Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard staat liever op stal?

 
Profiel   

Het bevalt me prima, maar het is een beetje onzin om te zeggen mijn kind kan niet zwemmen en alle rest van dat soort berichten. Slaat echt helemaal nergens op.

Je kunt wel zeggen: denk na voordat je zoiets doet. Maar hoe weet ik waar zij gelukkig van wordt? Vertel jij het mij? Ze is nu niet blij. Zowel op de wei niet als in de stal. Wat moet ik dan met haar? En met m’n andere? Daar kun je toch alleen maar achter komen door het te doen? Of heb jij een betere manier? En heb je dan ook een stal waarbij ik ze allebei blij kan maken? Zou helemaal fijn zijn!

Het lukt mij prima om van te voren te toetsen of iets al dan niet passend is. Maar helaas heb ik er twee waar ik rekening mee moet houden. En die twee hebben zulke verschillende dingen nodig, dat het niet te vinden is. Ook niet voor 500€ per paard in de maand. Dus zeg het maar, wat doe je dan?

En ff lezen zou fijn zijn. Ze zuigt geen lucht
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:17 



 
Profiel   

Appluis schreef
Het bevalt me prima, maar het is een beetje onzin om te zeggen mijn kind kan niet zwemmen en alle rest van dat soort berichten. Slaat echt helemaal nergens op.

Je kunt wel zeggen: denk na voordat je zoiets doet. Maar hoe weet ik waar zij gelukkig van wordt? Vertel jij het mij? Ze is nu niet blij. Zowel op de wei niet als in de stal. Wat moet ik dan met haar? En met m’n andere? Daar kun je toch alleen maar achter komen door het te doen? Of heb jij een betere manier? En heb je dan ook een stal waarbij ik ze allebei blij kan maken? Zou helemaal fijn zijn!

Het lukt mij prima om van te voren te toetsen of iets al dan niet passend is. Maar helaas heb ik er twee waar ik rekening mee moet houden. En die twee hebben zulke verschillende dingen nodig, dat het niet te vinden is. Ook niet voor 500€ per paard in de maand. Dus zeg het maar, wat doe je dan?

En ff lezen zou fijn zijn. Ze zuigt geen lucht

Volgens wat ik op Bokt heb gelezen,heeft Ruitje inderdaad een pensionstalling met allerlei mogelijkheden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:21 



 
Profiel   

Ja dat geloof ik wel. Maar Ruitje zit niet in Eindhoven of omgeving toch? Dus wat koop ik daarvoor dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:22 



 
Profiel   

Appluis schreef
Koekie73 schreef
Wat lastig TS. Ik vind het ook heel lastig om een plek te vinden waar beide pony's happy zijn, genoeg naar buiten komen, onbeperkt ruwvoer krijgen. En (op een 2e plaats, dat wel) een plek waar ook mijn dochter zich fijn voelt en uit de voeten kan.
Wij wonen in de omgeving van Zwolle maar ook hier vind ik het niet makkelijk; je lijkt wel altijd een concessie te moeten doen op ofwel hele dagen naar buiten of het onbeperkte ruwvoer.
Mijn dochter heeft autisme en wil sowieso niet op een te grote stal staan en past zich ook makkelijk aan qua faciliteiten; een goed te rijden buitenbak met wat hindernissen is al prima.

Als ik me verplaats in jouw situatie zou ik denk ik proberen om een plek te vinden waar ze evt samen met jouw andere paard vanuit hun stal lekker naar buiten kunnen. Dat ze zelf kan kiezen. In welke regio zit je?
Maar ik kan me jouw gedachten over een plek als in de eiffel ook wel voorstellen.
Zijn er in NL ook niet van dat soort plekken?


Ja dit is echt iets wat ik niet begrijp. Waarom is er niets te vinden waarbij je en goede mogelijkheden hebt om te rijden, en het niet een mega stal is, en er voldoende (en goed!) ruwvoer wordt gevoerd, waar ritme en regelmaat is etc.
Ik krijg het echt niet gevonden, ook niet voor meerdere honderden euro’s per maand.

Ik zit in regio Eindhoven. En heb nu een half uur enkele reistijd.


Dit is gewoon omdat het niet uit kan. Ofwel doe je het kleinschalig als hobby en kan je wel wat land hebben maar dan krijg je vaak niet de vergunningen voor je faciliteiten.
Ofwel doe je het professioneel en krijg je de nodige vergunningen voor alles, maar dan moet je al een groot aantal paarden kunnen houden om financieel uit te komen. Land is duur en schaars, dus de 10tallen hectares die je nodig zou hebben voor +/- 50-200 paarden minstens 10 uur per dag op de wei te onderhouden zijn zelden beschikbaar of financieel haalbaar. Paddock systemen komen wel steeds meer uit de grond, maar ook daar met veel gepuzzel en veel meer werk dan vaste stallen.


Ik begrijp je keuze van de Eiffel niet zo goed. Een jong, gezond paard ergens ver weg zetten waar je niet op kan rijden maar in totaal toch zo’n 3000 euro (250x12) betalen, om ze daarna opnieuw te verhuizen en te laten wennen is toch erg ehm... ‘speciaal’? Is zo’n pp met slechte bak in de buurt dan niet handiger? Dan kan je nog op zoek naar een stal met betere faciliteiten, maar staat je paard ondertussen meer buiten en kan je nog wel wandelen, grondwerken, trainen op verplaatsing en eventueel rijden als het voldoende geregend heeft en de bak goed ligt. Waarom gaat je voorkeur uit naar de eiffel tov zoiets als tussenoplossing?

Of een plekje in eigen beheer huren, al dan niet nabij een rijvereniging? Eventueel totdat je de perfecte stal hebt gevonden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:27 



 
Profiel   

Ik vind je wel erg aanvallend, mensen proberen mee te denken.
En ik begrijp je soort van wanhoop en daarom je berichten.
Toch denk ik dat het wel even goed is een soort van pas op de plaats te maken, nu lijk je bijna in paniek te beslissen. In iig te beslissen vanuit een te sterkte emotie en dat is niet goed.
Begrijpelijk want je wilt een goed plekje. Maar dan is even de rust voor jezelf herpakken wel goed :knuffel:

Kun je misschien niet op facebook of marktplaats een oproep plaatsen?
Ik denk dat jou paard bij een particulier of erg kleine stal het goed zou kunnen doen.
Of dat waar is, ja helaas dat weet niemand.
Maar in ieder geval de rust, niet teveel mensen, niet teveel geloop met andere paarden.
Misschien dat er op een advertentie iemand reageert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:28 



 
Profiel   

Nee, ik ga niets in eigen beheer nemen. Ik heb naast twee paarden nog een gezin en werk. Dat gaat gewoon niet.

Een pp in de buurt is hartstikke handig zelfs. Maar als ze daar iedereen aanvalt en de wei uit mept, wat heeft de rest daar dan voor plezier aan? Want werkelijk alles vliegt ze aan.

Dames ik beslis niet overhaast. Maar ik krijg wel het idee dat jullie menen dat ik iets beslis voor mezelf en maar wat doe. Dat doe ik helemaal niet. Ik maak zeer weloverwogen keuzes. Ik rijd zelfs iedere dag twee keer een half uur op een neer naar m’n paarden. Omdat er in de buurt gewoon alleen maar rotzooi zit.
En onder rotzooi schaar ik ook stallen die massaal zijn. Waar ze wel individueel naar buiten komen, maar dan staan er ook meteen 50 tot 80. Dat werkt voor haar niet, want ook tijdens het rijden mept ze.

En de keuze voor de Eifel: eerlijk, het interesseert me niet wat het kost. Ik wil dat m’n paard zich prettig voelt en weer paard kan zijn. Waar dat is en hoeveel ik daarvoor moet betalen, maakt me niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:35 



 
Profiel   

Mijn merrie deed dit ook. Wat de groepsamenstelling ook was. Altijd maar beetje Staren naar de uitgang en wat ijsberen.

Bleek ze achteraf een probleempje te hebben met haar schede. Per toeval achter gekomen. Ze was ook wat gevoeliger als ze een ei had. Ze was dus niet haarzelf.

Dat is nu verholpen op de kliniek. En nu ineens vindt ze het heerlijk met anderen en maakt de samenstelling ook niet meer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:37 



 
Profiel   

Dit zou mijn verhaal kunnen zijn, behalve dan dat mijn paard op stal wel heel tevreden is.
Door jarenlang uitproberen en schipperen heb ik mijn paard nu zover dat hij van 08.00-18.00 ong buiten kan.

Ik herken de zoektocht naar de juiste pensionplek. Bij de meeste stallen met uitloop van stal naar wei, vragen ze een sociaal paard omdat hij met meerdere paarden samen staat. Als je paard niet sociaal is, wordt het dan al heel moeilijk.
In eigen beheer wilde ik ook niet. Denk dat dat een echtscheiding was geworden. :P

Zoals ik het begrijp zoek je een stal met vrije uitloop naar weide of paddock, waar ze alleen staat. Je bent zelfs bereidt om haar naar De Eifel te brengen voor het ideale plekje, ook als je haar dan niet meer kunt zien en rijden en het maakt je niet uit dat dit €250,00 kost.

Kijk dan eens naar deze advertentie. Alles wat je wilt op een half uur rijden van Eindhoven. Bonus is dat je ook kunt rijden. En plek voor twee paarden! Lijkt mij de ideale stal voor je.

https://link.marktplaats.nl/m1704852383 ... ios_tablet


Laatst bijgewerkt door insun op 20-05-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:11 



 
Profiel   

Appluis schreef
Het bevalt me prima, maar het is een beetje onzin om te zeggen mijn kind kan niet zwemmen en alle rest van dat soort berichten. Slaat echt helemaal nergens op.

Je kunt wel zeggen: denk na voordat je zoiets doet. Maar hoe weet ik waar zij gelukkig van wordt? Vertel jij het mij? Ze is nu niet blij. Zowel op de wei niet als in de stal. Wat moet ik dan met haar? En met m’n andere? Daar kun je toch alleen maar achter komen door het te doen? Of heb jij een betere manier? En heb je dan ook een stal waarbij ik ze allebei blij kan maken? Zou helemaal fijn zijn!

Het lukt mij prima om van te voren te toetsen of iets al dan niet passend is. Maar helaas heb ik er twee waar ik rekening mee moet houden. En die twee hebben zulke verschillende dingen nodig, dat het niet te vinden is. Ook niet voor 500€ per paard in de maand. Dus zeg het maar, wat doe je dan?

En ff lezen zou fijn zijn. Ze zuigt geen lucht


Ik vind de toon in je berichten niet zo prettig, maar dat kunnen ook mijn zwangerschapshormonen zijn :') . Ik wil je oprecht alleen maar helpen he? En wat je zelf doet moet jij weten, daar heb ik geen oordeel over.

Allereerst: Ja, en van die stal ben ik zelf de eigenaar :+ . En nee, dat is te ver weg voor jou dus werkt niet. Plus er staan 100 paarden, dat is voor jou dus al 'rotzooi' , terwijl wij prima kunnen leveren wat jij zoekt. Wie weet wat je nog meer uitsluit aan stallen omdat je toch een 'plaatje' in je hoofd hebt wat niet blijkt te kloppen, snap je :o ?

Wat betreft het zuigen: als ik zeg dat je de tijd moet nemen moet je per direct weg want straks zuigt ze lucht en als ik zeg neem dat dan mee in je 'eisenlijstje' dan is het er niet meer? Ik snap best dat ik dan moet zeggen: er is een risico op luchtzuigen, neem dat mee in je eisenlijstje. Hoe we het ook omschrijven: Je moet het meenemen.

Hoe ga je in de Eiffel monitoren dat ze niet gaat zuigen, of dat ze niet langs het lint gaat rennen? En als ze dat wel doet? Welke opties zijn er dan daar? Nogmaals: ik zeg niet dat je haar niet naar de Eiffel moet brengen, ik zeg dat je voor jezelf even moet opschrijven wat je paard nodig heeft, welke risico's er zijn en dat dan naast een nieuwe stal moet leggen.

Je kunt ' er achter komen door te doen' wel een kleiner risico geven door van te voren na te denken over ' wat als dit of dit gebeurd' , dan kun je dat bespreken voordat je verhuisd en daarmee een eventuele nieuwe verhuizing voorkomen :)

Het klinkt een beetje als een gekke vergelijking, maar eigenlijk wil jij al gaan 'behandelen' zonder ' diagnose' . Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je paard doet zoals ze doet en natuurlijk zijn bepaalde dingen dan altijd goed om te doen, maar je moet denk ik meenemen dat je 'diagnose' nog niet rond is en het dus kan zijn dat je over een maand weer tegen iets aanloopt omdat je , met de beste bedoelingen, toch een verkeerde keuze hebt gemaakt.

Wil niet zeggen dat je nu geen keuze moet maken, maar wel dat je moet incalculeren dat het misschien een verkeerde keuze is en wat je dan doet. Gewoon, even de tijd nemen daar over na te denken voorkomt stress in de toekomst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:16 



 
Profiel   

insun schreef
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn, behalve dan dat mijn paard op stal wel heel tevreden is.
Door jarenlang uitproberen en schipperen heb ik mijn paard nu zover dat hij van 08.00-18.00 ong buiten kan.

Ik herken de zoektocht naar de juiste pensionplek. Bij de meeste stallen met uitloop van stal naar wei, vragen ze een sociaal paard omdat hij met meerdere paarden samen staat. Als je paard niet sociaal is, wordt het dan al heel moeilijk.
In eigen beheer wilde ik ook niet. Denk dat dat een echtscheiding was geworden. :P

Zoals ik het begrijp zoek je een stal met vrije uitloop naar weide of paddock, waar ze alleen staat. Je bent zelfs bereidt om haar naar De Eifel te brengen voor het ideale plekje, ook als je haar dan niet meer kunt zien en rijden en het maakt je niet uit dat dit €250,00 kost.

Kijk dan eens naar deze advertentie. Alles wat je wilt op een half uur rijden van Eindhoven. Bonus is dat je ook kunt rijden. En plek voor twee paarden! Lijkt mij de ideale stal voor je.

https://link.marktplaats.nl/m1704852383 ... ios_tablet


Dit klinkt idd wel als een hele mooie plek!

Kan me wel vinden in de vragen doe Ruitje stelt, puur uit interesse en niet aanvallend maar meedenkend bedoelt; wat ga je doen als ze dezelfde problemen daar laat zien? Ga je nu symptomen bestrijden of is het verstandig om eerst nog naar een oorzaak te kijken?

Het gedeelde verhaal over dat ei vind ik ook nog een goede. Wat als het zo ‘simpel’ zou zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:32 



 
Profiel   

Anomien schreef
Mijn merrie deed dit ook. Wat de groepsamenstelling ook was. Altijd maar beetje Staren naar de uitgang en wat ijsberen.

Bleek ze achteraf een probleempje te hebben met haar schede. Per toeval achter gekomen. Ze was ook wat gevoeliger als ze een ei had. Ze was dus niet haarzelf.

Dat is nu verholpen op de kliniek. En nu ineens vindt ze het heerlijk met anderen en maakt de samenstelling ook niet meer uit.


Hier ga ik nog even achteraan! Dank voor de info!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:54 



 
Profiel   

insun schreef
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn, behalve dan dat mijn paard op stal wel heel tevreden is.
Door jarenlang uitproberen en schipperen heb ik mijn paard nu zover dat hij van 08.00-18.00 ong buiten kan.

Ik herken de zoektocht naar de juiste pensionplek. Bij de meeste stallen met uitloop van stal naar wei, vragen ze een sociaal paard omdat hij met meerdere paarden samen staat. Als je paard niet sociaal is, wordt het dan al heel moeilijk.
In eigen beheer wilde ik ook niet. Denk dat dat een echtscheiding was geworden. :P

Zoals ik het begrijp zoek je een stal met vrije uitloop naar weide of paddock, waar ze alleen staat. Je bent zelfs bereidt om haar naar De Eifel te brengen voor het ideale plekje, ook als je haar dan niet meer kunt zien en rijden en het maakt je niet uit dat dit €250,00 kost.

Kijk dan eens naar deze advertentie. Alles wat je wilt op een half uur rijden van Eindhoven. Bonus is dat je ook kunt rijden. En plek voor twee paarden! Lijkt mij de ideale stal voor je.

https://link.marktplaats.nl/m1704852383 ... ios_tablet


Ook jij bedankt voor je tip! Ik zal hiernaar kijken :)
Via pb kreeg ik ook al een tip. Super hoe iedereen meedenkt.


Laatst bijgewerkt door Appluis op 20-05-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:55 



 
Profiel   

ruitje schreef
Appluis schreef
Het bevalt me prima, maar het is een beetje onzin om te zeggen mijn kind kan niet zwemmen en alle rest van dat soort berichten. Slaat echt helemaal nergens op.

Je kunt wel zeggen: denk na voordat je zoiets doet. Maar hoe weet ik waar zij gelukkig van wordt? Vertel jij het mij? Ze is nu niet blij. Zowel op de wei niet als in de stal. Wat moet ik dan met haar? En met m’n andere? Daar kun je toch alleen maar achter komen door het te doen? Of heb jij een betere manier? En heb je dan ook een stal waarbij ik ze allebei blij kan maken? Zou helemaal fijn zijn!

Het lukt mij prima om van te voren te toetsen of iets al dan niet passend is. Maar helaas heb ik er twee waar ik rekening mee moet houden. En die twee hebben zulke verschillende dingen nodig, dat het niet te vinden is. Ook niet voor 500€ per paard in de maand. Dus zeg het maar, wat doe je dan?

En ff lezen zou fijn zijn. Ze zuigt geen lucht


Ik vind de toon in je berichten niet zo prettig, maar dat kunnen ook mijn zwangerschapshormonen zijn :') . Ik wil je oprecht alleen maar helpen he? En wat je zelf doet moet jij weten, daar heb ik geen oordeel over.

Allereerst: Ja, en van die stal ben ik zelf de eigenaar :+ . En nee, dat is te ver weg voor jou dus werkt niet. Plus er staan 100 paarden, dat is voor jou dus al 'rotzooi' , terwijl wij prima kunnen leveren wat jij zoekt. Wie weet wat je nog meer uitsluit aan stallen omdat je toch een 'plaatje' in je hoofd hebt wat niet blijkt te kloppen, snap je :o ?

Wat betreft het zuigen: als ik zeg dat je de tijd moet nemen moet je per direct weg want straks zuigt ze lucht en als ik zeg neem dat dan mee in je 'eisenlijstje' dan is het er niet meer? Ik snap best dat ik dan moet zeggen: er is een risico op luchtzuigen, neem dat mee in je eisenlijstje. Hoe we het ook omschrijven: Je moet het meenemen.

Hoe ga je in de Eiffel monitoren dat ze niet gaat zuigen, of dat ze niet langs het lint gaat rennen? En als ze dat wel doet? Welke opties zijn er dan daar? Nogmaals: ik zeg niet dat je haar niet naar de Eiffel moet brengen, ik zeg dat je voor jezelf even moet opschrijven wat je paard nodig heeft, welke risico's er zijn en dat dan naast een nieuwe stal moet leggen.

Je kunt ' er achter komen door te doen' wel een kleiner risico geven door van te voren na te denken over ' wat als dit of dit gebeurd' , dan kun je dat bespreken voordat je verhuisd en daarmee een eventuele nieuwe verhuizing voorkomen :)

Het klinkt een beetje als een gekke vergelijking, maar eigenlijk wil jij al gaan 'behandelen' zonder ' diagnose' . Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je paard doet zoals ze doet en natuurlijk zijn bepaalde dingen dan altijd goed om te doen, maar je moet denk ik meenemen dat je 'diagnose' nog niet rond is en het dus kan zijn dat je over een maand weer tegen iets aanloopt omdat je , met de beste bedoelingen, toch een verkeerde keuze hebt gemaakt.

Wil niet zeggen dat je nu geen keuze moet maken, maar wel dat je moet incalculeren dat het misschien een verkeerde keuze is en wat je dan doet. Gewoon, even de tijd nemen daar over na te denken voorkomt stress in de toekomst :)


Het is misschien ook niet zo aardig dat ik een grote stal rotzooi noem. Dat is wellicht wat generaliserend. Maar een grote stal lijkt me niets voor haar. Veel te massaal, altijd mensen en paarden, altijd beweging. Voor nu lijkt me zoiets dus niet passend. Daarbij, maar misschien heb ik het mis, ik denk dat het individuele op een dergelijke stal ontbreekt. Dat merk ik al bij 35+ paarden. En ik vind het toch fijn als ik wat kan bespreken, en als ik een berichtje krijg als m’n paard niet goed is. Mijn ervaring is, dat dat lastig is bij een grotere stal. Maar dat maakt het idd niet meteen rotzooi. Dus die formulering is niet netjes van me. Excuus.

Nee hoor. Ze zuigt (nog!) geen lucht. Dat is wat ik zei. Ze pakt nu alleen de rand van de stal vast, maar ik wil niet dat ze lucht gaat zuigen. Dat is wel een nuance. Geen idee of dat het eindstadium hiervan is, maar dat wil ik absoluut voorkomen. Lijkt me louter een uiting van stress.

Overigens stel jij hele terechte vragen. Vragen die ik mezelf natuurlijk ook wel stel.
En ik ga eerst stallen in de buurt bekijken, kijken het daar passend zou kunnen zijn. Maar nergens op heb zekerheid. Niet in de Eifel en ook niet hier bij een willekeurige andere stal.

Ik zal uitleggen wat de door mij gestelde diagnose is, Maargoed ik ben geen da. Dus die bel ik ook nog even een dezer dagen:
Merrie is opgegroeid in een gemengde kleine en stabiele kudde. Was daar tweede in rang, ondanks dat ze de kleinste was en ik denk ook de jongste. Ze werd goed op haar plek gezet door de oude ruin van de kudde, maar zelf was ze echt niet bang om een ander op zijn of haar plek te zetten. Opzich niet erg. Heel groot weiland en onbeperkt gras/voordroog.
Ze verhuisde daarna mee naar een pensionstal, waar ze met een iets jongere kwam te staan. Deze was ze vanaf moment 1 de baas. Vervolgens gebeurde daar een ongeluk. Merrie heb ik toen weg moeten halen en op de kliniek moeten zetten, 3 maanden stal rust daar. Vervolgens vrij lang revalideren in een hele kleine paddock. Dus weinig vrije bewegingsruimte. Alles wat langs de paddock kwam lopen, vloog ze aan. Ze stond naast mijn andere in de stal, en ook die vloog ze aan door de tralies. Inmiddels staat ze met deze in de wei en heeft ze daar houvast aan. Maar zodra ik met m’n andere langs haar stal afloop, wordt ze ook boos.

Als ze hengstig is, kan ik niet perse een verschil ontdekken.

Volgens mij is ze gewoon niet heel erg sociaal. Maar bovenal, heeft ze gewoon pech gehad. Ze is een tijdje, door haar blessure, klein gehouden en dat heeft haar geen goed gedaan. Waardoor ze nu denk ik niet meer weet hoe ze zich buiten prettig moet voelen. Dat denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:06 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat de grote van de stal helemaal niks wil zeggen. De sfeer wel. Op de stal waar mijn paard nu staat, staan er ongeveer 70. Het waren er bijna 100 maar de manegelessen zijn gestopt. Zolang hij in zijn box staat, vind mijn paard die drukte alleen maar leuk. Had ik ook niet verwacht, ik had hem al 6 jaar toen hij naar deze stal verhuisde. Maar ik zie nieuwe paarden in snel tempo tot rust komen. 1 Paard is zelfs, zo goed als, gestopt met kribzuigen. Die kwam echt van een kleinere stal. Daar was hij onrustiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:12 



 
Profiel   

Inoterry schreef
Mijn ervaring is dat de grote van de stal helemaal niks wil zeggen. De sfeer wel. Op de stal waar mijn paard nu staat, staan er ongeveer 70. Het waren er bijna 100 maar de manegelessen zijn gestopt. Zolang hij in zijn box staat, vind mijn paard die drukte alleen maar leuk. Had ik ook niet verwacht, ik had hem al 6 jaar toen hij naar deze stal verhuisde. Maar ik zie nieuwe paarden in snel tempo tot rust komen. 1 Paard is zelfs, zo goed als, gestopt met kribzuigen. Die kwam echt van een kleinere stal. Daar was hij onrustiger.


Zij heeft op een stal gestaan (waar het ongeluk gebeurde) tegenover een poets plaats waar altijd verkeer was. Ze kwam echt met de deur naar buiten zo ongeveer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:21 



 
Profiel   

Ts,wat jij aangeeft wat jouw paard nu doet,dat is kribbebijten.Luchtzuigen is inderdaad iets anders.Maar wel een verwante stalondeugd.Luchtzuigen is een koopvernietigend gebrek,ik weet niet of kribbebijten dat ook is.Maakt nu voor jou ook niet uit,maar als je dit paard ooit zou willen verkopen,dan wordt het dus wel of niet een issue.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:27 



 
Profiel   

Ik zou toch ook pijn willen uitsluiten. In ieder geval een maagzweer uitsluiten als ik dit (beginnend) luchtzuigen verhaal hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:32 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Ik zou toch ook pijn willen uitsluiten. In ieder geval een maagzweer uitsluiten als ik dit (beginnend) luchtzuigen verhaal hoor.



Ze krijgt echt al heel haar leven onbeperkt ruwvoer. Dus dat lijkt me bijna onmogelijk. Anders dan het van de stress zou kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:33 



 
Profiel   

anjali schreef
Ts,wat jij aangeeft wat jouw paard nu doet,dat is kribbebijten.Luchtzuigen is inderdaad iets anders.Maar wel een verwante stalondeugd.Luchtzuigen is een koopvernietigend gebrek,ik weet niet of kribbebijten dat ook is.Maakt nu voor jou ook niet uit,maar als je dit paard ooit zou willen verkopen,dan wordt het dus wel of niet een issue.


Ja kribbebijten, kan ook. Iig iets wat in de afgelopen maand is ontstaan. En ik baal er echt enorm van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:34 



 
Profiel   

Ik kan je niet helpen, maar weet dat het lastig is om je merrie ergens te plaatsen. Vorig jaar is onze merrie kapot getrapt door een andere merrie. Die merrie was ook altijd boos, zowel in de wei als op stal. Hoe vervelend het ook klinkt ik zie niet graag dat er een vervelend paard bij ons paard in de groep geplaatst wordt. Ik wens je heel veel succes met het zoeken naar een geschikte oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:35 



 
Profiel   

BETUWE schreef
Ik kan je niet helpen, maar weet dat het lastig is om je merrie ergens te plaatsen. Vorig jaar is onze merrie kapot getrapt door een andere merrie. Die merrie was ook altijd boos, zowel in de wei als op stal. Hoe vervelend het ook klinkt ik zie niet graag dat er een vervelend paard bij ons paard in de groep geplaatst wordt. Ik wens je heel veel succes met het zoeken naar een geschikte oplossing.

Hier ben ik het mee eens,paardjes van mij zijn ook wel eens zwaar geblesseerd geraakt door aanvallen van weidegenoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:41 



 
Profiel   

Daarom wil ik haar ook niet naar een willekeurige pp in de buurt verplaatsen. Ik wil niet dat ze een ander schopt en dat een ander door haar toedoen geblesseerd raakt. Of zijzelf. Ook nog een optie.
Dat is ook de reden dat ze nu met mijn andere staat bijvoorbeeld. We zetten haar niet zomaar bij een ander in de groep. Ik wil dat risico voor andere mensen niet lopen.


Laatst bijgewerkt door Appluis op 20-05-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:45 



 
Profiel   

Appluis schreef
sanne83 schreef
Ik zou toch ook pijn willen uitsluiten. In ieder geval een maagzweer uitsluiten als ik dit (beginnend) luchtzuigen verhaal hoor.



Ze krijgt echt al heel haar leven onbeperkt ruwvoer. Dus dat lijkt me bijna onmogelijk. Anders dan het van de stress zou kunnen komen.


Onbeperkt ruwvoer verlaagd het risico op maagzweren, maar het is zeker niet zo dat ze niet voorkomen.

Toevallig staat mijn paard al haar hele leven 24/7 buiten, fijne groep, onbeperkt ruwvoer en heeft net een maagzweer gehad :+ Ik heb ook eerst allerlei andere dingen uitgesloten omdat dat totaal niet het eerste was waar ik aan dacht.

Stress draagt bij aan maagzweren, maar ze krijgen ook een verhoogde stress gevoeligheid ván maagzweren. Beetje vicieuze cirkel dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:45 



 
Profiel   

Oke, goed te weten. Ik overleg straks even met de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:46 



 
Profiel   

Een PP zal ik met dit paard sowieso niet doen. Of deze moet erg ruim opgezet zijn en dat zie ik zelden.

Maar weet je zeker dat er met dit paard niets medisch aan de hand is?
Want het topic loopt op van in de wei onrustig, tot in de stal onrstig tot uithalen met rijden.
Eigenlijk is dit paard in alles niet gerust.
Was ze zo ook toen je haar kocht?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen