Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:36

Hoi!

Ik heb een vraagje voor alle bokkers. Als we in een les rijden blijft m’n paard altijd erg aan het paard er voor plakken. Hij wilt maar niet luisteren op m’n hulpen. Zweepje ook geen effect enigste wat ik dan terug krijg is een bokkend partij. Niet de oplossing dus. Steeds als ik wil afwenden gaat hij gek doen, zoals scherpe bochten maken, raar met z’n hoofd gooien en meer. Hij stopt dan gewoon en gaat naar achteren lopen om te bokken. Heel vervelend dus! Het paard is 16 jaar voor de gene die het af vroegen.
Hebben jullie hier tips voor?

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:38

Is dit een manegepaard, bijrijdpaard, of je eigen paard?
Wat zegt je lesgever ervan?

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:42

Dit zijn vragen die je aan de instructie in de les moet vragen en kunnen ze je er niet goed mee helpen met hoe je het moet oplossen en is het "geef m een schop en trek hem erachter weg!" qua advies, dan zou ik gaan kijken naar een meer diervriendelijke manege waar je wel correct les krijgt.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:48

Is dit hetzelfde paard als in je andere topic (het paard dat maar niet in galop wil aanspringen)?

Ik denk dat hier twee zaken spelen:
-het is een manegepaard
-je hebt wellicht nog niet heel veel ervaring

Ik ben het met Jorex hierboven eens. Denk er eens over na of dit is wat je wil. Er bestaan (weliswaar beperkt) hele leuke paardvriendelijke maneges waar je niet hutje mutje hoeft te rijden en waar er veel persoonlijke aandacht is.
Wanneer dat geen optie is, zou je nog altijd kunnen nadenken over een paar privélessen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:51

Vraag je instructeur wat je beter moet doen.

Voor een goede wending moet je kijken naar waar je heen wilt. Je schouders en bovenlijf draaien mee. (niet gaan leunen....)
Je buitenteugel mooi op maat en tegen de hals.
De binnenteugel van de hals af.
Je buitenbeen drijft het paard van de hoefslag weg.
Eventueel het zweepje even tegen de hals gebruiken.

Vaak ontbreekt een van de hulpen waardoor het paard kans ziet toch rechtdoor te lopen en met de voorganger mee te gaan.
Soms is de timing niet goed en loopt het paard door de hulpen heen.

Laat de instructeur een keer meekijken met je wending.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:55

Dit is inderdaad een manege paard maar het is ook m’n verzorg paard dus ik rijd er altijd op. Ik doe hem ook wel lang, 7 maanden ofzo meer dan een half jaar en hij is altijd wel sloom geweest, maar is nu nog een beetje meer. De rij instructeur zegt er niet veel van wat wel vervelend is want ik wil graag horen wat er beter kan en wat er nou aan de hand is. Heb meerdere verzorg paarden gehad en rijd al lang

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:57

Hij heeft er altijd moeite mee om gelijk in galop te gaan, altijd gehad maar dit is nu wel meer extra want hij wilt nu gewoon helemaal niet. Daarom hier met de vraag of er een oplossing is. Hij put mij ook vaak wel uit, want hij moet continu gepushed worden om ook niet uit draf te vallen

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:58

Ik rijd al lang op deze manege en heb altijd goed les gegeven maar omdat dit echt mijn verzorg paard is, wil ik wel wat meer van hem vragen dan elke keer geen galop te doen want hij geniet er wel gewoon van als hij eenmaal er in zit

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:00

Altijd als ik het zweepje er bij haal om hem door te drijven is het gelijk “ nee dit gaan we niet doen” en dan stopt hij gewoon

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:08

Kan je op jou manege een paar privelessen boeken?
Dit klinkt namelijk helemaal niet als een probleem van het paard, maar een ruiter die het nog moet leren en een paard dat daar wat gebruik van maakt.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:12

Dit probleem is bij iedereen. Hij is altijd sloom maar niemand kost het echt “op” voor de rest is hij gewoon echt een engeltje en doet hij niks. Ik geef hem zeker niet de schuld en het zou inderdaad wel aan mij kunnen liggen, maar hij plakt altijd bij iedereen. Hij reageert maar weinig op de hulpen

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:53

Als er altijd alleen maar manege ruiters op hem rijden dan zal hij ook helaas niet gauw gaan verbeteren. Rijden de instructeurs er ook wel eens op?

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 00:03

Nee de instructeurs rijden er niet op. Hebben allemaal een eigen paard. Er rijden wel vaak gevorderde ruiters op want hij is niet voor de allerkleinste weg gelegd door z’n hoogte want is echt 1 van de grootste paarden daar

Vandaag reed er ook al een meneer op en hij zei ook dat hij heel erg vervelend was.. wel beter dan de vorige keer zei hij, want toen blijf hij een half uur in het midden stappen :( niet de beste oplossing maar goed

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard plakt te veel aan het paard voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 02:12

Nou misschiennis dat nog niet zo gek. Zorg dat je in de les niet achter aan ander paard terecht komt.Binnenhoefslag, voltes, gebroken lijntjes.
Dit paard doet ws wat er al jaren van hem wordt verwacht; braaf rondjes lopen.
Dat doorbreek je alleen door variatie aan te brengen. Let hierbij ook goed op jezelf, hierboven heeft iemand het goed uitgelegd hoe je dat moet doen

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 08:42

Bedankt! Ik ga over een uurtje weer rijden dus zal wel even die tips gebruiken. Vaak als ik dan wel af wil wenden stopt hij gewoon en loopt naar achteren om te bokken als ik m weer aan spoor.. heel vervelend dus.. ik hoop dat het met de tips heel wat beter gaat

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:31

lexyweijden schreef:
Bedankt! Ik ga over een uurtje weer rijden dus zal wel even die tips gebruiken. Vaak als ik dan wel af wil wenden stopt hij gewoon en loopt naar achteren om te bokken als ik m weer aan spoor.. heel vervelend dus.. ik hoop dat het met de tips heel wat beter gaat

Voor mij klinkt dit toch als een paard wat lichamelijk ongemak heeft.

Snap dat het je verzorgpaard is en ook nog eens manege paard... Uit mijn persoonlijke ervaring weet ik dat lespaarden vaak minder goede zorgen krijgen dan de eigen niet-lespaarden die moeten presteren op wedstrijd. (elke manege heeft er zo wel staan waarmee manege eigenaar of diens kinderen op wedstrijd gaan).

Wat kan je eraan doen? Helaas niets. Als de instructeur al niet helpt tijdens de les zie ik niet in waarom zij dan toch moeite zou doen te helpen.
Je zou kunnen vragen of je een instructeur van buiten af zou mogen gebruiken en dus privéles nemen. Misschien dat dat nog helpt (mits paard dus geen lichamelijke ongemakken heeft)

Je kan ook altijd nog zoeken naar een ander verzorgpaard. Misschien particulier bij iemand. Daar leer je vaak nog beter van dan op manege.

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 20:27

Ja ik heb er inderdaad ook over na gedacht om ergens anders te verzorgen maar ik zou echt niet zonder hem kunnen leven want hij is echt alles voor mij.. dat ik hem alleen zou moeten laten breekt en m’n hart en lukt me toch echt niet.. dan maar oplossing zoeken :j ik ga het wel even met de instructeur er over hebben dat in ieder geval wel

Sterrree
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 20:30

Ik ben vandaag ook gaan rijden ( vrij rijden dus zonder instructeur) buiten ging het echt heel slecht steeds maar stoppen en niet willen rijden dus toch maar naar binnen gegaan.. en dat ging echt super goed! Luisterde ontzettend goed naar m’n been en reacties en heb zelfs ook nog wat gegaloppeerd wat ook wel erg fijn was.. hoop dat het buiten ook zo kan maar weet echt niet wat ik kan doen om het OOK nog is buiten te laten werken. Ben wel in iedergeval blij dat het zo goed ging vandaag en heb het zweepje nog geen eens echt hoeven te gebruiken