Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

 
Profiel   

Hey bokkers!

Ik heb mijn pony onbedoeld iets aangeleerd, en raak er nu niet meer vanaf :')
Ik snap dus heel goed dat dit mijn eigen fout is, en niet de fout van mijn pony.

Ik heb haar 2 jaar geleden gekocht, en toen was ze nogal... rond :')
Ter afwisseling liet ik haar wel eens spelen in de bak, en voor de rest reden we eigenlijk alleen maar buiten. Door haar gewicht was ze ook niet heel flexibel of energiek, dus was er nooit een probleem.

Nu ze echter veel afgevallen is, en ook veel sterker en fitter is geworden kan ze wel eens explosief uit de hoek komen. Ze heeft opeens heel veel meer energie, en weet duidelijk soms niet wat ze er mee aan moet.

Nu dus het probleem: vooral in de bak en buiten aan de hand kan ze na een dag of twee minder doen of bij ruig weer heel explosief uit de hoek komen. Buiten krijg ik het nog vrij goed gehandeld en is het gewoon even lopen naast een vlieger ipv een pony totdat ze rustig is.
Maar ik wil natuurlijk voor haar eigen welzijn dat ze die energie gewoon lekker kwijt kan. Nu heeft ze echter geleerd dat de bak spelen ipv werken betekent, en vliegt dus soms de lucht in, of begint te rennen en bokken.

Het gaat al een stuk beter nu ik haar met een "nee" corrigeer als ze te hard gaat (wat ik vroeger niet deed omdat ik blij en trots was dat ze überhaupt wilde lopen :+ ), en dat gaat steeds langer goed, maar er komt toch nog steeds een punt dat "het lontje doorbrandt" en ze er vandoor schiet. Dan zit er voor mij niks meer op behalve wachten en de longe goed vasthouden zodat ze niet de bak uit rent of na de korte zijde opeens veel te veel longe "overheeft" en erover kan struikelen.

Ik hoop dat dit verhaal enigszins duidelijk is, het is nogal warrig in mijn hoofd na een lange dag aan de universiteit en een vermoeiende longeersessie met mijn pony :+

Wat ik dus zoek, in het kort: Hoe kan ik misschien toch tot haar doordringen als haar lontje "doorgebrand" is en ze super hard rondjes galoppeert? Ik kan helaas niet zomaar "haar weg afsnijden" omdat ze pijlsnel is met omdraaien en trappen, en ik bang ben dat ze in haar speelsheid mij dan raakt.

Hoe kan ik haar haar energie kwijt laten raken? Rondje na rondje rijden in de bak heb ik de motivatie niet echt voor, en ik ben ook bang dat ze dan ook bokkensprongen gaat maken en ik zand ga happen. "Vroeger" was het genoeg om gewoon iedere dag of een paar keer per week op buitenrit te gaan, maar sinds haar rug door een slecht passend zadel slechter geworden is ben ik heel voorzichtig geworden qua vaak rijden. Ondertussen kan ik het weer oppakken, maar nu werkten haar hoeven (ze liep vorige week kort kreupel), het weer (stortregen, dus slechte draf en galop paden en glad asfalt), en de wegen (de enige weg vanuit stal werd opnieuw geasfalteerd, dus we konden niet gaan rijden).

Het monster in kwestie:


Laatst bijgewerkt door Nala op 05-05-21 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:47 



 
Profiel   

Om te beginnen, wat voer je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:48 



 
Profiel   

En ook: hoe veel staat ze buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:50 



 
Profiel   

Voer inderdaad en hoeveel vrije beweging krijgt ze?

Als ze tijd heeft om te kwallen heeft ze ook tijd om hard te werken. Tenzij ze medisch niet in orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:51 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Om te beginnen, wat voer je?


Ze krijgt in de ochtend en in de avond hooi, ik beloon met een paar stukken wortel en ze krijgt in de avond een klein handje vitaminebrok. Niks dat eigenlijk super "powerboost" is. De staleigenaresse zegt al "als de dierenarts wist hoe weinig ze maar krijgt zou hij stijl achterover vallen, maar ze komt al 10 kilo aan als ze alleen al eten ruikt"

Ze staat op dit moment 24/7 in haar uitloopstal. Ze kan over het draad neuzen en kroelen met andere paarden, al doet ze dit niet want ze is niet zo sociaal. Ze moet helaas apart staan omdat ze de anderen door voernijd anders het leven zuur maakt met meppen, bijten, en zelf tonnetjerond worden omdat ze alles voor de hele kudde opeet. Ze staat met allemaal onderdanige oudjes die niks terug durven te doen.

Helaas kan op de wei oid op dit moment niet, al gaan ze over een paar weken weer overdag de wei op. In de winter gaat dit niet omdat ze anders in de zomer geen weide ter beschikking zouden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:54 



 
Profiel   

Maar kan ze dan helemaal nergens nu een stukje rennen oid? Want een uitloopstal is vaak niet groot genoeg voor galop. Heb je iets van een paddock waar je haar toch even los kan gooien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:59 



 
Profiel   

Ze kan in haar uitloopstal wel draven, maar met twee galopsprongen is ze wel aan de andere kant ja (aangezien de helft ook verhard is). Ik kan haar wel in de binnenbak losgooien, maar die is nu heel stoffig en bijna niet tegenaan te bewateren. We hebben twee buitenbakken die allebei omringd zijn door een grasstrook, dus als ik haar loslaat moet ik haar van graspol naar graspol jagen.

De ene bak grenst aan de wei van de andere kudde, waar paarden in staan die niet mogen rennen door blessures. De andere bak heeft geen poort maar gewoon een opening, waardoor ik haar daar ook niet echt los durf te laten rennen, plus het probleem van het graspoljagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:05 



 
Profiel   

Ik zou zeggen zorgen dat ze jou niet nodig heeft om haar energie kwijt te kunnen. Zodat ze met jou kan werken en in haar vrije tijd de sprintjes kan trekken waar ze behoefte aan heeft :)

Kan dat niet op deze stal dan zou ik zoeken naar een andere stal. Je kan toch niet verwachten dat ze nooit even lekker gek kan doen en haar benen kan strekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:07 



 
Profiel   

Pmarena, je hoort mij ook zeker niet zeggen dat ze dat niet mag. Maar het idee dat ik haar dan tijdens het benen strekken steeds aan haar hoofd moet trekken (omdat ik nou eenmaal niet zo snel ben en zij de volte steeds groter wil maken, waarbij ik dus bang ben dat ze uiteindelijk over haar longe gaat struikelen). Dat vind ik gewoon minder prettig, daarom zoek ik manieren hoe ze het wél veilig kan doen.

Een andere stal zoeken gaat m niet worden, dit is qua paardenwelzijn (tijd buiten, voer, etc) de beste in de buurt.


Hier een foto die het een beetje laat zien. Het rode bovenin is haar uitloopstal, links zie je de grootste buitenbak die echter ook aan zn linkerkant binnen de bakrand een grote driehoek gras erin heeft, en rechtsbeneden een opening met een heuveltje naar beneden en een stukje asfalt langs de stallen. Beneden zie je de andere bak, en hoe deze direct grenst aan de paddocks waar de andere kudde op staat die dus niet mag rennen, maar dat wel gaat doen als ik Nala daar laat lopen. Daar zou ik pas na 5 uur in kunnen, als die kudde voor de nacht naar binnen is. Die bak is echter ook een flink stuk dieper en zwaarder (hout ipv zand).
[ img ]


Nog een foto van haar uitloopstal:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:21 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens zoeken naar een plek waar ze fatsoenlijk naar buiten kan.

Verder moet je nu het goede gedrag aan gaan leren. Dus dat is continu terug naar de rust. En dat is niet alleen stilstaan, maar ook dat ze daarbij haar energieniveau naar beneden brengt. Dat kan je zien doordat ze dan vaak een keer zuchten, het hoofd naar beneden brengen en/of beginnen met afkauwen.

Een oefening die je kan doen bij het longeren is haar op een kleine volte houden, en met klein bedoel ik echt tussen de 5 en 10 meter doorsnee. Dat doe je gewoon in stap. Op die volte probeer je haar goed in buiging te houden door het buitenvoorbeen naar binnen te vragen (dus overstappen). Dit is tweeledig. Enerzijds kan ze door de kleine volte en mate van buiging niet uitbreken, anderzijds is het een goede manier om aan de balans te werken en haar te leren de schouder te plaatsen. Hierdoor zal ze ook meer met jou bezig zijn waardoor ze meer in werkmodus komt en waarschijnlijk minder snel wegrent.
Als dit goed gaat kan je gaan beginnen met vierkantjes longeren (dus rechtuit en dan heel duidelijk een hoek maken op dezelfde manier als in de volte). Zo kan je uiteindelijk steeds groter gaan.
Als ze een keer wegtrekt, niks aan de hand. Zet haar gewoon weer stil, wacht tot ze ontspant. Beloon dat en ga weer verder. Het ongewenste gedrag negeer je. Wil ze niet stappen, laat haar dan toch op die volte van 5-10 meter lopen. Dat vindt ze waarschijnlijk erg zwaar waardoor ze vanzelf wel gaat stappen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:25 



 
Profiel   

goldenarrow schreef
Ik zou eerst eens zoeken naar een plek waar ze fatsoenlijk naar buiten kan.

Verder moet je nu het goede gedrag aan gaan leren. Dus dat is continu terug naar de rust. En dat is niet alleen stilstaan, maar ook dat ze daarbij haar energieniveau naar beneden brengt. Dat kan je zien doordat ze dan vaak een keer zuchten, het hoofd naar beneden brengen en/of beginnen met afkauwen.

Een oefening die je kan doen bij het longeren is haar op een kleine volte houden, en met klein bedoel ik echt tussen de 5 en 10 meter doorsnee. Dat doe je gewoon in stap. Op die volte probeer je haar goed in buiging te houden door het buitenvoorbeen naar binnen te vragen (dus overstappen). Dit is tweeledig. Enerzijds kan ze door de kleine volte en mate van buiging niet uitbreken, anderzijds is het een goede manier om aan de balans te werken en haar te leren de schouder te plaatsen. Hierdoor zal ze ook meer met jou bezig zijn waardoor ze meer in werkmodus komt en waarschijnlijk minder snel wegrent.
Als dit goed gaat kan je gaan beginnen met vierkantjes longeren (dus rechtuit en dan heel duidelijk een hoek maken op dezelfde manier als in de volte). Zo kan je uiteindelijk steeds groter gaan.
Als ze een keer wegtrekt, niks aan de hand. Zet haar gewoon weer stil, wacht tot ze ontspant. Beloon dat en ga weer verder. Het ongewenste gedrag negeer je. Wil ze niet stappen, laat haar dan toch op die volte van 5-10 meter lopen. Dat vindt ze waarschijnlijk erg zwaar waardoor ze vanzelf wel gaat stappen :+


Bedankt voor de tip!

Zoals ik al zei, in de winter buiten kunnen is helaas hier in de buurt een vrij nieuw begrip... Dit is de stal die écht het beste is op alle andere vlakken, waardoor ik voor lief neem dat ze dus in de winter in haar uitloopstal staat ipv zoals op de andere stallen 22/7 in een kleine binnenstal met net twee uurtjes buiten staan in de dikke blubber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:30 



 
Profiel   

ik ben echt tegen van die graaskorven, maar kun je die niet om doen?
daar kunnen ze ook hooi mee eten. en kan ze gewoon bij de andere paarden staan.
ze mist dan niet alleen beweging,maar ook een waardige tegenstander denk ik.
jammer dat de oudjes haar niet op haar plek zetten.


maar kun je haar niet voordat je met haar wil gaan werken eerst losgooien in de bak?
mijn ruin heeft vroeger ergens gestaan dat hij er maar een uurtje uit kwam
als ik daar wat mee wilde ging hij eerst los in de bak, flink energie er uit laten rennen en daarna pas er op of longeren of wat dan ook.
en die grasstrook kun je vast wel even afzetten met prikpaaltje en draad

en je zegt dat je bang bent dat ze in haar speelsheid jou trapt met longeren.
zij weet drommels goed waar jij bent hoor,was je paard geweest dan had ze je sowieso niet geraakt ,
denk dat je op zoek moet gaan naar iemand die je er even mee kan helpen.
niet bang worden hoor,ik lees dat er wel een beetje in dat je dat nu bent.
is vast wel iemand in jouw buurt die je even weer op weg kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:37 



 
Profiel   

Als het puur erom zou gaan dat ze te veel eet, dan zou een graaskorf een optie zijn, ja. Al is de staleigenaresse er ook fel op tegen. Maar ze trapt ook heel gericht en zonder veel waarschuwing naar andere paarden die te dicht in de buurt komen, ruin of merrie, leider of onderdanig, het maakt niet uit.

Omdat ze zo gemeen is tegen andere paarden wil dus ook niemand Nala er bij zijn of haar paard bij hebben in een van de andere paddocks.

Op de foto in de openingspost, als je op het rechter pijltje klikt om de tweede foto te zien, zie je hoe de bakrand er uit ziet. Er staat overal gras onder de rand, en ze gaat dan dus van de ene naar de andere kant rennen om te eten, omdat ik niet snel genoeg ben om er de hele tijd achter te zitten in de grote bak.

De hele rand afzetten met prikpaaltjes iedere keer voordat ik ga losgooien is wel wat extreem :o


Laatst bijgewerkt door Nala op 05-05-21 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:43 



 
Profiel   

Zoiets zou ik denk ik ook doen (al is het natuurlijk makkelijk praten voor een ander). Laat haar eerst even razen in de bak. Desnoods zet je daarna bijvoorbeeld de helft vd bak af met prikpaaltjes zodat er iets veranderd. En dan met haar gaan grondwerken. Of intrinzen. Dit kan beide los. Heel Kort beginnen met de aandacht bij jou houden en dan stoppen. En dat een beetje uitbouwen, zodat ze leert dat in de bak zijn ook iets anders kan betekenen dan alleen razen.
Maar ik moet er ook bij zeggen; sociaal contact en genoeg ruimte in haar vrije tijd om te razen is wel belangrijk. Het gedrag dat ze vertoont is dus ook niet heel vreemd. Maar jullie kunnen hier samen een middenweg in vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:44 



 
Profiel   

Toen we op deze stal aankwamen had ze dat allemaal, sociaal contact, speelmaatjes, genoeg plek om te razen... Maar dat heeft ze door haar eigen gedrag voor zichzelf verpest. Het was óf een uitloopstal voor haar laten maken (wat de staleigenaresse trouwens gratis voor ons gedaan heeft) óf van deze stal weg, omdat ze haar niet meer vertrouwde bij de andere paarden.

Er is, zoals al eerder gezegd, hier in de omgeving geen enkele stal waar écht veel ruimte om te rennen het hele jaar door mogelijk is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:46 



 
Profiel   

probeer te denken in wat wel kan en niet wat nu allemaal niet gaat.
haal anders van dat plastic schriklint en zet een roundpen af in de bak met het gras.
( en anders toch heen en weer rennen, is goed voor je conditie :P .
wij hebben zelf een 60 meter bak..mijn ruin laat me ook rennen haha
ja dat is elke keer een gedoe,maar als je haar dan even lekker kunt laten rennen waardoor zij zich ook beter gaat voelen dan helpt dat wel.
en die binnenbak is stoffig,maar ze kan er wel in rennen?
dan dat even en daarna naar buiten en samen wat doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:52 



 
Profiel   

Halve bak afzetten en gaan freestylen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:54 



 
Profiel   

ellepel schreef
probeer te denken in wat wel kan en niet wat nu allemaal niet gaat.
haal anders van dat plastic schriklint en zet een roundpen af in de bak met het gras.
( en anders toch heen en weer rennen, is goed voor je conditie :P .
wij hebben zelf een 60 meter bak..mijn ruin laat me ook rennen haha
ja dat is elke keer een gedoe,maar als je haar dan even lekker kunt laten rennen waardoor zij zich ook beter gaat voelen dan helpt dat wel.
en die binnenbak is stoffig,maar ze kan er wel in rennen?
dan dat even en daarna naar buiten en samen wat doen?


De binnenbak is echt heel erg stoffig. Als in, een rondje rennen en je ziet helemaal niks meer door het opvliegende stof en zand. Ook is er een gedeelte open naar de stallen, waardoor de stallen dan ook allemaal een gratis laag stof en zand krijgen.

Ik zal het inderdaad eens proberen met afzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:56 



 
Profiel   

Nala schreef
Toen we op deze stal aankwamen had ze dat allemaal, sociaal contact, speelmaatjes, genoeg plek om te razen... Maar dat heeft ze door haar eigen gedrag voor zichzelf verpest. Het was óf een uitloopstal voor haar laten maken (wat de staleigenaresse trouwens gratis voor ons gedaan heeft) óf van deze stal weg, omdat ze haar niet meer vertrouwde bij de andere paarden.

Er is, zoals al eerder gezegd, hier in de omgeving geen enkele stal waar écht veel ruimte om te rennen het hele jaar door mogelijk is...


Om al even wat te noemen: Stalling Wiertz in Harles is vanuit Kerkrade (ervan uitgaande dat Kerkrade nog steeds de plek is waar je woont, als ik naar je woonplaats kijk) best kortbij en daar is het gehele jaar door weidegang, met aparte zomer en winterweides en daarin kunnen ze echt hun benen flink strekken. Er zijn ook boxen met uitloop en er is een hele fijne binnenbak, buitenbak en longeercirkel. Meestal staan ze per 2 paarden samen op de weide, en er wordt altijd gekeken naar wat wel/niet kan en met je mee gedacht, ook als je een paard hebt wat niet met een ander samen zou kunnen staan. Paardenwelzijn staat daar hoog in het vaandel en in mijn optiek een van de beste stallen in de wijde omtrek als je vanuit Kerkrade moet zoeken en in zuid-limburg dus kijkt :) + ook nog veel faciliteiten en fijne buitenrijd mogelijkheden. Wel een lange wachtlijst, maar je kunt net geluk hebben dat je ertussen komt. Ik weet ook niet hoe ver je ervoor wilt rijden, maar er zijn in Zuid-Limburg nog wel meer plekken waar je echt goed terecht kunt.

Mijn gevoel, als ik je OP zo lees, zegt ook; geef je paard meer ruimte zodat ze inderdaad echt d'r benen lekker kan strekken wanneer ze wil. Ik denk dat dat veel goed kan doen. En er zijn echt wel meerdere stallingen in de omgeving van Kerkrade waar vrijwel het hele jaar door weidegang is en het stalbeleid fijn is aka fijn paardenwelzijn beleid. Je zit alleen wel op dat soort stallingen met wachtlijsten, en je zult misschien hier en daar concessies moeten doen met bepaalde dingen, afhankelijk van wat je verdere eisen zijn en wat mogelijk is qua afstand e.d. Maar in dit geval zou ik ook wel echt serieus er over nadenken om een andere plek te zoeken als ik af ga op hetgeen wat je verteld zo :)

EDIT:
Kan het zijn dat we al eens gesproken hebben over stallingen in de omgeving? Je naam komt me bekend voor, maar kan zijn dat ik fout zit haha.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-05-21 20:09, in het totaal 5 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:00 



 
Profiel   

Ik denk dat zelfs het braafste paard uit zijn plaat gaat als hij op deze manier gehouden wordt :=
Je paard geeft je héle duidelijke signalen dat er iets niet goed zit, aan jou om dit te veranderen. Zoek een oplossing voor de oorzaak, niet voor het gevolg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:03 



 
Profiel   

Mijn paard is aangeleerd: geen tuig om, lekker vrij en razen mag. Van zodra er iets van tuig omgaat (ook al is het een halster) is gehoorzaamheid geboden. In de winter staat mijn paard ook wat langer binnen dan ik optimaal acht. Ik plan dan sowieso iedere keer een uitraasmoment in voor mijn paard. Ik leg het tuig wat ik die dag wil gebruiken klaar in de bak. Laat het paard doen wat die wilt en na ongeveer een kwartier of langer indien nodig gaat het touwhalster, de longeersingel, het zadel,... om of op en start het werk.

Je paard kan zijn energie niet voldoende kwijt in de manier hoe die nu gehouden wordt. Dat zul je dan als baas moeten opvangen. Je kan niet én je paard weinig ruimte als woonplek geven én wanneer er dan wel iets meer ruimte is voortdurend perfecte gehoorzaamheid eisen. Ergens ga je daar in moeten geven, want je paard levert in principe al voldoende in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:03 



 
Profiel   

Een paard denkt niet in dingen verpesten door eigen gedrag. Pony heeft gewoon energie teveel, en ik denk dat jij wat te zacht bent. Energie teveel of niet, een paard die richting mij trapt, of het speels is of niet, had toch wel echt flink op zijn donder gekregen. Je pony zou gewoon lekker uit moeten kunnen razen, en zoals al door meerderen gezegd is, kan ze dit niet. En ik snap heel goed dat je het een fijne stal vind en er wilt blijven, maar je zult je er toch echt voor in moeten zetten, anders kan je niet van je pony verandering in gedrag verwachten. Zet de bak af als je losgooit/longeert. Ja, het is veel werk, maar niet extreem, want blijkbaar is het wel nodig. Als je paard er vandoor vliegt, zet hem niet op de rem, maar laat hem lopen. Wil hij stoppen? Geef je been, laat hem maar lopen totdat jij stop zegt, dan is het gelijk al niet meer zo leuk. Ik heb ook een pony die strontvervelend wordt in de winter als hij energie teveel heeft, en voor hem is er ook verandering gekomen waardoor het allemaal goed gekomen is. Maar je zult eerst zelf (dingen) moeten veranderen voordat je van je pony verlangt dat hij moet veranderen.

En dit is niet gemeen bedoelt, maar in alle antwoorden van jou lees ik niet echt dat jij wilt/kunt veranderen. Er zijn vele goede suggesties gedaan, en echt, de beste is om te zorgen dat je pony fatsoenlijk naar buiten kan. Als je dit op geen enkele manier voor elkaar krijgt op de huidige stal, zou je of moeten verhuizen, of accepteren dat je pony zo blijft. Want de stal kan nog de beste zijn in je omgeving (op welke manier?), maar dat betekend niet dat het ook de beste voor je pony is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:06 



 
Profiel   

Zoals ik al zei: Ik vind het absoluut niet gek dat ze zo reageert. Ik wil haar dan ook de mogelijkheid geven het wél veilig te doen.

Ik woon nog thuis en ben afhankelijk van mijn fiets als vervoersmiddel. Ik heb wel een rijbewijs, maar geen eigen auto, en kan de auto van mijn ouders ook niet iedere keer lenen.

Ik wil ook inderdaad gewoon niet op deze stal weg, omdat ik er al 7 jaar lang kom voor bijrijdpaarden en ze een hele lange wachtlijst hebben. Iedereen die op deze stal komt slaakt een zucht wat betreft hoeveel prettiger deze stal wel niet is vergeleken met heel veel stallen in de buurt.

Zelf heb ik alleen persoonlijke ervaring met manege de groene vallei (leuk maar heel duur met heel veel faciliteiten waar ik voor zou betalen maar bijna nooit gebruik), manege galop (mijn eerste jaren in de manege lessen gereden, maar het stonk er ontzettend en er was toen ook niet veel uitloopmogelijkheid), en stal Thelen (wel het hele jaar buiten, maar doe het zelf, postzegelweitjes en bijna het hele jaar door blubber).


Cursebreaker, dat zou kunnen inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:12 



 
Profiel   

Nala schreef
Ik wil ook inderdaad gewoon niet op deze stal weg, omdat ik er al 7 jaar lang kom voor bijrijdpaarden en ze een hele lange wachtlijst hebben. Iedereen die op deze stal komt slaakt een zucht wat betreft hoeveel prettiger deze stal wel niet is vergeleken met heel veel stallen in de buurt.


Dat kan ik begrijpen als je als paard in het gewone stalmanagement meedraait, want ik lees dat er dan wel ruimte en sociaal contact is enzovoorts. Maar jouw paard heeft blijkbaar iets verpest en moet nu op een klein stukje staan met seniorpaarden en daar kan ze blijkbaar haar energie niet kwijt. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:16 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard geleerd om meteen te stoppen, in te draaien en dan of te blijven staan, of in stap, naar mij te komen aan de longe. Ik longeer mijn paard volgens deze methode en laat haar ook op deze methode indraaien: https://www.youtube.com/watch?v=W-0Dznf6ivM
Als ze dan stilstaat, probeer ik gewoon 'opnieuw', ik steek er zelf zo min mogelijk energie in (kleinere bewegingen, kleinere, rustige stappen, etc), en vraag terug wat ik haar gevraagd heb. Ik zet haar wel stil voor het fout gaat (of dat probeer ik toch, soms ben ik niet snel genoeg). Op die manier krijg ik steeds langere, correcte stukken.
Wat je ook kan, is een 'signaal' gebruiken om te zeggen dat ze mag doen wat ze wilt (ik zeg 'los' tegen mijn paard als ze aan de hand mag eten, daarvoor mag ze het niet proberen, en weer 'vast' als ze weer met haar aandacht bij mij moet zijn en het eten voorbij is).

Als het bij rijden is, zou ik ook gwn zeggen, probeer het op te vangen voor ze gaat vliegeren. Als ze begint te versnellen, rij dan een plotse kleine volte. Het helpt bij veel paarden ook om hun volledig in butienstelling te zetten en te doen alsof je hen tegen de rand gaat rijden. Basically: 'jij versnelt -> ik zet je tegen de muur'. Dus je vraagt eerst buitenstelling en buiging, en als dat niet werkt, draai je hen 90° tot ze stilstaan tegen de muur. Klinkt wat vreemd maybe, maar ik heb deze techniek geleerd van een lesgever gespecialiseerd in het klassiekere werk en het werkt eigenlijk erg goed. Je paard wilt lopen, als ze dat doet op een tempo dat niet het jouwe is, zet je haar gwn stil. ze hebben snel genoeg door dat rennen = gedwongen stilstaan betekent. Je conditioneert hen dus basically. Ik heb het zelf eens op die manier aangepakt met ene pony en dat hielp heel goed en heel snel! En eigenlijk is het een rustige manier, je trekt niet in de mond, sleurt niet aan hen oid, je zet hen gewoon stil met hun hoofd naar de muur van de bak.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen