Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

tips gezocht: pony probleem van losrijdbak naar de ring

 
Profiel   

Hallo!

Ik schrijf dit bericht namens mijn dochter. Zij reed een oefencross met haar pony (pony is 5 jaar)> losrijden en losspringen ging super. Ze hebben alle tijd genomen hiervoor. Hij was goed aan het been en vond de boomstam niet eng oid. Was niet kijkerig bij het losspringen.

Toen ze van de startplek naar de eerste hindernis reed, in een gecontroleerd galopje, wilde hij er niet in de buurt komen. Uiteindelijk in stap gelukt om dichterbij te komen en de hindernis laten zien. Opnieuw aangereden maar hij ging alleen maar achteruit. Hoe meer zij hem stimuleerde er naar toe te gaan (met been en stem) hoe meer hij ging bokken. Zo heeft ze uiteindelijk 2 van de 12 hindernissen kunnen doen. Ze is bij hindernis 8 o.i.d. er mee gestopt want hij reageerde helemaal nergens meer op.

Bij de vorige eigenaar heeft hij in september dezelfde oefencross gereden. Maar daar ging hij achter een (voor hem bekend) paard aan. Met z'n 2en dus.
Het was nu ook voor het eerst dat hij alleen met ons mee ging. De keren dat hij op andere terrein is geweest met de vorige eigenaar was altijd met een ander paard.
Pony kan erg goed springen en is superbraaf. Ik denk dus dat het 'm vooral zit in de overgang van de losrijdbak (meerdere paarden) naar ineens alleen het open veld in moeten. Soort verlatingsangst? Kan dat?

Wie heeft er goede tips om hem hierbij te helpen? Het zal vast ook kilometers maken zijn, maar we willen hem graag vertrouwen laten krijgen uiteraard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 12:35 



 
Profiel   

Dat is geen verlatingsangst maar heel normaal gedrag, paarden namelijk kuddedieren en zullen dus niet graag van andere paarden weg gaan.
Het is belangrijk dat je dochter en de pony elkaar leren vertrouwen en samen een team worden, zodat de pony niet het gevoel heeft dat hij alleen is. Dit is een proces wat tijd nodig heeft. Ga voorlopig lekker thuis oefenen, samen een band opbouwen en grondwerk etc doen. Als pony en dochter na verloop van tijd (hoe lang dat duurt is vantevoren niet te bepalen) een leuk team zijn gevormd kun je gaan oefenen met het weg gaan bij andere paarden. Let op, éérst een team zijn, daarna pas dit moeilijke stukje gaan oefenen. Anders maak je de pony onnodig bang en zal het ook voor je dochter alleen maar frustratie opleveren.

Als ze dan toegekomen zijn aan het oefenen van dit onderdeel is het een kwestie van veel km maken. Dus ga naar de oefencross (of andere vergelijkbare situatie) zonder verwachtingen, ga lekker losrijden en rijd dan weg van het losrijdterrein. Nog vóór de pony in verzet komt draai je om en ga je weer naar het losrijdterrein. Dit een paar keer herhalen en dan afsluiten. Misschien kun je de keer erna al wel een hindernisje mee pakken (vergeet niet te belonen!!) Als de pony in verzet komt ben je te snel gegaan. Neem dat een stapje terug, ga bijvoorbeeld nog even in de buurt van het losrijdterrein rijden, en bedenk hoe je dit de volgende keer kunt voorkomen.
Dit kun je rustig uitbreiden tot je straks een heerlijke ontspannen cross kunt rijden. Het is belangrijk dat je niet sneller gaat in dit proces dan de pony aan kan, maar je moet als ruiter wel duidelijk de leiding nemen. De pony moet op de ruiter kunnen vertrouwen.

Ik moet er wel even bijzetten dat dit een vrij algemeen bericht is. Zo via internet is het lastig om tips te geven voor een specifieke situatie, daarom is het verstandig om je te laten begeleiden door een instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:22 



 
Profiel   

Kunnen jullie niet ook een paar keer met een ander paard mee gaan? Dat geeft toch vaak wel weer vertrouwen. En dan ook eens kijken of jullie pony voorop kan ipv alleen maar achter de ander aan. Dan bouw je iets meer af hoeveel hij op zijn eigen dapperheid moet doen.
Of bijvoorbeeld een oefencross (of buitenrit) doen maar dan geen hindernissen meenemen tot hij in het gewone rijden ontspannen is. Gewoon even beginnen met een goede voorwaartse galop zodat hij zijn spanning kwijt kan voordat je aan die hindernissen gaat denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:28 



 

Weet je zeker dat dit aan de pony ligt? Ik zou het namelijk ook niet gek vinden als je dochter het zelf toch wat spannend vind, de eerste keer met een nieuwe pony de cross in. Die (onbewuste) spanning kan ook iets zijn waar je pony op reageert. "Weet je wel zeker dat je dit wilt baas?"

Praktisch gezien; als de pony het met een vorige eigenaar fijn deed achter een ander aan, dan zou ik dat eerst eens doen. Dan hebben pony én ruiter alle hindernissen al een keer gehad en neemt de spanning wat af. Daarna kan je, er van uitgaande dat een oefencross niet al te intensief is, nog een rondje alleen proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:30 



 
Profiel   

Ik zou dit simpelweg gaan oefenen. Vraag een paar stalgenoten. Of met de klasgenoten in de les.

Opstelling maken waarbij de andere paarden 'achter blijven'.

En dan van ze wegrijden.

Dan eens verderop een sprongetje maken.
En dan eens twee sprongen.
Een deel van het parcours... Etc.

Desnoods beginnen in de rijbaan waar je een volte kan rijden aan de ene kant terwijl de andere paarden aan de andere kant van de rijbaan staan. Beetje afhankelijk van de ernst van het gedrag.

Alleen een rondje op buitenrit gaan. Desnoods eerst met een begeleider op de fiets erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:39 



 
Profiel   

Het is een beetje hetzelfde als je kind in het pierenbadje laten en als het goed gaat alleen de zee in sturen.
De overgang is te groot.
Een paard ergens aan wennen gaat het beste door kleine stapjes te nemen.
Zoals jullie zelf gemerkt hebben werkt pushen averechts en nu heb je hem eigenlijk juist een slechte ervaring gegeven.
In het begin moet je veel investeren in vertrouwen.
Als dat er eenmaal is zal het stukken beter gaan.
Het is denk ik handig om eens les te nemen ernaast, grondwerk is de basis zodat je leert hoe je om moet gaan met een angstig paard.
Want ervaring op parcours werkt alleen als je zelf weet hoe je hem moet begeleiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:42 



 
Profiel   

@pindakaa dank voor de tips. Dinsdag hebben ze springles dus ze zal het ook zeker met haar instructrice bespreken.

@bowo dat vind mijn dochter inderdaad ook een goed idee. Er zijn wel stalgenoten met wie ze op buitenrit kan en ook wel een vriendin met wie ze eens af kan spreken bij het bos.

@blijheid ik vond dat zoiets nooit alleen aan de pony ligt, dus dat zal zeker een factor zijn hoor. Ze had eigenlijk vooral spanning voor het losrijden maar toen dat juist zo goed ging, ging ze er juist vrij onbevangen in. We hadden niet verwacht dat hij zo zou reageren. Maar we hebben ook al gezegd dat we eerst maar eens wat crosslesjes gaan nemen, zodat hij wat bekender wordt met crosshindernissen en ze elkaar daarin beter leren kennen. Pony is ook pas ca. 3 maanden bij ons.

Achter een ander paard aan met een oefencross is absoluut een optie, maar dan is het even zoeken naar iemand die niet perse meteen in de snelste versnelling wil.

Het was ook allemaal spannend voor hem, omdat het ook pas de 2e keer was dat hij alleen in de trailer meeging en niet met een ander paard (1e keer was toen wij hem ophaalden) Daarom is dochter ook heel rustig gebleven en op een gegeven moment gestopt. Ze zijn terug naar het losrijdterrein gegaan om daar nog 2x een boomstam te springen om het goed af te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:47 



 
Profiel   

MirandaMalik schreef
Het is een beetje hetzelfde als je kind in het pierenbadje laten en als het goed gaat alleen de zee in sturen.
De overgang is te groot.
Een paard ergens aan wennen gaat het beste door kleine stapjes te nemen.
Zoals jullie zelf gemerkt hebben werkt pushen averechts en nu heb je hem eigenlijk juist een slechte ervaring gegeven.
In het begin moet je veel investeren in vertrouwen.
Als dat er eenmaal is zal het stukken beter gaan.
Het is denk ik handig om eens les te nemen ernaast, grondwerk is de basis zodat je leert hoe je om moet gaan met een angstig paard.
Want ervaring op parcours werkt alleen als je zelf weet hoe je hem moet begeleiden.


Grondwerk doen ze al en het is echt totaal geen angstige pony. Ook niet kijkerig eigenlijk. Maar hij vond alleen de trailer in (wij hebben een 1,5 paards) heel spannend viel ons op (hele trailer onder gemest) en hij was ook nogal opgefokt voordat dochter opstapte. Hij vond het dus spannender dan wij hadden ingeschat.
Ik geloof niet dat we hem perse een negatieve ervaring hebben gegeven want dochter heeft hem vooral erg beloond als hij een stapje dichterbij kwam. Waterbak heeft ze al overslagen want dat leek ons in dit geval geen goed idee. En ze hebben het ook goed afgesloten, nadat ze op 2/3e is gestopt nadat bleek dat hij echt niet wilde. Daarna hebben ze op het losrijdterrein nog 2x een boomstam gesprongen om het toch goed af te sluiten.

Verder ben ik het met je eens; de overgang was duidelijk te groot omdat alleen te doen. Met een ander paard deed hij het in september heel braaf begreep ik (heb er ook een stukje film van gezien) Aangezien het rijden en springen thuis ook super gaat, leek ons dit prima te doen. Verkeerd ingeschat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:53 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ik zou dit simpelweg gaan oefenen. Vraag een paar stalgenoten. Of met de klasgenoten in de les.

Opstelling maken waarbij de andere paarden 'achter blijven'.

En dan van ze wegrijden.

Dan eens verderop een sprongetje maken.
En dan eens twee sprongen.
Een deel van het parcours... Etc.

Desnoods beginnen in de rijbaan waar je een volte kan rijden aan de ene kant terwijl de andere paarden aan de andere kant van de rijbaan staan. Beetje afhankelijk van de ernst van het gedrag.

Alleen een rondje op buitenrit gaan. Desnoods eerst met een begeleider op de fiets erbij.


Dat zijn inderdaad ook hele handige tips, dankjewel. Ik denk dat ze daar wel wat mee kan. We zouden het op de clubles ook een voor kunnen stellen aan de instructeur, ons hierbij te helpen tijdens de les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 13:57 



 
Profiel   

Ik denk dat je nog best wat tussenstappen kunt nemen voordat de pony zelfstandig (nou ja, zonder ander paard) op een vreemde locatie op pad gestuurd kan worden in zo’n cross.

Maak voor jezelf eens een lijstje met alles wat anders of nieuw was voor ‘m, en ga dat punt voor punt oppakken. Ik lees nu al:
- 1,5 paards trailer ipv 2 paards
- alleen op de trailer ipv met 2
- tussen andere paarden op het losrijterrein, maar zonder bekend vriendje (je zou denken “een paard is een paard”, maar zowel mijn ruin als mijn merrie denken daar anders over).
- alleen weg moeten van het losrijterrein ipv met vriendje
- alleen de cross in moeten zonder vriendje

Observeer goed wat er gebeurt bij elke stap die je aanpakt; ik lees dat de pony gespannen was bij het opstijgen, mijns inziens stijg je dan dus nog niet op en ga je wandelen tot de pony kalm genoeg is.
Losrijterrein volgende keer ook loskoppelen van het parcours. Half uurtje op het losrijterrein rondrijden (of wandelen als rijden te spannend is), dan stoppen, afzadelen en weer naar huis.

Ik help momenteel twee mensen met beleren (of doortrainen, het is maar hoe je het bekijkt). En ons motto bij elke training is om maximaal 1 ding te veranderen tov de volgende keer. Hooguit 2 als het ontzettend makkelijk ging, maar daar blijft het wel blij. Ook al zijn ze heel braaf, dat kan ook een copingstrategie zijn omdat ze lichtelijk overdonderd zijn. De daadwerkelijke reactie komt dan pas 1 of 2 trainingen later.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 14:02 



 
Profiel   

@Hilary helemaal met je eens. Hier hebben dochter en ik het over gehad. Dat alleen weg eigenlijk al nieuw was voor hem en hoe braaf hij daarmee was.
Proppen indraaien en dan al die tijd braaf stil staan; check.
Hij had geen spanning tijdens het opstijgen; hij was gespannen eenmaal uit de trailer en zien dat hij op vreemd terrein was. Hier hadden we ook rekening mee gehouden door hier alle tijd voor te nemen. Ze is dus ook pas opgestapt toen hij aan de hand weer ontspannen was.

Je tips zijn hele goede denk ik. Dochter leest mee en zegt dat ze zich er ook helemaal in kan vinden, om eerst gewoon eens met een vriendje naar een losrijdterrein te gaan en dan inderdaad dan weer naar huis te gaan. Dat hoeft niet eens meteen met een sprongtje te zijn, maar gewoon een fijne ervaring.

Dit is een pony die al een aantal oefenparcoursjes heeft gesprongen, een oefencross heeft gelopen en al een paar keer voor de kar heeft gelopen voordat wij hem kregen. Maar ik denk (behalve voor de kar) dat hij inderdaad altijd met een vriendje was. Wij hebben hem nu overschat. We gaan inderdaad wat stappen terug en sowieso eerst wat lessen op vreemd terrein bijvoorbeeld. Maar voor nu is alleen in de trailer en een ommetje rijden om weer naar huis te gaan misschien ook al wel even genoeg om mee te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 14:12 



 
Profiel   

Ja het kan een enorm verschil maken als er een ander paard bij is.
En op zich ging het heel goed met losrijden dus eigenlijk was het mooiste geweest het daarbij te laten.
Maar dat wist je niet van tevoren.
Ik denk wel dat hij het als negatief heeft ervaren, maar goed, het ene paard is daar makkelijker overheen dan het andere.
Dat merk je vanzelf als je daar weer komt.
Wel handig is toch om volgende keer als hij iets weigert , je direct een andere manier gebruikt ipv doorzetten.
Dat kun je het beste van tevoren bedenken, hoe ga ik het doen als het te moeilijk/spannend wordt?
Een ander paard mee is natuurlijk handig maar het kan vaker en in verschillende situaties voorkomen dus het is wel goed om daarmee aan de gang te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 15:53 



 
Profiel   

Heeft je dochter ook crosstraining? Op het terrein van oa de Schalm kun je dit goed trainen als je met een groepje lest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 16:32 



 
Profiel   

@susan ja in Heeten maar nog niet met deze pony. Wel met haar andere pony. Dat gaan we dus ook met deze doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 16:41 



 

Complimenten over hoe jullie dit oppakken +:)+

Het is, zeker bij brave paarden/pony’s, best makkelijk te overschatten wat ze aan kunnen. Goed dat jullie even een stapje terug nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:44 



 
Profiel   

Crosstrainingen volgen met de pony wil waarschijnlijk al helpen. Dan doe je vaak zaken samen in een groepje, maar ook zaken alleen dus dan went de pony er ook aan dat er alleen dingen gedaan worden.

Ook proberen op buitenrit te gaan, dat uitbouwen naar alleen op buitenrit :-)

De eerste keer dat ik met een van mijn paarden op oefencross kwam precies hetzelfde verhaal, die ging ook niet lekker van start en had op elke hindernis wel een weigering. Daar had ik notabene al crosstrainingen mee gedaan :+
Dat is uiteindelijk goed gekomen toe we wat meer vertrouwen in elkaar hadden, meer een combinatie vormden en ook alleen op buitenritten gingen (strandritten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:52 



 
Profiel   

Nou springles ging deze week eigenlijk heel goed. Veel fijne tips gehad en eigenlijk voornamelijk dressuur gereden.
Het viel me op dat het tijdelijke zadel dat we hebben van de zadelmaker nu wel erg klapperde van achter (kwam echt wel flink los) En ook dat mijn dochter tijdens de galop scheef kwam te zitten omdat het zadel naar 1 kant schoof.
Om toch nog even een klein sprongetje te maken aan het eind, wilden ze een laag kruisje springen. In plaats daarvan maakte hij een draai naar de uitgang, die mijn dochter niet uit kon zitten. Daar lag ze op de stenen, auw.
Ze is er weer opgestapt en daarna tig keer langs de uitgang gereden. 1e 2 Keer wilde hij er maar moeilijk langs maar daarna ging het prima. Omdat mij dochter flink pijn had zijn ze daarna gestopt.
Instructrice heeft nog even meegekeken naar het zadel en zei ook dat dit echt echt niet goed ligt.

Vandaag wilde dochter weer rijden, vooral ook om te zorgen dat hij dit soort dingen niet steeds gaat doen. Hij was wat narrig bij het opzadelen. Toen dochter op ging stappen was hij druk aan het doen met zijn hoofd (doet hij anders eigenlijk nooit) en ze zat nog niet of hij steigerde flink, gaf vervolgens een enorme bok en maakte een draai. Met als gevolg dochter op de grond. Hij wilde haar er echt af hebben. We hebben hem daarna flink aan het werk gezet aan de longe. Dochter is daarna met enorme hoofdpijn op de bank gekropen.

Pony heeft dit soort dingen (aldus vorige amazone) nooit eerder gedaan. Hij is de eerste weken bij ons ook echt superbraaf geweest. Dit is echt van de laatste 1,5e week.
Zou dit kunnen komen door een (inmiddels) zeer slecht liggend zadel? Mijn dochter geeft over het zadel zelf aan dat het enorm hard is dus ik kan me voorstellen dat dat voor de pony ook zo voelt?

Het nieuwe zadel komt over een week of 3. Dit zadel gaat er nu niet meer op wat mij betreft. Ik heb de osteopaat geappt maar zij is heel druk dus nog geen idee of ze op korte termijn kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 22:20 



 
Profiel   

Wat balen dat hij zo lastig was!
Maar dat kan zeker door het zadel komen. Ook niet best dat jullie zo'n slecht passend leenzadel hebben mee gekregen.... Een leenzadel zal niet optimaal zijn, maar acceptabel is toch wel een vereiste.
Is hij ook gevoelig tijdens het poetsen of als je over de rug gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 23:19 



 
Profiel   

Bowo schreef
Wat balen dat hij zo lastig was!
Maar dat kan zeker door het zadel komen. Ook niet best dat jullie zo'n slecht passend leenzadel hebben mee gekregen.... Een leenzadel zal niet optimaal zijn, maar acceptabel is toch wel een vereiste.
Is hij ook gevoelig tijdens het poetsen of als je over de rug gaat?


Ja waardeloos. De oplossing van de zadelmaker was om nu een handdoek er tussen te doen bij de schoft. Vast goed bedoeld, maar daar ga ik niet aan beginnen natuurlijk.
Ik vond hem niet perse heel gevoelig maar uitgebreid gevoeld heb ik niet, dat ga ik morgen wel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 23:29 



 
Profiel   

Ik denk eerder dat je dochter rijtechnisch iets minder handig is dan de vorige ruiter.

De meeste paarden zullen ook met een minder passend zadel gewoon naar hun ruiter blijven luisteren. Maar een goed zadel is in aantocht zeg je, wie weet heb je gelijk.

Voor nu, misschien even een paar weken aan de longeerlijn trainen. Dochter en pony een fijne band opbouwen met grondwerk.

En dan zou met het nieuwe zadel hopelijk het gedrag verdwijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 02:09 



 
Profiel   

@kelly_ann dat is ook zo; het meisje dat hem heeft ingereden is volwassen en heeft veel meer ervaring.
Toch vind ik steigeren en daarna zo'n bok geven en omdraaien wel extreem gedrag voor een pony die verder heel braaf is. Ze kon ook niets want ze had haar voet nog niet in de beugel.

Bij een ander zadel (tijdens zadels proberen) reageerde hij ook zo weken geleden, een zadel dat totaal niet goed lag; ze gleden meteen naar de zijkant (pony heeft geen makkelijker rug; erg rond, geen schoft)
Het zadel daarna deed hij dat helemaal niet. Hij lijkt in die zin het wel snel aan te geven.
Pony is ook afgevallen sinds hij bij ons is (hij was ook echt te dik) dus dat zal de oorzaak zijn dat het zadel (dat al niet helemaal goed paste; maar dat snap ik met een leenzadel) nu helemaal niet goed ligt.

Ik ga het er nu ook echt niet weer opleggen. Ik laat eerst de chiropractor komen. De zadelmaker is op vakantie en kijkt maandag wanneer ons nieuwe zadel komt. Als het nodig is, dan heb ik wel een stal gevonden waar ze hem 4 weken even goed door kunnen rijden, met mijn dochter daar actief bij betrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 08:53 



 
Profiel   

Ik lees nu dat het bij het opstappen ook een keer misging.

Sommige paarden hebben even een rondje stap nodig na het aansingelen en voor het opstijgen.
En even de voorbenen strekken om velletjes tussen de singel te voorkomen kan ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:14 



 
Profiel   

Sommige dieren laten meteen merken dat het zadel pijn doet, niet leuk wel handig. Meestal zie je dit bij jonge dieren, oudere zeer brave pony’s lopen vaak door en ontstaan er andere problemen . Goed dat je eerst een goed zadel er op wil maar vergeet niet dat het gedrag dan niet meteen over is, erbij blijven en vasthouden bij het opstappen en ook zorgen dat je dochter dan niet gespannen is want dat versterkt het gedrag. Pony denkt nog steeds zadel auw . Daar moet hij straks even doorheen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:23 



 
Profiel   

@bigone thanks! We hebben ook al besloten dat als ze weer opstapt, we dat in de logeercirkel doen. Ze is ook niet bang geworden om weer op te stappen gelukkig en ze is zich er van bewust dat ze straks wel weer even heel extra consequent moet zijn, met een goed zadel.

@kelly_ann. Ze lopen sowieso altijd even een rondje door de bak om daarna pas op te stappen. Hij heeft hier echt nooit last van verder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 13:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen