Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:09

Hoi bokkers!

Ik ben nu echt wanhopig en hoop dat iemand mij hier kan helpen. Een paard die ik bij rijd heeft het heel moeilijk in galop. Binnen springt hij nog wel aan als ik hem push, maar hij valt telkens weer uit galop na even. Hij reageert dan helemaal niet op m’n been en op m’n zweep. Buiten is het een ander verhaal, dan wilt hij helemaal niet aanspringen! Hij gaat dan erg vervelend doen met z’n hoofd en verruimt z’n draf alleen maar maar springt net niet aan in galop. Met zweepje ook geen reactie dat ik nu gewoon niet weet wat ik moet doen. Ik ben niet de enigste die dit heeft. Ik wil dit graag oplossen!
Heeft iemand tips voor dit gedrag?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:11

Wat doet hij aan de longe?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:14

Kent hij de schouderbinnenwaarts al? Mij is altijd geleerd om pas te gaan galoperen als het paard de schouderbinnenwaarts in draf onder de knie heeft, anders is het schijnbaar heel moeilijk voor het paard

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:15

Longeren mag niet want hij staat op een manege wel een beetje suf, maar zo is het nou eenmaal..

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:17

Ik mis nog wat informatie. Hoe oud is het paard? Is het een draver? Is het een Fries?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:17

Heb je een filmpje?

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:17

Ik had ook altijd wat moeite met mijn Fjord om aan te springen in de galop. Ik ben vooral in de bak gaan oefenen met galopperen. Wat ik vaak deed was zodra ze in galop zat terugnemen naar draf en de hulp opnieuw geven. Vaak boekte ik dan het meeste resultaat. Nu springt ( we galopperen amper nog) ze al aan vanuit een langzame draf en reageert ze veel beter op mijn been.

Dus ook al tip actief maken aan je been , veel overgangen rijden en tempowisselingen.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:17

Ja hij kan schouderbinnenwaarts daar heb ik ook op gelet toen ik hem reed, maar kreeg hem wel in galop, maar na een paar passen viel hij er weer gelijk uit. Hij heeft ook zo’n ding dat hij niet gelijk in galop aanspringt en dat hij altijd z’n draf verruimt en grotere passen gaat dragen. Na heel veel pushen gaat hij soms wel in galop maar vaak niet

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:20

Goeie tip! Ik probeer dit ook wel soms maar om hem dan weer in galop te krijgen is dan weer heel moeilijk. We reden afgelopen zaterdag helemaal alleen in de bak en dat ging ook veel beter! Zodra er iemand in de bak kwam werd hij weer vervelend met dat “niet willen aangalopperen

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:22

Voor degene die het vragen, het paard is 16 jaar oud en is volgens mij een kwpn? Weet het niet zeker!
Filmpje heb ik niet zal dinsdag als ik weer ga rijden en het niet vergeet een filmpje maken. Rij instructeur staat er ook bij, maar echt tips geven om dit aan te gaan geeft hij niet.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:23

Afbeelding
Dit is het paard

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:38

Bedenk vooral dat galopperen niet betekent harder gaan. Het is een andere gang. Harder aandrijven is dus niet de hulp ervoor daarmee zal een paard reageren met harder draven als het niet graag gloppeert.
Kun je beschrijven welke hulpen je geeft, dan is na te gaan of het daar wellicht aan ligt.
Betreffende niet blijven galopperen, dat kan te maken hebben met onhandigheid/zwakte van de achterhand of zelfs echt lichamelijke problemen bv van de knie of spronggewricht. Anders dan in draf steunt een paard in galop op een goed moment op maar 1 been dat dus al het gewicht moet dragen en daar kan ´m de kneep ook zitten.
Er zijn veel oorzaken te bedenken waarom een paard niet aanspringt- die hebben meestal te maken met niet goed de hulpen geven en veel oorzaken te bedenken waarom een paard niet in galop blijft en meestal hebben die niet zo met elkaar te maken tenzij je een paard erg in de mond zit. Een lossere teugel geven is een goede test, hoewel sommigen bij een lange teugel ook automatisch langzamer gaan.
Je zit kan ook als hinderlijk ervaren worden als je niet in het zadel blijft plakken en kan een paard ook doen overgaan tot draf. Het rijden in verlichte zit kan hierbij een test zijn.

Heb je wel eens geprobeerd om bv over een balkje springend, in verlichte zit aan te gaan in galop en dan in verlichte zit te blijven?

Hoe is je zit, rijdt je wel eens zonder beugels?
Trek je je kruis aan bij het aanspringen, vraag je stelling bij het aanspringen? Dit kan mijn moeilijke aanspringers gedaan door twee handen naar buiten te brengen, dus richting de bakwand, of als je buiten bent gewoon een gekozen kant, beide handen naar rechts zal een linkergalop geven en andersom.
Maak vooral ook een halve ophouding om het moment van aanspringen aan te geven en geef daarna teugel zodat het paard ook de vrijheid voelt om te gaan. Dit kan heel subtiel, ik heb het niet over de teugels losgooien.
Steeds dezelfde hoek , of vanuit een volte vragen kan helpen en dan ook meteen terugnemen naar stap als het niet lukt. Niet doordenderen.
En het is al gezegd, heel veel overgangen rijden zodat het paard goed op je hulpen gaat letten, is ook belangrijk. En als het galoppeert, ook niet te lang vragen eerst. Gewoon 1 volte of een keer de baan rond, zodat je terug kunt vragen voordat het paard zelf terugvalt en ook angzaam conditie en coördinatie op kunt bouwen. Als je iets vraagt dat werkelijk moeilijk voor het paard is, roept het alleen maar verzet op als je teveel vraagt, terwijl het paard trots op zichzelf kan zijn en meer mee wil werken als het kan voldoen aan je vraag.
Maar probeer het vooral niet door alleen maar harder te drijven!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-21 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:41

Goede les helpt al heel veel! Als je instructeur er weinig over zegt zou ik eens vragen wat je kan verbeteren.


Het kan gebrek aan conditie zijn. In dat geval, ga oefenen met uithoudingsvermogen. Bij het paard: Ga bijvoorbeeld oefenen aan de longeerlijn met steeds langer draven galopperen. Soms is galop aan de longe makkelijker dan wanneer je rijdt. En he eigen uithoudingsvermogen, hoe is die? Er zijn ruiters die opgelucht 'instorten' zodra ze hun paard in galop hebben gekregen. Maar je paard valt dan geheid in draf.....

Het kan balans zijn, in dat geval ga oefenen met de balans in voltes en wendingen.
Het kan 'uit elkaar vallen' zijn, ga dan tempowisselingen oefenen. Spring altijd aan in galop vanuit een draf met kleine passen. En na de galop, ookal ging het paard zelf in draf. Eerst terugrijden, dan weer aanspringen.

Het kan je timing zijn. Aangaloperen is een instant beweging, dus je hulpen komen allemaal tegelijk en het paard (het woord zegt het al) 'springt' aan.
Stelling, doorzitten, binnenbeen op de singel, buitenbeentje achter de singel. En een halve ophouding voordat je aanspringt.

Het kan zijn dat het paard slecht aan het been is. In dat geval consequenter worden met je beenhulpen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:46

Galoppeert hij in de wei wel? Wanneer hij los buiten staat, zeg maar?

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:49

De hulpen die ik geef is m’n been natuurlijk klakken met m’n tong om m’n dat stukje door te pushen.
M’n zweepje gebruik ik ook, alleen als hij het echt niet doet. Bij z’n hals doe ik het nooit want altijd als ik dat doe gaat hij bokken waarbij ik er bijna af lig. Bij z’n kont doet hij dat niet maar reageren daar op is een ander verhaal. Ik raak er ook snel door uitgeput omdat het gewoon zo veel energie kost om hem bezig te houden. Het is een groot paard die een gebruiksaanwijzing heeft. In draf is alles normaal, hij reageert op m’n been en zweepje. Ik rijd vaak afwisseling dus een keer zonder beugels of een keer lange teugels etc. Voltes rijden ook geprobeerd maar dan stopt hij helemaal. Zaterdag de verlichte zit geprobeerd waarbij ik niet echt verandering in zag. Ik kan ook niet lessen achter elkaar gaan rijden in de verlichte zit natuurlijk
Als ik voel dat hij het gewoon echt niet meer wilt dan laat ik het ook gewoon zo en dan ga ik draven. Ik wil het graag gewoon stukje bij stukje wat meer doen om hem zo te laten zien, zo moet het dit wil ik. Niet dat ik er bijna af lig omdat hij weer zo nodig moest bokken of de les af sluit met nee ik ga niet meer.
Zitten wel wat goeie tips bij die ik zeker ga gebruiken! Bedankt door alle tips tot nu toe!

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:50

Hij galoppeert in de wei wel gewoon

Zeker een goede les helpt altijd! Ik zal deze dinsdag wel even vragen of ik nog iets kan verbeteren bijvoorbeeld hulpen geven etc

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:52

Jammer genoeg mag ik hem niet longeren wat wel stom is want zo kan je ook vaak dingen op lossen. Hij kan wel gewoon galopperen want toen ik er af viel (oeps) bleef hij 5 min door galopperen dus een echt gewrichts probleem weet ik niet zeker.. alles is mogelijk! Dat wel. Hij is ook wel koppig

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:59

Mijn pony galoppeert in de wei probleemloos maar onder de man heeft die gewoon nog moeite met balans en hij is scheef. Daar werken we wel aan. Inmiddels springt hij al beter aan rechtsom wat eerst ontzettend moeilijk was voor hem, viel er ook keisnel weer uit om in snelle draf verder te gaan.
Bij hem was het dus echt balans en scheefheid wat het probleem gaf.
Bij springen echter gaat die zelfs ongevraagd al in galop. Wordt die heet van denk ik terwijl hij het voorheen niet wou dat springen :')

Zou dus eerst focussen op het rechtrichten en de balans van het paard.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:02

Dit zou best kunnen! Hij loopt niet altijd even recht en heb daar wel vaak problemen mee. Heb je hier tips bij hoe Je dit hebt opgelost? Zoals hoe heb je de belans van het paard echt “gevonden”?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:07

Hoe is hij onder een andere ruiter? Ik denk tussen de regels door te lezen, dat je misschien zelf niet heel lekker zit in (zijn) galop. Als je bijvoorbeeld met je bovenbenen en/of knieën knijpt, zet je eigenlijk de rem er op. Het ene paard zal dat wellicht negeren als er tegelijk een drijvende hulp is, een ander gaat wat kleiner/langzamer galopperen, en de volgende denkt "mooi, ik mag weer draven". Heel leerzaam, zo'n spiegel ;)

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:09

Hij is een heel groot paard dus er rijden ook wat oudere mensen op. Hij wordt bereden door een grote man die hem (meestal) wel aan de praat krijgt maar hij is verder gewoon zoals bij mij. Bij de meeste doet hij echt HELEMAAL niks

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:10

Je instructie zou je hier mee moeten helpen in de les en aangeven waarom de galop moeilijk is op dit paard.
Kan jij opeen ander paard wel goed in galop ?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:11

Hem in galop slaan met een zweep lijkt mij hier nu niet de oplossing... :=
Les nemen, en leren je paard te verzamelen in stap en draf. Van daaruit naar de galop werken. Heup naar binnen zetten, binnenschouder optillen, zulke dingen moet je eerst onder de knie hebben.
In galop aanspringen vanuit een steeds snellere draf is eerder in galop vallen.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:15

Ja op andere paarden lukt het wel altijd om in galop te gaan. Heb ook gewoon veel jaren rij ervaring en heb ook een tijd ergens anders les gekregen. Bedankt voor de goeie tips!

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:19

Rechtrichten doe je door (met behulp van grondwerk) zijgangen te oefenen.