Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft gaten spitten

 
Profiel   

Ik word momenteel knettergek van mijn paard
Ze blijft gaten graven. Zelfs tot aan t zwarte zand aan toe
Elke keer spit ik ze weer dicht, maar wil graag ook gewoon eens kunnen rijden zonder constant bezig zijn met gaten dichtspitten
Het is een 2.5 jarig paard. Voorzichtig is ze zeker niet. Ze komt ook niks te kort. Dr bakje voer optijd, hooinet en waterbak altijd gevuld. 2 maatjes, ze kan sprintjes trekken, ze heeft speelgoed
Maar dat gaten graven blijft toch het allerleukste.
Wat kan ik nog doen dat ze stopt? Of is dit een kwestie zit in aard vh beestje dat komt niet meer goed?
Hoop stiekem wel als ik straks wat met dr bezig kan dat ze dan stopt..
Maar ik zit echt met t handen in t haar momenteel :(
Er zijn momenten dat ik de lol er wel van in zie. Maar momenteel...
Zou het ergens een te kort van kunnen zijn? Of verveling? Of wat anders?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 21:25 



 
Profiel   

Als ze op een zandpaddock staat met in 1 hoekje een goedgevuld hooinet is het waarschijnlijk verveling. Een ruimte kan nog zo groot zijn, als er niets te doen is (scharrelen, knabbelen), loert verveling altijd om de hoek. Zeker bij een jong paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 20:10 



 
Profiel   

Sommige paarden vinden het gewoon leuk. Die van mij ook. Doen het trouwens ook op de wei, maar zijn ook gewoon geen paarden die zich de hele dag met eten kunnen vermaken. Genoeg ruimte, speelgoed, eten en natuurlijk elkaar, maar iets slopen of gaten graven gebeurd toch nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 20:21 



 
Profiel   

Heeft ze toevallig een Duits stamboek? O:)


Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-04-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 20:25 



 
Profiel   

Mijn ruin deed het ook in zijn jonge jaren ook fanatiek, inmiddels is hij 20 en durf ik te zeggen dat het het laatste jaar zo goed als over is, heel soms doet hij het nog, dan roep ik hem even, gooi mest op die plek en gooi het dicht en het is weer klaar voor een hele tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 20:26 



 
Profiel   

@gini ze hebben een bak en een verharde paddock en dan nog een stal
Ze hebben ballen waar ze ook druk mee in de weer kan zijn. Ze houdt het gelukkig nu op 1 plek. Maar spit al t zwarte zand naar boven :(

@jessix
Ik vrees er voor dat dit een gevalletje is idd gewoon leuk. Ze staat er ook heel trots bij te kijken met beide voorbenen in haar loopgraaf

@cayenne die bijnaam heeft ze idd al wel. De dikke duutser :')

@meggiemeg maar mest begraven lijkt me niet echt bevorderlijk voor de water afvoer van de bak? Of maakt dat niet zoveel uit? Heb t idd wel vaker gehoord dan mensen er mest in gooien. Waarom doen ze het dan eigenlijk niet meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 13:51 



 
Profiel   

Diatomeenaarde gaan voeren. Als ze na twee dagen nog graaft dan is het geen tekort maar verveling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 13:53 



 
Profiel   

Lastig probleem.

Mest is idd heel erg slecht voor je bak. Maar zwarte aarde evenzeer. :(

Kan ook een gebrek aan mentale uitdaging zijn. Hier ook een vrij jong paard die normaal wel braaf is, maar echt een loeder wordt als hij langer dan een week stil staat. Ondanks onbeperkt hooi, zandpad, vriendjes, ... die moest gewoon echt wandelen of rijden of liet zich niet meer vangen, hing in alle dekens, molde alles inclusief idd beperkt gaten graven (niet zo diep). Verdween binnen de 2 dagen als sneeuw voor de zon eens hij terug een half uurtje per dag wat mocht doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 13:58 



 
Profiel   

Je hoeft geen grote hoeveelheden mest er in te gooien, een paar ballen maar is vaak al voldoende, waarom ze het daarna vaak niet meer doen zou ik niet weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 16:55 



 
Profiel   

Maar dan gaan ze het daarna toch gewoon op een andere plaats doen?

Mijn paard vind het leuk om in plassen te schrapen/graven. Wel een grappig zicht maar hij is helemaal nat na zijn speelkwartier

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:01 



 
Profiel   

Bij die van mij is dat niet het geval, die laat het vaak dan wel even. De echte zullen dat vast wel gaan doen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:11 



 
Profiel   

Mijn paard graafde ook. (en ging dan aan het zand likken)

Met het voeren van zeewier werd het een stuk minder. Daarna ben ik oerbalans bij gaan voeren, toen is het bijna helemaal gestopt.

Ze doet het nu nog heel soms. Ik denk 1 a 2 x per jaar.

Ik ga ervan uit dat mijn paard iets tekort kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:15 



 
Profiel   

Hier ook een halve duitser := heb haar in een andere paddock gezet met veel minder mul zand en ze komt nu niet zo ver meer := maar ook zij vindt het erg leuk. ook een 2 jarige 24/7 buiten met onbeperkt voordroog, vriendinnetje en speelgoed.... zucht.... ze knaagt ook op alles. vreselijk irritant echt een sloopkogel op 4 benen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:21 



 
Profiel   

Mijne is helaas niet alleen een sloopkogel met materiaal maar ook met zichzelf. Kan zo beetje een strippenkaart aanschaffen zo vaak als de dierenarts er is. Ik zal haar eens wat gaan bijgeven om te kijken of t dan beter gaat, dat schoot ook wel eens door bij hoofd zou het een te kort kunnen zijn
Wat betreft arbeid. Ze is net een week geleden aan haar oog geopereerd. Zodra dat genezen is wil ik wat meer met dr bezig. Heb al spelenderwijs kennis laten maken met zadel en hoofdstel en iets op dr rug (grote lege waterton) gewoon voorbereidend op het daadwerkelijk ruitermak maken. 8 april komt de zadelmaker en dan als ze beter is kan ik direct het weer oppakken. Ook gaan leren longeren :D denk wel dat t 1 is die t leuk vind voor je te werken. Ze heeft geluk dat ze mega lief is :') want anders... nee dat zou ik niet over mn hart kunnen verkrijgen O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 22:18 



 
Profiel   

Heel herkenbaar ook, die van mij staat niet voor niets thuis sinds ze een ongeluk had in de opfok en maanden apart moest :=

Overigens heeft ze ook uitgevonden dat ze over het hek kan springen van de wei := en het is geen laag hek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 16:29 



 
Profiel   

Heb inmiddels wat genoemde supplementen besteld :) kan nooit kwaad!
Ben heel benieuwd hoe ze t daarop gaat doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 18:57 



 
Profiel   

Hier ook een gaten graver.
Heb een zooi wilgentakken in de paddock gekiept.
Daar is ze mooi mee zoet.
Bij haar is het echt verveling.
En ben heel blij dat ze al lekker de wei op kan nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:37 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Heeft ze toevallig een Duits stamboek? O:)

Daar dacht ik ook aan. _O-
Mijn gribaldi was ook altijd aan het graven. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:52 



 
Profiel   

Oh jee mijn Duitser graaft ook gaten, zal het toch aan zijn bloed liggen?

Afgelopen winter in de paddock heeft hij het bijna niet gedaan, maar hij staat nu weer een weekje op de weide, en vind het heerlijk om voor het rollen eerst even lekker te graven. Niet persé diepe gaten gelukkig, maar de weide die van de herfst opnieuw was ingezaaid is alweer een slagveld :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 20:04 



 
Profiel   

Ik zal zo ff dr precieze afstamming erbij pakken :p
In t land heb ik t dr gelukkig nog niet zien doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 21:21 



 
Profiel   

Er staat nergens hoeveel uren ze buiten loopt? HOe groot is die paddock en het pleintje? Hoe oud zijn haar maatjes?
Een 2,5jarige is gewoon jong. Die willen ontdekken, spelen, rennen naast het eten, drinken en rusten natuurlijk. Zelfs onze volwassen en oudere paarden gaan zich vervelend als ze te weinig afleiding hebben, te kleine beweegruimte, geen passend maatje.

En wat krijgen ze te eten? Paarden hebben behoefte aan variatie, willen zoeken en scharrelen naar eten. Hooi en een bak voer is eigenlijk niet voldoende en dat los je niet op met poeders.

Een boomstam van een niet giftige boom, takken, eten verstoppen. Dat helpt allemaal en is fysiek en mentaal gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 11:02 



 
Profiel   

Ze loopt dat en nacht buiten. Heeft altijd hooi en water tot beschikking. Ook heeft ze ballen in de bak waar ze mee speelt
Heb ook wilgentakken neergelegd
Maatjes zijn 19 en 12. De 19jarige wil niet altijd spelen. Actief is ze wel hoor en gaat soms ook uit dr stekker
Die 12 jarige doet wel met dr mee

Ben begonnen met diatomeeënaarde en ijslands zeewier
Ook krijgt ze rozenbottels maar dat is voor iets anders
Al een paar dagen geen gaten. Tot ik gisteren weer een vond :')
Haar bril mocht af dus voor mij een mooi signaal om met haar gaan te beginnen dus ben heel benieuwd hoe haar daar gaat veranderen en helpen om fysiek en psychisch sterker te worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 11:08 



 
Profiel   

Hier heb ik het ook even anders aangepakt.
Werd ook hor en dol van het gespit.
Heb haar voer veranderd en ze is rete druk met de wilgentakken.
Ze krijgen per dag 1 tak en die is helemaal afgeknabbeld.
Van pavo podo overgestapt op een vitamine brokje met wat grasmix verder niks.
Had ze graag al op het land willen zetten maar vanwege de vorst is het gras nu best gevaarlijk hoog in fructaan.
Even vol houden nog voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 11:32 



 
Profiel   

Hier is t land veel te nat :( dat is een project voor volgend jaar om wat te draineren
Ze hebben er al wel in gestaan dit jaar
Ik merk wel dat ze op t huidige voer goed doet wbt body behouden als ze weer in een groeispurt zit
Ze was best dun toen ze hier kwam, t wordt nu echt paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:03 



 
Profiel   

Helaas hier een Belg (3 jaar)die gaten graaft |(

Hij heeft een schuilstal met daarin hooi. Op een andere plek nog hooi en nog een hooibal. Ook nog een voetbal en wilgentakken en gras (ook lang gras). Hij blijft graven. Hij heeft alleen nu nog geen maatjes want die zijn hartstikke hengstig dus dat moet nog even wachten. Misschien moet ik toch is kijken of het een tekort is. Al zou dat wel schandalig zijn want hij krijgt vital bix Daily Complete. Geen goedkope brok maar als het goed is met alles erin... Probeer elke dag iets nieuws met hem te oefenen maar zoals ik hier boven lees moet ik misschien wel langzaam lichamelijk met hem aan de slag..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 18:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen