Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden accepteren elkaar niet

 
Profiel   

Ik heb een merrie van 19 jaar die door omstandigheden ruim 1,5 jaar alleen heeft gestaan, wel staan in weides om haar heen ook paarden. Dit ging altijd goed maar merkte dat ze toch niet happy was. Ik vind ook dat een paard niet alleen moet staan. Nu heb ik sinds 3 weken er een 10 jarige zachtaardige merrie bij. In de weide samen gaat het redelijk als de nieuwe maar niet te dichtbij komt. Als ze samen in de paddock staan probeert de oudere merrie echt klappen uit te delen. In de paddock heb ik dan ook maar een lijntje gespannen zodat ze niet bij elkaar kunnen komen. Wel is de nieuwe en de paarden uit de weides ernaast allemaal hengstig. Zou dit ook invloed hebben op het gedrag? En zou de oudere merrie de nieuwe uiteindelijk wel gaan accepteren? Hoe lang kan dat duren? Als ik overigens even met de nieuwe weg ben staat de oude merrie wel te hinniken als ik terug kom.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:42 



 
Profiel   

Goh ik denk dat je goed bezig bent door ze in de paddock nog even apart te houden.

In mijn ervaring met de groepen hier: 2-4 weken voor de nieuwe echt ‘bij’ de groep staat en tot 6 maanden voor het echt rust is en iedereen in de schuilstal/bij de hooibakken mag zonder ambras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:46 



 
Profiel   

Hoe klein is die paddock? Dat is vaak het probleem, te klein, ze kunnen niet uit elkaars ruimte en dan is het foute boel.
Ik heb er hier ook 2 ze gaan prima samen, maar ik weet zeker als ik ze op 15 x 15 zet dat mijn merrie klappen krijgt.
Heb ik ze 20x60 staan is er niets aan de hand.
Deze staan al 2,5 jaar bij elkaar. Knuffelen elkaar. Maar de ruin eist soms ineens de ruimte en dan moet de merrie weg kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:48 



 
Profiel   

Je moet eerder in maanden dan in weken denken....
Machteld van Dierendonck heeft hier wel e.e.a. over geschreven. Zij geeft ook aan dat het te prefereren is er een lijntje tussen te laten en dit ook even zo te laten.
Als er echt rust lijkt te zijn eens een paar uur samen, en dit zo verder uitbouwen.
Door met beleid te werken kunnen ze rustig wennen en voorkom je vechtpartijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:48 



 
Profiel   

Ninx schreef
Je moet eerder in maanden dan in weken denken....
Machteld van Dierendonck heeft hier wel e.e.a. over geschreven. Zij geeft ook aan dat het te prefereren is er een lijntje tussen te laten en dit ook even zo te laten.
Als er echt rust lijkt te zijn eens een paar uur samen, en dit zo verder uitbouwen.
Door met beleid te werken kunnen ze rustig wennen en voorkom je vechtpartijen.


Grappig, hier ben ik dan weer geen voorstander van. Ik zeg lijntje er naast en als je ze samen doet, dan echt de hele dag samen op een groot weiland. Paar uurtjes geeft imo steeds opnieuw onrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:54 



 
Profiel   

Sommige paarden hebben gewoon een hele grote persoonlijke ruimte. Ik heb 2 merries samen gehad, op de wei ging dat prima, maar als ik ze samen op de paddock of de inloopstal zette dan sloeg de ene merrie de andere in elkaar. Dat is helaas nooit beter gegaan. Toch konden ze ook niet zonder elkaar. Dus naast elkaar in de paddock en stallen ging prima, zolang de ene merrie maar haar eigen ruimte had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:56 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hoe klein is die paddock? Dat is vaak het probleem, te klein, ze kunnen niet uit elkaars ruimte en dan is het foute boel.
Ik heb er hier ook 2 ze gaan prima samen, maar ik weet zeker als ik ze op 15 x 15 zet dat mijn merrie klappen krijgt.
Heb ik ze 20x60 staan is er niets aan de hand.
Deze staan al 2,5 jaar bij elkaar. Knuffelen elkaar. Maar de ruin eist soms ineens de ruimte en dan moet de merrie weg kunnen.


Paddock is zeer ruim dus daar ligt het niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 09:17 



 
Profiel   

Idd, zoiets kan maanden duren tot er rust in de keet is. Geef ze tijd en ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 09:33 



 
Profiel   

Machteld is echt wel iemand met verstand van paardengedrag. Zo iets kan inderdaad gewoon maanden duren. Geef het tijd.

Als het je 'te lang duurt' en je hebt een trailer, dan samen op pad gaan, iets leuks doen en desnoods alleen een uurtje trailer rijden en weer thuis uitladen. Niet het beste advies, maar wie weet werkt het om de band tussen de twee te bevestigen. Of niet eens rijden maar aankoppelen met hooinet en beide opladen, en er wel bij blijven. Geen voorstander van, maar nood breekt wet. Ik bedoel, realiseer je wel dat je paard 1,5 jaar alleen heeft gestaan.

Super dat je trouwens aan het welzijn denkt en dat er eentje bij is gekomen :-)

Je kan altijd Machteld even een berichtje sturen.

http://www.equusresearch.nl/

machteld@equusresearch.nl

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 09:34 



 
Profiel   

bnr01 schreef
DuoPenotti schreef
Hoe klein is die paddock? Dat is vaak het probleem, te klein, ze kunnen niet uit elkaars ruimte en dan is het foute boel.
Ik heb er hier ook 2 ze gaan prima samen, maar ik weet zeker als ik ze op 15 x 15 zet dat mijn merrie klappen krijgt.
Heb ik ze 20x60 staan is er niets aan de hand.
Deze staan al 2,5 jaar bij elkaar. Knuffelen elkaar. Maar de ruin eist soms ineens de ruimte en dan moet de merrie weg kunnen.


Paddock is zeer ruim dus daar ligt het niet aan.

Wat is zeer ruim?
Sommige vinden 20x20 ruim, mijn paarden vinden dat klein.
Op de meeste plaatsen is de paddock geen 20x20 maar kleiner.

Dus zo maar zeggen daar ligt het niet aan.... kan, maar heb mijn twijfels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 09:38 



 
Profiel   

Met die trailer zou ik voorzichtig zijn. Een paard van mijn vorige staleigenaar heeft haarzelf eens kreupel gestampt toen ze in de trailer moest met een ruin die ze niet leuk vond. Lijkt me fijner om dan gewoon aan de hand te gaan wandelen of idd er bij te blijven en niet te rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 09:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen