Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 17:47

Ik heb na het inslapen van mijn shetlander in december een shetlander (veulen) gekocht als nieuw maatje voor mijn paard.

En probeert ze dus te drinken bij mijn paard.
Nu is het probleem dat het ik het niet afgeleerd krijg en ze dus apart moeten staan met draad ertussen.
De eerste weken ging het goed en was er niks aan de hand toen zomaar ineens begon de kleine shet op het uier te sabbelen van mijn paard.

1x 4 weken apart gehad en toen begon ze na een week ging ze weer op het uier sabbelen van mijn paard.

Nu staan ze weer 6 weken apart en afgelopen week paar keer op de wei samen gestaan ging goed. Vandaag was de wei nat en moesten ze op de paddock en het was gelijk weer raak met sabbelen op het uier.

Iemand een tip hoe ik het af kan leren en ze dus samen kunnen staan zoals ik het graag zou zien.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 06-04-21 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:50

Ik zou zeggen, het gaat de merrie vanzelf vervelen. Doet zeer omdat het veulen iets meer gaat doen dan zuigen. Aangezien er geen melk bij komt kijken.

Smeer er desnoods iets op wat niet giftig is maar wel vies.

Denk toch dat je de natuur zijn gang moet laten gaan. Al zou een speelgenootje van zijn eigen leeftijd ook helpen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:54

Evt zou je kunnen kijken naar een uierbeschermer( die je normaal bij eczeempaard aan doet) dan kan de shet er niet meer bij..

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:57

Hoe oud is het veulen en hoe is het afgespeent? Eet ze al goed ruwvoer en hoe lang is er ruwvoer beschikbaar op een dag?
Het is vooral belangrijk om te kijken hoe je haar behoefte om te zogen op een andere manier kunt vervullen. Want afleren is niet waar het probleem ligt en het is ook maar de vraag of dit gaat lukken.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 18:08

Effects schreef:
Hoe oud is het veulen en hoe is het afgespeent? Eet ze al goed ruwvoer en hoe lang is er ruwvoer beschikbaar op een dag?
Het is vooral belangrijk om te kijken hoe je haar behoefte om te zogen op een andere manier kunt vervullen. Want afleren is niet waar het probleem ligt en het is ook maar de vraag of dit gaat lukken.


Ze is nu bijna 1 dus was een bijna 8 maand toen ik haar kocht.
Ze is ineens van haar moeder weggehaald en in de opfok gekomen met een 20 andere veulen toen ze ongeveer 5 maanden was. Volgens degene waar ik haar gekocht heb.

Ze eet zelf hooi en kan de hele dag hooi eten als ze wil. Ze eet ongeveer een 2 kg hooi per dag nu ze kan er 3 kg eten als ze wil.

Ik voer eigenlijk altijd onbeperkt hooi ook aan de grote.

Brok of meusli kende ze niet maar inmiddels eet ze dat ook en krijgt dus wat vitamine brokjes bij als ik de grote haar voer geef.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:11

Speelt ze verder ook met jou paard? In de zin van verveelt ze zich verder niet?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 18:15

Vleddertje1 schreef:
Speelt ze verder ook met jou paard? In de zin van verveelt ze zich verder niet?


Als ze samen staan rennen ze geregeld in het rond, omdat de grote dit graag doet heb ik weer voor een jong maatje gekozen,
kroelen samen eten samen hooi, speelt graag met de speelbal.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Shetlanderjaarling drinkt bij mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:37

Toen ik mijn shet kocht had mijn merrie een veulen er bij lopen, toen ik het veulen er af haalde bleef de shet bij mijn merrie drinken. Ik heb daar toen pbh spray(anti bijt met hertshoorn) op de uier van mijn merrie gespoten, daarna was het klaar. De shet heeft wel de nare gewoonte van poep eten er aan overgehouden...

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:40

tirzasarah10 schreef:
Toen ik mijn shet kocht had mijn merrie een veulen er bij lopen, toen ik het veulen er af haalde bleef de shet bij mijn merrie drinken. Ik heb daar toen pbh spray(anti bijt met hertshoorn) op de uier van mijn merrie gespoten, daarna was het klaar. De shet heeft wel de nare gewoonte van poep eten er aan overgehouden...


Superhandig juist, veel minder uitmestwerk :)) :))

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 09:07

tirzasarah10 schreef:
Toen ik mijn shet kocht had mijn merrie een veulen er bij lopen, toen ik het veulen er af haalde bleef de shet bij mijn merrie drinken. Ik heb daar toen pbh spray(anti bijt met hertshoorn) op de uier van mijn merrie gespoten, daarna was het klaar. De shet heeft wel de nare gewoonte van poep eten er aan overgehouden...


Oké daar zal ik eens voor gaan kijken, misschien werkt het hier ook.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:12

tirzasarah10 schreef:
Toen ik mijn shet kocht had mijn merrie een veulen er bij lopen, toen ik het veulen er af haalde bleef de shet bij mijn merrie drinken. Ik heb daar toen pbh spray(anti bijt met hertshoorn) op de uier van mijn merrie gespoten, daarna was het klaar. De shet heeft wel de nare gewoonte van poep eten er aan overgehouden...

Komt de shetlander dan niet gewoon wat tekort aan voeding? Mesteten duidt meestal op een vitamine- en mineralentekort. Misschien probeerde hij eerst die voeding bij je merrie te halen

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:28

CoRiNa1983 schreef:
Effects schreef:
Hoe oud is het veulen en hoe is het afgespeent? Eet ze al goed ruwvoer en hoe lang is er ruwvoer beschikbaar op een dag?
Het is vooral belangrijk om te kijken hoe je haar behoefte om te zogen op een andere manier kunt vervullen. Want afleren is niet waar het probleem ligt en het is ook maar de vraag of dit gaat lukken.


Ze is nu bijna 1 dus was een bijna 8 maand toen ik haar kocht.
Ze is ineens van haar moeder weggehaald en in de opfok gekomen met een 20 andere veulen toen ze ongeveer 5 maanden was. Volgens degene waar ik haar gekocht heb.

Ze eet zelf hooi en kan de hele dag hooi eten als ze wil. Ze eet ongeveer een 2 kg hooi per dag nu ze kan er 3 kg eten als ze wil.

Ik voer eigenlijk altijd onbeperkt hooi ook aan de grote.

Brok of meusli kende ze niet maar inmiddels eet ze dat ook en krijgt dus wat vitamine brokjes bij als ik de grote haar voer geef.


Fijn dat ze onbeperkt hooi kan eten! Dat scheelt al, de opmerking over of ze zich niet verveelt vind ik ook een goede.
Maar misschien verklaart het plotselinge afspenen op zo'n jonge leeftijd al een hoop over het gedrag. Het is natuurlijk voor veulens om zeker tot een jaar oud nog af en toe te zogen en in een wilde kudde zou afspenen geleidelijk gaan. Daarom zal ze nog deze neiging hebben.
Als het geen schade aanbrengt bij je merrie en zij het niet als vervelend ervaart, dan denk ik dat je richtpunt moet zijn om zoveel mogelijk ander natuurlijk paardengedrag te stimuleren en te kijken of het over een paar maanden vanzelf al minder is.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:50

Zelf zou ik niet te veel meer wisselen in hoe je ze buiten zet. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat een dier van een jaar dat nu al op zijn derde plek staat, best wel onzeker is. Terecht, want waar en bij welke paarden ze staat is nu al driemaal veranderd in haar eerste levensjaar. Door het paard constant weken apart te zetten en dan weer bij elkaar, bevestig je eigenlijk juist die angst en onrust bij de jaarling. Geen vaste kudde. Dan weer wel een maatje, dan weer niet.

Zoek de ideale omstandigheid op, zorg dat de kans op succes het grootst is. Je hebt nu gemerkt dat samen op de wei geen probleem oplevert, daar is de kans op succes dus het grootst. Zet dat jonge dier dus samen met je paard op de wei totdat ze geacclimatiseerd is, totdat ze vaste grond en zekerheid gevonden heeft. En ga niet meer te veel wisselen tussen wel samen, niet samen, paddock, wei.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 19:21

Gini schreef:
Zelf zou ik niet te veel meer wisselen in hoe je ze buiten zet. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat een dier van een jaar dat nu al op zijn derde plek staat, best wel onzeker is. Terecht, want waar en bij welke paarden ze staat is nu al driemaal veranderd in haar eerste levensjaar. Door het paard constant weken apart te zetten en dan weer bij elkaar, bevestig je eigenlijk juist die angst en onrust bij de jaarling. Geen vaste kudde. Dan weer wel een maatje, dan weer niet.

Zoek de ideale omstandigheid op, zorg dat de kans op succes het grootst is. Je hebt nu gemerkt dat samen op de wei geen probleem oplevert, daar is de kans op succes dus het grootst. Zet dat jonge dier dus samen met je paard op de wei totdat ze geacclimatiseerd is, totdat ze vaste grond en zekerheid gevonden heeft. En ga niet meer te veel wisselen tussen wel samen, niet samen, paddock, wei.


Ze staan dag en nacht buiten inprincipe. Staan nu al een tijd naast elkaar met draad ertussen in de paddock. Alleen de wei gaan ze samen op maar dat grens aan de paddock.
Helaas kunnen ze niet constant de wei op nu i.v.m de regen en kleigrond, tevens gaan ze nu als het kan nog kort de wei op max. Paar uurtjes naar de toe zomer zal dit langer worden maar ben nog aan het opbouwen en dat duurt ern paar weken.