paard vliegt de tailer uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 22:19

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft sinds een paar maanden een nieuw probleempje. Als we hem uit de trailer willen halen stormt hij zo snel mogelijk de trailer uit. Dit heeft hij nog nooit gedaan, maar sinds een paar maanden doet hij dit bijna elke keer. Het begon met af en toe, de ene keer ging het wel goed en de andere keer weer niet. Nu is het bijna elke keer het geval. Hij heeft verder helemaal geen problemen met trailer. Hij loopt er altijd in een keer op en staat heel rustig op de trailer tijdens het rijden. Hij wil er alleen gewoon heel snel weer vanaf. Als ik de trailer in ga, doet mijn moeder de klep naar beneden. Ik houd hem bezig met een snoepje, maar zodra mijn moeder de stang achter hem weg wil halen stormt hij uit de trailer. Als mijn moeder haar hand op zijn kont legt gaat het wel goed, maar daar is ze niet altijd snel genoeg voor. Als hij haar hand voelt gaat het goed, maar soms kan ze niet eens rustig de stang weghalen. Hij gaat nu weer elke week de trailer op, maar het wordt nog niet veel beter. We zijn nu op het punt dat ik hem bijna niet meer uit de trailer durf te halen, omdat ik bang ben dat het fout gaat. De ene keer gaat het ineens wel weer goed, maar de andere keer weer helemaal niet. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit op kan lossen? Of hebben jullie zelf zoiets meegemaakt?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:30

Een goede gedragstrainer erbij halen die jullie ook goed kan vertellen en laten zien wat er anders moet zodat het uitladen na wat oefening wel weer veilig en rustig gaat.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:38

Is er iets veranderd? Een andere trailer o.i.d?

Mijn paard loopt altijd heel makkelijk de trailer op. Lang touwtje en ze wandelt zo achter je aan. Ruime, lichte 2 paards trailer.

Toen we gingen verhuizen met meerdere paarden en iemand aanbood ook wel te willen rijden, heb ik aangegeven dat mijn paard wel in haar trailer mocht. Ze laadde immers toch zo makkelijk en was rustig op de trailer, dus zo min mogelijk gedoe. Splinternieuw, ook 2 paards maar wat minder licht van binnen en met een grote zadelkamer voorin. En prompt trok mijn paard 2 touwen kapot bij het inladen en wou ze er niet op. Het zal voor haar anders hebben geleken of gevoeld, want haar vertrouwde trailer loopt ze nog steeds zo op.

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 22:39

Nee er is eigenlijk helemaal niets verandert. Dat is ook het rare. We hebben altijd al dezelfde trailer en we hebben niets aangepast. Hij is er gewoon ineens mee begonnen.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:45

Ik zou er iemand bij halen die verstand heeft van problemen met trailerladen, juist omdat het heel snel echt fout kan gaan als er ergens een probleem zit.

Weet niet in welke regio je zit? Weet wel een aantal trainers op verschillende plekken. :)

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 22:46

Jaa ik denk inderdaad dat hulp zoeken de beste optie is. Ik woon in Putten, provincie Gelderland.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:56

LauravdHam schreef:
Jaa ik denk inderdaad dat hulp zoeken de beste optie is. Ik woon in Putten, provincie Gelderland.


Misschien wat ver weg, maar.. Karin van paardcentraal uit Dalfsen is echt heel fijn.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 00:00

En kun je het omdraaien, dat je moeder bij zijn hoofd blijft staan en jij de stang weghaalt en je hand op zijn kont legt?

Of anders 1 stap laten doen, neus in een emmer voer, weer een stap weer voer etc? Zodat hij beloond wordt bij iedere goede stap?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 06:30

Esther de Vries komt door het hele land. Geeft levenslange garantie.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:18

Er hoeft niet per se iets veranderd te zijn. Je zegt heet zelf, het is klein begonnen en nu gebeurt het elke keer. Dat zijn zaken die erin sluipen waarvan je de ernst niet ziet maar uiteindelijk toch niet zo fijn zijn.
Mijn paard liep vroeger zo mee de trailer op. Maar heel soms bleef hij een keer staan op de klep om er nadien toch op te gaan , tot ik hem er op een dag met geen mogelijkheid meer op kreeg...

Ik zou ook zeggen les nemen.
Als je er toch zelf mee aan de slag zou willen gaan zou ik begonnen met jojo-en. Je zet je paard tot op een bepaald punt op de trailer, laat hem wachten zo lang je wil, en weer achteruit. Je moet hem wel bewust achteruit kunnen zetten, dus klein beginnen.
Veel afwisselen, de ene keer voor de klep stoppen, de andere keer halfverwege, dan weer eens een minuut laten wachten en dan eens een paar keer heel snel voor- en achteruit. Een keer de stang tegen de billen duwen en kijken of jij blijft staan, enzoverder.
Zo maak je van het laden een bredere oefening dan alleen maar 'erop, stang dicht, stang los, eraf'.

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:28

LauravdHam schreef:
Jaa ik denk inderdaad dat hulp zoeken de beste optie is. Ik woon in Putten, provincie Gelderland.


https://www.corespirit.nl/
Marjolijn van Beek. Zit bij je om de hoek, opgeleid door E-quine.com
Hele fijne vrouw.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:06

LauravdHam schreef:
Nee er is eigenlijk helemaal niets verandert. Dat is ook het rare. We hebben altijd al dezelfde trailer en we hebben niets aangepast. Hij is er gewoon ineens mee begonnen.


Is er tijdens het rijden met de trailer niets gebeurd toevallig? Wordt vaak onderschat heb ik het idee, maar als er te hard gereden wordt of een keer flink geremd kan je paard zeker op deze manier er op reageren. En anders eens een weekendje alleen laden lossen oefenen zonder te rijden...gewoon thuis en met veel rust en geduld, misschien paardje er naast.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: paard vliegt de tailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:55

Rammelen met de stang en de stang dan laten zitten? Ze bitsen er dan drie keer tegenaan en dan is het meestal wel klaar. Vierde keer de stang wel echt los maken en ik geef het commando Terug! en dan mag ze er vanaf.