Boxlopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:48

Ineke2 schreef:
Ben je er wel eens geweest?
Zoveel staan er dus niet in de groep. Neville stables bied ook stalling aan in boxen voor wie niet in de groep wil. Dus ja in totaal hebben ze plek voor max 45 paarden.


Dat staat niet op de site.
Maar nee, ik ben hier nooit geweest en zou op basis van de info op de website dat ook nooit doen (of zelfs gaan kijken).
Verder lijkt het bespreken van een individuele stalling hier mij niet echt het punt van dit topic :)

Waarom zou een paard stalondeugden nooit afleren zoals hierboven beweerd? Er zijn er heel hardnekkige bij idd, maar ik denk wel dat problemen als boxlopen bij veel paarden wel af te leren is door de omstandigheden te veranderen (buitenluik, minder wisseling in paarden, meer afwisseling en voer op stal, meer beweging, meer buiten, andere voeding, ...)

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:02

Dat is dan jou visie erop.
Ik heb geleerd dat met gaan kijken en eventueel overleggen je mening kan veranderen. Beide kanten op trouwens.

De meeste paarden leren stalondeugden niet af. Het is voor niks dat die paarden een stuk moeilijker te verkopen zijn.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:09

Overleg bij een groepsstalling? Hoe zie je dat voor je? Groepen zijn fijn hoor, maar een inherent nadeel daaraan is dat individueel afstemmen veel lastiger wordt. Als je er al een pensionhouder in meekrijgt, is het maar de vraag of deze dat ook op langere termijn zou volhouden (ervaring met de mijne die ander krachtvoer moest, paar maanden later had ik een haf op 1,5 kg sportbrok per dag := )

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:09

Poekkie, mijn paard loopt al zijn leven rondjes in de box.
Ene keer wat meer of minder dan de andere keer.... ik heb alle stallen geprobeerd.
Ik heb hem al 26 jaar en hij leert het niet meer af.
Wanneer hij 24/7 buiten loopt doet hij het niet, nee duh!!!! dan staat ie dus niet op stal.
Maar dat zegt niet dat ie het afgeleerd is, hij dóet het dan niet.
Zet hem op stal en hij doet het weer, dus hij leert deze ondeugd niet af.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:11

ElCamino schreef:
Poekkie, mijn paard loopt al zijn leven rondjes in de box.
Ene keer wat meer of minder dan de andere keer.... ik heb alle stallen geprobeerd.
Ik heb hem al 26 jaar en hij leert het niet meer af.
Wanneer hij 24/7 buiten loopt doet hij het niet, nee duh!!!! dan staat ie dus niet op stal.
Maar dat zegt niet dat ie het afgeleerd is, hij dóet het dan niet.
Zet hem op stal en hij doet het weer, dus hij leert deze ondeugd niet af.


Ik volg je topic ook en ben er echt van overtuigd dat je een leuk plekje hebt en jij echt wel probeert de beste omstandigheden voor je paard te vinden :)

En ja ik ben er ook van overtuigd dat er sommigen het nooit afleren, idd.
Maar volgens mij kan dat bij velen nog wel, zeker als er in een vroeg stadium wordt ingegrepen en het nog niet al maanden/jaren geconditioneerd is.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:29

Poekkie schreef:
Overleg bij een groepsstalling? Hoe zie je dat voor je? Groepen zijn fijn hoor, maar een inherent nadeel daaraan is dat individueel afstemmen veel lastiger wordt. Als je er al een pensionhouder in meekrijgt, is het maar de vraag of deze dat ook op langere termijn zou volhouden (ervaring met de mijne die ander krachtvoer moest, paar maanden later had ik een haf op 1,5 kg sportbrok per dag := )

De ene is de andere niet.
Ik weet dat bij Neville bijvb er paarden zijn die overdag in de groep staan en s’nachts op stal. Er gingen stemmen op dat de hit actief met ruwvoer voor een aantal paarden niet goed genoeg werkte. Nu geven ze onbeperkt ruwvoer.

Tja helemaal goed voor iedereen doe je het nooit.

Zulk overleg dus bedoel ik.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:42

thnx poekkie,
Chico was 7 toen ik hem kocht...geen idee hoelang hij daarvoor het al deed en stond toen al 1.5 jaar in een stand aan een touw....,en na 26 jaar aanpassen qua stallen heeft ie het niet afgeleerd, hoe vroeg moet je beginnen ?...

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:47

Geen idee hoe vroeg je moet beginnen.
Denk dat het ook meer te maken heeft met hoe diep het gedrag is geconditioneerd en niet per se hoe oud het dier is. Maar dat zal per paard wel verschillen. Luchtzuigen en (vervelings)schuren idem, sommigen houden er mee op met veranderde omstandigheden, sommigen doen het zelfs op de grootste wei midden in de kudde...

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:57

Dit leren ze inderdaad niet zomaar af.

Vind wel dat dit paard met 2x in de week eens rijden en 2 x longeren erg weinig beweging krijgt. Ik zou als ik niet in staat zou zijn om welke reden dan ook meer beweging te geven niet op een stal gaan staan waar ze meest binnen op de box staan.
Zou eerder een groeps stal, PP o.i.d zoeken als ik niet zoveel tijd/zin heb om naar m’n paard te gaan zodat het zich kan vermaken met vriendjes en zo ook de nodige beweging krijgt

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:59

loesjeislief schreef:
Waarom denken jullie dat hij niet gelukkig is op deze stal want dat is hij wel. Ik zou het echt wel merken als hij niet gelukkig is. Het is alleen dat hij het liefst dat en nacht buiten wil zijn.



Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.

Als je hem wil geven waar hij gelukkig van word zal je dat op deze stalling niet vinden. Hoe goed die verder ook is. Ze kunnen helaas niet bieden wat jou pony nodig heeft.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:03

Babootje schreef:
Ineke2 schreef:
Ik heb mijn paard verkocht, omdat de stal waar ik stond verkocht is en ik geen gelijkwaardige plek die hetzelfde aanbood binnen redelijke afstand ( 30 - 35 min met de auto max ) kon vinden.

Mijn paard staat nu in een paradijsje aan huis. Natuurlijk mis ik haar ontzettend, maar in deze omgeving wil ik geen paard houden als het paard geen paardwaardig bestaan heeft.

Wij als eigenaar zijn maar 2 / 3 uur per dag op stal gemiddeld genomen. Het paard 24/7.

Je paard geeft heel duidelijk aan niet gelukkig te zijn om zoveel uren in een box te moeten staan.



Wij zijn met de paarden verhuist naar 'verweggistan' omdat er in mijn omgeving geen stallen zijn die ik geschikt vind voor mijn paarden of waar nog plek is. Ze staan nu 3 kwartier tot een uur met de auto (enkele reis) van huis. Voor met name onze jonge ruin maakt deze stal een wereld van verschil. Van een lastig te hanteren paard met teveel energie is hij nu hij zijn ei goed kwijt kan en veel kan zien een nog wel ondeugend maar stukken makkelijker paard geworden. Ik heb ook echt overwogen om ze maar te verkopen als we niets geschikts zouden vinden.


Ineke2 schreef:
Ja, dat heb ik in het verleden gedaan, zo ver weg een paard gehouden. Qua tijd en geld ( benzine kosten) wilde ik dat niet meer.

In plaats daarvan ben ik nu bezig met een studie voor een carrière switch en als ik mijn diploma heb kan ik plannen gaan maken om zélf te verhuizen :)


Ik weet ook niet of we het blijven volhouden hoor. Onze merrie kan eigenlijk overal wel staan, maar het ruintje wordt echt vervelend als hij niet genoeg afleiding en buiten krijgt.
Verhuizen staat ook op het lijstje, maar mijn ervaring is dat er overal wel wat is. En dan zal je zien dat je een huis hebt uitgekozen waar meer stallen in de omgeving zijn maar dat dat toch ook niks is...
Dus paarden aan huis is denk ik de enige optie :D :D

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:06

ElCamino schreef:
Poekkie, mijn paard loopt al zijn leven rondjes in de box.
Ene keer wat meer of minder dan de andere keer.... ik heb alle stallen geprobeerd.
Ik heb hem al 26 jaar en hij leert het niet meer af.
Wanneer hij 24/7 buiten loopt doet hij het niet, nee duh!!!! dan staat ie dus niet op stal.
Maar dat zegt niet dat ie het afgeleerd is, hij dóet het dan niet.
Zet hem op stal en hij doet het weer, dus hij leert deze ondeugd niet af.



In principe gaat het er toch ook niet over of het afgeleerd moet worden.
Je paard doet het buiten niet. Dus is dat in mijn ogen dan een betere manier van je paard houden. Jij hebt een manier /stal gevonden waardoor hij dit nu bijna niet meer doet.
Jij zou ook niet op een stal blijven staan waar je paard met dit probleem maar 3 uurtjes buiten zou komen.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:12

loesjeislief schreef:
Waarom denken jullie dat hij niet gelukkig is op deze stal want dat is hij wel. Ik zou het echt wel merken als hij niet gelukkig is. Het is alleen dat hij het liefst dat en nacht buiten wil zijn.

Nouja in principe is het rondjes lopen iets dat aangeeft dat hij op stal staan niet leuk vindt. 3 uur per dag naar buiten betekend 21 uur op stal, dan snap ik wel dat hij zich verveeld. En een ander paard kunnen zien door de stal heen is nog niet hetzelfde als er echt mee kunnen spelen als hij buiten loopt. Overigens bedoel ik dit niet vervelend naar jou natuurlijk, ik vind het super goed dat je hier mee bezig bent en er achter probeert te komen waarom hij dit doet! Maar mijn keuze zou toch echt zijn om een andere stal te zoeken.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:39

Zoals eerder gezegt een paard zien is niet voldoende om gelukkig te worden. Als er niks beters in de buurt is te vinden wat ga je dan doen om je pony gelukkig te maken?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:32

Ooit een paard gekocht, welke een boxloper bleek te zijn. Hij deed het helaas op de wei ook. Met heel veel moeite is het paard terug gegaan naar de verkoper. Heb er veel verdriet van gehad, want was een super lief en goed paard wat ik eindelijk na een jaar zoeken gevonden had.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:42

marleen_usar schreef:
Zoals eerder gezegt een paard zien is niet voldoende om gelukkig te worden. Als er niks beters in de buurt is te vinden wat ga je dan doen om je pony gelukkig te maken?

Stoppen met paardrijden en het paard loslaten op de steppe?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:22

Je kan niet zeggen dat je paard hier gelukkig is, als hij duidelijk toont dat hij dat niet is.

Je paard komt echt vrij weinig en kort buiten en je geeft weinig extra beweging. Als je dan naar een paard gaat kijken wil die alleen rondlopen MET soortgenoten en eten.

Die van ons lopen 24/7 samen rond en ik moet alsnog extra beweging geven. Ook als ze af en toe als gekken rondrennen etc. Het blijft een beperkte ruimte. Ik zie ze veel rondlopen, in ene bak eten en dan weer in de andere, slapen, spelen, kroelen, maar het blijft alleen wat ik ze kan aanbieden.

Zonder extra beweging naast dus 24/7 rondlopen, ga ik dat ook merken. En mijn oudste is 28, dus zou je denken dat die het anders wel best vindt........

Stallingen worden meer gebouwd voor de mensen dan voor de paarden. En natuurlijk is afstand, prijs en stalgenoten vaak bepalend of je ergens goed staat.
Maar vrijwel overal is ontwikkeling en kan je nu meer bewegingsstallen vinden. Kijk bij het nieuwe paarden houden bijvoorbeeld.

Overigens is zoveel rondjes lopen in een kleine ruimte echt niet goed.
En te weinig beweging al helemaal niet. Stofwisseling en bloedsomloop is echt de basis en begint met bewegen en bewegen.
Een paard heeft geen dag en nachtritme. Die van ons slapen 's nachts ook even, maar nooit een hele nacht en lopen dus ook weer rond, eten en kroelen.
's Ochtends en 's Middags slapen ze ook, vaak op vaste tijden ook. Maar altijd vrij kort en darana willen ze weer rondlopen, dus uren en uren opsluiten is dan gewoon te lang. Je paard kan niet een hele middag, avond en nacht slapen om dan overdag alle uren te bewegen. Dat gebeurt dan wel, maar is niet hoe een paard in de basis in elkaar zit en wat gezond is.

Je paard is van je afhankelijk, dus dan moet jij wat wensen en eisen bijstellen.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 18:33

Ik heb jullie berichten allemaal eens goed gelezen en ja sommige vind ik best wel cru overkomen met bepaalde uitspraken maar er staat ook heel veel goede tussen. Ik ben daar gaan over nadenken en ik hem voor nu besloten dat ik in ieder geval nu meer in de avond gaat komen dan op de dag want dan staat hij toch al buiten. Ik heb ook een grote hooibal gekocht naast zijn slowfeeder. Ik ga kijken of er dan iets gaat veranderen in zijn gedrag. Zo niet dan kan ik altijd nog andere stappen overwegen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:56

:j
ellepel schreef:
ik zou de pony verkopen en eentje nemen die wel graag op stal staat en er geen rondjes in loopt..


:') :') _O- _O-

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:10

loesjeislief schreef:
Ik heb jullie berichten allemaal eens goed gelezen en ja sommige vind ik best wel cru overkomen met bepaalde uitspraken maar er staat ook heel veel goede tussen. Ik ben daar gaan over nadenken en ik hem voor nu besloten dat ik in ieder geval nu meer in de avond gaat komen dan op de dag want dan staat hij toch al buiten. Ik heb ook een grote hooibal gekocht naast zijn slowfeeder. Ik ga kijken of er dan iets gaat veranderen in zijn gedrag. Zo niet dan kan ik altijd nog andere stappen overwegen.



Verstandig.

Wij hebben een merens en ik denk dat fjorden en merens ea rassen gemeenschappelijk hebben dat het nog echte natuur paardjes zijn.
Mijn merens houden en hielden van 7x24 uur buiten in een kudde. Het heeft even geduurd voordat ik dit door had, maar ze waren er heel duidelijk over.
Ik denk jouw fjord ook . Het spijt me dat ik er niet meer van kan maken. Je problemen zijn opgelost zo verwacht ik, als je paardje natuurlijk gehouden wordt. Waarschijnlijk wordt hij dan veel gelukkiger en heb je er meer plezier van.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:16

Ik weet niet hoelang je pony het al doet maar die van mij heeft het even gedaan toen ze heel erg last had van d'r hengstigheid. Ze had genoeg eten (was nooit op en stond ook op stro) en stond veel buiten (toen niet 24/7) maar ze wilde gewoon perse kindjes maken met d'r vriendje. Toen monnikspeper gaan voeren en toen is het geleidelijk over gegaan. Nu is monnikspeper in dit geval niet de oplossing maar wie weet als je de info gebruikt van wat iedereen hierboven gezegd heeft hij er wel nog vanaf komt. Of dat hij lekker 24/7 of iig meer buiten komt op een andere stalling

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Boxlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:31

Staat hij nu in een dichte box? Zo ja wil een box met deur waar hij overheen/hoofd door kan steken om de gang in te kijken ook vaak wel helpen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:13

loesjeislief schreef:
Waarom denken jullie dat hij niet gelukkig is op deze stal want dat is hij wel. Ik zou het echt wel merken als hij niet gelukkig is. Het is alleen dat hij het liefst dat en nacht buiten wil zijn.


Waarom denk jij dat hij wel gelukkig is op deze stal als hij zelf duidelijk laat blijken niet in zijn stal te willen staan?

Ik heb ook zo'n portret die zich doodverveelde (ik had hem nog maar kort en het werd najaar...) in de stal toen de weidegang eraf ging. Ging ook rondjes draaien.

Ik heb hem binnen een paar weken verhuisd, en met een tussenstap van 's nachts op stal, staat hij al jaren 247 buiten met schuilstal en wat vriendjes op een paddock paradise. En objectief kijken kan ik wel; hij is ontspannen, voelt zich er zichtbaar prettig en staat ondanks de schuilstal altijd buiten.

Speelballen, zakken ruwvoer, het klinkt leuk maar blijft surrogaat. Paarden zijn nu eenmaal bewegingsdieren, moeten bewegen, de hele dag door, in een kudde met voldoende hooi of gras. En de sobere paarden die nog dicht tegen de natuur aan staan als Fjorden, Tinkers, Haflingers, Ijslanders etc helemaal.

Het 's avonds meer gaan is natuurlijk een prima initiatief, maar dat ga je niet lang volhouden.
De beste oplossing is gaan zoeken naar een beter paardenonderkomen, een beter pension waar de paarden wel de hele dag buiten komen met voldoende bewegingsruimte, een hit-actief stalling of een paddock paradise.


Ineke2 schreef:
Merje schreef:
Paarden leren stalondeugden nooit af. Dus het is niet zeker dat het met deze stal te maken heeft. Het paard zal het bij elke andere stal ook doen.

Dús is het dan zaak om je paard zo te stallen dat hij zo min mogelijk in een box opgesloten staat. Liefst helemaal niet.


Precies; afleren? Hoe leer je een paard iets af? Je kunt alleen gedrag ombuigen door de negatieve factoren weg te halen en ander gedrag te belonen.
Een stal is een stal, het gaat om het opgesloten staan. Dat geeft de stress die ze uiten door te weven, rondjes te draaien, eindeloos met de tong te staan spelen, gaan luchtzuigen of op shut-down te gaan.

Als je niet eens de moeite wilt nemen bij een Hit-actief stal te gaan kijken om te leren hoe het daar is, hoe de paarden leven.... dan valt er nog veel te leren over paarden.
Verkoop deze fjord dan maar, want die verdient een prettiger leven. Klinkt onaardig, maar een paard verdient een beter onderkomen.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:15

Je kan nooit 100% weten of je paard gelukkig is, ook al eten ze goed en zien ze er goed uit.Je kan het leven wel leuker voor ze maken als je twijfelt, of zoals nu dat de pony rondjes blijft lopen. Dan kan je wel zeggen er is hier niks te vinden waar ze meer buiten komen.

Dan zal je er voor moeten reizen, mijn paard stond nooit hier in de buurt want dan zou ik hem voor mijn eigen gemak moeten op hokken.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:38

marleen_usar schreef:
Je kan nooit 100% weten of je paard gelukkig is, ook al eten ze goed en zien ze er goed uit.Je kan het leven wel leuker voor ze maken als je twijfelt, of zoals nu dat de pony rondjes blijft lopen. Dan kan je wel zeggen er is hier niks te vinden waar ze meer buiten komen.

Dan zal je er voor moeten reizen, mijn paard stond nooit hier in de buurt want dan zou ik hem voor mijn eigen gemak moeten op hokken.


Soms is het ook gewoon moeilijk en is 24/7 buiten ook niet de oplossing. Mijn paard heeft 14 jaar 24/7 buiten gestaan en ik dacht dat hij zo gelukkig was, maar niets is minder waar. Achteraf zie je dat pas hoeveel beter hij nu is en hoe mooi zijn vacht staat. Ben niet tegen meer buiten he, integendeel, maar ben ook niet overtuigd dat een pp alles oplost of geen nieuwe problemen creëert. Mijn ervaring met die koudbloeden is dat ze moeilijk in groep te houden zijn ivm voerbehoefte en dan heb je weer andere problemen.

@ TS: heb je op de huidige stal de mogelijkheid om een stal met buitenluik te krijgen? Dat zou al heel veel verschil kunnen maken.