Verhuizing stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laism17

Berichten: 5
Geregistreerd: 10-08-20

Verhuizing stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 22:55

Hoi allemaal ik weet niet of dit juist staat maar ik ben opzoek naar meningen of ervaringen

Ik heb mijn paardje nu een jaar en het eerste half jaar stond hij op een pensionstal... alles ging goed nooit problemen gehad.
En toen heb ik mijn paard verhuisd naar een manege voor lessen op hoger niveau. Hij kwam hier ook minder buiten. En sinds toen is hij heel vaak ziek geweest ( hoesten, longontsteking, ... ) hij had elke maand wel iets. Ik ga nu terug verhuizen naar een stal waar hij de hele dag buiten kan in de hoop op verbetering.

Nu vroeg ik me af of het kan zijn omdat hij hier ongelukkiger is en zich niet goed in zijn vel voelt dat hij meer ziek is. Hij is ook meer prikkelbaar geworden.

Heeft iemand hier ervaringen mee ?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Verhuizing stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:08

Op de ene of andere stal kunnen paarden zich beter voelen, ook al zou het hetzelfde beleid zijn.
En ook kan een ongezond klimaat van de stal zelf zorgen voor meer ziektes en stof bijv.
Mijn paard vroeger had chronische bronchitis en kon ik ook echt niet in een binnenstal zetten.
Buiten is natuurlijk altijd beter, lekker beweging en frisse lucht, daar voelen ze zich toch prettiger bij.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:58

Stofgevoelige paarden kunnen slecht tegen een stalleven. Fijn dat je je paard terug een fijner leven gunt

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:08

t hangt van je paard af denk ik. mijn pony was niet blij met te kort buiten staan terwijl de manege voor mij wel de faciliteiten had die ik zocht.. uiteindelijk heb ik voor mijn pony gekozen en hem verhuisd. ondanks voor mij een hoop faciliteiten nu ontbreken ( en ik sommige echt mis) staat mijn pony nu veel meer buiten en is hij daar beter op zijn plek. Ook deze plek is voor mij en mijn pony niet ideaal maar ik besef me dat wat ik wil voor mij en mijn pony hier in de directe omgeving gewoon weg niet is ( paddock Paradise en een binnenbak en mooie uitwijkmogelijkheden) Ik kies dus voor mijn pony aangezien hij er 24/7 staat en ik er maar 2 uur ben per dag..

Ik ken genoeg paarden die 20 uur per dag op stal staan... mijn keuze zou het niet meer zijn iig. Zelf denk ik dat door ze meer binnen staan ze wel vatbaarder worden voor ziektes.. hele dag in stof van stro/hooi vlas.. maar ja als de stal goed geventileerd is..... Als ze veel buiten komen denk ik dat t voor de luchtwegen wel beter is. Maar dat is een persoonlijke gedachte.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:19

Net als mensen, hebben ook paarden hun eigen voorkeuren. Een van mijn paarden heeft vroeger ook op een manege gestald gestaan, en ik weet zeker dat als ik het hem zou kunnen vragen waar hij liever woont, hier in het buitengebied met 24/7 buiten in zijn eigen kudde of daar, hij vandaag nog z'n poetskist en deken inpakt en terugverhuist.
Het jonge spul hier kent echter niks anders dan 24/7 buiten, en die vinden zichzelf al heel zielig als ze een keer met echt pestweer een nacht op stal moeten. Die komen ook niet aan de draad kijken als we bezoek hebben, die gaan volledig hun eigen gang en reageren alleen op ons en onze bijrijder. Bovengenoemd paard hinnikt zelfs naar de postbode, schooit bij de hele buurt een aai of nog liever een klontje af, en vindt veel mensen alleen maar gezellig.

Dus tja, wat voor typ is jouw paard? Ik denk dat je zelf het beste in kunt schatten wat het beste bij 'm past. EN waar JIJ gelukkig wordt; dat trekt ook een stevige wissel op je paard.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:28

Goh moeilijk, ik denk dat het niet per se van het aantal uren buiten afhangt (wel een minimum voorop gesteld!) maar ook van de algemene groep, sfeer, stress. Dat zal een grote invloed hebben op de weerstand.

Ik merkte juist het omgekeerde. Alle paarden die ik hier ken doen het minstens even goed of zelfs merkbaar beter in de winter als ze ‘s nachts binnen staan. Vroeger heeft mijn paard altijd 24/7 buiten gestaan op 2 verschillende stallen, maar ‘t was in de winter altijd wel iets met een of meerdere. Bronchitis, hoesten, mok, rotstraal, stijf, ... Vooral hoesten kwam elke winter terug en dan bij meerdere paarden.
Dus 24/7 paddock paradise idee in de winter ben ik geen voorstander meer van. Wij doen nu 12/12 in de winter (helft vd dag binnen, helft buiten in groep) en dat werkt voor ons het beste.

Aan de andere kant is een half jaar niet zo lang. De eerste paar maand zijn ze toch vatbaarder voor ziektes ivm stress door de veranderingen. Maar ik zou zeggen om vooral te doen waar je je goed bij voelt :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:37

troi schreef:
Stofgevoelige paarden kunnen slecht tegen een stalleven. Fijn dat je je paard terug een fijner leven gunt

Je kan beter stellen dat het stalleven paarden oplevert die slecht tegen stof kunnen := zeker bij stallen waar de stal opgestrooid wordt waar je paard bij staat.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:44

ElSea schreef:
troi schreef:
Stofgevoelige paarden kunnen slecht tegen een stalleven. Fijn dat je je paard terug een fijner leven gunt

Je kan beter stellen dat het stalleven paarden oplevert die slecht tegen stof kunnen := zeker bij stallen waar de stal opgestrooid wordt waar je paard bij staat.


Oei dat opstrooien in een stal is wel slecht ja. Dat kunnen ze beter doen wanneer de paarden buiten staan.
Maar die 24/7 buitenstallen waar ik stond en er elke winter meerdere aan het hoesten waren lijkt me ook blijvende schade geven voor de longen op termijn.
Denk dat het vooral kijken is naar het paard en de gulden middenweg proberen te zoeken.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:20

Poekkie schreef:
ElSea schreef:
Je kan beter stellen dat het stalleven paarden oplevert die slecht tegen stof kunnen := zeker bij stallen waar de stal opgestrooid wordt waar je paard bij staat.


Oei dat opstrooien in een stal is wel slecht ja. Dat kunnen ze beter doen wanneer de paarden buiten staan.
Maar die 24/7 buitenstallen waar ik stond en er elke winter meerdere aan het hoesten waren lijkt me ook blijvende schade geven voor de longen op termijn.
Denk dat het vooral kijken is naar het paard en de gulden middenweg proberen te zoeken.


Zeker mee eens hoor! Maar zo kan je altijd naar de uitersten wijzen natuurlijk. Ik denk dat in dit verhaal het probleem vrij helder is. Sowieso vind ik het niet gek dat een paard op een manege meer prikkelbaar is dan op een pensionstal.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:26

ElSea schreef:
troi schreef:
Stofgevoelige paarden kunnen slecht tegen een stalleven. Fijn dat je je paard terug een fijner leven gunt

Je kan beter stellen dat het stalleven paarden oplevert die slecht tegen stof kunnen := zeker bij stallen waar de stal opgestrooid wordt waar je paard bij staat.


Of nog beter: stof is slecht voor longen (altijd, van elk diertje, incl mensen) en stallen zijn altijd stoffig (al kan je het zeker meer of minder erg maken) dus stallen zijn altijd slecht voor longen :P

Maar goed, het is niet altijd haalbaar om opstallen te vermijden. Maar als stelregel kan je wel hanteren dat hoe minder staltijd hoe beter het is voor longen. En dubbel zo bij paarden met gevoelige longen (zoals het paard van ts).

Dat stress slecht is voor de weerstand is ook waar maar dat effect is vele malen subtieler dan het effect van stof bij een stofgevoelig paard.

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Verhuizing stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:31

Zeker kan een paard op de ene stal gelukkiger zijn dan op de andere.
Meer buiten is natuurlijk altijd beter!
Succes met de verhuizing.