Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard leren wennen aan paraplu's - Do & don'ts + tips

 
Profiel   

Hi, Mijn brave merrie heeft een beetje een fobie voor paraplu's. Als er een paraplu in minder dan 25 meter afstand komt, kan ik doen wat ik wil maar ze wilt kijken en dan 'stuiteren., wegrennen of proberen omhoog te komen'. Dit is echt abnormaal gedrag voor mij redelijk -relaxte- merrie.

Eerder waren paraplu's nooit zo'n probleem aangezien ik ze amper tegenkwam, maar sinds een verhuizing delen wij de paden met wandelaars die ook in de regen met een paraplu lopen. Nu blijft ze nog redelijk braaf en bij mij, maar ze wilt de paraplu echt niet passeren ook niet als ze een ander paard volgt of als het op de weg naar huis tegenkomt. Niet als ik erop zit of als ik ernaast loop. Conclusie: ik moet vragen of de wandelaar de paraplu even wilt sluiten :') Niet de beste oplossing in mijn ogen, dus ik wil dit gaan trainen in de round-pen of rijbak.

Wat is volgens jullie de beste techniek? Ik zag een topic uit 2008 al met wat tips, maar omdat grondwerk enorme vlucht heeft genomen afgelopen jaren ben ik benieuwd naar jullie tips!

p.s. boek een les bij een grondwerk instructeur hoef je niet te benoemen, waar ik woon moet ik de taal nog goed leren en bijna niemand spreekt hier Engels, -O- anders had ik dat al geregeld.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:52 



 
Profiel   

Ik zou gewoon iemand met paraplu in de bak zetten en gewoon gaan rijden.
En zo steeds wat dichterbij komen net zo lang tot ze het niet meer eng vind. (Zelf gewoon doen alsof er niets aan de hand is)

Maar weet niet of de rest dat met mij eens is haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:54 



 
Profiel   

Paraplu in de bak leggen, en dan gewoon grondwerk er omheen gaan doen. :) Goed belonen als ze dichterbij wil komen. En helemaal uit je plaat gaan als ze hem zelfs aan wil raken. Vervolgens kun je iemand vragen hem op te pakken en wat rond te lopen, hem open en dicht te doen etc.

Is niet moeilijk, maar gaat waarschijnlijk wel wat tijd kosten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:57 



 

goed idee

dat ook buiten oefenen
iemand voor je uitlopend b.v en steeds omdraaiend, stil blijven staan

en het zelf vooral niet spannend vinden en laten voelen dat je denkt dat...............ze wel stil gaat staan

niet teveel met snoepjes ect. belonen, met stem is belangrijker , ze moet het voor jou doen niet voor een snoepje


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-21 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:59 



 
Profiel   

Men legt een paraplu in de bak of round pen en laat paard los. Ondertussen is de zak gevuld met een beloning.
Nodig het paard uit om te komen snuffelen/kijken. Vervolgens belonen .
Klap de paraplu open en leg op de grond. Denk aan windvlagen dat kan een averechts effect hebben.
Pak vervolgens de plu op, laat paard naderen ectc.

Ik had mijn hengst er binnen het half uur onder staan. Nog niet helemaal comfy maar volgende keer gaat dat beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:59 



 
Profiel   

Ik ga altijd met enge voorwerpen lopen en neem mijn paard dan mee aan de leadrope. Door de lengte van het touw kunnen ze veel afstand nemen en door mij met het enge voorwerp te volgen worden ze uiteindelijk toch dapper en nieuwsgierig. Verder maak ik vooral gebruik van de approach and retreat methode. Dus letterlijk kleine stapjes vooruit en achteruit om het vertrouwen groter te maken. Meestal is het met een paar minuten opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:03 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik ga altijd met enge voorwerpen lopen en neem mijn paard dan mee aan de leadrope. Door de lengte van het touw kunnen ze veel afstand nemen en door mij met het enge voorwerp te volgen worden ze uiteindelijk toch dapper en nieuwsgierig. Verder maak ik vooral gebruik van de approach and retreat methode. Dus letterlijk kleine stapjes vooruit en achteruit om het vertrouwen groter te maken. Meestal is het met een paar minuten opgelost.


Bedankt voor je reactie. Zou je wat meer uitleg kunnen geven over approach and retreat methode? Hoe definieer ik wanneer ze naar voren/achteren moet? Hoe beloon ik goed gedrag of is dat enkel met pressure release?


Hutcherson schreef
Men legt een paraplu in de bak of round pen en laat paard los. Ondertussen is de zak gevuld met een beloning.
Nodig het paard uit om te komen snuffelen/kijken. Vervolgens belonen .
Klap de paraplu open en leg op de grond. Denk aan windvlagen dat kan een averechts effect hebben.
Pak vervolgens de plu op, laat paard naderen ectc.

Ik had mijn hengst er binnen het half uur onder staan. Nog niet helemaal comfy maar volgende keer gaat dat beter.


Beloning gaat het ben ik bang in de eerste stappen niet worden, aangezien ze niet af te leiden is van de paraplu. Ze gaat echt intens staren naar het object om dat te willen vluchten. Ik voel mij dan ook niet prettig haar los te laten.


MCE schreef
goed idee

dat ook buiten oefenen
iemand voor je uitlopend b.v en steeds omdraaiend, stil blijven staan

en het zelf vooral niet spannend vinden en laten voelen dat je denkt dat...............ze wel stil gaat staan

niet teveel met snoepjes ect. belonen, met stem is belangrijker , ze moet het voor jou doen niet voor een snoepje


Welke manier van oefenen bedoel je precies?


maj0 schreef
Ik zou gewoon iemand met paraplu in de bak zetten en gewoon gaan rijden.
En zo steeds wat dichterbij komen net zo lang tot ze het niet meer eng vind. (Zelf gewoon doen alsof er niets aan de hand is)

Maar weet niet of de rest dat met mij eens is haha


Helaas gaat dit het niet worden, zie mijn antwoorden hierboven: dit is echt niet veilig voor ons beiden. Ik kom de bak waarschijnlijk niet in (of ze springt eruit). Geen binnenbak beschikbaar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:12 



 
Profiel   

Je kunt nu 7 dagen gratis het online platform van trt method proberen, is een hele fijne methode om dit soort problemen op te lossen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:21 



 
Profiel   

Karlijnxxx schreef
maj0 schreef
Ik zou gewoon iemand met paraplu in de bak zetten en gewoon gaan rijden.
En zo steeds wat dichterbij komen net zo lang tot ze het niet meer eng vind. (Zelf gewoon doen alsof er niets aan de hand is)

Maar weet niet of de rest dat met mij eens is haha


Helaas gaat dit het niet worden, zie mijn antwoorden hierboven: dit is echt niet veilig voor ons beiden. Ik kom de bak waarschijnlijk niet in (of ze springt eruit). Geen binnenbak beschikbaar helaas.


Dan zet je eerst iemand op 50meter (of hoe ver je nodig hebt) afstand van de bak met een paraplu. Tot je op die afstand je normale ding met je paard kan doen. Pas daarna verklein je die afstand geleidelijk. Iedere keer pas een stapje verder, als je paard weer ontspannen en gehoorzaam is.

Hier haal ik m'n paarden altijd met paraplu uit de wei als het regent :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:21 



 
Profiel   

Gezien je aangeeft dat ze een uitgeklapte paraplu zo onwijs spannend vind dat ze die spanning niet kan loslaten en mogelijk tot gevaarlijke situaties leidt; Kan het helpen om haar eerst te laten wennen aan een ingeklapte paraplu?
Dus eerst die introduceren, goed belonen als ze daar interesse in toont. En dat is echt al belonen vanaf dat ze er gewoon een stapje naartoe zet. Echt de hele kleine dingetjes die een positieve stap richting de paraplu zijn belonen totdat ze er rustig bij is.
Als dat goed gaat en ze is rustig bij een ingeklapte paraplu, klein beetje uitklappen (voor de zekerheid een elastiekje om de stang wisselen zegmaar zodat hij niet perongeluk helemaal kan openklappen) en dan herhalen. Dan nog een beetje verder uitklappen, etc. totdat ze idealiter ook gewoon rustig is op het moment dat je hem helemaal uitklapt.

Dat moet je dan ook niet allemaal in 1 keer willen. Iedere keer een stukje verder.

Het idee om de afstand in het begin heel groot te houden is ook een goed idee. Desnoods doe je het in de wei?

Hoe je het ook doet is denk ik belangrijk om positief te belonen (bijv snoepje, knuffel, als het maar voor haar een fijne beloning is) bij iedere stap in de juiste richting, de tijd te nemen waar nodig en natuurlijk haar wel 'uitdagen' om dichterbij te komen maar het niet te veel forceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:27 



 

wat ik bedoel b.v. en paraplu open aan een staander plakken/pion in de bak en dan rijden, je zelf niet focussen op die plu maar op het rijden, op twee staanders/pionnen een plu kun je er omheen draaien

begin met een paraplu in de paddock, in een pion, gewoon laten staan en dan op afstand gaan staan kijken hoe hun nieuwsgierigheid het wint van angst

https://www.youtube.com/watch?v=RSvOwlwm3Es

heel vaak herhalen

dit soort trainingen vragen enige creativiteit
ik zou ook niet te veel belonen anders dan met je stem/aaitje over de hals, ze moet jou gaan vertrouwen en niet om het snoepje,

als je er op zit kun je wel dat aaitje op de hals geven,, snoepje geven is dan lastiger

succes


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-21 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 11:36 



 
Profiel   

TS daar zijn wel wat filmpjes van te vinden op YouTube. Beeldmateriaal zegt vaak meer dan ik hier onder woorden kan brengen. Het gaat er eigenlijk om dat je paard een poging doet om te doen wat je vraagt. Dus een stapje richting enge paraplu is al genoeg. Vaak hebben ze een drempel, tot hier durf ik en dan wordt het spannend. Probeer die drempel te verleggen door steeds een klein stapje te nemen maar ook weer terug te gaan naar achter de drempel waar je paard zich veilig voelt. Dit wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij trailer laden. Vraag enkel een voetje op de klep en dan er ook weer af laten gaan in plaats van direct nog een stap naar voren.

Maar met enge objecten zoals een paraplu kun je dus ook heel makkelijk die eerste methode gebruiken. Gaan lopen met de paraplu met je paard er achter aan. Zo voorkom je ook dat de paraplu ineens wegwaait of beweegt omdat je paard hem ineens toch aan durft te raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:02 



 

Karlijnxxx schreef
Hi, Mijn brave merrie heeft een beetje een fobie voor paraplu's. Als er een paraplu in minder dan 25 meter afstand komt, kan ik doen wat ik wil maar ze wilt kijken en dan 'stuiteren., wegrennen of proberen omhoog te komen'. Dit is echt abnormaal gedrag voor mij redelijk -relaxte- merrie.

Eerder waren paraplu's nooit zo'n probleem aangezien ik ze amper tegenkwam, maar sinds een verhuizing delen wij de paden met wandelaars die ook in de regen met een paraplu lopen. Nu blijft ze nog redelijk braaf en bij mij, maar ze wilt de paraplu echt niet passeren ook niet als ze een ander paard volgt of als het op de weg naar huis tegenkomt. Niet als ik erop zit of als ik ernaast loop. Conclusie: ik moet vragen of de wandelaar de paraplu even wilt sluiten :') Niet de beste oplossing in mijn ogen, dus ik wil dit gaan trainen in de round-pen of rijbak.

Wat is volgens jullie de beste techniek? Ik zag een topic uit 2008 al met wat tips, maar omdat grondwerk enorme vlucht heeft genomen afgelopen jaren ben ik benieuwd naar jullie tips!

p.s. boek een les bij een grondwerk instructeur hoef je niet te benoemen, waar ik woon moet ik de taal nog goed leren en bijna niemand spreekt hier Engels, -O- anders had ik dat al geregeld.



hoe staat het er nu voor met al die regen veel paraplu's tegen gekomen!! en veel kunnen oefenen en vorderingen gemaakt??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 08:04 



 
Profiel   

Nou ik lees hier tips over paraplu in de bak... Echter is dit niet altijd de oplossing.

Mijn Pony vind in de bak alles prima, zeil, paraplu, zakken, lintjes het boeit hem niks... Maar op vreemd terrein (buiten de wei of bak dus) is dat alles plots wel weer eng en draait hij het liefst om.

Hoe doe je dat dan?
Misschien een vriendin/familie of kennis vragen om ergens op jouw wandelpad te staan met paraplu?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 08:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen