Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard en angst- wat te doen?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Sinds 1,5 maand heb ik een nieuw paard. Super braaf en fijn dier. Maar hij heeft het echt wel moeilijk met de verhuizing merk ik. Dit uit zich in onzeker gedrag zowel onder het zadel (geen extreme dingen en goed uit te rijden) als ook aan de hand. En die laatste begint wel een dingetje te worden...Hopelijk kunnen jullie meedenken.
Voorbeeld: gisteren gelongeerd in de roundpen, so far so good. 100 meter verder in het weiland loopt de buurman met een paar kabels. Paard in paniek. Hyperfocus op die buurman en wat ik ook probeerde ik kreeg zijn aandacht niet terug bij mij. Knorren, proesten en extreem nerveus. Gevolg: ik kreeg hem de paddock niet uit. Ik bleef zelf echt rustig, keek juist de andere kant op dan het ‘gevaar’ en deed diepe ademhalingsoefeningen in de hoop dat hij op mijn kalmte zou reageren. Dat gebeurde niet. Ik was zelf wel verrast over deze reactie. Paard is 13, heeft echt alles al gezien en meegemaakt in z’n leven. Veel wedstrijden gezien, mee geweest naar events, bosritten, strandritten en vreemd terrein. Ik heb zelfs een filmpje van hem waar hij in een bak staat op een event voor een clinic met 100en mensen om hem heen, ballonnen, kinderwagens en noem maar op. Staat er relaxed bij...En dan bedoel ik ontspannen, niet shut down.
Ik weet dat het probleem bij mij ligt. Op de een of andere manier ervaart hij op de grond geen steun van mijn leiderschap. We doen grondwerk (hebben er les in) en zonder onverwachte situaties gaat dat prima. Maar zodra paard iets eng vindt, kan ik hem niet bereiken. En tijdens onze lessen is het nog niet gebeurd dat hij iets spannend vindt dus konden we niet concreet naar de situatie kijken.
Is dit gewoon een kwestie van tijd geven? Paard moet nog wennen? Of moeten we iets anders doen? Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met onzekere paarden.
Liefs


Laatst bijgewerkt door Marigo op 08-04-21 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:33 



 
Profiel   

Voer jij anders dan de vorige eigenaar?
Mijn paarden gaan dit gedrag vertonen door vrijwel alles van Pavo en alles waar luzerne in zit.
Misschien kun je hetzelfde gaan voeren als de vorige eigenaar om te testen?
Ik merk bij mijn ruin ook dat hij rustiger is op mijn eigen hooi tov dat van stal. In mijn hooi zit amper suiker en energie. Zijn allemaal factoren waarop een paard kan reageren in gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:39 



 
Profiel   

1,5 is dat maand of jaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:41 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
1,5 is dat maand of jaar?


Maand. Heb het aangepast :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:44 



 
Profiel   

Wat is de theorie om weg te kijken van gevaar? Waarom zou je paard rustig worden als jij hem géén kans geeft naar wat hij eng vindt te kijken?
Wat gebeurt er als je samen met je paard naar het gevaar tóe gaat en juist eens uitgebreid gaat staan kijken?

Laat 'm gewoon eens zelf tot de conclusie komen dat die kabels geen pythons zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:45 



 
Profiel   

Dit klinkt heel erg als stress, ik kan je helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:49 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Voer jij anders dan de vorige eigenaar?
Mijn paarden gaan dit gedrag vertonen door vrijwel alles van Pavo en alles waar luzerne in zit.
Misschien kun je hetzelfde gaan voeren als de vorige eigenaar om te testen?
Ik merk bij mijn ruin ook dat hij rustiger is op mijn eigen hooi tov dat van stal. In mijn hooi zit amper suiker en energie. Zijn allemaal factoren waarop een paard kan reageren in gedrag.


Ik heb hem idd op ander voer gezet. Dit wel geleidelijk in 2 weken opgebouwd. Eerst kreeg hij Havens sport 500gr. En nu is ie over op Vitalbix 250gr (na advies van Vitalbix zelf). Vanwege de verhuizing train ik ook iets minder fanatiek dan de vorige eigenaar. Wil hem dr kans geven eerst goed te landen. Luzerne ben ik mee gestopt omdat het hooi al hoog in eiwitten zit. Heb wel vaker gelezen dat paarden wat nerveus of spooky kunnen worden van Vitalbix. Maar kan dat echt zo veel invloed hebben?
Hij krijgt van mij ook nog magnesium en glucobalance. Dat laatste omdat hij aanleg heeft voor dik worden en er op dit moment veel suikers in het gras zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:49 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Wat is de theorie om weg te kijken van gevaar? Waarom zou je paard rustig worden als jij hem géén kans geeft naar wat hij eng vindt te kijken?
Wat gebeurt er als je samen met je paard naar het gevaar tóe gaat en juist eens uitgebreid gaat staan kijken?

Laat 'm gewoon eens zelf tot de conclusie komen dat die kabels geen pythons zijn...


Nee ik kijk dan weg, paard kijkt waar hij wil. Heb begrepen dat je als mens zijnde niet de focus moet leggen op het enge en beter met zachte blik ernaast of om je heen kunt blijven kijken.

Er samen naartoe gaan lukt helaas niet. Meneer staat vastgenageld aan de grond en verzet geen stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:51 



 
Profiel   

Kalm blijven is altijd goed, maar...

Ik denk dat je door stil te blijven staan en wegkijken hem het idee geeft dat je bevriest. Dat hij dan geen idee meer heeft wat de bedoeling nou is.
Ik denk dat je op z'n moment dat bijvoorbeeld de buren eng en interessant zijn heel duidelijk moet zijn van HIER BEN IK HALLO, en als je zijn aandacht hebt dán pas ga je werken aan de spanning afvloeien.

Ik denk wel dat je een trainer aan de grond nodig hebt vooral om jou dingen te leren, voordat dit gedrag tot echte problemen gaat zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 09:13 



 
Profiel   

Marigo schreef
Vanwege de verhuizing train ik ook iets minder fanatiek dan de vorige eigenaar.


Dit kan ook een deel van de oorzaak zijn. Mijn paard kan ook best flink reactief en spooky worden als ze een paar vrije dagen heeft gehad. :j Terwijl ze van zichzelf best heel dapper en relaxed is. Het kan dus zomaar zijn dat je paard weer een heel stuk relaxter wordt als hij wat meer beweging krijgt. Begrijp goed dat je hem wilt laten wennen, maar misschien doet hij voor zijn ervaring en conditie nu net iets te weinig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 10:17 



 
Profiel   

Geef het vooral tijd. Het dier moet rustig leren dat jij betrouwbaar bent en hem helpt. Door je grondwerk zal dat kwartje gaan vallen. 1.5 maand is nog hartstikke kort.
Overigens zou ik wel zeker ernaar kijken, erkennen dat daar wat is, ga de verbinding aan met je paard en maak hem duidelijk dat je het begrijpt. Dan pas kan je je paard leren dat jij er voor hem bent. Warwick Schiller heeft daar hele mooie informatie over. Hij schrijft dat je je paard zich gezien moet voelen. In zijn woorden 'feel seen, feel heard, feel felt and getting gotten'. Zoek maar eens op zijn polyvagal theory.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 10:19 



 
Profiel   

Ik zou dit probleem gewoon zelf opzoeken tijdens de les. Vraag is aan iemand van stal om rare dingen te doen waarvan je weet dat het hem triggert. Dan kan je meteen met je instructeur het probleem aanpakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 10:27 



 
Profiel   

Vitalbix worden die van mij knettergek van. Waarschijnlijk door de luzerne. Ze hebben nu ook een versie zonder luzerne. Wellicht reageert de jouwe ook op luzerne. Ik zou zelf proberen op het oude voer over te gaan. Mocht daar veel suiker en zetmeel inzitten zou ik hem er niet zoveel van geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 10:29 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Dit klinkt heel erg als stress, ik kan je helpen.


Oh gut, wat voor poedertjes of handoplegging ga je nu doen?

TS ik denk dat je goed bezig bent hoor. MAar ik ben vooral benieuwd wat jij denkt en/of voelt op zo'n moment dat dit gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 10:55 



 
Profiel   

Mooie reacties en suggesties al. Morgen hebben we weer grondwerkles en heb de situatie ook al voorgelegd aan mijn instructrice.
Op zo’n moment twijfel ik over wat te doen. Er gaan dan 3 mogelijke strategieën door mijn hoofd en ik kan niet kiezen wat te doen. Die loze seconden dat er niets gebeurt zijn voor paard lief bevestiging dat het idd eng is. En dat die vrouw op de grond ook geen idee heeft wat te doen. ‘Help ze kan me niet redden, ik word opgegeten’ Even gechargeerd hoe ik denk dat paard denkt ;) Die vertwijfeling leest mijn paard natuurlijk nauwkeurig af. Waardoor zijn reactie groter wordt.
En dat vind ik nu juist het lastige in zulke situaties. Het gaat zo snel en je moet snel beslissen. Ik kan echt wel goed reflecteren op wat er gebeurt. Maar ik weet dan eigenlijk niet wat het juiste is om te doen. Twijfel slaat toe. Dan ben je dus iemand zonder plan. En dat helpt je paard niet. Dus waar begin je? En hoe? Les hebben we al, Maar ja als je bij de basis begint en in de praktijk moet je soms niveau 10 aanroepen. Dat werkt niet altijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 11:35 



 
Profiel   

Marigo schreef
Mooie reacties en suggesties al. Morgen hebben we weer grondwerkles en heb de situatie ook al voorgelegd aan mijn instructrice.
Op zo’n moment twijfel ik over wat te doen. Er gaan dan 3 mogelijke strategieën door mijn hoofd en ik kan niet kiezen wat te doen. Die loze seconden dat er niets gebeurt zijn voor paard lief bevestiging dat het idd eng is. En dat die vrouw op de grond ook geen idee heeft wat te doen. ‘Help ze kan me niet redden, ik word opgegeten’ Even gechargeerd hoe ik denk dat paard denkt ;) Die vertwijfeling leest mijn paard natuurlijk nauwkeurig af. Waardoor zijn reactie groter wordt.
En dat vind ik nu juist het lastige in zulke situaties. Het gaat zo snel en je moet snel beslissen. Ik kan echt wel goed reflecteren op wat er gebeurt. Maar ik weet dan eigenlijk niet wat het juiste is om te doen. Twijfel slaat toe. Dan ben je dus iemand zonder plan. En dat helpt je paard niet. Dus waar begin je? En hoe? Les hebben we al, Maar ja als je bij de basis begint en in de praktijk moet je soms niveau 10 aanroepen. Dat werkt niet altijd...

Ik vind het heel knap dat je zo goed kunt reflecteren, maar het lijkt of je jezelf op het moment supreme even klem zet met je gereflecteer :P :') Wat ik bedoel te zeggen is, denk op dat moment niet teveel na, maar leer net zoals het paard direct te reageren op wat er gebeurd. Eigenlijk zou je dat de hele tijd mogen doen als je bij je paard bent, niet nadenken, maar doen. Wees die leider, sterk, in je houding. Wees reactief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 11:42 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt een handjevol met brokken voor de smaak zeg maar... geef ik haar meer dan komt ze via het dak naar buiten, voer is ook een ding zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 11:59 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik zou dit probleem gewoon zelf opzoeken tijdens de les. Vraag is aan iemand van stal om rare dingen te doen waarvan je weet dat het hem triggert. Dan kan je meteen met je instructeur het probleem aanpakken


Hier ga ik in mee! Dan heb je niet precies dezelfde situatie, maar kan je wel leren hoe je in vergelijkbare situaties kan reageren.

Ook heb je het paard pas 1.5e maand, dus hij is ook nog aan het wennen en heeft opeens een nieuwe eigenaar etc. Dus je hebt best kans dat dit gedrag wat minder wordt over een tijdje als hij meer vertrouwen krijgt in jou. Goed dat je wel gelijk grondwerkles hebt gezocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 12:36 



 
Profiel   

Marigo schreef
Mooie reacties en suggesties al. Morgen hebben we weer grondwerkles en heb de situatie ook al voorgelegd aan mijn instructrice.
Op zo’n moment twijfel ik over wat te doen. Er gaan dan 3 mogelijke strategieën door mijn hoofd en ik kan niet kiezen wat te doen. Die loze seconden dat er niets gebeurt zijn voor paard lief bevestiging dat het idd eng is. En dat die vrouw op de grond ook geen idee heeft wat te doen. ‘Help ze kan me niet redden, ik word opgegeten’ Even gechargeerd hoe ik denk dat paard denkt ;) Die vertwijfeling leest mijn paard natuurlijk nauwkeurig af. Waardoor zijn reactie groter wordt.
En dat vind ik nu juist het lastige in zulke situaties. Het gaat zo snel en je moet snel beslissen. Ik kan echt wel goed reflecteren op wat er gebeurt. Maar ik weet dan eigenlijk niet wat het juiste is om te doen. Twijfel slaat toe. Dan ben je dus iemand zonder plan. En dat helpt je paard niet. Dus waar begin je? En hoe? Les hebben we al, Maar ja als je bij de basis begint en in de praktijk moet je soms niveau 10 aanroepen. Dat werkt niet altijd...


En probeer jezelf niet al teveel onder druk te zetten om het perfect te doen! Want dat frustreert en ook dat voelt je paard. Jullie band is zich aan het ontwikkelen en dat heeft simpelweg tijd nodig. In die tijd neem jij grondwerklessen en doe jij je best. En dat is genoeg, de rest volgt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 13:45 



 
Profiel   

Inderdaad fijn als je hier met je instructrice naar kunt kijken.
Wat misschien ook interessant voor je is, is het boek 'Kalmerende signalen van paarden' van Rachael Draaisma. Daarin legt zij uit welke (subtiele) signalen paarden tonen bij opbouwende en afbouwende spanning en hoe je daar als eigenaar op kunt reageren. Mij heeft het veel geholpen om kleine signalen al te herkennen, omdat je er op die manier ook voor kunt zorgen dat je paard niet in een situatie met nog meer spanning terecht komt, maar eerst de opgebouwde spanning weer kan gaan loslaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 14:00 



 
Profiel   

Fijn deze bemoedigende woorden! Doet een mens goed <3 Het heeft ook gewoon tijd nodig. En @troi, klopt wat je zegt over het direct goed en perfect willen doen. Dat helpt niet.
Kom wel tot de conclusie dat ik van nature iemand ben die wat afwachtend is. Denk eerst na voordat ik doe. En op dit moment is dat niet waar paard behoefte aan heeft. Die schiet in de actie. Combinatie van actie paard + afwachtende houding persoon = onzekerheid van beide kanten. Simpele formule. Nu samen aan de bak ermee.
Meer die zoiets hebben meegemaakt en waarbij het goed is gekomen? Heb behoefte aan feel good verhalen met een goed einde ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 14:04 



 
Profiel   

Marigo schreef
Mooie reacties en suggesties al. Morgen hebben we weer grondwerkles en heb de situatie ook al voorgelegd aan mijn instructrice.
Op zo’n moment twijfel ik over wat te doen. Er gaan dan 3 mogelijke strategieën door mijn hoofd en ik kan niet kiezen wat te doen. Die loze seconden dat er niets gebeurt zijn voor paard lief bevestiging dat het idd eng is. En dat die vrouw op de grond ook geen idee heeft wat te doen. ‘Help ze kan me niet redden, ik word opgegeten’ Even gechargeerd hoe ik denk dat paard denkt ;) Die vertwijfeling leest mijn paard natuurlijk nauwkeurig af. Waardoor zijn reactie groter wordt.
En dat vind ik nu juist het lastige in zulke situaties. Het gaat zo snel en je moet snel beslissen. Ik kan echt wel goed reflecteren op wat er gebeurt. Maar ik weet dan eigenlijk niet wat het juiste is om te doen. Twijfel slaat toe. Dan ben je dus iemand zonder plan. En dat helpt je paard niet. Dus waar begin je? En hoe? Les hebben we al, Maar ja als je bij de basis begint en in de praktijk moet je soms niveau 10 aanroepen. Dat werkt niet altijd...



Je bent de goede kant op aan het denken. Voer is aangepast, top!
Met grondwerk kun je schriktraining toepassen (mits je instructeur weet hoe dat moet).
Verder is het met training van gedrag altijd zoeken naar de oplossing. Je hebt 'ontspannen ernaast staan' geprobeerd. Volgende probeer je iets anders 1;voeten paard bewegen, 2; je paard aan het werk zetten, 3; eten/klickertraining) 4; ernaartoe stappen en uitgebreid laten kijken snuffelen. Zo elimineert je wat werk. Probeer iets 2x,niet gelukt? Next!

Succes en anders; zoek een gedragstrainer van E-quine.com.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 11:59 



 
Profiel   

Ik zou deze toch proberen eens stevig aan het werk te zetten. Als hij een veilige hoek heeft, dan daar doen. Hij wilt graag lopen toch? Lekker laten lopen. Elke paar rondjes van hand veranderen. Zelf ook voorwaarts vragen, kijken of je de volte kan vergroten en verkleinen. Kalm maar beslist tegen hem praten.

En dan als hij bv:
- ontspanning opzoekt
- verder richting het enge gaat
- terugkomt in tempo
- focust op jou, al is het maar een oog of een oor

Dan laat je hem even gaan. Geen nieuwe input. Komt hij terug in tempo of naar je toe prima. En dan beloon je ook. Zeg je poeh nouuu, dat was even heftig he. Je bent een knap paard hoor.

Gaat ie weer? Hup, terug aan het werk

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 12:12 



 
Profiel   

bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 08:29 



 
Profiel   

Hi Marigo!

Ik herken ergens wel wat je zegt bij mijn paard. Ik denk dat je er zeker rekening mee moet houden dat je je paard nog niet zo lang in bezit hebt: hij kent je wellicht nog niet zo goed en weet zo ook nog niet goed wat hij aan je heeft.

Mijn paard heeft de neiging om zich te hyperfocussen op "enge" dingen als hij alleen is (dus als we alleen in de piste werken zonder andere paarden in de buurt). Hij voelt geen steun van de kudde en in het begin wist ik niet wat ik ermee moest aanvangen. Hem extra aan het werk zetten, maakte geen bal uit: hij ging er dan maar als een arabier vandoor en bleef blazen naar dat éne ding wat ie gezien had. Zelf stil staan en ademhalingsoefeningen werkten ook niet voor hem.

Ik heb daar eigenlijk een heel goed ding in gevonden voor hem, en dat zijn verbindingsoefeningen en denkoefeningen.
Als we nu met spanning de grote piste ingaan, doe ik eerst wat cirkelwerk met hem. Hij moet mijn tempo volgen, hem naar mij vragen (zonder trekken aan de longe - puur op lichaamstaal), en daar is het uitermate belangrijk dat hij zijn achterbenen over elkaar kruist zodra hij naar mij komt draaien. Het heeft een zeer relaxerend effect op hem.

Edit: vooral dat naar me laten toekomen, doe ik echt vaak als hij spanning heeft. Als er veel spanning is, laat ik hem om de halve cirkel naar mij toekomen. Op den duur staat dat éne oortje altijd naar mij gericht omdat hij weet dat ie bij de pinken moet zijn omdat ik hem wellicht heel snel terug naar mij vraag. En naar mij toekomen = ontspanning, eventjes kroelen, zeggen hoe knap ie wel is,....

Of eens achterwaarts over een balkje gaan, zodat hij goed moet nadenken hoe en waar hij zijn benen zet.
Als hij helemaal over de rooie gaat, duurt het wat langer vooraleer die oefeningen effect hebben maar hoe dan ook werkt het voor hem altijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 08:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen