Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wilt maar niet aanspringen in galop

 
Profiel   

lexyweijden schreef
Inderdaad een manege paard, maar ik betaal er wel veel voor en het is ook officieel mijn verzorg paard dus


Geef het een naam. Het is dus niet jouw paard.
Je zult dit echt met de eigenaar/instructeur/manegehouder moeten opnemen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 19:59 



 
Profiel   

Ik mag hem laten grazen, in de zomer los gooien,borstelen in het bos wandelen, rijden natuurlijk en ik voer m ook bij dus hij heeft altijd een lekkere maaltijd in z’n maag :j stal uitmesten hoort hier ook natuurlijk bij en bos ritten maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:00 



 
Profiel   

Ik weet niet of het al langsgekomen is, maar is het geen draver? Die kom je nog wel eens tegen in maneges. Dan is het al lastiger om hem in galop te krijgen. Maar het kan wel. Goed en veel les nemen kan ik je adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:03 



 
Profiel   

Nee ik denk het niet, weet niet veel van z’n achtergrond van zo lang is hij niet een manege paard.
Ik ga wel wat extra lessen nemen, om even te kijken waar het aan ligt. Morgen even naar de rij instructeur om te vragen of hij hier voor nog wat tips heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:06 



 
Profiel   

Wat doet ie bij andere manege ruiters? Wat zegt de instructeur dan?

Wat doet ie op een buitenrit bij een recht stuk? Galoppeerd hij dan wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:10 



 
Profiel   

Ik zou eens uitpuzzelen of je kunt uitvinden waarom het in de buitenbak zoveel lastiger is. Als je dat kunt uitvogelen, kun je het probleem misschien ook oplossen.

Werk daarnaast aan een logische opbouw van je hulpen, en hou die ALTIJD aan wanneer je wil galopperen.

Bijvoorbeeld:
1. Denk aan de galop, adem in, leg je buitenbeen naar achteren
2. Druk je binnenbeen erbij aan
3. Geef de hulp nog een keer, maar dan duidelijk
4. Geef een tikje met de zweep

Als hij op dat punt nog niet in galop is, maak je de hulp zo groot en duidelijk mogelijk dat hij wél in galop springt.

Springt hij aan?
Neem hem dan meteen terug en prijs hem compleet de wereld in omdat hij braaf was! Dit voelt tegenstrijdig, want hij galoppeert eindelijk! Maar je wil dat het steeds makkelijker wordt om aan te galopperen, en dat bereik je alleen als hij gemotiveerder wordt om het goede antwoord te proberen te geven.

Zodra hij weer rustig draaft probeer je het in de volgende hoek weer, etc. Zodra hij beter reageert op je galophulp (je hebt niet meer nodig dan hulp 1 en 2 om te galopperen bijvoorbeeld, dan ga je het uitbouwen en vraag je eerst 3 passen galop voor je hem terugneemt, als dat goed gaat vraag je er 4, dan 5, etc. Hoe rustiger je het opbouwt, des te beter zal het gaan. Mensen hebben de neiging om paarden hierin te overvragen en hoe meer ze dat doen, des te moeizamer zal het gaan.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:10 



 
Profiel   

Bij andere ruiters het zelfde verhaal :n
Bij sommige gaat hij gelijk bokken
Ik weet niet precies hoe hij op buitenrit is, want reed altijd op een 6 jarig paard toen :j heb hem wel zien draven hij is wel sloom in het bos maar galop heb ik niet gezien. We zullen nu langzamerhand weer het bos in gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:13 



 
Profiel   

Ik lees nu ook in een ander topic dat je 14 bent (dus niet 25 zoals op je profiel staat). De, in je eigen woorden, 'veel jaren rijervaring' zijn dan denk ik vooral manegelessen. Daar leer je echt wel de basis beheersen, maar i.m.o. zijn er weinig maneges waarin je echt goed leert rijden en je je paard helpt met balans vinden.

Ook heb je nog een ander topic waarin je aangeeft dat je paard steeds hulpen negeert. Dit klinkt als een paard dat gewoon niet aan de hulpen is. Klakken met je tong is ook geen goede hulp. Om consequent te zijn gebruik je aandrijven (uiteraard met lichte stelling naar binnen, buitenbeen naar achter en binnenbeen naar voren) -> geen reactie, dan harder aandrijven -> geen reactie, dan tik met de zweep. En van bokken zou ik dan ook écht niet gediend zijn :+ Om dit allemaal juist te leren timen heb je gewoon nog veel meer lessen nodig.

Met een manegepaard is het sowieso heel simpel; je kan enkel je eigen rijkunst verbeteren, niet het paard. Je mag niet grondwerken, niet longeren, het paard niet laten nakijken door de zadelmaker/DA/hoefsmid/fysio, het paard wordt niet exclusief door één persoon/personen bereden die zich focussen op een bepaalde rijstijl.

Focus je dus vooral op je eigen rijkunst. Neem lekker veel extra lessen, indien mogelijk privéles, daar heb je gewoonweg meer aan, om te leren consequenter te zijn en het paard aan de hulpen te houden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:14 



 
Profiel   

Bedankt! Leerzame tips die je gaf. Dingen waar ik iets aan heb!
Het is wel spannend in de buitenbak, hij is al een paar keer geschrokken van een bankje, met als gevolg scherpe bochten en veel spanning in z’n lijf. Ik moet wel zeggen dat hij in de winter wat meer actiever was dan nu. Meestal wel gegaloppeerd (wel in de binnenbak) maar een stuk sneller in galop. Maar weer terug vallen de hele tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:16 



 
Profiel   

Ja inderdaad ik snap je heel goed
Het paard heeft ook een gebruiksaanwijzing zoals ik een paar keer had gezegd en is nooit de beste geweest in galop. Het zit ook heel raar, dus veel mensen doen het überhaupt niet. Soms krijgt hij dan z’n zin van” ok kijk bij deze hoefde ik niet in galop dus bij deze ook niet” dus door pushen is de enigste tip die de rij instructeur gaf. Heb ik wel wat aan, maar wil dan weten HOE ik dat doe. Met het zweepje dat paard meppen kom je niet verder :n hij reageert gewoon heel vaag op hulpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:20 



 
Profiel   

Waarom is het eigenlijk zo essentieel dat een paard in galop gaat als hij zo duidelijk laat merken dat hij er moeite mee heeft (fysiek en of mentaal) om het te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:22 



 
Profiel   

Omdat ik anders de meeste van de les aan het stappen ben. Ik vroeg me ook gewoon af waarom hij het niet deed of er snel uit ging want als het wel wat fysieks aan de hand is moet je er eigenlijk helemaal niet op rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:26 



 
Profiel   

Kun je niet in plaats van galop blijven draven en hem in draf trainen? Veel paarden die worstelen met galop hebben de kracht gewoon niet. Daarbij helpt het om de kracht eerst op te bouwen (denk aan oefenen met balkjes, overgangen, achterwaarts, schakelen binnen gangen, wel oefenen met aangalopperen maar niet met doorgalopperen, etc). Hoe langer je daarop traint, des te makkelijker wordt de galop dan weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:38 



 
Profiel   

Ja precies! Ik wil het ook heel graag opbouwen, maar wordt lastig met een manege paard die wel vaker wordt gereden. Ik ga ook nog even kijken hoe hij reageert in het bos, misschien is hijgden wat energieker maar het zou kunnen dat hij gewoon de kracht er voor niet heeft. Hij is wel gespierd maar zoo gespierd nou ook weer niet. Rustig opbouwen denk ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:42 



 
Profiel   

Citaat
Ook heb je nog een ander topic waarin je aangeeft dat je paard steeds hulpen negeert. Dit klinkt als een paard dat gewoon niet aan de hulpen is. Klakken met je tong is ook geen goede hulp. Om consequent te zijn gebruik je aandrijven (uiteraard met lichte stelling naar binnen, buitenbeen naar achter en binnenbeen naar voren) -> geen reactie, dan harder aandrijven -> geen reactie, dan tik met de zweep. En van bokken zou ik dan ook écht niet gediend zijn :+ Om dit allemaal juist te leren timen heb je gewoon nog veel meer lessen nodig.


Citaat
Soms krijgt hij dan z’n zin van” ok kijk bij deze hoefde ik niet in galop dus bij deze ook niet” dus door pushen is de enigste tip die de rij instructeur gaf. Heb ik wel wat aan, maar wil dan weten HOE ik dat doe.


Hmmm, als ik beide citaten achter elkaar zet, krijg ik niet zo heel erg het idee dat 'meer lessen' de oplossing gaat worden.

@TS: Chapeau voor je vraag!!

In het kader van 'je eigen rijstijl verbeteren' zou je de twee boeken van Sally Swift 'centered riding 1 en 2' kunnen lezen, er staat ook een hoofdstuk over galop in (en een heleboel zaken die veel verder gaan dan 'de gebruikelijke trucjes'.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:47 



 
Profiel   

lexyweijden schreef
Bij andere ruiters het zelfde verhaal :n
Bij sommige gaat hij gelijk bokken


Een 16-jarig manegepaard dat bij iedereen protest toont als hij in galop moet en soms bokt daarbij klinkt als een paard met fysieke klachten.
Lijkt mij dat hij heel duidelijk communiceert dat hij ergens last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:47 



 
Profiel   

Hoe oud is het paard? Heeft het dier het wel naar z'n zin? Er moet wat fysieks mee zijn als de galop zo moeizaam gaat, en niet alleen bij jou maar bij meerdere ruiters. Bokken geeft wel erg ongemak aan. De meeste paarden doen dat niet voor hun plezier, behalve in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:48 



 
Profiel   

Hoe kan ik zien dat er iets fysieks aan de hand is? Als ik hem ergens aanraak zal hij dan een reactie daar op geven? Als er iets fysieks aan de hand is moet hij eigenlijk niet aan het rijden zijn en moet het worden opgelost.. iemand tips over hoe ik dit kan zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:50 



 
Profiel   

Het paard is 16 jaar
Hij heeft het meestal wel naar z’n zin, vertoont geen pijn in draf in iedergeval en aan de hand ook niet.. dus moet iets zijn waar hij dan last van heeft in galop

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 20:51 



 
Profiel   

Is er een kant waarop het makkelijker gaat? Zowel stap draf en galop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:14 



 
Profiel   

Je voert hem bij zeg je. Wat bedoel je daar precies mee?
Je moet geen krachtvoer geven pal voordat je gaat rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:23 



 
Profiel   

Geef je m wel extra teugel ruimte bij het aanspringen in galop ?Misschien is er in zn mond getrokken door de grotere beweging in de galop en of aanspringen ?
Ik heb een soort medelijden met dit paard als ik dit lees .Niet door jou hoor maar omdat het dier blijkbaar hard moet werken niet eerlijk gereden wordt maar toch gestraft door een zweep .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:29 



 
Profiel   

Er is niet echt verschil in de kant waar ik op ga. Soms loopt hij wat netter 1 kant dan de andere

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:32 



 
Profiel   

Gewoon brokjes ik geef dat net als ik naar huis ga dus een paar uurtjes na het rijden en soms gewoon op een dag dat ik langs ga. Nooit voor het rijden want ik weet dat dat inderdaad niet erg goed is voor het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:33 



 
Profiel   

Ja ik snap je compleet! Ik vind het zelf ook hoor als ik het moet toegeven. Ik geef hem veel teugel, veel afwisseling in het rijden soms lekkere losse teugel dan kan hij z’n hals even strekken en soms gewoon normaal. Hier is ook geen verschil in maar je kan het wel goed merken als hij goed heeft gereden bij het uitdraven en stappen is hij erg los. Dan kan je alles van hem vragen en is hij gewoon relaxt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 21:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen