Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Probleem bij trailerladen

 
Profiel   

pb gestuurd
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:50 



 
Profiel   

Wat doen sommige mensen moeilijk hier... TS heeft het paard nooit vastgezet voor de stang vast was en je kan een paard echt wel met druk van voren vragen om niet achteruit te gaan. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Je moet er natuurlijk niet aan gaan hangen.

Er zijn al veel goede tips gegeven. Ik ben zelf ook fan van het jojo-en. Dat verandert de hele instelling. Het einddoel is dan niet meer per se helemaal in de trailer, het doel wordt jou volgen. En dan kan je stoppen voor de trailer, half op de trailer, enz.

Als je met twee oefent kan je ook beginnen oefenen op laden vanaf de zijkant. Jij blijft buiten staan en de andere persoon staat op de trailer met een beloning. Als je paard even blijft staan kan je eens rammelen met de stang, of hem er eens mee aanraken en zo uitbouwen tot die dicht kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 11:27 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Wat doen sommige mensen moeilijk hier... TS heeft het paard nooit vastgezet voor de stang vast was en je kan een paard echt wel met druk van voren vragen om niet achteruit te gaan. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Je moet er natuurlijk niet aan gaan hangen.

Er zijn al veel goede tips gegeven. Ik ben zelf ook fan van het jojo-en. Dat verandert de hele instelling. Het einddoel is dan niet meer per se helemaal in de trailer, het doel wordt jou volgen. En dan kan je stoppen voor de trailer, half op de trailer, enz.

Als je met twee oefent kan je ook beginnen oefenen op laden vanaf de zijkant. Jij blijft buiten staan en de andere persoon staat op de trailer met een beloning. Als je paard even blijft staan kan je eens rammelen met de stang, of hem er eens mee aanraken en zo uitbouwen tot die dicht kan.


Ha, dan wil ik jou vragen om die van mijn vriendin te laden. Die gaat ook achteruit. Je zou een knappe zijn als je met druk aan de voorkant voor elkaar krijgt dat ze naar voren gaat. Ik gok dat je eerder 20 mtr verderop in een boom hangt dan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 11:51 



 
Profiel   

Earth schreef
Katyatje schreef
Wat doen sommige mensen moeilijk hier... TS heeft het paard nooit vastgezet voor de stang vast was en je kan een paard echt wel met druk van voren vragen om niet achteruit te gaan. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Je moet er natuurlijk niet aan gaan hangen.

Er zijn al veel goede tips gegeven. Ik ben zelf ook fan van het jojo-en. Dat verandert de hele instelling. Het einddoel is dan niet meer per se helemaal in de trailer, het doel wordt jou volgen. En dan kan je stoppen voor de trailer, half op de trailer, enz.

Als je met twee oefent kan je ook beginnen oefenen op laden vanaf de zijkant. Jij blijft buiten staan en de andere persoon staat op de trailer met een beloning. Als je paard even blijft staan kan je eens rammelen met de stang, of hem er eens mee aanraken en zo uitbouwen tot die dicht kan.


Ha, dan wil ik jou vragen om die van mijn vriendin te laden. Die gaat ook achteruit. Je zou een knappe zijn als je met druk aan de voorkant voor elkaar krijgt dat ze naar voren gaat. Ik gok dat je eerder 20 mtr verderop in een boom hangt dan :P


Pfoe seg.
Als we elke advies zo op onszelf gaan betrekken wordt het wel lastig hoor. Jij weet duidelijk al dat het voor dat paard niet werkt. Geen probleem dus. Dan doe je dat niet ;)

Ik zeg dan ook letterlijk dat je er niet aan moet gaan hangen. Druk is zo hard of zacht als je zelf wil. En ik doelde dus op zachte uitnodigende druk om voorwaarts te gaan. Net zoals je een paard uit de wei haalt ofzo, die sleur je ook niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:50 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Pfoe seg.
Als we elke advies zo op onszelf gaan betrekken wordt het wel lastig hoor. Jij weet duidelijk al dat het voor dat paard niet werkt. Geen probleem dus. Dan doe je dat niet ;)

Ik zeg dan ook letterlijk dat je er niet aan moet gaan hangen. Druk is zo hard of zacht als je zelf wil. En ik doelde dus op zachte uitnodigende druk om voorwaarts te gaan. Net zoals je een paard uit de wei haalt ofzo, die sleur je ook niet mee.

Maar dat paard dat je uit de wei haalt, gaat niet eerst achterwaarts :) dat is het juist, druk achter de oren bij een paard dat al achterwaarts gaat versterkt die reactie. Als een paard gaat hangen probeer je hem ook weer voorwaarts te krijgen door vanachter ''aan te jagen''. Nog meer druk aan de voorkant geven gaat je niet helpen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 13:05 



 
Profiel   

Haha nou jij liet het zo klinken alsof het vrij makkelijk was en dat je het makkelijk kunt fixen. Dit paard is al een paar keer geholpen door Annemarie nazaten, en uiteindelijk als je de rust hebt, dan kun je haar leren wachten en tot haar door dringen met kleine hulpen, maar daar gaat een boel aan vooraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 13:05 



 

Wat ik zou doen is het nu even een hele tijd met rust laten...

en daarna opnieuw beginnen, maar dan zonder een voedselbeloning. Dus echt dat het paard er leert opgaan op basis van lichaamstaal etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 13:13 



 
Profiel   

996981 schreef
Katyatje schreef
Pfoe seg.
Als we elke advies zo op onszelf gaan betrekken wordt het wel lastig hoor. Jij weet duidelijk al dat het voor dat paard niet werkt. Geen probleem dus. Dan doe je dat niet ;)

Ik zeg dan ook letterlijk dat je er niet aan moet gaan hangen. Druk is zo hard of zacht als je zelf wil. En ik doelde dus op zachte uitnodigende druk om voorwaarts te gaan. Net zoals je een paard uit de wei haalt ofzo, die sleur je ook niet mee.

Maar dat paard dat je uit de wei haalt, gaat niet eerst achterwaarts :) dat is het juist, druk achter de oren bij een paard dat al achterwaarts gaat versterkt die reactie. Als een paard gaat hangen probeer je hem ook weer voorwaarts te krijgen door vanachter ''aan te jagen''. Nog meer druk aan de voorkant geven gaat je niet helpen...


Mijn inziens hoort druk vooruit een uitnodiging te zijn om vooruit te gaan of toch minstens te stoppen. Als dit het achteruit gaan versterkt dan klopt er iets niet binnen het principe wijken voor druk. Dat kan oa kan voortkomen uit onvoldoende training gecombineerd met angst. Een paard in paniek ga je inderdaad op die manier niet vooruit krijgen.
Toen mijn paarden het trailerladen nog niet onder de knie hadden zijn er ook momenten geweest dat ze achteruit gingen en ik had ze niet kunnen tegenhouden als ik had geprobeerd. Maar uiteindelijk moet dit wel kunnen, vind ik.

Vandaar dat dit in mijn eerste post ook geen deel was van het advies van TS ;) aangezien dit duidelijk op dit punt niet werkt voor haar paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 13:33 



 
Profiel   

Het klinkt mij in de oren als een paard dat om braaf te zijn en voor het snoepje achter je aan de trailer in loopt, en zich na het snoepje beseft dat ze eigenlijk helemaal niet op haar gemak is in die trailer en ze er zsm weer uit wil.

Ik zou terug gaan naar het begin en de focus afhalen van "de trailer in moeten" en in plaats daarvan zorgen dat ze met elk stapje naar voren oke is.

Dat betekent heel alert zijn op haar signalen van onzekerheid en alertheid en spanning en die spanning niet laten oplopen (want dan zorgt het voor explosie) en in plaats daarvan al stoppen waar de spanning ontstaat, haar daar de tijd geven, pasjes voorwaarts en achterwaarts schakelen, en zodra als ze op die plek ontspant (al is dat pas met 1 voetje op de klep of nog niet eens), meteen weer achterwaarts bij de trailer weg.

Maak het een standaard dat als zij spanning laat zien, jij haar niet verder pusht, en dat als ze ontspant, je haar weer van de trailer wegneemt.

Als je daar rustig genoeg de tijd voor neemt, is de kans veel groter dat ze uiteindelijk ontspannen op de trailer staat dan wanneer ze in de trailer loopt achter de belofte van voer aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 13:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen