong paard op te leiden.
4. Je paard is nog te onvolwassen om 5 dagen per week aan het werk te gaan (en ja dat kan, de mijne was op zijn 4de mentaal absoluut nog niet klaar om aan het werk te gaan)

En wat is er mis met je paard wat vakantie te geven? Zeker jonge paarden hebben nood aan pauzes om even alles te kunnen verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 21:47 



 
Profiel   

TisMO schreef
Heb vandaag een uur gaan wandelen naar het bos en ze liep heel ontspannen met hoofd omlaag.


Fijn zo! Zoek idd dingen die je paard als ontspannend ervaart, zodat het niet altijd "werken" is waarvoor die uit de stal komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:00 



 
Profiel   

TisMO schreef
BaileyMix schreef
Wat wil je hier horen dan?



Gewoon tips, maar geen commentaren met dat ik een nieuwe pony of lesgeefster moet hebben.


Een lesgeefster is anders wel de beste tip die je kunt krijgen
Net als grondwerkles. Daar leer je namelijk hoe jij je moet gedragen zodat het paard ook jou wil volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:48 



 
Profiel   

TisMO schreef
LWDaisy schreef
Dan kan daar dus wel een verschil in zitten! Bij jou heeft je paard geleerd dat als hij uit de stal komt, ze moet werken. Altijd.

Zelfs op de poetsplaats staan is werken voor een paard - het staat vast aan een touw, en moet stil blijven staan. Dit is dus werken :)

Probeer dus ook eens niét te werken. Zet je paard gewoon buiten, en laat haar doen. Zodat ze jou niet enkel linkt aan werken, maar ook aan ontspanning.
Los van jou is die ontspanning ook nodig voor een paard, de boog kan niet altijd gespannen staan en ze moeten hun ei ook kwijt :)



Heb vandaag een uur gaan wandelen naar het bos en ze liep heel ontspannen met hoofd omlaag.


Dat is een prima idee. Wandelen, spelletjes doen, dingen die paarden leuk vinden. Over een poosje kijkt ze uit naar jouw komst en gaat ze graag mee.

Fijn om te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:52 



 
Profiel   

Wellicht kan je kijken naar connection training, daarmee ga je op een positieve manier aan de slag om ontspanning en verbinding te verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 12:31 



 
Profiel   

Klinkt als een behoorlijk triest verhaal voor een 3 jarige paard. Sneu dat dit dier al zo'n "bagage" bij zich draagt. Nu kan ik e niet echt helpen in dit gedrag maar er zijn hier genoeg mensen die je vast verder kunnen helpen.

Het enige wat in mij op kwam was.... kan je haar niet tijdelijk in 1 van de voorste boxen zetten zodat die gang korter word.(set it up fot succes). Als het dan soepel verloopt eens een stapje verder naar achteren lopen en het zo op bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 04:18 



 
Profiel   

Is ondertussen opgelost, we doen nu meer leukere dingen en rijden komt op de laatste plaat. We zijn ook niet meer steng geweest maar juist lief en dan gaat ze wel vooruit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 21:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen