Paard staat liever op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:55

Hier ook helaas ervaring met eentje die last van zijn maag kreeg ondanks onbeperkt ruwvoer. Wel snel kunnen oplossen gelukkig. En dit paard was er eentje die vroeger een heel zware maagpatient is geweest dus was er wel extra gevoelig voor. Maar het kan dus wel :)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:57

Ik verplaats dit topic even naar OPG, Omgang en Paardengedrag.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:11

Hmmm boeiend, als ik je laatste bericht zo lees zie je de Eiffel eigenlijk als een soort 'reset' periode? Dus eigenlijk kijken of ze na een nare periode weer even tot zichzelf kan komen en misschien weer terug komt naar wie ze was?
Dat begrijp ik dan wel,vanuit die gedachte zou ik de Eiffel een kans geven denk ik.

Heb je je wel eens verdiept in de 5 elementen paarden. Het is wat mij betreft geen wetenschap maar als ik naar mijn pensionstal kijk zie ik wel die verschillende types terug in wat ze fijn vinden aan huisvesting en andere type paarden om mee samen te staan. Wie weet haal je daar nog wat uit voor de toekomst.

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 14:17

DuoPenotti schreef:
Een PP zal ik met dit paard sowieso niet doen. Of deze moet erg ruim opgezet zijn en dat zie ik zelden.

Maar weet je zeker dat er met dit paard niets medisch aan de hand is?
Want het topic loopt op van in de wei onrustig, tot in de stal onrstig tot uithalen met rijden.
Eigenlijk is dit paard in alles niet gerust.
Was ze zo ook toen je haar kocht?


Ik heb haar sinds ze veulen was. Dus als je even op mijn berichten in het topic selecteert, kun je zien dat ze eigenlijk altijd nukkig is geweest naar anderen.

Medisch is toch zo goed als uitgesloten. Maargoed, helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Maagzweer lijkt me sterk, of ze moet die altijd al hebben gehad.

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 14:18

ruitje schreef:
Hmmm boeiend, als ik je laatste bericht zo lees zie je de Eiffel eigenlijk als een soort 'reset' periode? Dus eigenlijk kijken of ze na een nare periode weer even tot zichzelf kan komen en misschien weer terug komt naar wie ze was?
Dat begrijp ik dan wel,vanuit die gedachte zou ik de Eiffel een kans geven denk ik.

Heb je je wel eens verdiept in de 5 elementen paarden. Het is wat mij betreft geen wetenschap maar als ik naar mijn pensionstal kijk zie ik wel die verschillende types terug in wat ze fijn vinden aan huisvesting en andere type paarden om mee samen te staan. Wie weet haal je daar nog wat uit voor de toekomst.


Ik zal daar eens naar kijken, daar ben ik niet bekend mee :)
Ja, het is alleen bedoeld als reset periode. Dus gewoon weer paard worden. Ze is altijd wel wat lelijk geweest naar anderen, maar het wordt steeds erger. Ze voelt zich snel bedreigd.
De Eifel neem ik alleen in overweging zodat ze weer even fatsoenlijk paard kan zijn, net als ‘vroeger’ in de gemengde kudde en hopelijk is ze daarna weer een beetje meer voor reden vatbaar :)

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:18

Ts ik voel je frustratie en heb een soortgelijk probleem gehad.

Pony liep bij de fokker waar ze tot haar derde heeft gestaan de geulen in de paddock. Stond samen met haar moeder en liet deze niet rustig eten zonder aan te vallen. Toen ik haar kreeg heb ik haar verplaatst naar een stabiele groep, waar ze in een grote paddock de hele dag buiten kwamen. Hier is het lopen gestopt maar viel ze op stal de paarden naast haar aan, ook begon ze te trappen tegen de wand.
Om deze reden heb ik haar verplaatst naar een paddock Paradise, helaas was dit van korte duur omdat ze hier paarden begon aan te vallen.
De volgende stal ben ik uit nood heen gegaan en had kleine paddocks met onbeperkt ruwvoer waar ze met meerdere stonden. Dit werkte helemaal niet en pony begon van zich af te trappen. Dit resulteerde in een individuele paddock waar ze weer geulen begon te lopen en steeds bijna over de draad kwam. Ook moest ze in een stal zonder buren.
Omdat ze hier helemaal niet meer te hanteren was heb ik haar naar een stal verplaatst waar ze in een kleine kudde kwam die 24/7 op het land staat.
Ze stond met drie rustige ruinen die helemaal niet onder de indruk waren van haar geren. Hierdoor is ze helemaal gekalmeerd. Ondertussen staat er nog een merrie bij en een extra ruin en doet ze het super goed.

Het heeft voor mij een tijd geduurd maar mijn pony is nu helemaal gelukkig. De extra verhuizingen waren het waard om uiteindelijk op de goede plek terecht te komen.

Tevens sta ik op een stal met goede bak dus het is wel mogelijk

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:38

Ik dacht dat ts bedoelde dat daar in de Eifel een groot natuurgebied zou zijn waar ze in kuddeverband moesten leven. Maar het is dus ook een wei met schuilstal.Waar het paard van ts dan aanvankelijk alleen op komt te staan.Voor zoiets zou je volgens mij niet naar het buitenland hoeven,ik hoop toch dat in Nederland zeker in de zomer nog voldoende weidemogelijkheden zijn.En zonder box en zonder rijfaciliteiten is dat meestal ook goed betaalbaar. Enfin,ts haar paard en ts haar vrijheid om een keuze te maken.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:47

Appluis schreef:
kun je zien dat ze eigenlijk altijd nukkig is geweest naar anderen.

Medisch is toch zo goed als uitgesloten. Maargoed, helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Maagzweer lijkt me sterk, of ze moet die altijd al hebben gehad.


Wij kregen ooit ook een paard op stal die bekend stond als: kan niet met anderen, valt aan. Maar die viel op mijn toenmalig stal zo bizar goed op zijn plek dat hij ineens behoorlijk normaal werd en aardig functioneerde in de groep. Het was liefde op het eerste gezicht met mijn paard en ik vermoed dat de grote weilanden ook een rol speelde. Hij bleef wel iets een rare in de interactie maar wel ruim binnen de marges van het acceptabele.
Toen ik verhuisde is dat paard kort daarna ook verhuisd en lukte het wéér niet om hem normaal samen met andere te houden. Geen echte klik en kleinere perceeltjes. Die heeft uiteindelijk tot zijn dood een stal met eigen uitloopje gehad.

Overigens was mijn eigen paard ook echt een super lastig beest (flessenveulen, nooit in een groep gestaan) om samen met andere paarden te zetten. Heeft t/m zijn 5 dus nooit echt samen gestaan. Wel pogingen gedaan. Tot ik op een stal kwam met een heel groot weiland (1ha) een grotere groep en een belse knol. Hij wilde aanzetten om de lastpak uit te hangen. Werd bestromd door die knol, heeft er een paar dagen over nagedacht en is vanaf dat moment echt een ideaal kudde beest geweest. Ook daar was er dus een bepaalde klik nodig die voor een omslag zorgde. Ook hier du: geef niet zomaar op.

De moraal: nét die ene plek zoeken kan dus echt wel de moete waard zijn. Maar ik snap dat dat een super lastige zoektocht is,

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 15:03

Ik geef ook niet op hoor!

Voor nu heb ik dit in gedachten, maar ik maak nog geen beslissingen:
Paard naar de Eifel, en inderdaad, dat kan ik ongetwijfeld ook elders dichtbij vinden. Maar ik ben het in mijn zoektocht nog niet tegengekomen. Nergens zie ik een schuilstal voor haar alleen en fatsoenlijk stuk land, goed hooi en paarden aan de andere kant van de draad. Mocht iemand iets dergelijks weten, hoor ik het graag
Dit is alleen om haar even paard te laten zijn. Omdat ze geblesseerd raakte op vrij jonge leeftijd, heb ik haar minder lang vrijheid kunnen bieden dan ik idealiter zou willen. Dus misschien is het goed voor haar lijf en koppie om even bij te komen.
Ga in in de tussentijd opzoek naar een stal (ze hebben allemaal zo’n beetje een wachtlijst), waar ik allebei mijn paarden kwijt kan.
Ik heb contact gehad met een stal die heel fijn klinkt. Idd groepjes, hele grote weilanden, fatsoenlijke bak etc.

Ik weet namelijk dat ze met anderen kan staan, dat heeft ze altijd gedaan. Alleen ze voelt zich nu gewoon niet prettig merk ik. Ze is echt een beetje chagrijnig (niet naar mensen overigens).

Maar ik denk hier eerst nog even over na :)

Bedankt voor de ervaringen. Dat geeft de burger weer moed :)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:05

Anjali, jij weet dat misschien.
Ik ben ooit eens geweest bij een pensionstal, regio Nuenen, stiphout?
Die hadden gewone stallen, maar links van het perceel stuk of 5 container stallen, met een lang stuk land er aan. Daar stonden de paarden 24/7 het hele jaar.

Rechts naast die pensionstal lag een grote sport/pensionstal.
Maar ik weet dus niet meer precies waar.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:10

In welke regio zoek je ts?

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 15:12

Amber_anne schreef:
In welke regio zoek je ts?


Regio Eindhoven (en omstreken).

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:17

DuoPenotti schreef:
Anjali, jij weet dat misschien.
Ik ben ooit eens geweest bij een pensionstal, regio Nuenen, stiphout?
Die hadden gewone stallen, maar links van het perceel stuk of 5 container stallen, met een lang stuk land er aan. Daar stonden de paarden 24/7 het hele jaar.

Rechts naast die pensionstal lag een grote sport/pensionstal.
Maar ik weet dus niet meer precies waar.

Ik zit wel in die buurt maar dit herken ik zo niet. Het is overigens wel zo dat stallingen ineens enorm kunnen veranderen,andere eigenaar,ander management etc. 24\7 buiten met schuilstal weet ik hier wel,maar dat is ongeschikt voor het paard van ts omdat er alleen enkele oude of geblesseerde paardjes staan nu ,niet individueel,die geen match zouden zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:19

Is ook zo, kan best nu niet meer bestaan.
Maar dacht wie weet :D

toen stonden ze daar alleen, op 1 weilandje na omdat de eigenaar 2 paarden had.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:33

Appluis schreef:
Ik weet niet of zoiets bestaat, maar ik vraag het toch maar.

Kan het zijn dat een paard liever op stal staat ipv buiten in een weiland?

Mijn merrie staat niet eens lang buiten, een paar uur per dag. Maar ze sjouwt de hele tijd langs de draad af, graaft diepe kuilen en is echt onrustig. Het moment dat ik naar de draad kom gelopen, weet ze niet hoe snel ze moet komen om naar binnen te gaan. Dit heeft ze eigenlijk al een hele tijd.

Ze staat samen met 2 anderen, op een land met gras. Niet teveel gras, want dan wordt ze super dik. In de stal liggen geen brokken bij binnenkomst, maar wel een berg hooi.
De anderen waarmee ze staat, zijn paarden waarmee ze niet met maar ook niet zonder kan. Het is een bijzonder exemplaar.

Je kunt toch moeilijk een dier de hele tijd binnen houden?


Ik heb er ook zo een inderdaad, die vindt het even leuk maar na een tijdje is hij het zat en gaat hij ijsberen echt steeds pittiger tot zwetend toe, dan ben ik voor, zet hem twee uurtjes op stal en daarna gaat hij nog even een tijdje naar buiten...hij wordt 18 dus geloof niet dat het nog over gaat...geen probleem voor mij

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:08


anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:13


Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 16:27

Soms denk ik er ook wel eens over een veulentje met haar te fokken. Misschien komt ze daar wat van bij. Maa wellicht een dom idee hoor

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:07

anjali schreef:
Amber_anne schreef:

Het paard van ts kan niet zomaar in een groep.


Alle paarden moeten goed geïntroduceerd worden. Ts haar paard heeft ervaring in een groep en ik denk dat als dit een stabiele kudde is die niet onder de indruk is van haar gedreig en geren dat dit goed kan zijn.

Zoals je kan lezen heb ik een soortgelijke ervaring en een stabiele kudde is het beste wat mijn merrie is overkomen

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:14

Appluis schreef:
Soms denk ik er ook wel eens over een veulentje met haar te fokken. Misschien komt ze daar wat van bij. Maa wellicht een dom idee hoor


Dat zou inderdaad wel een erg goed idee kunnen zijn!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:08

Of juist niet..... veulen leert alles van de moeder.... wellicht krijg je een kopie. Dat zou ik alleen doen wanneer ze ergens op haar plek staat.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:11

Ik vrees idd dat het veulen dit gedrag wel eens zou kunnen overnemen idd.

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 08:52

Ik ga dat ook niet doen hoor. Maar soms hoor je wel eens dat een merrie wat tot bedaren komt met veulen. Of een veulen neemt idd het gedrag over.

hahahatsjoe

Berichten: 2384
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:50

Appluis schreef:
Het is misschien ook niet zo aardig dat ik een grote stal rotzooi noem. Dat is wellicht wat
Nee hoor. Ze zuigt (nog!) geen lucht. Dat is wat ik zei. Ze pakt nu alleen de rand van de stal vast, maar ik wil niet dat ze lucht gaat zuigen. Dat is wel een nuance. Geen idee of dat het eindstadium hiervan is, maar dat wil ik absoluut voorkomen. Lijkt me louter een uiting van stress.

Overigens stel jij hele terechte vragen. Vragen die ik mezelf natuurlijk ook wel stel.
En ik ga eerst stallen in de buurt bekijken, kijken het daar passend zou kunnen zijn. Maar nergens op heb zekerheid. Niet in de Eifel en ook niet hier bij een willekeurige andere stal.

Ik zal uitleggen wat de door mij gestelde diagnose is, Maargoed ik ben geen da. Dus die bel ik ook nog even een dezer dagen:
Merrie is opgegroeid in een gemengde kleine en stabiele kudde. Was daar tweede in rang, ondanks dat ze de kleinste was en ik denk ook de jongste. Ze werd goed op haar plek gezet door de oude ruin van de kudde, maar zelf was ze echt niet bang om een ander op zijn of haar plek te zetten. Opzich niet erg. Heel groot weiland en onbeperkt gras/voordroog.
Ze verhuisde daarna mee naar een pensionstal, waar ze met een iets jongere kwam te staan. Deze was ze vanaf moment 1 de baas. Vervolgens gebeurde daar een ongeluk. Merrie heb ik toen weg moeten halen en op de kliniek moeten zetten, 3 maanden stal rust daar. Vervolgens vrij lang revalideren in een hele kleine paddock. Dus weinig vrije bewegingsruimte. Alles wat langs de paddock kwam lopen, vloog ze aan. Ze stond naast mijn andere in de stal, en ook die vloog ze aan door de tralies. Inmiddels staat ze met deze in de wei en heeft ze daar houvast aan. Maar zodra ik met m’n andere langs haar stal afloop, wordt ze ook boos.

Als ze hengstig is, kan ik niet perse een verschil ontdekken.

Volgens mij is ze gewoon niet heel erg sociaal. Maar bovenal, heeft ze gewoon pech gehad. Ze is een tijdje, door haar blessure, klein gehouden en dat heeft haar geen goed gedaan. Waardoor ze nu denk ik niet meer weet hoe ze zich buiten prettig moet voelen. Dat denk ik.


Waarom laat je geen diergesprek doen door bijvoorbeeld Symone Ottevangers ? Dan weet je echt wat er aan de hand is.

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 11:04

Daar zal ik even naar kijken. Ben er niet mee bekend!