Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 20:27

Gini schreef:
Nala schreef:
Ik wil ook inderdaad gewoon niet op deze stal weg, omdat ik er al 7 jaar lang kom voor bijrijdpaarden en ze een hele lange wachtlijst hebben. Iedereen die op deze stal komt slaakt een zucht wat betreft hoeveel prettiger deze stal wel niet is vergeleken met heel veel stallen in de buurt.


Dat kan ik begrijpen als je als paard in het gewone stalmanagement meedraait, want ik lees dat er dan wel ruimte en sociaal contact is enzovoorts. Maar jouw paard heeft blijkbaar iets verpest en moet nu op een klein stukje staan met seniorpaarden en daar kan ze blijkbaar haar energie niet kwijt. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.


Gini, mijn pony is nou eenmaal met 12 (bijna 13) de jongste op deze stal, de volgende is al minstens 5 jaar ouder en geblesseerd, en de meesten zijn de 20 al (lang) gepasseerd.


Afbeelding

Ze stond in het begin samen met ongeveer 8 andere paarden in het blauwe gedeelte. Dit ging redelijk goed, totdat de vorige alpha merrie zwakker werd. Nala merkte dit meteen en begon het eten meer en meer te verdedigen, inclusief gericht trappen zonder waarschuwing. Logischerwijs wilde de staleigenaresse (en de eigenaren van de andere paarden in de paddock) haar daar niet meer bij hebben. Toen kwam dus de oplossing van de uitloopstal. Ook toen ze wel de mogelijkheid ertoe had heeft ze nooit met de anderen gespeeld of gekroeld, maar alleen maar gezocht naar eten of duf voor zich uit staan staren. Ze is gewoon niet zo'n ontzettend sociaal type :') De staleigenaresse en ik denken dan ook dat dit de eigenlijke echte reden is dat ze na 3 maanden alweer weg moest bij haar vorige eigenaren, en niet zoals aangegeven een gebrek aan geld.

De andere paarden staan dus met z'n 8en in het blauwe stuk min het gedeelte dat nu de uitloopstal voor mijn pony geworden is. Hiervan is ongeveer 2/3e verhard en 1/3 overkapt en met een bed van stro. De paarden die 's nachts in boxen staan staan overdag in de paddocks die op de foto onder de stallen liggen. Helaas mag bij de ene kudde echt niks gebeuren ivm blessures, en staat er een haflinger met precies hetzelfde gedrag in de andere kudde, waardoor Nala daar niet veilig bij kan.


Goldyc, bedankt voor de tips! Ik rijd haar bijna nooit in de bak, alleen buiten, en dan is er helemaal niks aan de hand en is ze doodbraaf. Ze is buiten onder het zadel ook nog nooit "geexplodeerd".
Laatst bijgewerkt door Nala op 05-05-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:29

Vervelend probleem voor jou en ouw pony.

Heb je de merrie al eens na laten kijken door de veearts?
Als je merrie zo zuur is naar anderen, zou ik de veertas vragen om de eierstokken na te voelen. Soms heeft een merrie last van haar eierstokken. Dat kan haar zuur en weerbarstig maken. Ook kan de veerats de maag nakijken op maagzweren.

Je kan dan overleggen met de veearts of er tips zijn afgestemd op je eigen pony

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 20:34

janouk schreef:
Vervelend probleem voor jou en ouw pony.

Heb je de merrie al eens na laten kijken door de veearts?
Als je merrie zo zuur is naar anderen, zou ik de veertas vragen om de eierstokken na te voelen. Soms heeft een merrie last van haar eierstokken. Dat kan haar zuur en weerbarstig maken. Ook kan de veerats de maag nakijken op maagzweren.

Je kan dan overleggen met de veearts of er tips zijn afgestemd op je eigen pony


Ze is tijdens de aankoopkeuring opgevoeld, en toen is er niks vreemds gevonden. Ze vertoont het gedrag ook alleen maar zo heftig als er eten in het spel is, anders kan ze wel relatief normaal doen (dan negeert ze de rest gewoon). Helaas kan apart zetten alleen tijdens het eten ook niet, want er ligt altijd nog wel een restje tussen het stro in de paddock. Ook is tijdens etenstijd de enige tijd dat er echt toezicht op stal is, dus durft de staleigenaresse haar er ook niet zomaar tussen te laten lopen als er geen eten (en dus geen toezicht) is.

Je merkt nooit echt erg aan haar of ze hengstig is of niet, ze is dan niet extra zuur of bitchy of of of... Alleen als ze in de zomer (over een week of twee mogen ze weer met z'n allen de wei op, dan is er genoeg eten en genoeg afstand en staat ze bij de rest) samen met de anderen op de wei staat en hengstig is jaagt ze de enige ruin van het stel achterna.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:57

Sommige paarden zijn ook gewoon draken en kan je idd beter apart houden of op een heel groot stuk. Als daar de mogelijkheid niet toe is, dan is apart naast anderen zetten de beste optie idd. Al vind ik haar stuk (eigelijk het hele stuk) wel erg klein als ik het zo zie.

Qua gras eten en uitrazen... doe haar gewoon even een graaskorf om met een plaatje in, dus met het gat dicht en laat haar daarmee een 20 min uitrazen vooraleer je begint te werken. Dan kan ze geen gras eten, moet je niet alles afspannen en heeft ze toch even gelopen. Maar let wel op dat het voor haar duidelijk is wanneer ze mag razen en wanneer niet. Bvb alleen gek doen met die korf en zonder longe. Aan de longe tolereer ik zelf bvb geen bokken/draaien/... omdat ik dat niet veilig vind voor mij. Paard dat zou omdraaien en trappen gaat aan mij ook een harde hebben. Werk aan de longe op rust en ontspanning in het werk.

Edit: lees ik het goed dat jullie met voerbeurten werken? Hooi en krachtvoer in de kudde gegeven en dan op?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:08

Misschien denk ik nu heel simpel maar mijn paarden weten: aan de lijn>dan dien ik me te gedragen.
Zet haar aan het werk, juist als haar vrije beweging door die loopstal beperkt is zou ik haar dagelijks laten bewegen.
Je kunt aan de hand en met longeren veel bereiken qua spieropbouw en verbetering rug.
Aan de longeerlijn als een idioot rondjes gaan rennen is hier een hele harde no go, en dat weten mijn paarden ook.
T moet niet gekker worden ;)
Indien je het bakwerk af wilt wisselend, pak haar aan de fiets.

Ondanks dat je stal goed bevalt zou ik toch kijken of er een mogelijkheid is haar meer bewegingsruimte te geven. Je gaat nu recht tegen de behoefte van je paard in namelijk, ze zijn gemaakt om de hele dag te lopen en eten. Niet 5 passen en weer omdraaien.

En ja, ik realiseer me dat ik met deze opmerking 80% van de bokkers veroordeel die hun paard 6 maanden per jaar overdag in een paddock zetten.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:11

Nala een merens kan een draak zijn als het over eten gaat, ik spreek uit ervaring!! Ik vermoed dat dit gedrag verdwijnt als ze straks op de wei mogen en je weer meer met haar gaat rijden en wandelen.
Succes met je stoute beestje!!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:13

Poekkie, dat is inderdaad voor ons nu de beste optie. Heel eerlijk, als ik al mijn spaargeld ervoor neer zou kunnen tellen dat ze gewoon verdraagzaam en speels is in een kudde zou ik er niet over nadenken.

Maar al zou ze mogen/kunnen rennen, is ze er nog te lui voor. Alleen als ik haar in de binnen of buitenbak vanaf de grond aan het lopen zet lijkt het knopje om te gaan naar "als ik dan toch moet lopen dan maar meteen ALLES ERUIT.
Achteraf had ik haar nooit aan moeten leren dat ze zo gek mag doen met trappen en draaien en dergelijke, maar helaas, dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.

Ik ga het idee met het graasmasker zeker uitproberen! Het is vrij simpel en goedkoop te doen, zonder schade of moeite voor de andere pensionklanten, en daardoor zeker een poging waard!


Wildgirl, zoals al eerder gezegd is het er nou eenmaal ingeslopen, en krijg ik er met "rust belonen" ook steeds wat beter uit, maar nog niet helemaal. Aan de fiets pakken is hier geen doen, alles is bergop of bergaf, en veel onverhard of oude romeinse keien wegen. Als we naar buiten kunnen stap ik er gewoon op of jog ik ernaast, maar dat kunnen we soms gewoon niet.


Ik ben 23 en zal niet meer al te lang thuis wonen, mocht ik met mijn huidige vriend samen blijven is het plan om ergens meer richting midden Nederland samen te gaan wonen, en mijn paard dan ook daar te stallen. Maar tot die tijd is dit eigenlijk de beste optie als ik mijn pony niet in een binnenstal wil hebben.


Assebassie, Dit gedrag is inderdaad als sneeuw voor de zon verdwenen zodra ik weer meer kan gaan rijden en ze op de wei mogen, dus super veel zorgen maak ik me er niet over. Het is puur het "veilig benen strekken" waar ik mee zit.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:21

Met rust belonen is ook niet hoe ik dit soort gedrag oplos. Dan krijgen ze op hun flikker.
Zit je aan de lijn dan bepaal ik hoe hard en waar wel en waar niet.
Loop je los, dan mag je het zelf bepalen maar wel met respect voor mijn ruimte.
Wat nou als je door een blessure je paard aan de longe op moet bouwen?
Dat lukt dus niet omdat je paard niet onder appèl staat aan de longeerlijn.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:24

Zoals ik al schreef weet ik heel goed dat ik het fout gedaan heb.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:25

Wildgirl, jij geeft ook op hun flikker als ze gaan rennen? Bokken en draaien etc is bij mij een tik met de longeerzweep (ok, zeg maar gerust ‘mep’) maar als ik dat doe bij eentje die gaat rennen, gaat die alleen maar harder. Daar verklein ik juist de cirkel en probeer op overgangen te werken tussen stap en draf.

En TS, iedereen maakt fouten hoor :) ik ook, wss nog dagelijks. Maar ‘t gaat erom een manier te vinden om ze terug op te lossen.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:29

Poekkie schreef:
Wildgirl, jij geeft ook op hun flikker als ze gaan rennen? Bokken en draaien etc is bij mij een tik met de longeerzweep (ok, zeg maar gerust ‘mep’) maar als ik dat doe bij eentje die gaat rennen, gaat die alleen maar harder. Daar verklein ik juist de cirkel en probeer op overgangen te werken tussen stap en draf.


Mijn paarden krijgen op hun kop wanneer ze gedrag vertonen wat ik niet accepteer. Aan de longe rondjes gaan rennen valt daaronder. Met rust proberen mijn paard terug te krijgen naar draf valt bij mij niet onder corrigeren dus ik zet mijn paard stil, zet hem aan de dubbel longe of werk meer aan de hand bij dit soort gedrag. Cirkel verkleinen is zeker een goede, doe ik hier ook als ik merk dat er te weinig spieractie is en mijn paard wat rondsloft.

@ts, het is niet zozeer dat je iets fout hebt gedaan, want je kunt het prima oplossen nu! Alleen wel door heel duidelijk je grenzen te stellen. Echt, dat werpt zijn vruchten af!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:30

Al eens geprobeerd te longeren met dubbele lijnen?

Toen ik mijn paardje net had, plofte ook altijd in de bak.
Juist met dubbele lijnen konden we haar veel gecontroleerder laten ploffen (en omzetten in werken). Dat was een paar minuutjes en daarna konden we gewoon heerlijk aan het werk.

Ondertussen heb ik haar ruim 9 jaar en ze heeft het soms nog steeds ff nodig om te ploffen. Ze doet het alleen aan de longeerlijn of los in de bak, niet als er iemand op zit. Maar lang niet alle keren, is meer niet dan dat het wel gebeurt.
Nu hebben hun wel een hele ruime paddock met zijn vieren (ongeveer formaat 3x rijbak) en aansluitend de weides waar ze nagenoeg het hele jaar op mogen.
Onbeperkt voer.
Maar ook daar gaan ze regelmatig met elkaar even flink uit hun stekker.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:33

Alleen de eerste berichten door gelezen en toen gestopt.
Je probleem zit er echt in dat je paard niet zijn energie kwijt kan.
En het is enorm grote kul dat in Limburg geen plekken zijn die dat niet aanbieden in de winter.

Je paard nu straffen voor teveel energie is niet eerlijk

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:34

Dubbele lijnen kan ik nog eens proberen. Ik heb het vorig jaar al een keer geprobeerd, maar was zelf zo klunzig met de extra hoeveelheid materiaal in mijn handen en het snel moeten bijstellen van 2 lijnen ipv 1 dat ze daar juist meer mee ging klieren. Maar ik kan het zeker nog een keer proberen.

DuoPenotti, dan nog een keer omdat je de rest niet gelezen hebt: Ik wil haar niet straffen, ik wil haar de mogelijkheid bieden VEILIG die energie kwijt te kunnen.

En misschien is er in Limburg plek zat, maar in een fietsstraal vanaf mijn huis helaas niet. Tenzij ik haar in de avond en nacht in een veel kleinere binnenbox zou proppen, en dat wil ik niet.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:36

Ah er is wel een optie ergens om overdag buiten te staan op een groter stuk en ‘s nachts binnen in een box? Waarom wil je dat niet? Lijkt me eigelijk ideaal.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:38

Omdat dat op stallen is die óf verder weg zijn, óf waarvan ik het management niet prettig vind, óf die minder ruwvoer bieden.

Mij lijkt het veel prettiger voor een paard om 24/7 buiten te staan, al is het op een kleiner stuk, dan 's nachts in een kleine binnenstal en alleen van bijvoorbeeld 10 tot 5 buiten.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:39

Hier juist echt de meest positieve ervaringen en de gelukkigste paarden met ‘s nachts op stal. Zeker als ze dan overdag hun energie goed kwijt kunnen in groep.
Dat zou voor je paard echt een veel betere optie zijn dan dat vasthouden aan die 24/7 buiten maar dan apart en klein.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:44

Nala schreef:
Omdat dat op stallen is die óf verder weg zijn, óf waarvan ik het management niet prettig vind, óf die minder ruwvoer bieden.

Mij lijkt het veel prettiger voor een paard om 24/7 buiten te staan, al is het op een kleiner stuk, dan 's nachts in een kleine binnenstal en alleen van bijvoorbeeld 10 tot 5 buiten.


Hangt van het paard af. Als je paard niet voldoende kan in de groep eten omdat hij de laagste in rang is, is 24/7 in de groep niet ideaal. Dan kan je 'm beter 's nachts op stal zetten. er zijn wel meer voorbeelden van paarden die in een groep geen rust kunnen vinden en bv niet aan hun diepe uren slaap komen.

Maar dat heeft weinig met je OP te maken :P

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:45

Ik wil geen advocaat van de duivel spelen maar je paard moet zijn energie toch kwijt kunnen? Kunnen bewegen (wat hij nu kan), maar niet je benen kunnen strekken zit een groot verschil in.
Dit vind ik dus het nadeel van uitloopstallen. Men denkt gelijk dat paarden aan hun dagelijkse vrije beweging komen maar dat is dus niet zo. Lekker rennen en spelen met andere vriendjes kan dus niet?

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:49

Een paard hoort te kunnen rennen.
Een veredelde buiten stal blijft een stal. Is niet beter dan een stal met een Luik.
Beter een paard overdag fatsoenlijk buiten en in de nacht op stal dan 24/7 in een veredelde stal. Daar heeft hij niks aan. Dat is dan een 24/7 stal paard geen 24/7 buiten paard waar jij het wel onder wilt scharen.

Jij noemt het niet straffen. Ik wel. Haar normale paarden gedrag mag ze niet uiten.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:51

Dat kan ze in haar uitloopstal inderdaad helaas niet. Maar toen ze wel nog bij de rest stond (ook bij de vorige eigenaar) was spelen en rennen niet echt aan de orde. Misschien om echt de hoognodigste energie eruit te krijgen, en dan duikt haar hoofd meteen het gras in en komt er zo snel ook niet meer uit :+

Ik voel me ook deels schuldig erover als ik weg zou gaan bij mijn huidige stal naar eentje in de buurt, want ze hebben wel gratis voor mij die extra uitloopstal gebouwd.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:55

Nala schreef:
Omdat dat op stallen is die óf verder weg zijn, óf waarvan ik het management niet prettig vind, óf die minder ruwvoer bieden.

Mij lijkt het veel prettiger voor een paard om 24/7 buiten te staan, al is het op een kleiner stuk, dan 's nachts in een kleine binnenstal en alleen van bijvoorbeeld 10 tot 5 buiten.

Nou heel eerlijk dan maar van 10-5 op de ruimte buiten dan 24/7 op een postzegel buiten.

Hier in de winter staan ze van 8-9 (afhankelijk hoe laat het licht is) tot 16.00-17.00 buiten (afhankelijk hoe laat het donker is) maar hebben wel de ruimte om lekker te bewegen.
Met het voorjaar gaat alles weer 24/7 naar buiten.

En ja mijn paard heeft eerder ook 24/7 buiten gestaan het jaar rond. Maar uiteindelijk is ze nu gelukkiger op deze wijze.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:56

Naast jouw stal liggen nog minimaal twee andere stallen waar je paard wél in de winter voldoende uitloop zou krijgen in de vorm van winterwei of paddock. Ik zou toch écht overwegen om nog een goed na te denken over wat je voor je paard en de gezondheid van je paard wilt, dit is ook niet fijn voor haar. Als andere uitloop niet haalbaar is in jouw ogen zou ik misschien kijken naar de manier waarop je haar zelf beweging geeft tijdens het rijden. En paard dat zijn energie niet kwijt kan moet die dan wel tijdens het rijden kwijt. Je kunt je trainingsschema hierop aanpassen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:57

Wat is er gebouwd dan? Die planken? Lijkt een perfect plekje voor als er eentje geblesseerd is, naar ik ga wel met duopenotti mee dat wat er op de foto te zien is niet meer dan een ‘stal met modderstukje en wat frisse lucht’ is. Alhoewel ik het 24/7 idee sowieso al overroepen vind, is dit iets dat je daar helemaal niet onder zou kunnen scharen.

De mijne rent ook amper hoor, maar heeft daar wel de kans toe als die zou willen. Zeker als ze hem wat achter zijn veren zitten, alleen maar goed :')
Gewoon kunnen scharrelen en anderen wat kunnen rondcommanderen geeft al heel veel rust.

Edit: ook de mijne (haflinger) is van 15,5 jaar lang 24/7 buiten in kudde naar in de winter ‘s nachts op stal gegaan. Gaat nooit meer terug. Bevalt veel beter.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:19

Nala schreef:
Dat kan ik begrijpen als je als paard in het gewone stalmanagement meedraait, want ik lees dat er dan wel ruimte en sociaal contact is enzovoorts. Maar jouw paard heeft blijkbaar iets verpest en moet nu op een klein stukje staan met seniorpaarden en daar kan ze blijkbaar haar energie niet kwijt. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.


Gini, mijn pony is nou eenmaal met 12 (bijna 13) de jongste op deze stal, de volgende is al minstens 5 jaar ouder en geblesseerd, en de meesten zijn de 20 al (lang) gepasseerd.


Afbeelding

Ze stond in het begin samen met ongeveer 8 andere paarden in het blauwe gedeelte. Dit ging redelijk goed, totdat de vorige alpha merrie zwakker werd. Nala merkte dit meteen en begon het eten meer en meer te verdedigen, inclusief gericht trappen zonder waarschuwing. Logischerwijs wilde de staleigenaresse (en de eigenaren van de andere paarden in de paddock) haar daar niet meer bij hebben. Toen kwam dus de oplossing van de uitloopstal. Ook toen ze wel de mogelijkheid ertoe had heeft ze nooit met de anderen gespeeld of gekroeld, maar alleen maar gezocht naar eten of duf voor zich uit staan staren. Ze is gewoon niet zo'n ontzettend sociaal type :') De staleigenaresse en ik denken dan ook dat dit de eigenlijke echte reden is dat ze na 3 maanden alweer weg moest bij haar vorige eigenaren, en niet zoals aangegeven een gebrek aan geld.

De andere paarden staan dus met z'n 8en in het blauwe stuk min het gedeelte dat nu de uitloopstal voor mijn pony geworden is. Hiervan is ongeveer 2/3e verhard en 1/3 overkapt en met een bed van stro. De paarden die 's nachts in boxen staan staan overdag in de paddocks die op de foto onder de stallen liggen. Helaas mag bij de ene kudde echt niks gebeuren ivm blessures, en staat er een haflinger met precies hetzelfde gedrag in de andere kudde, waardoor Nala daar niet veilig bij kan.


Goldyc, bedankt voor de tips! Ik rijd haar bijna nooit in de bak, alleen buiten, en dan is er helemaal niks aan de hand en is ze doodbraaf. Ze is buiten onder het zadel ook nog nooit "geexplodeerd".[/quote]

Je hoeft naar mij toe niet constant te verantwoorden hoe je jouw paard houdt. Maar ik reageerde op het feit dat je jouw stal een goede stal vindt en dat mensen opgelucht zijn wanneer ze op deze stal terechtkomen. Dat kan ik me voorstellen, want hoe ik het lees heeft deze stal gewoon een goed aanbod met voldoende buitengang en sociaal contact. Dus het is inderdaad geen slechte stal. Maar jouw paard kan op dit ogenblik niet van dat aanbod genieten. En dus maakt het eigenlijk niet uit hoe die andere mensen zich voelen. Ergens moet je al die rest dus loszien van 'hoe wordt mijn paard nu gehouden en is dat voldoende?'. Je zit nu met een energieprobleem, dus ergens is het op dat vlak niet voldoende.