Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden bokken paddock kapot

 
Profiel   

Hoihoi,

Wij hebben mooie paddocks. Alleen mijn paard en de merrie naast haar lopen ruzie te maken over het hek heen.

De merrie heeft al vaker met dr been daardoor vast gezeten in het draad. Het is een houten omheining met schrikdraad.

Mijn paard voelt zich al heel gauw bedreigd als een ander paard te dicht bij haar komt. Maar toch zoekt ze het zelf ook op.

Nu is de paddock al meerdere keren kapot gegaan. En zijn ze allebei daardoor al gewond geraakt.. gelukkig geen schokkende wondjes. Maar als dit zo door gaat

Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 09:58 



 
Profiel   

Niet meer naast elkaar zetten al geprobeerd?
Eventueel met een extra draadje ertussen in beiden paddocks op minimaal 50cm afstand van de omheining, zodat ze niet bij de omheining bij elkaar kunnen komen.
Krijgen ze eten op de paddocks? Hoe groot zijn de paddocks? Hebben ze genoeg te doen (eten, afleiding, ruimte, maatje, enz), waardoor ze wat minder op elkaar kunnen letten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:01 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Niet meer naast elkaar zetten al geprobeerd?
Eventueel met een extra draadje ertussen in beiden paddocks op minimaal 50cm afstand van de omheining, zodat ze niet bij de omheining bij elkaar kunnen komen.
Krijgen ze eten op de paddocks? Hoe groot zijn de paddocks? Hebben ze genoeg te doen (eten, afleiding, ruimte, maatje, enz), waardoor ze wat minder op elkaar kunnen letten?


Mijn paard staat samen met een ruin. Ze krijgen buiten hooi. Dit ligt expres al op afstand omdat mijn paard erge voernijd heeft. (Ook met het drinken).. de grootte durf ik zelf niet zo te zeggen. Maar het is een ruime paddock. Alleen zoeken ze elkaar telkens op. Staan op stal ook naast elkaar en dan is het de eerste 5 min ook even elkaar irriteren.

Niet meer naast elkaar zetten zou ik kunnen vragen aan de staleigenaren. Alleen staan er veel merries op stal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:04 



 
Profiel   

Hoe groot zijn die paddocks?
Als ze groot genoeg zijn kun je een draadje spannen op een meter van het hek zodat ze zich niet meer bedreigd voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:04 



 
Profiel   

Extra draadje op een meter van de omheining in beide paddocks inderdaad. In ieder geval ver genoeg dat ze bij een schop in die richting de omheining niet meer kunnen raken.

Staan de paarden alleen? Is het geen optie om de groepen iets anders in te delen en de merrie of jouw paard in een andere paddock erbij te zetten waar ze niet bij elkaar in de buurt staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:06 



 
Profiel   

Dan zou ik inderdaad dat draadje extra er tussen overwegen zodat ze niet meer direct contact kunnen zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:07 



 
Profiel   

Hoe hoog zit je bovenste regel/draad? Mijn ervaring is dat als de ruziemakers makkelijk met het hoofd over de draad kunnen, ze veel eerder met een maaiend voorbeen de regel/draad beschadigen. Oplossing is om een extra hogere draad (schofthoogte ongeveer) te plaatsen, dan houden ze vanzelf meer afstand tot de omheining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:11 



 
Profiel   

Niet meer naast elkaar zou de mooiste oplossing zijn, want dit geeft beide dieren sowieso veel stress. Jij zou ook niet de hele dag met een buurman die je niet mag willen worden opgescheept.

Soms liggen paarden elkaar gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:14 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Hoe hoog zit je bovenste regel/draad? Mijn ervaring is dat als de ruziemakers makkelijk met het hoofd over de draad kunnen, ze veel eerder met een maaiend voorbeen de regel/draad beschadigen. Oplossing is om een extra hogere draad (schofthoogte ongeveer) te plaatsen, dan houden ze vanzelf meer afstand tot de omheining.


Zouden ze dan ook minder achteruit trappen? Want het paard naast haar staat soms met 1 achterbeen in het draad. En ze hebben ook weleens de balken kapot getrapt. Chagrijnig kont er naartoe draaien en trappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:26 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Niet meer naast elkaar zou de mooiste oplossing zijn, want dit geeft beide dieren sowieso veel stress. Jij zou ook niet de hele dag met een buurman die je niet mag willen worden opgescheept.

Soms liggen paarden elkaar gewoon niet.


Ik moet eerlijk bekennen dat mijn paard een echte merrie is. En daarnaast een verleden heeft. Ze is dus zeker niet de makkelijkste en voelt zich al heel gauw bedreigd. Ze heeft weleens naast een andere merrie gestaan maar ook die was een echt kreng af en toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 10:27 



 
Profiel   

Mark3 schreef
criollo_yess schreef
Hoe hoog zit je bovenste regel/draad? Mijn ervaring is dat als de ruziemakers makkelijk met het hoofd over de draad kunnen, ze veel eerder met een maaiend voorbeen de regel/draad beschadigen. Oplossing is om een extra hogere draad (schofthoogte ongeveer) te plaatsen, dan houden ze vanzelf meer afstand tot de omheining.


Zouden ze dan ook minder achteruit trappen? Want het paard naast haar staat soms met 1 achterbeen in het draad. En ze hebben ook weleens de balken kapot getrapt. Chagrijnig kont er naartoe draaien en trappen


Nou ja, omdraaien en bokken naar elkaar gebeurt meestal nadat er ""aan de voorkant"" al gedreigd is. Hier de ervaring dat als ze niet over de omheining komen met het hoofd, dat er ook minder geslagen wordt, omdat de afstand tussen de paarden groter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 13:44 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Hoe hoog zit je bovenste regel/draad? Mijn ervaring is dat als de ruziemakers makkelijk met het hoofd over de draad kunnen, ze veel eerder met een maaiend voorbeen de regel/draad beschadigen. Oplossing is om een extra hogere draad (schofthoogte ongeveer) te plaatsen, dan houden ze vanzelf meer afstand tot de omheining.
[/quote]




Bedankt! We hebben de afstand tussen de paddocks vergroot met een extra stukje omheining. Nu is het probleem verholpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 07:53 



 
Profiel   

Fijn, geeft wat meer rust.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen