Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:22

Mijn pony had dit probleem ook. Wat mij heeft geholpen is om vlak voor het aanspringen de travers in te zetten, en dan vanuit de travers aan te springen. Omdat het buitenachterbeen er dan wel bij moet zijn kan het paard beter aanspringen

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:22

Ik wil het ook graag opbouwen zeg maar met grond werk en longeren maar dat mag niet :( ben echt helemaal verliefd op dit paard en daarom zoek ik ook graag tips om dit op te lossen. Heb vorig jaar ook op hem gereden en toen was hij niet zo heel vervelend maar wordt nu stukje bij stukje meer. Andere mensen hebben het nog erger dus heb wel het ijs gebroken zo gezegd

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:40

Niet naar bedoeld, maar Misschien moet je een stapje terug nemen en je kennis niet zo overschatten :) stap 1 is om kritisch naar jezelf te kijken en open te staan voor hulp.

Als hij het bij jou ook niet doet, heb je het ijs helemaal niet gebroken.

Begrijp je de tips die gegeven worden? Weet je bvb wat travers of schouderbinnenwaarts is en hou je het moet vragen? Durf zeker te zeggen wanneer er wat meer uitleg nodig is :)

Hoe geef je je beenhulpen juist? Wat doe je met je binnenbeen, je buitenbeen en met je zit?

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:00

Ik snap waar je vandaan komt, maar ik overschat mezelf juist niet, ben daarom ook hier. Ik sta open voor alle hulp vandaar dit forum! Ik wil dit gewoon opgelost krijgen en zal dinsdag alle tips gebruiken :j hij doet wel wat bij mij want hij galoppeerd wel meestal in de binnenbak. Maar hem er in krijgen is moeilijk en er in blijven voor een langere tijd ook. Ik sta zeker open voor alle tips! Het is een lief paard met een gebruiksaanwijzing

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:06

lexyweijden schreef:
Dit zou best kunnen! Hij loopt niet altijd even recht en heb daar wel vaak problemen mee. Heb je hier tips bij hoe Je dit hebt opgelost? Zoals hoe heb je de belans van het paard echt “gevonden”?

Les van een instructeur die rechtrichten kent. Verder doe ik veel slangenvoltes en ook wat oefeningen aan de hand maar da's best lastig met mijn pony. Die vind niet altijd de oefeningen fijn en gaat in protest.

Daarnaast ook naar jezelf kijken wij zijn als ruiter ook vaak scheef. Ik weet van mezelf dat ik meer gewicht links zet. Heb 1x op een mechanisch paard "Joker" gezeten en dat is echt een ideaal dingetje om je balans op te leren.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-05-21 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:07

Reageert het paard verder goed op je been-, zit- en teugelhulpen?
Wat doe je om aan te galopperen en wat gebeurt er dan?
Bedoel je met binnen en buiten rijden binnen in de binnenbak en buiten als in buiten het terrein?

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:12

Ahh dankje voor de tip! Zal het dinsdag wel even proberen hoe dit gaat. Rustig op bouwen denk ik :j

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:15

Alleen op m’n been hulpen niet vaak nee. Om aan te galopperen doe ik m’n buitenbeen wat naar achteren en m’n binnenbeen hou ik op de plek dus bij de singel. Dan geef ik been, klak ik met m’n tong, is dit niet genoeg dan een tikje met het zweepje. Maar vaak werkt dat ook niet.

Met binnen rijden bedoel ik in de binnen bak en buiten rijden in de buitenbak

Anoniem

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:17

Er zijn veel goede tips gegeven lees ik zo snel. Rechtrichten duidelijke hulpen geven en eventueel zadel na laten kijken zijn belangrijke dingen. Een paard wat geen last van iets heeft zal doen wat je vraagt.

Het kan ook best zijn dat je onbewust en onzichtbaar vage hulpen geeft (knijpen met bovenbenen, niet goed zitten etc)

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:22

Ja er zijn inderdaad goede bruikbare tips gegeven! _/-\o_
Zadel nakijken is ook heel belangrijk maar wordt lastig met een manege paard..
met vage hulpen geven zou inderdaad zo kunnen zijn, dat ik het misschien niet heb gemerkt, maar omdat hij het ook bij andere doet wil ik weten waarom hij het dan niet doet. Ligt het aan het zadel, de hulpen, het weer, of wat anders? Beetje bij beetje wil ik het opbouwen wil het niet gelijk gaan haasten want hier heb je gewoon geduld bij nodig

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:22

Als een paard niet wil galopperen zegt dat vaak ook wat over zijn lichamelijke toestand...

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:25

Ja inderdaad mee eens! Hij is niet echt mager, maar z’n heupen zijn wel erg zichtbaar waar ik me ook zorgen om maak.. weet ook niet of dit opgelost kan worden, want bijvoeren werkt ook niet. Het is echt een schat wat niemand kwaad doet maar kan soms wel wat eigenwijs zijn met wat dingen! Als hij er geen zin meer in heeft laat hij het ook duidelijk zien

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:26

Afbeelding

Hier een wat duidelijker beeld van hoe hij er uit ziet (Heb mezelf even doorgekrast)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:28

manubres schreef:
Als een paard niet wil galopperen zegt dat vaak ook wat over zijn lichamelijke toestand...

Inderdaad, daarom vroeg ik ook om een filmpje (waar TS aangaf dat ze er aan zou proberen te denken), want er kunnen zoveel redenen zijn voor een paard om niet aan te galopperen. Wij hebben ook zo'n paard op de manege, maar die drukt snel zijn rug weg en als iemand hem correct lang, laag en ontspannen rijdt gaat de galop ook veel beter.

Weet je ook waarom hij met Thiedemann wordt gereden TS?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:33

Zo op die foto vind ik of het lijkt dat zijn hielen te hoog gelaten worden. Te lange hoeven kan ook voor ongemak zorgen immers.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:38

Ja inderdaad wil ook graag een hoefsmid er bij halen, maar dat zal niet mogen :( er komt af en toe wel gewoon een hoefsmid en ik verzorg z’n hoeven wel goed! Maar hij loopt wel gewoon goed en in draf is het gewoon top

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:43

Oke dus in de wei galoppeert hij wel, het zal dus niet zijn dat hij fysiek moeite heeft met de galop op zichzelf.

Het klinkt wel alsof hij in algemene zin niet goed aan de hulpen staat. Je hebt relatief veel hulpen nodig om hem in galop te krijgen. Dus je zou eraan kunnen werken dat hij beter aan je hulpen komt te staan. Dat doe je door je hulpen telkens heel rustig op te bouwen op dezelfde manier zodat je paard steeds op kleinere hulpen begint te reageren.

Waar je ook rekening mee kunt houden is dat hij misschien moeite heeft met langere tijd galopperen, dat hij niet genoeg kracht heeft om het onder het zadel langere tijd vol te houden. Ga op zoek naar de succeservaring voor hem. Galoppeer aan, hou hem een paar passen in galop en neem dan zelf terug. Galoppeer dan weer opnieuw aan, etc. Zo kom je niet tot het punt dat hij eruit valt en je moet gaan corrigeren. Bovendien geeft dat je meteen een extra kans om te oefenen met goed aanspringen in galop, wat je toch al zou willen oefenen ;)

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:50

Hier heb ik veel aan! Dankje _/-\o_
Het zou inderdaad kunnen dat hij de kracht er niet voor heeft om een lange tijd te galopperen. Ik ga dit wel even dinsdag doen, zeker ook zondag etc. Maar zit er wel mee om hem dan überhaupt in galop te krijgen.. binnenbak no problemo maar buitenbak tja ander verhaal. Zou eventueel de tips kunnen gebruiken natuurlijk hopelijk werkt het! Ik hou jullie op de hoogte

Teamwork makes dreamwork! :j

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:51

lexyweijden schreef:
Ja inderdaad wil ook graag een hoefsmid er bij halen, maar dat zal niet mogen :( er komt af en toe wel gewoon een hoefsmid en ik verzorg z’n hoeven wel goed! Maar hij loopt wel gewoon goed en in draf is het gewoon top


Nee, daar zal de manegehouder niet blij mee zijn, ook niet met het feit dat jij foto's van een paard dat niet van jou is op een openbaar forum zet, en het paard bespreekt. Het is een manege paard, als je daarover vragen hebt, zal je je toch moeten richten tot de manege houder/instructie.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:52

Wat denk jíj dat het verschil maakt tussen binnen- en buitenbak? Waarom zou hij daar anders reageren? Is de buitenbak bijvoorbeeld spannender? Of is het zand zwaarder? Of..?

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:56

Dit is m’n verzorg paard een paard waar voor ik betaal

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard wilt maar niet aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:56

Maar niet jouw paard, het is een manegepaard denk ik?

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:57

In de buitenbak is het wel spannender, meer geluiden en auto’s die langs komen. De buitenbak daaraantegen is ook een dichte bak waar niks engs is dus zou daar wel aan kunnen liggen inderdaad het zand weet ik niet, kan me wel voorstellen dat het in de buitenbak zwaarder is

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 19:58

Inderdaad een manege paard, maar ik betaal er wel veel voor en het is ook officieel mijn verzorg paard dus

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:58

lexyweijden schreef:
Dit is m’n verzorg paard een paard waar voor ik betaal


Maar je mag niets anders dan rijden? :? In wat voor constructie mag je dit paard gebruiken dan? Alleen een x aantal dagen per week rijden?