Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard trapt naar buik tijdens rijden

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Het afgelopen halfjaar heb ik hartstikke lekker kunnen trainen met mijn bijrijdpaard. Geen problemen gehad en ze gaat steeds meer correct lopen.
Tot afgelopen week zondag. Ze begon met rijden opeens te staken en trappen naar haar buik. In draf gaf ze kleine “bokjes”. Ik ben afgestapt en heb gekeken of ik iets kon zien of dat ze ergens gevoelig was. Nergens reactie en ook aan de longe was er niks aan de hand. Aan de longe (ook met zadel op) loopt ze prima, mooi ontspannen zelfs. Het was die dag warm dus ik dacht dat het daar misschien aan lag. De dag daarna (maandag) was het koeler maar deed ze helaas hetzelfde.
2 dagen voor dit probleem (vrijdag) nog les waarbij ze super liep.
Ik ben begonnen met een psyllium kür tegen eventueel zand.
Gisteren weer geprobeerd erop te gaan, maar helaas deed ze hetzelfde. Ze zet haar hele lichaam ook vast en gaat, vooral na een drafje, gigantisch in de krul lopen. Alsof ze heel geforceerd probeert te ontspannen maar ze ergens last van heeft (ik geef overigens weinig tot geen druk aan de teugels).

De zadelmaker is een maand geleden nog geweest en het zadel ligt goed. Wel heeft ze een beetje een grasbuikje gekregen waardoor het zadel wat naar voren schuift. Maar gisteren was het zadel nog niet naar voren geschoven en trapte ze ook naar dr buik.

Herkent iemand dit en heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of de eerstvolgende stap die ik zou kunnen nemen? Ik heb de osteopaat al een berichtje gestuurd. Zij is ongeveer 5 maand geleden voor het laatst geweest.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:01 



 
Profiel   

Is ze niet gewoon hengstig geworden?
Als je haar nu een half jaar rijdt kan het zijn dat je nu de eerste flinke voorjaarshengstigheid te pakken hebt.
Sommige merries vertonen enorm sterk sta-gedrag bij been aanleggen bij hengstigheid. Als je daar onbewust op nageeft kan dat verergeren tot helemaal niet meer willen lopen.

Wat zegt de eigenaar erover?


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-05-21 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:06 



 
Profiel   

Ik herken dit probleem ook wel bij paarden die last hebben van maag of darmen. Dit kan bijvoorbeeld al door voorjaarsgras of een rantsoen met veel suiker/zetmeel waardoor een disbalans ontstaat in de darmen. Staat het paard toevallig sinds kort op de wei en is dit in voldoende tijd opgebouwd? Krijgt het paard er nog hooi bij, of nu al alleen maar gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:09 



 
Profiel   

Zijn de vliegen mss gearriveerd..
Ooit hierdoor op weinig elegante wijze van een Friezin gelanceerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:16 



 
Profiel   

heb je een foto van zadel plus singel op het paard?
als ze dikker is geworden kan het zadel knellen, en zeker dat naar voren schuiven hoort echt niet.
zou dus weer de zadelmaker laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:17 



 
Profiel   

Ik heb niet het gevoel dat ze hengstig is, maar het zou natuurlijk wel kunnen. 2 weken geleden was ze wel flink hengstig. Toen stond ze aan 1 stuk door te plassen toen we langs een paard gingen. Dit deed ze 3 dagen geleden helemaal niet toen we langs hetzelfde paard kwamen.

Ik heb inderdaad wel het idee dat ze wat last heeft van haar maag/ darmen. Maar dat idee heb ik al wel een tijdje, dus ik vraag me wel af hoe het kan dat ze zo plotseling staakt.
Een paar weken terug boerde ze regelmatig (dit doet ze eigenlijk elke lente wel). Dit doet ze nu niet meer. Ook eet ze sinds een paar weken haar hooi niet meer goed, maar ze staat wel meer op het gras.
Sinds vorige week staat ze inderdaad wel 24/7 op de wei ipv ‘s nachts op stal. Dus dat is wel een verandering. Ze krijgt nu daarom ook geen hooi meer. Ze krijgt alleen wat hooi van mij na het trainen/ wandelen. Maar dit eet ze meestal niet of nauwelijks.
Ik ben daarom ook (tijdelijk) gestopt met Pavo musclebuild en luzerne, gezien het vele eiwit.

De eigenaar is een 84-jarige boer die vindt dat ik me te veel zorgen maak :+ volgens hem is er niks aan de hand.


Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 15-05-21 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:19 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Zijn de vliegen mss gearriveerd..
Ooit hierdoor op weinig elegante wijze van een Friezin gelanceerd.


Knutjes inderdaad. Een paard van een stalgenoot loopt nu ook in een soort spastische hanetred naar haar buik te slaan vanwege steekvliegjes.

Inderdaad kan veel lucht ook last geven maar dan zou even aflongeren moeten helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:20 



 
Profiel   

Maar als het vliegjes zouden zijn, dan zou ze toch ook moeten reageren bij het longeren en niet alleen als ik erop zit?

Dit is de meest recente foto van haar zadel en singel (afgelopen maandag). Hier zie je ook wat ik bedoel met die gigantische buik die ze 2 weken geleden nog niet had.
[ img ]

Ze heeft nog genoeg ruimte bij dr schouder. Ze heeft een lastige bouw voor een zadel, elk zadel schuift naar voren wanneer ze zo’n buik heeft. Zelfs een perfect passend zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 10:27 



 
Profiel   

ik denk dat onze paarden dan allemaal te dik zijn
ik zie geen gigantische buik :')
kijk wel even of je als je hebt aangesingelt de ellebogen niet tegen de singelgespen aan komen als ze beweegt .
en die flap aan de onderkant hoort toch niet naar voren?
ik zie op die flap ook wat afzetting van huidvet,dus zit er op die plek wrijving.
kijk anders of het met een andere singel ook hetzelfde gedrag geeft.
vaak kijken we naar het zadel,maar de singel is ook net zo belangrijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 11:14 



 
Profiel   

Flap hoort wel naar voren, is anatomisch gevormde singel met vrijheid voor de voorbenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 11:44 



 
Profiel   

Je zou eens een voorsingel kunnen proberen als het zadel blijft schuiven want zo'n dikke buik vind ik dit niet ;-). Ik ken er hier een paar met dikkere buiken, maar als het zadel echt schuift past het niet of is de singel niet geschikt.
Ik zou overigens eerder denken aan maag of darmen. Op maagklachten kan je al een test doen volgens dit filmpje ( helemaal naar beneden scrollen) https://abler.com/blog/horse-gastric-ul ... toms-home/.
Je zou haar eens een probiotica of levende gisten kunnen geven; dat kan zowel voor darm als maag problemen opluchting geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 12:08 



 
Profiel   

En kijk ook even naar je dekje. Ligt dat op de schoft? Trek het eens wat meer de kamer in voor het aansingelen, wellicht geeft het (te veel) druk op de schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 14:53 



 
Profiel   

Ik denk ook aan hengstigheid of wat last van darmen door het rijke gras. Mijn paarden zijn ook wat gevoelig op de buik met het verse gras. Veel winden laten en wat dunnere ontlasting. Terwijl ik het toch redelijk heb opgebouwd, maar soms moeten ze iets langer in gras staan als ik moet werken en dan merk ik het gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 15:01 



 
Profiel   

mijn paard heeft dit ook gedaan. als ik erop ging en iets meer vroeg dan stap, dan ging ze gericht naar haar buik schoppen. soms ook met twee benen tegelijk of bokken. tijdens longeren/grondwerk niet.
uiteindelijk een maagscopie gedaan en ze had hele erge maagzweren. nadat deze behandeld/genezen waren heeft ze het nooit meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 15:35 



 
Profiel   

Gas in de darmen / pijn in de buik in elk geval denk ik wel bij deze klachten.
Gaapt je paard ook meer dan anders misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 15:43 



 
Profiel   

Hoe reageert ze als je daarna verder longeert? Of eerst twintig minuten longeert? Komt er veel gas/ lucht uit? Het kan zijn dat ze op je been reageert, ik denk ook aan maag, darmen of hengstigheid. Bij sommige merries is de hengstigheid in het voorjaar een paar keer heel heftig voordat het weer normaliseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 08:53 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

Ze is niet persee dik, haar nek, billen en rug hebben verder niet veel vet. Het is vooral voor haar doen een grote buik. Het lijkt meer wat opgeblazen/ vol ofzo dan echt vet. Dit is haar een week voor de andere foto [ img ]
Een betere singel ga ik niet vinden. Heb veel onderzoek en moeite gedaan om deze combinatie te vinden en dit is echt de beste combinatie die ik kan vinden. Heb eerder een banaan singel gehad, maar ook dat was minder goed dan deze anatomische. Het is overigens ook pas sinds die dikkere buik dat het zadel weer wat meer schuift, daarvoor schoof het bijna niet.
Het zadel schuift iets door haar bouw. Volgens zadelmakers zal elk zadel iets naar voren schuiven, en dat is ook mijn ervaring. In mijn zadel zit een soort van voorsingel ingebouwd (kent en masters). Een echte voorsingel schijnt heel slecht te zijn voor de schouder dus daar ga ik niet aan beginnen. Het kan natuurlijk zijn dat ze wel reageert nu het zadel wat schuift. Ze laat altijd goed merken als ze niet blij is met het zadel namelijk, maar de zadelmaker zou hier weinig aan kunnen doen. Dan wordt het een kwestie van die buik eraf trainen denk ik.

Ik ga eens kijken naar het filmpje! Heb al wel vaak op verschillende plekken op de buik en rug gedrukt, maar ze lijkt daarbij nergens gevoelig te zijn. Ik ga ook eens kijken naar probiotica/ levende gisten.

Het dekje trekt niet op de schoft. Heb er helaas geen foto van maar de schoft ligt helemaal vrij. Zorg er altijd voor dat ik het dekje in de kamer trek, het dekje raakt de schoft dus verder vrijwel niet. De memory foam ligt ook voor het zadel/ zacht tegen het zadel aan trouwens. Zadel geeft daar geen druk aan.

Ik vermoed inderdaad ook dat de verandering van voorjaarsgras evt in combinatie met het hoge eiwitgehalte dat ik voerde het probleem was/ is. Ze heeft wel prima mest trouwens, dus dat is dan wel weer apart.

Ze gaapt niet meer dan normaal. Wel opvallend is dat ze de afgelopen paar weken (naar mijn idee) meer plast dan normaal. Een keer heeft ze 2 keer achter elkaar geplast in de bak, terwijl ze nooit plast buiten haar stal/ wei. Ook plast ze sinds kort altijd als ik haar in de stal zet (na training, wandeling, grondwerk etc). Dus misschien toch iets van hengstigheid of eiwit?

Klinkt wel als dezelfde symptomen jollyjogered. Helaas is het niet mijn eigen paard en gelooft de eigenaar niet in het bestaan van maagzweren. Als dit aanhoudt ga ik wel serieus kijken of ik een maagscopie zou kunnen laten doen, maar dat is een laatste redmiddel denk ik.

Ik heb voor en na het rijden gelongeerd en beide keren doet ze niks geks. Ze is prima ontspannen en loopt super. Het is mij niet opgevallen dat er gas/lucht uit komt. Dus dit zou niet meer zijn dan normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 09:50 



 
Profiel   

Dus dat betekent dat ze geen scheten laat tijdens het longeren of rijden?

Ik heb eens wat gegooled. Dit vind ik wel uitgebreid en duidelijk verhaal: https://www.paardendokters.nl/maagzweren-bestrijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 10:21 



 
Profiel   

Je zou eens kunnen beginnen met het geven van een middel voor de maag; omeprazol is het maagmiddel bij uitstek https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/v ... ulcergold/ of deze https://www.topfithorseshop.com/product ... 6572265625 . Als het de maag zou zijn zal het met deze middelen beter moeten gaan en soms is 1 kuur genoeg. Er bestaan heel veel supplementen voor maagproblemen maar met deze 2 zou je heel snel verschil moeten merken. Als dat er niet komt is de kans dat het een maagzweer is klein. Maar het is wel een dure grap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:38 



 
Profiel   

Veel plassen kan ook duiden op een blaasontsteking, dat wordt niet altijd even goed opgemerkt bij paarden.

Als het zadel eerder geen problemen gaf dan lijkt het me niet dat dat nu ineens de oorzaak zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 11:46 



 
Profiel   

Zonet heb ik nog even grondwerk gedaan. Toen ging ze weer plassen (dit is dan vanuit draf meteen stilstaan om te plassen). Waarna ik me bedacht, zou het niet iets met de nieren kunnen zijn? De nieren zitten natuurlijk bij de lendenen, dichtbij het zadel. Zij heeft snel strakke lendenen (nu ook wat), na de dracht van vorig jaar had ze daardoor zelfs een lichte “karperrug”.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom ze juist nu last heeft, ze heeft natuurlijk opeens veel eiwit en suiker binnen gehad gezien het voorjaarsgras, luzerne en musclebuild. Het zou ook verklaren waarom ze juist reageert wanneer ik erop zit en niet aan de longe of bij grondwerk. De nieren zitten natuurlijk vlak onder de onder rug, dus kan me voorstellen dat druk op de rug dan niet fijn is.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ze reageerde trouwens niet op het drukken op de plekken zoals op het filmpje. Ze stond gewoon continue met haar oren naar voren.

Blaasontsteking heb ik nog even opgezocht, maar ze heeft verder geen symptomen die hierbij horen. Ze lijkt geen pijn te hebben bij het plassen, ze plast niet zonder dat er wat uitkomt en de urine is gewoon helder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 20:02 



 
Profiel   

Klinkt plausibel. Misschien kan je urine opvangen en door de DA laten onderzoeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 20:24 



 
Profiel   

Ja dat kan ook, urine opvangen en laten onderzoeken zou een goede eerste stap kunnen zijn. Ik vind het vreemd dat ze vanuit draf stil gaat staan om te plassen, dat is geen normaal gedrag.

Merrie die ik kende had destijds een blaasontsteking maar wij zagen ook niets anders dan vaak plassen. Ook geen troebele urine, tekenen van pijn etc. Symptomen kunnen dus verschillen, maar nieren-blaas is wel iets om naar te kijken als ze in eens zoveel plast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 08:01 



 
Profiel   

Dat is inderdaad vreemd gedrag, dan zou ik evtl ook denken aan een oud ei als de urine goed is

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 09:33 



 
Profiel   

Voorjaarsgras kan inderdaad voor gas in de darmen zorgen, maar het kan ook zijn dat de darmen van slag zijn door de overgang. Is dit geleidelijk opgebouwd of is ze van de ene op de andere dag 24/7 de wei op gegaan? De darmflora heeft andere bacteriën nodig voor gras dan voor hooi namelijk. Kreeg ze daarvoor verpakt of onverpakt hooi? En wat krijgt ze verder qua voeding?

Te veel eiwitten die afgevoerd moeten worden kunnen de nieren wel overbelasten ja.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen