Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Boxlopen

 
Profiel   

Mijn fjord doet aan boxlopen. Hij loopt letterlijk rondjes in zijn box. Als ik zijn stal gaat uitmesten dan zie je een hoefslag in zijn stal gelopen. Nu doet hij dit al langer maar wist niet dat het een stalondeugd was. Hij komt in de zomer op het land van half 9 tot half 5. En in de winter 3 uur in de paddock. Helaas is het in deze omgeving erg schaars in de winter buiten dus ik ben niet van plan om op zoek te gaan naar een andere stal.

Hij kan contact hebben met een ander paard dat naast hem staat. Andere kant is de box dicht omdat hij in de laatste box staat naast een poetsplaats. Hij word 2x per week gereden en 2 dgn gelongeerd. Hij word ook buiten gereden.

Nu lees ik dat het problemen kan geven aan de pezen maar dan had hij dat al moeten hebben.

Nu ben ik op zoek naar tips die de verveling tegen kunnen gaan. Ik weet dat hij het liefst dag en nacht buiten staat maar dat gaat helaas niet lukken.

Hij heeft een grote slowfeeder hangen maar daar doet hij ook niet de hele nacht mee.


Laatst bijgewerkt door loesjeislief op 19-05-21 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:43 



 
Profiel   

Wat vervelend dat hij dit doet. Overigens is het niet zo dat als hij nu geen problemen heeft het op de lange termijn geen problemen op kan leveren, het is geen gegeven maar kan zeker nog wel.

Wat is de reden dat hij niet 24/7 naar buiten kan? En wat heb je zelf al gedaan om de verveling tegen te gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:46 



 
Profiel   

Doet hij dit in de zomermaanden ook?

Je paard geeft heel duidelijk aan wat hij wil, namelijk naar buiten of contact met soortgenoten. In principe is tips tegen verveling, symptoombestrijding. Dus ja, op zoek naar iets waar hij meer buiten komt/contact heeft met soortgenoten is het enige wat ik kan aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:48 



 
Profiel   

Mijn verzorgpaard deed dit ook, vooral als veel paarden buiten waren en zij nog binnen stond. De stal kon ik daarna helemaal leeghalen, de urine en poep zat overal...
Is een andere box op dezelfde stal geen optie? Zou hij een voerbal leuk vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:52 



 
Profiel   

Deze stal klinkt als een plek waar je paard het totaal niet naar zijn zin heeft.
Zo beperkt naar buiten en op stal geen contact met soortgenoten.

Het is niet het antwoord wat je wil horen, maar je paard geeft duidelijk aan dat hij niet gelukkig is op de plek waar hij woont.

Het is aan jou om hier iets aan te doen.

Verveling op stal tegengaan is heel lastig. Je paard wil duidelijk heel graag meer kunnen bewegen.
Een ruimere stal met een vriendje in de stal zou kunnen helpen, maar een andere plek zoeken waar hij meer naar buiten kan én op stal meer contact kan hebben met andere paarden, gaat waarschijnlijk veel meer effect hebben.

Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:52 



 
Profiel   

Het enige antwoord is je paard meer naar buiten

Je paard leeft op deze stal en jij komt een aantal uur per week. Ik zou een stal zoeken waar hij wel naar buiten kan ook al moet jij dan wat van je wensen laten varen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:57 



 
Profiel   

Sorry ik had het verkeerd geschreven. Hij kan wel contact hebben met een paard aan 1 kant en aan de overzijde staat ook een paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:58 



 
Profiel   

Als je paard zo ongelukkig is dan wordt het heel lastig om hem gelukkig te maken. Je kan een slowfeeder met kleinere mazen gebruiken of meerdere slowfeeders. Zodat hij op zijn minst wat te eten heeft. Maar vrije ruimte of vrienden, waar hij duidelijk behoefte aan heeft, zijn niet te faken in een solitaire box.

Waarom geef je hem geen 7 dagen per week beweging? Desnoods wandelen of grondwerken. Hij staat nu ook nog eens bijna de helft van de tijd stil. Dat helpt natuurlijk ook niet :)


Laatst bijgewerkt door troi op 19-05-21 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:58 



 
Profiel   

Ymor schreef
Wat vervelend dat hij dit doet. Overigens is het niet zo dat als hij nu geen problemen heeft het op de lange termijn geen problemen op kan leveren, het is geen gegeven maar kan zeker nog wel.

Wat is de reden dat hij niet 24/7 naar buiten kan? En wat heb je zelf al gedaan om de verveling tegen te gaan?

Regels van stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 09:58 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Het enige antwoord is je paard meer naar buiten

Je paard leeft op deze stal en jij komt een aantal uur per week. Ik zou een stal zoeken waar hij wel naar buiten kan ook al moet jij dan wat van je wensen laten varen


Ik snap het helemaal maar in deze omgeving mag ik van geluk spreken dat hij in de winter buiten komt. Dat zou dus betekenen dat ik zelf ook zou moeten verhuizen en dat gaat hem niet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:00 



 
Profiel   

Waarom denken jullie dat hij niet gelukkig is op deze stal want dat is hij wel. Ik zou het echt wel merken als hij niet gelukkig is. Het is alleen dat hij het liefst dat en nacht buiten wil zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:02 



 
Profiel   

Dan is het simpel (in mijn ogen). Kan je een paard niet geven wat hij nodig heeft, dan zou je geen paard moeten hebben. Of dit nu gaat om stalling, medische zooi etc.
Jouw paard heeft duidelijk meer ruimte buiten nodig. Kan je dat niet in de directe omgeving bieden, of je paard verderop verhuizen (dan maar minder luxe/gezelligheid/hogere stallingsprijs/meer reistijd voor de eigenaar), of je paard laten wegkwijnen. Speelgoed etc is gewoon geen goede oplossing.

Ik zie overigens nog wel iets over een slowfeeder. Heeft hij deze in een nacht op? Wanneer is de laatste voerronde mbt slowfeeder? Je zou kunnen overwegen deze in de avond nog bij te vullen en kijken wat hij dan doet, maar ik gok dat dat nog steeds paard ongelukkig maakt.

Waarom hij ongelukkig is? Omdat hij blijkbaar een stalondeugd heeft ontwikkelt vanwege het binnen staan. niet elk paard wordt daar gelukkig van namelijk.


Laatst bijgewerkt door Celiien op 19-05-21 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:02 



 
Profiel   

In geval van jou paard zou ik toch echt op ziek gaan naar een plek waar je paard (meer) naar buiten kan. Hij geeft nu wel heel duidelijk aan dat op stal staan zijn ding niet is. Zo lopen draaien op stal is niet goed voor de gewrichten op den duur. Ik zou hem verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:03 



 
Profiel   

Heb je het al geprobeerd met het geven van meer beweging? 3 uur per dag buiten in de paddock is niet veel en verder wordt hij maar 2 x gereden en 2 x gelongeerd. Dat is vrij weinig. Probeer je paard gewoon dagelijks naast de paddockservice eruit te halen (dus 2 x per dag uit de stal) en kijkt of dat wat wil helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:03 



 
Profiel   

Is er een optie om te verhuizen naar een stal met buitenluikje? Dat helpt heel hard bij onze neuroot hier, gaat direct draaien als het luikje 5 min dicht gaat terwijl hij anders de rust zelve op stal is (die gaat wel minimaal 10u per dag buiten in groep dus beweging en afleiding genoeg en 24/7 buiten in de winter wil ik zelf absoluut niet meer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:07 



 
Profiel   

Persoonlijk snap ik niet dat je zo makkelijk zegt van een stal waar ie langer naar buiten kan is schaars dus ik ga niet eens zoeken. Dat vind ik persoonlijk nogal egocentrisch en sneu voor het diertje, die toch duidelijk aangeeft dat hij zich niet prettig voelt met zo veel op stal staan. Hij verveelt zich duidelijk

Als je dan toch perse op deze stal wil blijven, zul je andere manieren moeten zoeken om je paard vaker uit de stal te halen. Dan zou je eigelijk sowieso iedere dag (meerdere keren) moeten gaan zodat hij meer momenten heeft die zijn dag breken. Ga wandelen, laat hem aan de hand grazen. Vooral in de winter is dat belangrijk, want als jij er niet bent staat ie 21 uur op stal.

Verder zou je kunnen kijken voor een hooivoerapparaat. Dan kan hij de hele dag door kleine porties eten. https://www.vhproducts.eu/feedingmaster zoiets bijvoorbeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:07 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard verkocht, omdat de stal waar ik stond verkocht is en ik geen gelijkwaardige plek die hetzelfde aanbood binnen redelijke afstand ( 30 - 35 min met de auto max ) kon vinden.

Mijn paard staat nu in een paradijsje aan huis. Natuurlijk mis ik haar ontzettend, maar in deze omgeving wil ik geen paard houden als het paard geen paardwaardig bestaan heeft.

Wij als eigenaar zijn maar 2 / 3 uur per dag op stal gemiddeld genomen. Het paard 24/7.

Je paard geeft heel duidelijk aan niet gelukkig te zijn om zoveel uren in een box te moeten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:18 



 
Profiel   

Zou vooral eens kijken of je hem meer beweging kunt geven. Zeker in de wintermaanden komt hij er maar weinig uit als hij zo weinig gereden etc wordt. Misschien op zoek gaan naar iemand die ook een paar dagen wat met hem wil doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:20 



 
Profiel   

Van welke omgeving ben je? En is er geen stal of is er geen stal die aan je eisen voldoet?

Mijn paard staat bijvoorbeeld op een half uur fietsen, ja dat betekent dat ik max twee keer per week kan gaan maar ze is wel gelukkig. Dichterbij huis zijn er voor haar ook geen geschikte stallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:48 



 
Profiel   

Wat wil je horen? Tips zodat hij niet kan boxlopen? banden in de stal, kluisteren, balken in de stal, voorkomen allemaal het boxlopen. Maar wat een mishandeling is dat! Volgens mij wil je paard je iets vertellen. Als je zadel niet past, rijdt je dan ook maar door omdat je geen geld/zin hebt in een ander zadel?

Ik ga mee met de rest, ga op zoek naar een andere stal, of accepteer dat je paard misschien over 2 jaar met pensioen kan vanwege allerlei blessures. Kan die eindelijk dag en nacht naar buiten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:56 



 
Profiel   

loesjeislief schreef
Waarom denken jullie dat hij niet gelukkig is op deze stal want dat is hij wel. Ik zou het echt wel merken als hij niet gelukkig is. Het is alleen dat hij het liefst dat en nacht buiten wil zijn.


Omdat hij neurotisch stressgedrag vertoont. Dat doet een dier alleen als het erg ongelukkig is. En dat is enorm verdrietig :(

Blijkbaar heeft hij die vrijheid nodig om zich fijn te voelen. Dat is wat hij naar je schreeuwt.

Het is jouw taak om hem te horen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:57 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Ik heb mijn paard verkocht, omdat de stal waar ik stond verkocht is en ik geen gelijkwaardige plek die hetzelfde aanbood binnen redelijke afstand ( 30 - 35 min met de auto max ) kon vinden.

Mijn paard staat nu in een paradijsje aan huis. Natuurlijk mis ik haar ontzettend, maar in deze omgeving wil ik geen paard houden als het paard geen paardwaardig bestaan heeft.

Wij als eigenaar zijn maar 2 / 3 uur per dag op stal gemiddeld genomen. Het paard 24/7.

Je paard geeft heel duidelijk aan niet gelukkig te zijn om zoveel uren in een box te moeten staan.



Wij zijn met de paarden verhuist naar 'verweggistan' omdat er in mijn omgeving geen stallen zijn die ik geschikt vind voor mijn paarden of waar nog plek is. Ze staan nu 3 kwartier tot een uur met de auto (enkele reis) van huis. Voor met name onze jonge ruin maakt deze stal een wereld van verschil. Van een lastig te hanteren paard met teveel energie is hij nu hij zijn ei goed kwijt kan en veel kan zien een nog wel ondeugend maar stukken makkelijker paard geworden. Ik heb ook echt overwogen om ze maar te verkopen als we niets geschikts zouden vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 10:58 



 
Profiel   

loesjeislief schreef
Waarom denken jullie dat hij niet gelukkig is op deze stal want dat is hij wel. Ik zou het echt wel merken als hij niet gelukkig is. Het is alleen dat hij het liefst dat en nacht buiten wil zijn.

Stalondeugden = uitingen van stress.

Vraag is dus waarom is dit paard gestressed? Teveel energie (brok bv) die hij niet kwijt kan? Buurpaard dat hem aanvliegt? Fijnste/veiligste plek in de box is weg van het hooinet? Vriendje verder weg?
En wat je nog meer aan mogelijke vragen kan bedenken. Observeer je paard en kijk welke veranderingen verbeteringen opleveren. Dat hij bv staat te hinneken als je aankomt is meer er mist iets en mens brengt dat dan mens is gewoon leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:00 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Wat wil je horen? Tips zodat hij niet kan boxlopen? banden in de stal, kluisteren, balken in de stal, voorkomen allemaal het boxlopen. Maar wat een mishandeling is dat! Volgens mij wil je paard je iets vertellen. Als je zadel niet past, rijdt je dan ook maar door omdat je geen geld/zin hebt in een ander zadel?

Ik ga mee met de rest, ga op zoek naar een andere stal, of accepteer dat je paard misschien over 2 jaar met pensioen kan vanwege allerlei blessures. Kan die eindelijk dag en nacht naar buiten....


Banden in de stal? Als speeltje met voer in verstopt dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:02 



 
Profiel   

Hoi TS, ik ben bang dat er niets is dat genoeg helpt om dit te voorkomen, in zijn stal.
Ik denk dat je uit dat gedrag wel kunt concluderen dat hij veel stress heeft, want anders liet hij dat gedrag niet zien. Dat zou ik niet zien als 'gelukkig zijn'

In welke regio woon je? Misschien kunnen we hier meedenken over andere stalling waar je maatje wel veel meer buiten komt? Ik denk oprecht dat dat het enige is dat je kunt doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 11:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen