Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:13

[***] schreef:
Ik heb hem een jaar dat wil niet zeggen dat we al een jaar aan het rijden zijn ten eerste heb ik hem vorig jaar mei gekocht na de keuring naar belgie geweest om naar zijn hart te laten kijken en toen de wei opgegaan tot ongeveer augustus daarna begonnen met grondwerk en schriktraining dus nee niet gereden


Helemaal prima, want hij is nog zo vreselijk jong, het duurt nog wel 4 jaar voordat het dier helemaal uitgegroeid is.

Citaat:
daarna zijn we het rijden pas op gaan pakken en ja iedere dag moet er even iemand op wand hij heeft heel veel herhaling nodig maar in de tussen tijd ook 2 x kreupel geweest dat we een aantal weken niets konden doen als alleen wandelen.
Nu zijn we sinds een week weer aan het oppakken en kan ik weer bij stap 1 beginnen


Oh, dan is dit gedrag toch helemaal niet vreemd?
Het zal echt vaker gebeuren dat je een of twee stappen terug moet doen, om weer 1 stap vooruit te komen. Het is een jong paard wat echt niet zomaar elke keer onthoudt wat hij geleerd heeft. Paarden leren door herhaling, houden van regelmaat, rust en kalmte.

Trek er met dit gevoelige paard maar een jaar voor uit om samen met je dochter een team te worden. Want als team wat vertrouwen in elkaar heeft, kan samenwerken is vooruitgang te boeken. Maar dan moet de communicatie wel op elkaar zijn afgestemd; het paard moet begrijpen wat er gevraagd wordt, dan kan het het juiste antwoord geven. En je dochter moet voelen (!) hoe het paard onder haar reageert dat gaat echt nog niet in zo'n korte tijd.

Jullie staan nog aan het begin van een mooie weg, maar geef het tijd, en laat je niet opjutten. Gaat het een dag niet? Afstappen en morgen weer een dag. Zoek goede hulp die gewend is aan jonge paarden trainen en die wars is van sporen, dwang, hulpteugels en druk, maar op een rustige manier je dochter leert hoe ze het paard correct kan aansturen.
Wellicht dat jullie wat hebben aan de manier van een TAOR instructeur.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:22

Staat dit paard hetzelfde gestald als de merrie die in 2017 in de staak ging? Maar amper buiten kwam. Veel terug gereden moest worden want was te voorwaarts?
Tel bij dit paard een paar jaar bij en. Dat andere topic herhaald. Diverse dingen herhalen nu al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:24

Suzanne F. schreef:
Zou mij ook niks verbazen als TS de dochter zelf is, de posts en reacties hebben een vrij hoog Penny gehalte.
Ik las trouwens dat TS ook al een oudere merrie heeft gehad met staakproblemen en een jong dier met een agressief gedragsprobleem. Het is geen schande als je zelf de kennis en ervaring niet hebt, maar wel als je deze niet zoekt in het belang van het paard.

Sorry die oudere merrie heb ik nog steeds en die dominante ruin met agressie gedrag heb ik ook nog steeds en is ook goed gekomen en is een heerlijk 6 jarig paard nu die nu onderling L1 loopt en het bijtgedrag is er uit evenals het trappen dus ja ben geen opgever en voor elk probleem is een oplossing echter hoef ik de adviezen die ik overal uit trek niet met iemand te delen. Dat is aan mij om uit te vogelen of iets werkt bij dat specifieke paard ja of nee.
En sorry dat ik dyslectie heb mag kennelijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:31

DuoPenotti schreef:
Staat dit paard hetzelfde gestald als de merrie die in 2017 in de staak ging? Maar amper buiten kwam. Veel terug gereden moest worden want was te voorwaarts?
Tel bij dit paard een paar jaar bij en. Dat andere topic herhaald. Diverse dingen herhalen nu al.

Nou ik weet niet waar je het over heb met terug gereden moest worden dat paard laat zich niet terug rijden dus dat gaat niet op en dat paard heb ik als 11 jarige gekocht die heeft een hele andere voorgeschiedenis en dat paard zou ik echt voor geen goud weg doen. Zelfs niet nu er niet meer op gereden woord

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:31

Mijn dochter is 14 en ook geen Anky. Wel een hele rustige zit en niet bang. Zonder goede begeleiding zou zij het ook niet redden met haar paard en haar doel is niet eens dressuurwedstrijden rijden, dat wil ze niet meer, maar gewoon recreatief. En ook daar heb je een goede basis voor nodig. Ze heeft letterlijk moeten leren loslaten en dat gaat ook nog niet altijd makkelijk. Professionele begeleiding is zo belangrijk en ook echt nodig als je tegen dit soort problemen aan loopt.
Jammer dat je je zo aangevallen voelt, ik zie hier juist weinig aanvallends en dat is echt wel eens anders hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:34

Lindsey_99 schreef:
[***] schreef:
Ik heb hem een jaar dat wil niet zeggen dat we al een jaar aan het rijden zijn ten eerste heb ik hem vorig jaar mei gekocht na de keuring naar belgie geweest om naar zijn hart te laten kijken en toen de wei opgegaan tot ongeveer augustus daarna begonnen met grondwerk en schriktraining dus nee niet gereden


Helemaal prima, want hij is nog zo vreselijk jong, het duurt nog wel 4 jaar voordat het dier helemaal uitgegroeid is.

Citaat:
daarna zijn we het rijden pas op gaan pakken en ja iedere dag moet er even iemand op wand hij heeft heel veel herhaling nodig maar in de tussen tijd ook 2 x kreupel geweest dat we een aantal weken niets konden doen als alleen wandelen.
Nu zijn we sinds een week weer aan het oppakken en kan ik weer bij stap 1 beginnen


Oh, dan is dit gedrag toch helemaal niet vreemd?
Het zal echt vaker gebeuren dat je een of twee stappen terug moet doen, om weer 1 stap vooruit te komen. Het is een jong paard wat echt niet zomaar elke keer onthoudt wat hij geleerd heeft. Paarden leren door herhaling, houden van regelmaat, rust en kalmte.

Trek er met dit gevoelige paard maar een jaar voor uit om samen met je dochter een team te worden. Want als team wat vertrouwen in elkaar heeft, kan samenwerken is vooruitgang te boeken. Maar dan moet de communicatie wel op elkaar zijn afgestemd; het paard moet begrijpen wat er gevraagd wordt, dan kan het het juiste antwoord geven. En je dochter moet voelen (!) hoe het paard onder haar reageert dat gaat echt nog niet in zo'n korte tijd.

Jullie staan nog aan het begin van een mooie weg, maar geef het tijd, en laat je niet opjutten. Gaat het een dag niet? Afstappen en morgen weer een dag. Zoek goede hulp die gewend is aan jonge paarden trainen en die wars is van sporen, dwang, hulpteugels en druk, maar op een rustige manier je dochter leert hoe ze het paard correct kan aansturen.
Wellicht dat jullie wat hebben aan de manier van een TAOR instructeur.
we hebben begeleiding we doen alles zonder dwang en sporen en zweep zijn echt niet nodig bij hem net zo min als een hulpteugel.
Alles gaat stapje voor stapje en eerder 3 stapjes terug dan door te drukken ik zal nooit een paard slaan of iets op een paard afreageren

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:39

Ts het zou wel fijn zijn dat je de personen die in jou ogen wel bruikbaar advies geven dat laat merken. Ik denk dat iedereen nu het gevoel heeft dat je helemaal niks tot je neemt qua adviezen die zijn gegeven. Daar wordt men wat geirriteerd van denk ik.

Ik heb het hele topic gevolgd. Op een enkeling na zegt niemand dat je je paard moet weg doen of dat je erg verkeerd bent voor je paard. Wel dat de problemen waarschijnlijk ontstaan uit een gebrek aan balans, consequentie en duidelijkheid. Heel kort samengevat, dat daar aan gewerkt moet worden om vooruitgang te boeken. Het is aan jou op welke manier je dat dan oppakt.

Ik ben persoonlijk wel erg benieuwd of je dat zelf ook ziet na de bruikbare adviezen die zijn gegeven.

Anoniem

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:45

De mensen die mij advies gaf waar ik wat aan heb heb ik op gereageerd en ik heb ook genoeg tips gehad via pb

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:47

TS: filmpjes heb ik niet kunnen zien.

Heb je de mogelijkheid, hem door n fijne, ervaren ruiter door te laten rijden ?
Featherlight bijvoorbeeld is echt heel goed ( prijzig, maar de moeite waard). Heeft wel n lange wachtlijst.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:49

Excuus maar dat heb je niet, je reageerde je in algemeenheid af op iedereen die gepost had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:50

Getup schreef:
TS: filmpjes heb ik niet kunnen zien.

Heb je de mogelijkheid, hem door n fijne, ervaren ruiter door te laten rijden ?
Featherlight bijvoorbeeld is echt heel goed ( prijzig, maar de moeite waard). Heeft wel n lange wachtlijst.

Ik ga me paard niet wegbrengen en way me opties zijn ga ik op me gemak bekijken.
Paard gaat zeker niet weg. Zoals ik al eerder zei kans is erg groot dat die dan weer de handel in gaat wand wie koopt een paard met een ruis en een kleplek hij blijft lekker bij mij

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:52

Paard voor de sport gekocht? Met een lekkende klep ? Bewust of was het een koopje? Want daar ga je risico mee lopen.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:56

Het verhaal wordt steeds mooier :=

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:59

bigone schreef:
Paard voor de sport gekocht? Met een lekkende klep ? Bewust of was het een koopje? Want daar ga je risico mee lopen.


Wacht, je koopt dus een talentvolle Total US zoon met een lekkende klep en een daaruit voortkomende hartruis om mee de dressuursport in te gaan? Hier kan ik alleen maar heel verdrietig van worden.. weet je ook de gradatie toevallig te benoemen?

Edit: dit ga je niet heel leuk vinden om te horen maar als het hele "gered van de slacht" dingetje klopt dan betwijfel ik of je hem gered hebt of dat hij daar wellicht beter af was.. Zeker als hij een hoge gradatie heeft ;(
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 22-05-21 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:00

bigone schreef:
Paard voor de sport gekocht? Met een lekkende klep ? Bewust of was het een koopje? Want daar ga je risico mee lopen.

Nee kwam ik pas achter na de koop toen ik hem liet keuren en ja ik kon hem terug geven maar heb daar niet voor gekozen zo zit ik niet in elkaar

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:02

Oh God. Dit wordt steeds meer Penny...

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:03

Je hebt hem na de koop gekeurd, niet ervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:03

HopeMyDay schreef:
bigone schreef:
Paard voor de sport gekocht? Met een lekkende klep ? Bewust of was het een koopje? Want daar ga je risico mee lopen.


Wacht, je koopt dus een talentvolle Total US zoon met een lekkende klep en een daaruit voortkomende hartruis om mee de dressuursport in te gaan? Hier kan ik alleen maar heel verdrietig van worden.. weet je ook de gradatie toevallig te benoemen?


Nee het is niet de bedoeling de sport in te gaan nogmaals ik heb geen wedstrijd drang en paard is van mij en het is de bedoeling dat ik hem zelf gaat rijden als die wat verder is

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:04

Onali schreef:
Je hebt hem na de koop gekeurd, niet ervoor?


Nee ik heb hem via een kennis kon hem.zo terug geven was geen probleem en nogsteeds neemt hij hem terug als het moet

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:05

[***] schreef:
bigone schreef:
Paard voor de sport gekocht? Met een lekkende klep ? Bewust of was het een koopje? Want daar ga je risico mee lopen.

Nee kwam ik pas achter na de koop toen ik hem liet keuren en ja ik kon hem terug geven maar heb daar niet voor gekozen zo zit ik niet in elkaar


Maar laat je hem daarvoor niet keuren? Is dat niet het hele doel?

Het idee van een aankoopkeuring is om een positief of negatief koopadvies van een dierenarts in te winnen en natuurlijk is het jou keuze maar het hart is fysiologisch gezien het belangrijkste onderdeel van je paard.. Ik kan me niet voorstellen dat je de koop dan alsnog bewust doorzet..

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:06

Je laat toch een keurig doen voor de koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:09

astrea schreef:
Je laat toch een keurig doen voor de koop.

Ligt eraan van wie je hem koopt ik heb hem van onze stal eigenaar gekocht en zoals ik al zei hij neemt hem zo terug en ik kon hem na constatering van de ruis ook terug geven en hier hebben we zeer goed over nagedacht en eerst met hem naar belgie gegaan om te kijken hoe erg het was en daarop hebben we besloten hem te houden en hem een kans te geven

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:11

Waarom wilde je staleigenaar hem laten slachten dan?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:12

Wat jammer TS dat je zo fel reageert op bepaalde berichten en dat je niet reageert op veel goedbedoelde tips. Ik volg dit topic, omdat ik het interessant vind. Er worden veel adviezen gegeven, jij deelt wat filmpjes, voor mij (en vast menig ander) zeer leerzaam. De toon van dit topic is helaas heel negatief geworden en dat heeft imo te maken met jouw manier van reageren. Ik vind dat heel jammer...

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:19

[***] schreef:
T zoals ik net al schreef is die via een handelaar bij mij gekomen.


[***] schreef:
Nee ik heb hem via een kennis



[***] schreef:
Ligt eraan van wie je hem koopt ik heb hem van onze stal eigenaar gekocht



Ik snap hem niet meer geloof ik.