Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Explosieve pony: Hoe veilig energie kwijt laten raken?

 
Profiel   

Ik reageerde op DuoPenotti Sizzle ;) Die gaf namelijk aan dat het probleem direct opgelost zou zijn als het paard meer ruimte heeft en dat is gewoonweg niet zo. Slechte manieren zijn zo aangeleerd, de kunst is om die weer af te leren (of het juiste gedrag aan te leren). Dat los je helaas niet op met een paard maar meer buiten zetten. Was het maar zo makkelijk :))

Wat je zegt is overigens niet waar. Ik rij mijn paarden bijna niet, maar ga ermee naar shows. Dan mogen ze op een weekend een rondje draven en als het goed gaat op dag 2 in het kampioenschap terug komen. En dan worden ze nog wat opgejut ook nog. En toch wil ik dat ze goed onder appèl blijven staan, ondanks dat ze misschien wat opgekropte energie hebben. Dat doe ik door ze thuis al te leren hoe ze die energie eruit mogen gooien aan de hand, zonder dat ik aan het vliegeren ben. En nee, dan staan ze niet een half jaar op stal (al dan niet met uitloop), maar ze staan ook niet zo hoog in het werk als het gemiddelde GP-paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:16 



 
Profiel   

Nou dat is echt veel simpeler dan dat jij nu laat denken GA.
Als ze gewoon regelmatig uit hun stekker gaan komt je met een paar keer consequent nee een heel eind.
Is echt zo moeilijk niet.
Maar goed, hier staan ze 365 dagen per week op een groot stuk buiten en van dag 1 af aan leer ik ze dat.
En heb ook wel eens paarden gehad op pension die wat minder gemanierd waren, toch was dat hier snel anders.
Aan de hand is het gewoon geen gezeik en als ze weten dat het elke dag buiten spelen is, is dat echt heel snel opgelost. Dat duurt geen week.
Maar ik hou dan ook niet van gezeik en getrut en dat weten ze denk ik erg snel :D
Maar het moet wel eerlijk blijven, paarden die hun energie niet kwijt kunnen is niet eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:21 



 
Profiel   

Dat het ook een deel training zal kosten ga ik ook zeker in mee. Paard heeft immers geleerd dat de longe crossen betekent en dat moet terug afgeleerd.

Dat kan door eerst los te gooien, door de cirkel te verkleinen en pas te vergroten bij rust, door bij te zetten met een passoa e.d., door longeerlessen, ... maar je kiest natuurlijk zelf hoe moeilijk je het jezelf en je paard maakt he.

Op wedstrijden vind ik moeilijk te vergelijken. De verplaatsing, nieuwe geuren, nieuwe omgeving kost zo veel energie dat een paard minder behoefte zal hebben aan die dolle momenten denk ik. (Alhoewel ze vast wel gek zullen doen als je ze los laat hoor, daar niet van). Maar idd training is nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:21 



 
Profiel   

Neem les in longeren of grondwerken, zodat je leert hoe je de energie af kan laten vloeien. Verder denk ik net als de rest dat je pony gebaat is bij meer ruimte zodat ze zelf meer kan bewegen.

In een natte winter bewegen mijn paarden ook minder omdat de bodem dat gewoon niet geschikt is op veel plekken om even lekker gek te kunnen doen. Ik kan ze wel laten uitrazen aan de longe zonder dat het voor mij of mijn paard onveilig wordt. Ze mogen dat dan ook van mij omdat het opgekropte energie is die er gewoon even uit moet. Omdat ze daar op getraind zijn gebeurd dat ook op mijn signaal en stopt het ook weer als ik dat aangeef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:27 



 
Profiel   

Verkeerd begrepen goldenarrow.
Overigens doelde ik op sportpaarden die nooit in hun werkende leven los mogen, niet enkel voor concours.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:29 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nou dat is echt veel simpeler dan dat jij nu laat denken GA.
Als ze gewoon regelmatig uit hun stekker gaan komt je met een paar keer consequent nee een heel eind.
Is echt zo moeilijk niet.
Maar goed, hier staan ze 365 dagen per week op een groot stuk buiten en van dag 1 af aan leer ik ze dat.
En heb ook wel eens paarden gehad op pension die wat minder gemanierd waren, toch was dat hier snel anders.
Aan de hand is het gewoon geen gezeik en als ze weten dat het elke dag buiten spelen is, is dat echt heel snel opgelost. Dat duurt geen week.
Maar ik hou dan ook niet van gezeik en getrut en dat weten ze denk ik erg snel :D
Maar het moet wel eerlijk blijven, paarden die hun energie niet kwijt kunnen is niet eerlijk.

Het paard heeft het vast zo door bij een nieuw persoon, omdat het daar vanaf moment 1 waarschijnlijk gecorrigeerd wordt. Maar dat is hier niet het geval. TS heeft het jaren op manier 1 gedaan, dus de kans is groot dat er bepaalde dingen in zijn geslopen die het proces gaan bemoeilijken. Het zal niet het eerste paard zijn dat bij de eigenaar heel anders reageert dan bij een extern iemand.

Paard en TS moeten nu samen een nieuwe omgangsvorm met elkaar gaan leren. En dat moet vanuit TS komen, want voor het paard in kwestie is er natuurlijk niks aan de hand :+

Geef dan tips over oefeningen die TS kunnen helpen, dat heeft meer nut dan 100x herhalen dat het paard meer ruimte nodig heeft. Ik denk dat dat na 4 pagina's wel duidelijk is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:35 



 
Profiel   

Ik ben vandaag extra vroeg naar stal gegaan om haar in de onderste bak te laten rennen, omdat de kudde nog niet buiten was. Het ging goed en ze respecteerde mijn ruimte ook mooi en kon haar ei kwijt. Het was voor mij ook even kijken of ze dan nog braaf is, maar dat was ze gelukkig. Daarna kon ik met haar gewoon vrijwerken (longeren op een mooie volte om mij heen zonder touw, zonder gek doen of miepen).

Er stond ook minder gras dan normaal gesproken, dus het was makkelijker te doen qua vanuit het midden laten lopen.


Ik zal het nog eens zeggen, voor degenen die blijven zeggen dat ik haar (wil) straf(fen) ervoor dat ze energie heeft. Dit is absoluut niet zo. Ik snap dat ze energie te veel heeft, en ik zal ook aan de staleigenaresse vragen of we misschien volgende winter ook deze kudde een stuk wei kapot kunnen laten trappen zodat ze naar buiten kunnen. Helaas hebben we nou eenmaal niet ontzettend veel land, en willen we niet al te veel zomerweide kwijt zijn aan kapot trappen in de winter.

Het blije ei vandaag:



Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:42 



 
Profiel   

Lekker voor d'r dat ze even haar ei kwijt kon zo +:)+

Je weet zelf toch het beste wat voor jou haalbaar is om haar toch even lekker uit haar panty te laten springen, daarmee is ze dan in ieder geval even de overtollige energie kwijt voordat je aan het werk gaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:46 



 
Profiel   

En dat betekent dat je ook niet elke dag extra vroeg hoeft, volgens mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:59 



 
Profiel   

GA, daarom zei ik eerder ook al stap uit het topic.
Tips geven bij een paard dat niet aan de randvoorwaarden voor paarden houden gehouden word kan ik niet. Simpelweg omdat ik daar geen ervaring mee heb. Mijn hele leven heb ik al paarden die fatsoenlijk buiten staan.
Maar telkens word ik weer gequote. :D
Dus bij deze was dit mijn laatste bericht hier. :)

Fijn gedaan ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:00 



 
Profiel   

Willekes schreef
En dat betekent dat je ook niet elke dag extra vroeg hoeft, volgens mij?


Nee zeker niet, alleen op dagen waarvan ik weet dat ze extra veel energie heeft door weinig doen de vorige dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:04 



 
Profiel   

Ik heb een volbloed, die kan ook wel eens energie teveel hebben en dan heel hard rondjes rennen aan de longeerlijn. Zolang ze de afspraak respecteert dat dit mag aan de longeerlijn en niet met mij erop :+, vind ik het prima. Maar dan wel met afspraken. Ze mag bijv niet naar binnen vallen, dan jaag ik haar naar buiten met de longeerzweep. Zo blijft de lijn ook van de grond. En ho is ho, maar wel op een handig tijdstip ;). Luistert ze niet dan trek ik haar om of verkort de lijn zodanig dat ze wel stil moet staan.
Je zegt eigenlijk 2 dingen, ze moet energie kwijt en dat kan prima aan de longeerlijn, ook als ze heel hard gaat. Maar ze mag daarbij niet ongehoorzaam zijn. Dus wees daar consequent in. Draait ze om, dan draai je haar terug. Gewoon de longeerlijn innemen, haar terug laten draaien, dan weer ruimte geven en haar vooruit zetten. Zo leert ze dat ze best haar energie kwijt kan, maar dat luisteren ook belangrijk is. Ik denk dat je probleem niet zozeer is dat ze druk en wild doet, maar meer dat je daarin geen duidelijke grenzen geeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen