rouwen om maatje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 13:05

Om mezelf wat moed in te praten, zou ik wel wat ervaringen willen uitwisselen over paarden die rouwen na het overlijden van hun maatje.

Wij hadden een new forest (23)ruin en shet (25) apart staan. 17jr geleden kwamen die samen te staan. We reden vaak samen, nam de shet aan de hand mee etc Spelenderwijs zijn ze ook in 1 box terecht gekomen en dat ging als vanzelf, waarna ze daarna altijd 24/7 samen waren.
Toen al eens gedacht dat het ooit weleens lastig kon zijn als eentje weg zou vallen.

8jr geleden kwam onze merrie (28) erbij. Prima match en ook weer altijd samen.

Onze hengst is met 6jr gecastreerd en stond ernaast of apart met de merrie, omdat erbij niet altijd goed ging.

Toen kwam 5jr geleden onze ruin (22) en ook 24/7 erbij. Die heeft nog wel speel momenten

De ex hengst laten inslapen. Rest heeft afscheid genomen, maar ze reageerden niet heel erg op het afscheid, behalve een normale reactie op de dood.

In 2019 kwam er een ruin (10) bij die niet goed sociaal was. Hij is een tijd weg geweest en kwam daarna weer terug na onze verhuizing en meer ruimte.
Ook kwam onze merrie (14) erbij.

De ruin is ingeslapen en de rest nam nauwelijks afscheid. Alleen de merrie van 14 heeft wat staan roepen.

Maar nu moesten we 2wk geleden de new forest ruin laten gaan. Hij mankeerde wel al jaren dingetjes, maar was altijd vrolijk, lag goed in de groep, deed aan alles nog mee etc.
's ochtends werd ik wakker van lawaai en was het mis. De rest stond er omheen. Hij was tegen de schuur aan gevallen, maar we kregen hem nog een paar pasjes in de benen zodat hij in de bak op het zand kon liggen.

De rest liep weg. De shet ging verderop bij een bak hooi staan en de andere 3 ( familie) stonden op het pad naast de bak bij een hooibak te eten.
Alleen de ruin van 22 kwam wat duwen, trappen en bijten. Dat hebben we ook toegelaten.

Na het inslapen is hij blijven liggen en liepen ze wel langs, maar ik zag weinig reactie. De familie ging op enkele meters staan en liggen slapen.
's Middags wilde ik er vanwege wild, vogels etc er een zeil over. Toen kwam de ruin van 22 weer en hem onder het zeil laten kijken weer tot hij klaar was.

Daarna is hij aan de weg gelegd naast ons huis. De shet heeft toen staan staren en ook de volgende ochtend stond hij te kijken. Bij ophalen liep hij weg en reageerde alleen de merrie van 28 even.

Maar nu; De merrie en shet liepen veel samen, maar ik zie hem erg veel alleen staan. Hij sluit zich af en toe kort aan bij de rest, maar doet weinig moeite. Zo was hij altijd wel een beetje, maar nu zijn maatje weg is, valt dat meer op.
Hij eet goed, maar vraagt wel enorm veel aandacht. Is niet erg, dus hij kan alle knuffels krijgen, maar we moeten ook weleens naar binnen, weg, en door.

Ik zie hem dus bij de rest staan, lekker rondscharrelen, maar ook alleen staan en dan ga je als mens toch dingen anders zien en voelen dan hij misschien doet.

De andere ruin reageert ook. Dag ernaa longeerde ik in het zicht in de bak zijn zus en toen ik de bak weer open deed, hing hij meteen om haar heen, hinnikte etc.
Afgelopen week was hij ook niet happy, wat natte billen, een kuchje gehad en leek echt minder.

Hij had ook 2 dagen dat hij echt liep te klooien. Bij zijn moeder en zus kan hij niet echt klooien zoals bij een ruin. Hij heeft wel een bal waar hij af en toe mee speelt en gek doet.

Op zich valt het me mee, maar je hoopt wel dat de tijd alle wonden zal helen en het vooral tussen mijn oren zit. Ze functioneren natuurlijk nog wel allemaal.

Maar op deze leeftijden, zijn we voorlopig nog niet klaar met afscheid nemen en ik kan de volgorde niet voorspellen.
Een tijd geleden was er wat mis met de shet en hadden we overwogen ze beiden tegelijk te laten gaan, maar de shet is hartstikke opgeknapt, dus was nu niet ter sprake.
Maar kan maar zo straks met de oudste merrie en shet wel het geval zijn.

Lang verhaal en ken wel ervaringen van mensen om me heen, maar hoop toch meer ervaringen te horen.

Als ik ook maar zie dat de shet het niet zou trekken, dan wil ik hem niet zijn laatste periode in zijn leven ongelukkig zien, dus zijn we wel realistisch. Maar zoals nu is dat ook nog niet het geval.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:24

Hier een paard van 31 die 2 maanden op de hoek van de wei voor zich uit bleef staren nadat de New Forrest pony van 31 was ingeslapen in zijn box. Was niet van de plek weg te krijgen door de 2 andere bejaarden. Ze konden geen afscheid nemen van die eerste maar hebben wel gezien dat hij weggehaald werd. Later bij de anderen wel op een of andere mogelijke manier afscheid laten nemen van elkaar (bij 1 aan pluk manen laten ruiken omdat die elders moest worden ingeslapen). Nadat de 1 na laatste insliep bleef 1 bejaard paard over met de jongere shet en een nieuw aangekocht veulen. Daar had ze de laatste 2 jaar van haar leven totaal geen interesse meer in, ze was daarna erg op zichzelf. In mijn beleving rouwen ze wel degelijk. Onze bejaarden liepen hun hele leven bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 26-03-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:25

:knuffel:

Wat sneu. Sterkte ook. Overigens herkenbaar. :( Ben benieuwd naar de reacties. Hier twee merries (in groepsverband). Staat (stonden) jaren af en aan samen (verschillende eigenaren). De ene merrie is onlangs ingeslapen, de ander heeft staan waken, staren, tot paard werd opgehaald ernaast/erbij geweest. Nu nog steeds niet haarzelf. Sneu om te zien. In het 'dagelijks' leven deden ze niet echt veel met elkaar in de groep. Vroeger veel meer op pad. Nu lijkt (...) de merrie in zichzelf gekeerd, het is ook verhaartijd, ze is op leeftijd en nog niet helemaal zichzelf. Proberen er zo veel mogelijk afwisseling en regelmaat in de houden (altijd al, maar ja ;( ) Misschien heeft er iemand nog tips waar we wat aan hebben, ik lees verder mee.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:28

Mijn inmiddels bejaarde shet staat nu in een rusthuis bij een andere shet. Beide ruinen. Misschien is dat wat om hem daarbij te plaatsen?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:38

heel herkenbaar, mijn shet (25) had altijd een beste vriend van 23 die we 2 jaar geleden hebben moeten laten inslapen.
Hij heeft nooit meer echt aansluiting gevonden bij de andere pony's. Hij heeft eerst met een ander ruintje gestaan en staat nu samen met 2 ruinen maar het is een beetje een mensenpaardje geworden. Altijd heel erg op ons gefixeerd.

Het blijft lastig dit soort dingen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 13:58

Bravura schreef:
Hier een paard van 31 die 2 maanden op de hoek van de wei voor zich uit bleef staren nadat de New Forrest pony van 31 was ingeslapen in zijn box. Was niet van de plek weg te krijgen door de 2 andere bejaarden. Ze konden geen afscheid nemen van die eerste maar hebben wel gezien dat hij weggehaald werd. Later bij de anderen wel op een of andere mogelijke manier afscheid laten nemen van elkaar (bij 1 aan pluk manen laten ruiken omdat die elders moest worden ingeslapen). Nadat de 1 na laatste insliep bleef 1 bejaard paard over met de jongere shet en een nieuw aangekocht veulen. Daar had ze de laatste 2 jaar van haar leven totaal geen interesse meer in, ze was daarna erg op zichzelf. In mijn beleving rouwen ze wel degelijk. Onze bejaarden liepen hun hele leven bij elkaar.


Wat naar ook om te zien.

Ze stonde om hem heen toen hij die "aanval" kreeg en hij heeft nog de hele dag bij ze gelegen, maar zover ik uit de verte heb gezien, was het afscheid minimaal.


Willekes schreef:
:knuffel:

Wat sneu. Sterkte ook. Overigens herkenbaar. :( Ben benieuwd naar de reacties. Hier twee merries (in groepsverband). Staat (stonden) jaren af en aan samen (verschillende eigenaren). De ene merrie is onlangs ingeslapen, de ander heeft staan waken, staren, tot paard werd opgehaald ernaast/erbij geweest. Nu nog steeds niet haarzelf. Sneu om te zien. In het 'dagelijks' leven deden ze niet echt veel met elkaar in de groep. Vroeger veel meer op pad. Nu lijkt (...) de merrie in zichzelf gekeerd, het is ook verhaartijd, ze is op leeftijd en nog niet helemaal zichzelf. Proberen er zo veel mogelijk afwisseling en regelmaat in de houden (altijd al, maar ja ;( ) Misschien heeft er iemand nog tips waar we wat aan hebben, ik lees verder mee.


Naar he?! Ik vond juist dat ze weinig deden, maar stonden natuurlijk wel om hem heen toen hij die "aanval" kreeg en hebben de hele dag afscheid kunnen nemen.
Ze lijken het allemaal op hun eigen manier te doen met ups and downs.


Bravura schreef:
Mijn inmiddels bejaarde shet staat nu in een rusthuis bij een andere shet. Beide ruinen. Misschien is dat wat om hem daarbij te plaatsen?


We hebben hem wel eerder aan shets gekoppeld, maar deed hij altijd heel lelijk tegen. Ik denk echt dat hem verplaatsen geen goed gaat doen. Hij heeft ook geen tanden meer, dus voer hem apart bij en deze paarden kent hij wel allemaal.
Merrie was ook echt zijn maatje.

lies_sparkle schreef:
heel herkenbaar, mijn shet (25) had altijd een beste vriend van 23 die we 2 jaar geleden hebben moeten laten inslapen.
Hij heeft nooit meer echt aansluiting gevonden bij de andere pony's. Hij heeft eerst met een ander ruintje gestaan en staat nu samen met 2 ruinen maar het is een beetje een mensenpaardje geworden. Altijd heel erg op ons gefixeerd.

Het blijft lastig dit soort dingen.


Ja, herkenbaar. Hij kent de rest gewoon en at vaak zat met de andere ruin en was ook dik met de merrie van 28. Maar nu laat hij die 3 wat samen gaan en die zijn ook echt enorm hecht.
Hij zoekt ook erg veel contact en aandacht, dus krijgt hij ook. Maar mijn man zei vd week ook; laten we hem niet te apart gaan houden en behandelen, want dan gaat hij misschien nog meer apart staan.

De ruin van 22 zoekt echt meer steun bij moeder en zus.

Het gaat altijd anders dan je denkt ook. Hij mankeerde natuurlijk wel wat, dus dat voelden zij al eerder aan. Maar ik maakte me ook echt druk om mn merrie van 28 en hoe weer ene verlies voor haar zou zijn.

De shet is wel altijd iets apart geweest en niet super sociaal. En ik ben blij dat hij op momenten nog wel even bij de rest staat of samen eet.
Maar ondanks dat basis functioneren doorgaat, lijkt het gemis wel groot.

Ik snapte ook zelf niet waarom hij zo weinig afscheid nam, maar na een hele dag wel is gaan staren naar het lichaam toen de ruin langs de weg lag onder zeil. Tijdens het ophalen liep hij weg en ging eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 12:44

Nog even het topic omhoog halen.

Na dit topic vond ik de shet wel oke, goed rondlopen en meedoen.

Daarna 2 dagen wat minder en ik stond echt even te janken. Maar daarna is hij weer lekker zijn ding gaan doen. Soms alleen, zoals hij ook wel eerder deed en soms bij de rest.

Hij hangt altijd al aan ons, we hebben hem al 21jr, maar is nu iets meer. Wil onwijs veel aandacht, aan je hangen en knuffelen. Maar dat is oke. De rest van de tijd doet hij zijn eigen ding.

De andere ruin is weer een ander verhaal. Die was dus degene die hem echt nog wilde "redden" en helpen door te duwen en ook echt veel afscheid heeft genomen.
Die is ontzettend dik met de merries, maar we zagen hem toch echt verdriet tonen. Hij lijkt ook wat last te hebben van de pollen, maar is gewoon even minder fit, zit minder in zijn vel.
En logisch, want een traumatische gebeurtenis, dan verminderde weerstand, dus krijgen dat soort dingen de kans. Ga hem wel wat ondersteunen daarin.

Ik maakte me om de merrie van 28 die er al 8jr mee samen liep meer zorgen, maar zij redt zich dus goed op het oog met de rest waar ze ook erg aan hangt. Haar luchtwegen spelen wel weer wat op, maar daarvoor komt de veearts nu eerst.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:21

Altijd verdrietig om afscheid te nemen maar "mooi" om te zien dat de paarden ook afscheid nemen.
Soms lijkt het of ze geen of minimaal afscheid nemen maar ze doen het op hun eigen manier de 1 opvallender dan de ander.
Voor de meeste slijt het en krijgt het weer een plaatsje en sommige hebben veel tijd nodig.

Mijn merrie heeft op het oog weinig afscheid genomen maar is wel even behoorlijk van slag geweest toen haar vriendin werd ingeslapen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 13:30

Ja, het is wel elke keer anders.

Nu was dit wel een hele stabiele en vaste factor in onze groep na zoveel jaren, dus ik verwachte naar eerdere ervaringen gewoon wat anders.

De shet snap ik na 18jr 24/7 samen en vind ik erg sterk verder.

Maar bij de rest snap ik het niet helemaal. Maar ik zie wel dat zij ook moeten handelen naar hun plek in de groep. Het is een stabiele, vredige groep, maar denk dat de 28 jarige geen zwakheid wil tonen. Ze is goed en fit verder, maar ze is toch oud en doet nog mee. Afhaken of uitvallen is geen optie.

De ruin doet dat ook, maar is een binnenvetter, dus liep opeens met vieze billen. Ik zag het aan zijn vacht, figuur, ogen en ook gedrag dat hij er wel echt mee rondloopt.
Maar zijn rol is ook anders nu en hij mist een ruin van zijn formaat. Waar hij niet eens super vriendelijk was altijd als de merries in de buurt waren.

Ik denk dat wij als mens minder goed het verschil zien tussen emotioneel missen of functioneel missen.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:38

Doet zeer om te zien hè? Bij mij is juli vorig jaar een merrietje onverwacht ingeslapen. Haar grote broer (geen bloedverwantschap maar enorm close vanaf dag 1) met wie ze 9 jaar dag en nacht samen was, samen speelde, ook altijd in dezelfde stal en bij dezelfde hooiplek, is tot op heden niet zichzelf. Hij is niet meer zo vrolijk, soms zelfs echt chagrijnig wat ik nog nooit heb gehad met hem en hij is veel minder geïnteresseerd in de andere paarden met wie hij ook al 6 jaar samen staat. En als hij ergens een paard hoort komen dan loopt hij snel met grote ogen en gespannen houding naar de dichtstbijzijnde omheining om te kijken of ze misschien terugkomt. Zodra hij ziet dat zij het niet is, sjokt hij weer naar de voerplek.
Voorheen ïnteresseerden voorbij komende paarden hem geen biet, vond ik weleens vreemd omdat de rest dat wel interessant vindt. Breekt mijn hart om het verschil te zien bij hem en hoop enorm dat het snel beter zal gaan en hij weer de blije gup is zoals hij voorheen was maar zoiets kun je niet afdwingen. Hij heeft gewoon héél veel tijd nodig...
Bij de andere paarden merk ik niets anders. 2 waren de eerste tijd ook aan het zoeken en heel onrustig maar daarna was het ok. De andere leek het sowieso niet uit te maken, zij zijn ook niet bij haar gaan snuffelen of zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 13:55

Zeedraakje schreef:
Doet zeer om te zien hè? Bij mij is juli vorig jaar een merrietje onverwacht ingeslapen. Haar grote broer (geen bloedverwantschap maar enorm close vanaf dag 1) met wie ze 9 jaar dag en nacht samen was, samen speelde, ook altijd in dezelfde stal en bij dezelfde hooiplek, is tot op heden niet zichzelf. Hij is niet meer zo vrolijk, soms zelfs echt chagrijnig wat ik nog nooit heb gehad met hem en hij is veel minder geïnteresseerd in de andere paarden met wie hij ook al 6 jaar samen staat. En als hij ergens een paard hoort komen dan loopt hij snel met grote ogen en gespannen houding naar de dichtstbijzijnde omheining om te kijken of ze misschien terugkomt. Zodra hij ziet dat zij het niet is, sjokt hij weer naar de voerplek.
Voorheen ïnteresseerden voorbij komende paarden hem geen biet, vond ik weleens vreemd omdat de rest dat wel interessant vindt. Breekt mijn hart om het verschil te zien bij hem en hoop enorm dat het snel beter zal gaan en hij weer de blije gup is zoals hij voorheen was maar zoiets kun je niet afdwingen. Hij heeft gewoon héél veel tijd nodig...
Bij de andere paarden merk ik niets anders. 2 waren de eerste tijd ook aan het zoeken en heel onrustig maar daarna was het ok. De andere leek het sowieso niet uit te maken, zij zijn ook niet bij haar gaan snuffelen of zo.


Ja, heel herkenbaar.

de shet doet altijd wel zijn ding, maar samen staan was of met alle 5 samen of hij en de ruin die ingeslapen is of met de merrie.
Ik dacht dus echt dat hij naar die merrie zou trekken, maar gebeurt niet of nauwelijks. Hij gaat soms bij die 3 staan, maar doet vaak zijn ding.

Hij zou ook iets van 23 zijn, maar we weten al even dat hij echt een stuk ouder is. Alleen geen tanden, dus moeilijk te checken.
Ik zag wel dat zijn zicht ook achteruit gaat, vooral rechts, dus snap wel dat hij plekken kiest waar hij goed overzicht heeft.

Een andere shet erbij wordt hem echt niet helaas. Dat was voor mijn eigen gevoel dan een oplossing geweest, maar heb hem weleens aan shetjes gekoppeld in pension en hij deed nooit leuk of lief. Mocht er echt een oudje uit nood een plekje zoeken, zou ik wel twijfelen, maar wat geeft een nieuw paardje erbij voor spanningen eventueel?
Afgelopen 2jr al 2x een paard erbij gekoppeld en merrie is er nog, maar geen dikke vrienden. Heel soms lopen ze samen een stukje op ergens. Zij wil wel als het haar uitkomt, hij wil geen gezeur.

Mijn man zei die week dat we hem niet apart moesten nemen. Maar ik neem hem af en toe mee de honden uitlaten en dan roepen ze om hem. Daarna blijven ze wat meer om hem heen, dus ergens ook wel weer goed. Voor mijn gevoel dan even.

Het stomme is dat ik mijn eigen missen na 19jr samen echt naar de achtergrond heb gezet ofzo. Ik ben alleen met hun bezig. Ik begrijp het, maar voor hun is het anders.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:56

Ik volg ook even, ik heb een arabische ruin van 28 en een bejaarde shet die chronisch bevangen is...zit ook heel erg in mijn maag wat ik moet als 1 van hun weg valt. Ik heb nog een arabische hengst en een welsh cob ex dekhengst maar die hebben ook geen klik met de anderen en elkaar...

Zag bij Animal planet bij zon dierenarts programma dat er ergens in canada twee oudjes tegelijk ingeslapen werden....beetje dubbel gevoel er bij...ene kant heel mooi ook hoor...wat doe je de achterblijver aan als je het niet doet of vindt je nog wel een leuk vriendje voor hem?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:02

We hadden een merrie en een ruin. De merrie kwam in 2005 (toen 15 jaar), de ruin in 2010 (toen 5 jaar). Vanaf dat moment hebben ze veel samen gelopen. De ruin was van mijn dochter en we hebben heel veel samen gereden. Ook de verhuizingen hebben ze samen meegemaakt. Ook hebben ze bij een paar stallen altijd samen in de wei gestaan. In 2018 zijn we verhuisd naar een groepsstalling. In eerste instantie stonden ze samen met 2 merries, later kwamen er nog een merrie en ruin bij. Later is voor de rust mijn merrie verhuisd naar de andere groep met alleen merries. In 2019 overleed mijn merrie. De merries waar ze toen bij in stond, hebben omstebeurt afscheid genomen terwijl we zaten te wachten op de DA. Uiteindelijk is ze ingeslapen avonds laat. De volgende dag wilden een aantal mensen van stal hun paard afscheid laten nemen want de groep was aardig van slag. Zo ook de ruinen. En onze lieve knul was echt heel verdrietig dat zijn vriendin was overleden. Hij was heel timide en wilde niet aan haar snuffelen maar wel in de buurt grassprietjes knabbelen. Hij heeft een aantal dagen echt steun gezocht bij ons. Ze hebben tenslotte 9 jaar lang lief en leed gedeeld en heel veel buitenrij-kilometers, waarin ze onzichtbaar konden communiceren over; zullen we zo nog even een galopje doen? En; ik ga lekker iets harder als jou, nee ikke, nee ikke. Wat uiteindelijk resulteerde in een (altijd) controleerbare galop op redelijk hoge snelheid. samen buiten rijden was altijd feest.En altijd mekaar lopen uitdagen.

Iemand bij ons op stal had ook 2 oude paarden die niet buiten mekaar konden. Toen eentje ziek/slecht werd, heeft ze ook besloten om ze tegelijkertijd te laten inslapen. En dan ook wel echt tegelijkertijd met 2 dierenartsen, die ze op het zelfde moment de injecties gaven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:23

BarbaraNova schreef:
Ik volg ook even, ik heb een arabische ruin van 28 en een bejaarde shet die chronisch bevangen is...zit ook heel erg in mijn maag wat ik moet als 1 van hun weg valt. Ik heb nog een arabische hengst en een welsh cob ex dekhengst maar die hebben ook geen klik met de anderen en elkaar...

Zag bij Animal planet bij zon dierenarts programma dat er ergens in canada twee oudjes tegelijk ingeslapen werden....beetje dubbel gevoel er bij...ene kant heel mooi ook hoor...wat doe je de achterblijver aan als je het niet doet of vindt je nog wel een leuk vriendje voor hem?


Ik begrijp je heel goed. Daar hebben wij serieus vaak over nagedacht. De shet was een half jaar geleden ook even slecht en we wisten de eerste nacht niet of hij het ging redden. Maar hij knapte goed op en doet het eigenlijk goed.

Andersom was de beslissing al genomen, dat als we de shet moesten laten gaan, die ruin tegelijk zou gaan. Omdat die ruin al een en ander mankeerde en in erg veel reserve tijd leefde.

Ik weet nog wel 2 mensen in Nederland die er ook zo voor gekozen hebben. Is pittig, maar geeft ook ergens wel rust. Je kiest dan voor hun en dat maakt het ergens goed.

De shet kende de rest en was zelfs dik met mijn oude merrie, maar lijkt nu minder. Hij is wel een pony die zijn ding doet en rondscharrelt.
Ik weet niet of hij nog een verlies trekt. Als de merrie van 28 gaat, weet ik niet wat we doen. Hij heeft met die andere 2 veel minder.
Maar aan de andere kant is het wel bekend voor hem.

Koppelen aan anderen wordt niks bij hem. Of ik moet echt een oud, gezond shet ruintje tegenkomen die uit nood wat zoekt.........

Mijn andere ruin reageert nu veel heftiger. Heeft veel steun, is gek op zijn moeder en zus, maar heeft echt een flinke dip.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:32

Misty12 schreef:
We hadden een merrie en een ruin. De merrie kwam in 2005 (toen 15 jaar), de ruin in 2010 (toen 5 jaar). Vanaf dat moment hebben ze veel samen gelopen. De ruin was van mijn dochter en we hebben heel veel samen gereden. Ook de verhuizingen hebben ze samen meegemaakt. Ook hebben ze bij een paar stallen altijd samen in de wei gestaan. In 2018 zijn we verhuisd naar een groepsstalling. In eerste instantie stonden ze samen met 2 merries, later kwamen er nog een merrie en ruin bij. Later is voor de rust mijn merrie verhuisd naar de andere groep met alleen merries. In 2019 overleed mijn merrie. De merries waar ze toen bij in stond, hebben omstebeurt afscheid genomen terwijl we zaten te wachten op de DA. Uiteindelijk is ze ingeslapen avonds laat. De volgende dag wilden een aantal mensen van stal hun paard afscheid laten nemen want de groep was aardig van slag. Zo ook de ruinen. En onze lieve knul was echt heel verdrietig dat zijn vriendin was overleden. Hij was heel timide en wilde niet aan haar snuffelen maar wel in de buurt grassprietjes knabbelen. Hij heeft een aantal dagen echt steun gezocht bij ons. Ze hebben tenslotte 9 jaar lang lief en leed gedeeld en heel veel buitenrij-kilometers, waarin ze onzichtbaar konden communiceren over; zullen we zo nog even een galopje doen? En; ik ga lekker iets harder als jou, nee ikke, nee ikke. Wat uiteindelijk resulteerde in een (altijd) controleerbare galop op redelijk hoge snelheid. samen buiten rijden was altijd feest.En altijd mekaar lopen uitdagen.

Iemand bij ons op stal had ook 2 oude paarden die niet buiten mekaar konden. Toen eentje ziek/slecht werd, heeft ze ook besloten om ze tegelijkertijd te laten inslapen. En dan ook wel echt tegelijkertijd met 2 dierenartsen, die ze op het zelfde moment de injecties gaven.


Het is onwijs lastig. Ik observeer ze vaak, zie veel, maar soms zit je er gewoon toch naast.

Mijn andere ruin heeft nu echt een dip en die is juist hartstikke gek op zijn moeder en zus. Was ook weleens een kwal naar de ingeslapen ruin. Maar blijkbaar zitten de gevoelens dieper.

En net wat je zegt. Kudde's zijn groter dan wat we bij elkaar zetten.

Op een pensionstan had ik er 3 24/7 samen lopen. Als een paard in losgooibak ernaast stond, gingen ze vaak aan weerszijde bij elkaar staan. Zelfs met de afstand en ondanks dat die van ons elkaar hadden, steunde ze toch het paard alleen.

Onze buurman heeft 2 paarden en die staan de gehel zomer naast ons en de winter tegenover ons. Het is anders, maar ze reageren wel allemaal op elkaar. Wij hebben er gaas en draad tussen, maar de paarden ervaren het toch anders.

Samen inslapen zou ik altijd overwegen. Nu was het bij ons ook spoed en was de shet te goed, maar het heeft vaak door ons hoofd gespeeld.

Heb ook met honden en katten meegemaakt dat ze enorm rouwen. Onze kat was echt niet zo lief tegen de jonge kat altijd, maar ze speelden veel. De oude werd plots ziek en is opgenomen en ook ingeslapen. We hebben de verkeerde beslissing genomen om hem niet mee te nemen helaas.
De jonge kat heeft een paar weken later ook op de kliniek gelegen zo lusteloos en slecht. Kwam nergens wat uit en was gezond.
Hij heeft een nieuwe vriendin, maar heeft echt verlatingsangst.

Hondjes hebben we nu broer en zus. Zijn 6 jaar, maar ik hou altijd mijn hart vast. Ik zei altijd dat ik een 3e hond wil, voor als eentje wegvalt.
Toen mijn Border Collie bijna 15 was, overleed plots ons hondje van 10jr en bleek de BC ook erger gehecht dan we dachten te zien altijd. Die was niet super sociaal.
Toen we een pupje kregen, was ze er ook bizar gek mee. Ik vond het een risico, 15 en een pup erbij, maar pakte voor beiden goed uit.

We hebben ook 2 varkens, 2 soorten. Waren al 2jr een stel en de kleine heeft al eens een maatje verloren. Schijnt echt vreselijk te zijn als een varken een maatje verliest.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:36

Ik hoop dat het snel beter word. Hier is ook een zijn 2 maatjes kwijtgeraakt. En ondanks dat er nog 20 andere paarden in de kudde staan, is het een hoopje sip paard geworden. En dat doet echt zeer om te zien :(:)

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:36

Mijn paard is ook wel degelijk verandert nadat haar maatje moest ingeslapen worden.
Heb haar afscheid laten nemen en sindsdien is ze echt niet meer dezelfde geweest.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:42

prugelpiet schreef:
Ik hoop dat het snel beter word. Hier is ook een zijn 2 maatjes kwijtgeraakt. En ondanks dat er nog 20 andere paarden in de kudde staan, is het een hoopje sip paard geworden. En dat doet echt zeer om te zien :(:)


Ja, is echt zo. En ze gaan net als wij door fases. Ik dacht bij die ruin dat ze niet super hecht waren. Die ruin is echt helemaal mesjogge van zijn zus en 2e keus is mama. Maar hij is echt wat minder de laatste 1,5 week.
Ik vond het wel lief. Ze stonden in de bak te wachten op de veearts en hij ging wel kroelen met zijn zus, dus ze begrijpt hem wel.


Wirobelgje schreef:
Mijn paard is ook wel degelijk verandert nadat haar maatje moest ingeslapen worden.
Heb haar afscheid laten nemen en sindsdien is ze echt niet meer dezelfde geweest.


Naar he?! Is zij er nog nu? En heeft ze wel andere maatjes? Wat merk je vooral?

Ik zou willen dat er echt meer aandacht voor komt, want het kan zo bepalend zijn. Ook als je door wil met rijden en trainen bijv.

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:47

Ik heb haar zeker nog, al 18 jaar en ze wordt in juni 22.
Ze staat nu in een kudde van in totaal 9 paarden.
Ze is zeker niet de baas van de kudde, eerder wat lager in rang maar kan eten, drinken en schuilen dus ze doet het goed. Maar echt, ze is gewoon anders. terughoudender of zoals ik al voorbij zag komen "meer afgesloten van de wereld".

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 03:10

Wirobelgje schreef:
Ik heb haar zeker nog, al 18 jaar en ze wordt in juni 22.
Ze staat nu in een kudde van in totaal 9 paarden.
Ze is zeker niet de baas van de kudde, eerder wat lager in rang maar kan eten, drinken en schuilen dus ze doet het goed. Maar echt, ze is gewoon anders. terughoudender of zoals ik al voorbij zag komen "meer afgesloten van de wereld".


Ergens ook wel logisch. Ik ben bijv totaal kapot geweest na/sinds het overlijden van mijn broer. Maar ik leef wel door, functioneer en kan wel weer van gewone dingen genieten, nieuwe dingen doen etc. Mensen hebben het heel lang wel aan mij gezien en ik snap dat sommige mensen zich machteloos voelden.

Wij vertalen onze emoties naar de paarden. We zien hun leed, maar ze kunnen niet met ons praten zoals wij dat kunnen doen. Toch is het hun wereld en hoe zij dingen beleven.
Ik heb echt wel een paar keer gedacht dat ik de shet ook zou kwijtraken, maar dat is om wat ik zie.

Hij loopt rond met het verdriet, maar kan ermee functioneren. Kon hij dat niet, was het ook wel echt klaar geweest. Dat zie je bij andere dieren, maar ook mensen ook weleens.

Ik had gister wel wat anders;Ik zit vaak met de shet. OOk toen de nf nog leefde. Of de shet ligt en ik zit of lig erbij. Of hij staat en ik ga om zijn voorbenen zitten en dan lekker kroelen. En heel soms ga ik half liggen en gaat hij ook lekker liggen.
Nu was het even zonnig, dus ik ging zo half liggen en hij stond lekker bij me. Lekker kroelen. Hij zat wat aan me te ruiken, dus oke. Hij zet een stapje wat dichter tegen me aan, dus ik denk nog steeds; oke, hij geniet.
En toen begon hij dus te duwen. Het was even heel duidelijk dat ik niet mocht liggen.
Raar, want hij zelf en die andere 3 liggen ook gewoon.

Hij zal er wel zijn reden voor hebben.

Verder zag ik hem vandaag wel gezamenlijk rusten in de zon, dus daar was ik blij om. Later ook nog samen met de merrie neus aan neus zien staan suffen.

Maar als hij me ziet, hangt ie enorm aan me. Ik had de hooibakken gevuld en hij stond maar bij de schuur. Ik zet hem even bij de hooibak waar de oude merrie stond. Ik loop weg en bij de schuur stond hij weer achter me.

Mn andere ruin heeft ook echt een dip. heb het ook bij een topic over pollen geschreven.
Hij heeft last van pollen. Maar nu dus OF ook last van het overlijden OF door het overlijden een opdonder op zijn weerstand gehad en daardoor meer last.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:52

Vindt het toch wel heel super dat je je zo verdiept in dit onderwerp, blij dat er mensen zijn die hier ook zo mee zitten....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 11:15

BarbaraNova schreef:
Vindt het toch wel heel super dat je je zo verdiept in dit onderwerp, blij dat er mensen zijn die hier ook zo mee zitten....


Dank je wel.

Als je paarden ouder worden en al langer 24/7 samen lopen, ga je daar over nadenken. We hebben wel eerder afscheid genomen en de reacties bekeken. Of het afscheid bij anderen gezien, dus bij zo een hecht stel heb je een idee hoe het zal gaan.
Ik was eigenlijk toch wel verbaasd hoe het ging dit keer.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel de shet stabiel vind, dus daar ben ik echt heel blij om. Hij hangt vreselijk aan ons, maar doet zijn ding, rust ook met de anderen samen weer en gaat goed.

De andere ruin zal vast ook weer snel bijtrekken. Die is zo gek op zijn moeder en zus.

Maar zoals ik eerder schreef, vind ik het jammer dat er zo weinig aandacht voor is. Het is ook heel lastig om te peilen wat verdriet is, wat wij zien. Maar ik ben wel verbaasd hoe weinig paarden nog afscheid van elkaar mogen nemen bijvoorbeeld. En hoe weinig tijd ze daarna krijgen met bijv rijden, ander gedrag eventueel etc.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:19

7 jaar geleden is mijn pony van 32 ingeslapen, zij was het maatje van mijn nu 28 jarige arabiertje. Hij was echt compleet overstuur toen zij wegviel, afscheid laten nemen maar kreeg hem niet meer naar stal. Dus naast het verdriet van het verlies van mijn pony ook het verdriet van hem zo overstuur. Mijn paarden staan bij mijn werk achter op het erf. Mijn werkgever was er ook bij. Dus ik huilen en tegen hem gezegd dat ik toch voor een maatje voor hem moest gaan kijken. Mijn werkgever had nog een shetje staan die mensen ooit jarenlang terug eens gedumpt hebben bij hem. Die mocht ik wel pakken, dus nadat ik dan even kortgesloten had dat hij hem nooit terug kreeg, de pony gehaald. Daar is mijn oude ruin aan gaan plakken en is echt zijn redding geweest...maar nu zijn beide oud en krakkemikkig, dus weet niet of ik dit hun nog eens aan wil doen als er 1 van de 2 weg valt...dit heeft me toen zo geraakt...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:50

BarbaraNova schreef:
7 jaar geleden is mijn pony van 32 ingeslapen, zij was het maatje van mijn nu 28 jarige arabiertje. Hij was echt compleet overstuur toen zij wegviel, afscheid laten nemen maar kreeg hem niet meer naar stal. Dus naast het verdriet van het verlies van mijn pony ook het verdriet van hem zo overstuur. Mijn paarden staan bij mijn werk achter op het erf. Mijn werkgever was er ook bij. Dus ik huilen en tegen hem gezegd dat ik toch voor een maatje voor hem moest gaan kijken. Mijn werkgever had nog een shetje staan die mensen ooit jarenlang terug eens gedumpt hebben bij hem. Die mocht ik wel pakken, dus nadat ik dan even kortgesloten had dat hij hem nooit terug kreeg, de pony gehaald. Daar is mijn oude ruin aan gaan plakken en is echt zijn redding geweest...maar nu zijn beide oud en krakkemikkig, dus weet niet of ik dit hun nog eens aan wil doen als er 1 van de 2 weg valt...dit heeft me toen zo geraakt...


Klinkt ook heel heftig.

Hoe oud is het shetje nu? Ik zou echt overwegen ze straks samen te laten gaan wanneer de tijd daar is voor 1 van beiden. Maar rot is het wel. Je wil ze een maatje geven, maar dan loop je hier wel tegenaan.

We hebben er nog 4 die 24/7 samen staan, dus het gaat nog vaker gebeuren helaas. Ze hebben al eerder afscheid genomen, maar zo lang samen en ook hecht, heeft een ander effect.

Ik heb de shet de afgelopen 2 dagen wel vaker bij de rest zien staan weer. Dat doet je dan wel goed. Hij stond er natuurlijk bij en doet altijd wel zijn eigen ding, maar dat hij ook voor hun gezelschap kiest, maakt me wel happy.
Kwam ook gelijk mijn eigen verdriet er even uit gister, maar dat is oke.

De andere ruin heeft natte billen, dus die uit zich anders. Zijn moeder en zus kroelen wel meer met hem, dus dat gemis wordt wel goedgemaakt.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: rouwen om maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:40

Geen idee hoe oud Bliksem is, moet tussen de 24 en de 28 ofzo ergens zijn, is ook niet te zien aan zijn gebit en mijn werkgever heeft geen idee hoe lang terug hij daar gedumpt is...Ik heb hem nu zeven jaar, daarvoor iets van 15 jaar bij mijn werkgever en ik denk dat hij tussen de 2 en 4 was toen hij daar kwam met zijn vriendje...

Ja ook onszelf raakt het heel erg, je brengt toch jaren dagelijks met je dieren door, ik hecht me altijd sterk aan mijn dieren

gelukkig vinden ze wat steun bij elkaar bij jou, sterkte