Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard vertoont plotseling afwijkend gedrag.

 
Profiel   

Hallo!

Sinds 2 maanden heb ik nu een lieve fjordenmerrie van net 9 jaar. Zij komt van de hellegatsplaten vandaan.
Echter vertoont zij sinds 2 weken afwijkend gedrag.
In de eerst maand was ze al gelijk aanhankelijk. In de 1e week kon ik zelfs al bij haar gaan zitten als ze lag te dutten! Langzaam aan zijn we begonnen met haar dingen te leren. Wandelen over het erf, halster om en af doen, voetjes geven, wat schriktraining (voor de 1e keer een zeil zien en er gelijk overheen lopen hoe knap!) en omdat het leek alsof ze nooit iets anders gedaan had waren we ook begonnen met wat " longeren" (5 rondjes stappen aan het halster in de longeercirkel en dat was het). En wennen aan het dekje en de longeersingel waarbij ze braver was dan sommige al beleerde paarden! (We hebben echt steeds gekeken of ze al klaar was voor de volgende stap) en voor elk dingetje wat ze goed deed werd ze zelfs misschien wel iets te veel verwend met brokjes oeps

Nu vertoont ze sinds 2 weken totaal ander gedrag. Ze wil niks meer met mij of mijn vriend te maken hebben en loopt naar de andere kant van de wei zodra ze me aan ziet komen. Ook is ze nergens geinterreseerd in. Ze zondert zich ook van de andere paarden af en is met geen mogelijkheid te vangen (de enige optie is in een hoek drijven met longeerlijnen of een uur op een kleedje in de wei wachten tot ze dichtbij genoeg komt). Een halster verwisselen is ook ineens een hele klus.
"Bang" is ze echter totaal niet. Als we dichtbij mogen komen en op een meter van haar af staan gaat ze op rust staan met haar hoofd gewoon normaal of naar beneden en oogjes half dicht. Maar zodra ik ook maar aanstalte maak om haar aan te raken is ze weer weg. Ook vind ze het alles behalve prettig als je haar buik aan raakt. Terwijl we voorheen alles zonder problemen aan mochten raken.

Ik ben gaan nadenken wat ik met haar deed als ik er was. Maar nu is het ook niet zo dat ik altijd als ik kwam wat met haar ging doen. Ik ging ook regelmatig op een kleedje in de wei zitten genieten of alleen poetsen/wat lekkers geven en weer weg etc dus het is ook niet dat ze me nu echt al zal linken met werken (toch?)

Nu viel het me zaterdag op dat haar buik wat gekke vormen heeft en wat beweegt.

[ img ]


[ img ]
(Bovenste foto is van 28 april. Onderste foto is van 8 mei)


Ze is uit de kudde gehaald en verkocht omdat ze nog nooit drachtig is geworden.
Zou dit evt toch mogelijk zijn nu?(ze is niet gescand op drachtigheid voor ze in de verkoop ging en heeft wel in de kudde met hengst gelopen vorig seizoen) de bulten onder haar buik lijken op een oedeem, want ik kan ze wel indrukken/ voelt als vocht.

Of wat zouden andere oorzaken kunnen zijn? (Want zodra je iets denkt zie je meestal niks anders meer) Ik heb de dierenarts ook ingeschakeld om haar eens te onderzoeken, die komen morgen. Ik wil eerst medische redenen uitsluiten voor ik naar haar gedrag ga kijken, maar tips ontvangen alvast kan geen kwaad

Tips over hoe met haar huidige gedrag om te gaan zijn welkom!
Verder oogt ze ook gezond. Ze eet drinkt en mest goed.

Als mijn schoonzus haar probeert te pakken blijft ze wel beter staan. Maar loopt ze ook terug zodra ze haar vast klikt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:27 



 
Profiel   

dierenarts de boel laten scannen ,echo maken . meer kun je nu niet doen . pas als alles uitgesloten is kun je verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:59 



 
Profiel   

Absolem schreef
dierenarts de boel laten scannen ,echo maken . meer kun je nu niet doen . pas als alles uitgesloten is kun je verder kijken.


:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:40 



 
Profiel   

Heel eerlijk, denk ik dat je merrie gewoon mentaal moe is. Voor een paard die zo weinig in handen is geweest in haar leven, hebben jullie gewoon te veel en te veel verschillende dingen van haar gevraagd. Mijn advies zou zijn neem stappen terug. Ik zou zeggen ga eerst terug wat wel goed ging. Dus alleen bij haar zijn in de wei, borstelen en knuffelen. Alles daarvan op haar tijd. Dus lekker gaan zitten in de wei en een half uur minstens daar gaan zitten. Komt ze niet naar je toe? Dan volgende dag weer proberen. Heb iets lekker bij je, zodat je haar kunt belonen. Kleine stapjes...

Dat het leek dat het goed ging, betekent echter niet dat het van binnen ook goed ging. Dieren hebben vaak spanning van binnen en tijd nodig om dingen te verwerken. Vooral nieuwe dingen. Gun haar hier de tijd voor en laat haar rustig wennen aan menselijk contact en daarna babystapjes qua training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:48 



 
Profiel   

Ik vind de bulten onder de buik er een beetje uitzien alsof ze oedeem heeft.
Maar wacht morgen de dierenarts maar even af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:55 



 
Profiel   

Chesley schreef
"Bang" is ze echter totaal niet. Als we dichtbij mogen komen en op een meter van haar af staan gaat ze op rust staan met haar hoofd gewoon normaal of naar beneden en oogjes half dicht. Maar zodra ik ook maar aanstalte maak om haar aan te raken is ze weer weg. Ook vind ze het alles behalve prettig als je haar buik aan raakt. Terwijl we voorheen alles zonder problemen aan mochten raken.


Dit stukje valt me op en klinkt me in de oren als afsluiten; het lijkt alsof ze staat te dutten maar eigenlijk sluit ze zichzelf volledig af voor wat er om haar heen gebeurd. Dit zie je vaak bij introverte paarden, die zich eerder op deze manier uiten dan bijvoorbeeld wegspringen of actief iets moeilijks uit de weg gaan zoals een extravert paard zou doen.

Het klinkt daarom alsof ze wat veel op haar bordje heeft gehad. Kies voor wat quality time samen, waardoor ze het fijn vindt om samen wat te doen of bij je te zijn. Haal haar er niet altijd uit, een aai en wat lekkers of gewoon even er bij staan of zitten en weer weg. Dan een keer uit de groep halen voor wat lekkers en weer terug en zo verder uitbouwen. Houd het klein, overzichtelijk en positief. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:00 



 
Profiel   

Leo schreef
Chesley schreef
"Bang" is ze echter totaal niet. Als we dichtbij mogen komen en op een meter van haar af staan gaat ze op rust staan met haar hoofd gewoon normaal of naar beneden en oogjes half dicht. Maar zodra ik ook maar aanstalte maak om haar aan te raken is ze weer weg. Ook vind ze het alles behalve prettig als je haar buik aan raakt. Terwijl we voorheen alles zonder problemen aan mochten raken.


Dit stukje valt me op en klinkt me in de oren als afsluiten; het lijkt alsof ze staat te dutten maar eigenlijk sluit ze zichzelf volledig af voor wat er om haar heen gebeurd. Dit zie je vaak bij introverte paarden, die zich eerder op deze manier uiten dan bijvoorbeeld wegspringen of actief iets moeilijks uit de weg gaan zoals een extravert paard zou doen.

Het klinkt daarom alsof ze wat veel op haar bordje heeft gehad. Kies voor wat quality time samen, waardoor ze het fijn vindt om samen wat te doen of bij je te zijn. Haal haar er niet altijd uit, een aai en wat lekkers of gewoon even er bij staan of zitten en weer weg. Dan een keer uit de groep halen voor wat lekkers en weer terug en zo verder uitbouwen. Houd het klein, overzichtelijk en positief. :)


Dit is precies waar ik ook aan dacht. Dit doe ik al 2 weken even kijken of ze wil komen met appeltjes en worteltjes zo niet gaan we weg;) ook let ik erg op mijn eigen lichaamstaal etc.
Maar ook als ik haar in deze 2 weken pakte gingen we alleen maar grazen in de wei met lang gras wat ze super vind en lekker borstelen en gewoon in de wei zitten. Echter zie ik nog geen verbetering en vind het kijken naar hoe ze in de wei staat ook mooi om te zien ;) maar het enige nadeel is dat ze echt moet afvallen en we geen andere optie hebben dan 24/7 op de weide. Dus wil ik voor haar bestwil ook wat gaan wandelen etc. Ik zit dus een beetje in tweestrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:53 



 
Profiel   

Om mijn vraag wat concreter te maken uitgaande van geen lichamelijke mankementen:
Ik ben zeker niet uit op meer doen dan lekker knuffelen en poetsen en samen een lekker graasplekje zoeken. Ik wil gewoon het beste voor haar. Maar hoe kan ik haar proberen te pakken om zulke dingen samen te kunnen doen of is dit echt een kwestie van keer op keer in de wei gaan zitten tot ze komt en belonen?
Maar vanwege haar gezondheid moet ze toch wel echt gaan bewegen (nog een rede waarom ze uit de kudde is gehaald). Hoe kan ik haar deze beweging toch geven zonder haar op te moeten jagen in de wei (ze staat trouwens samen met een 6 maanden oude fjord uit dezelfde kudde) want dat versterkt de band nou ook niet echt... en terwijl ik haar voorlopig nog niet kan pakken...ideeën? Paddock paradise is bijv helaas ook geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 23:17 



 
Profiel   

Chesley schreef
Om mijn vraag wat concreter te maken uitgaande van geen lichamelijke mankementen:
Ik ben zeker niet uit op meer doen dan lekker knuffelen en poetsen en samen een lekker graasplekje zoeken. Ik wil gewoon het beste voor haar. Maar hoe kan ik haar proberen te pakken om zulke dingen samen te kunnen doen of is dit echt een kwestie van keer op keer in de wei gaan zitten tot ze komt en belonen?
Maar vanwege haar gezondheid moet ze toch wel echt gaan bewegen (nog een rede waarom ze uit de kudde is gehaald). Hoe kan ik haar deze beweging toch geven zonder haar op te moeten jagen in de wei (ze staat trouwens samen met een 6 maanden oude fjord uit dezelfde kudde) want dat versterkt de band nou ook niet echt... en terwijl ik haar voorlopig nog niet kan pakken...ideeën? Paddock paradise is bijv helaas ook geen optie.


Je kan strookbegrazing toepassen om te zorgen dat ze afvalt. Dat werkt erg goed.

Je paard geeft nu grenzen aan, zodat jullie nu niet verder gaan met de training. Dan kan je van alles willen, maar om een goede vertrouwensband blijvend op te bouwen zal je dichtbij haar comfortzone moeten blijven. Helaas ben je er al overheen gegaan. Het enige wat je kan doen is stappen terugzetten en je ford de tijd en rust gunnen, die ze nu nodig heeft. Lekker haar het contact laten opzoeken, knuffelen en borstelen weer rustig opbouwen. Zodat ze weer rustig in haar hoofdje wordt. Je fjord moet je echt gaan zien als een guppy. Rustig aan en werken aan vertrouwen.

Ik snap heel goed dat je enthousiast bent en graag met je nieuwe paardje aan de slag wilt. Toch zou je de bezigheden op haar moeten gaan afstemmen. Geef haar ook rust dagen, waarin ze niets moet. Lekker kan bijkomen, verwerken en paard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 23:35 



 
Profiel   

Flame25 schreef
Chesley schreef
Om mijn vraag wat concreter te maken uitgaande van geen lichamelijke mankementen:
Ik ben zeker niet uit op meer doen dan lekker knuffelen en poetsen en samen een lekker graasplekje zoeken. Ik wil gewoon het beste voor haar. Maar hoe kan ik haar proberen te pakken om zulke dingen samen te kunnen doen of is dit echt een kwestie van keer op keer in de wei gaan zitten tot ze komt en belonen?
Maar vanwege haar gezondheid moet ze toch wel echt gaan bewegen (nog een rede waarom ze uit de kudde is gehaald). Hoe kan ik haar deze beweging toch geven zonder haar op te moeten jagen in de wei (ze staat trouwens samen met een 6 maanden oude fjord uit dezelfde kudde) want dat versterkt de band nou ook niet echt... en terwijl ik haar voorlopig nog niet kan pakken...ideeën? Paddock paradise is bijv helaas ook geen optie.


Je kan strookbegrazing toepassen om te zorgen dat ze afvalt. Dat werkt erg goed.

Je paard geeft nu grenzen aan, zodat jullie nu niet verder gaan met de training. Dan kan je van alles willen, maar om een goede vertrouwensband blijvend op te bouwen zal je dichtbij haar comfortzone moeten blijven. Helaas ben je er al overheen gegaan. Het enige wat je kan doen is stappen terugzetten en je ford de tijd en rust gunnen, die ze nu nodig heeft. Lekker haar het contact laten opzoeken, knuffelen en borstelen weer rustig opbouwen. Zodat ze weer rustig in haar hoofdje wordt. Je fjord moet je echt gaan zien als een guppy. Rustig aan en werken aan vertrouwen.

Ik snap heel goed dat je enthousiast bent en graag met je nieuwe paardje aan de slag wilt. Toch zou je de bezigheden op haar moeten gaan afstemmen. Geef haar ook rust dagen, waarin ze niets moet. Lekker kan bijkomen, verwerken en paard zijn.



Ja en het stomme is dat ik onze 6 maanden oude fjord natuurlijk wel zo als een guppy behandel. Het is gewoon lastig om zo'n volwassen fjord ook als 9 jarige baby te zien. Balen dat we toch over de grens zijn gegaan dan... Het leek allemaal zo goed te gaan en ze gaf geen duidelijke signalen tussendoor. Vond het gewoon plotseling zo afwijkend, omdat ze de ene dag nog vrolijk naar me toe kwam em we lekker grasjes verderop waren gaan eten en de volgende dag rende ze weg... dan vraag je je toch af wat heb ik fout gedaan. hopen dat het met tijd en geduld weer goed komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 00:14 



 
Profiel   

mirim schreef
Ik vind de bulten onder de buik er een beetje uitzien alsof ze oedeem heeft.
Maar wacht morgen de dierenarts maar even af...

Mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 05:22 



 
Profiel   

Wat zei de dierenarts nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 16:02 



 
Profiel   

Swanzie schreef
Wat zei de dierenarts nog?

Chesley @ [KS] Drachtig?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 16:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen