Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 05:38

Goedendag ik zal even mijn verhaal in het kort proberen te vertellen.

Een jaar geleden heb ik een 3 jarige ruin gekocht. Na lang zoeken ben ik er achter gekomen waar die vandaan kwam. Hij is bij een grote bekende inrijdstal geweest en daar hebben ze alles tesnel willen doen. Toen ze hem iet goed kregen ingereden hebben ze er een cowboy opgezet en hem geprobeerd te breken wat ook niet gelukt is. Hierdoor is het paard het vertouwen in een ruiter compleet kwijt.
Inmiddels ben ik al een jaar bezig dit vertrouwen te winnen en dit gaat zeer moeizaam soms raakt hij nog in paniek maar niet meer zo erg als voorheen waarbij hij echt gevaarlijk werd.
We zijn al een jaar in de longeerbak aan het rijden en heel soms gaat het zo goed dat we naar de rijbak kunnen. Maar nu sinds 2 dagen raakt hij weer redelijk in paniek en dit uitzich door weg te galopperen en dit gaat bepaald niet zachtjes. Of door naar mij in het midde te vluchten.
Nu zijn we gisteren weer 10 stappen terug gegaan en weer alleen met ruiter op de circle te laten stappen maar ook hierbij komt hij met regelmaat snel in paniek naar mij toe.
Hij vertrouwd dus totaal niet op de ruiter en dat snap jk ook wel als ik hoor wat er met hem gebeurt is.
Misschien heeft iemand nog tips wat we kunnen doen om het vertrouwen in de ruiter te krijgen.
Alles is verder uitgesloten
Hij is zowel klinisch als rontgerlogisch goed gekeurd.
Is al 3 x bij de tandarts geweest volgende maand gaat hij weer is al 3 x bij de ostriopaat geweest de laatste keer 2 weken geleden. Zadel is een brandt van een jaar oud na gekeken en ligt goed.
Hij krijgt 2 x per dag 100 gram nurvcontroll heeft een bucas recuptex op wat ook voor wat meer rust en ontspanning in het lijf moet geven en met rijden hebben we een kalmeringsmasker op.
Grondwerk met hem gedaan evenals schriktraining.

Oja nog even dit als we in de bak zitten en hij ziet de persoon op de grond niet raakt hij ook in paniek en draait om en zoekt steun bij de persoon op de grond.

In omgang en met longeren is hij super relaxed en soms zelfs niet vooruit te branden en dit veranderd compleet op het moment dat er iemand op zijn rug gaat.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:04

Is hij ook de foto gezet? ( Röntgen) rug / hals en benen?

Heb je misschien een filmpje van het gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:09

Ineke2 schreef:
Is hij ook de foto gezet? ( Röntgen) rug / hals en benen?

Heb je misschien een filmpje van het gedrag?

Ja paard is op de foto geweest en nee geen filmpje van het gedrag.
Is voor mij lastig te filmen aangezien ik in het midde staat en ik dan niet even me telefoon kan pakken.
Iemand anders laten filmen gaat ook niet ivb corona mogen er geen toeschouwers bij de bakken staan. Ik heb alleen filmpjes van als het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:14

Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:41

Hij is dus heel jong ingereden. Gooi hem gewoon eens een paar maanden de wei op en vraag niets van hem.

En daarna vanaf nul opnieuw beginnen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:44

[***] schreef:
Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.
[ Video ]


ik snap je paard wel, als hij weg schiet en gaat naar de persoon in het midden mag hij stilstaan haha.
ze zijn soms best uitgekookt hoor.
probeer hier eens doorheen te rijden, blijven aanvullen met je been en naar voren blijven rijden! zeker niet de rem er op gooien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:47

Palmera schreef:
Hij is dus heel jong ingereden. Gooi hem gewoon eens een paar maanden de wei op en vraag niets van hem.

En daarna vanaf nul opnieuw beginnen.

Dat hebben we vorig jaar gedaan toen is die 3 maanden de wei opgeweest en zijn we weer bij nul begonnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:51

Indi_Vito schreef:
[***] schreef:
Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.
[ Video ]


ik snap je paard wel, als hij weg schiet en gaat naar de persoon in het midden mag hij stilstaan haha.
ze zijn soms best uitgekookt hoor.
probeer hier eens doorheen te rijden, blijven aanvullen met je been en naar voren blijven rijden! zeker niet de rem er op gooien!


Dat werkt niet raakt hij nog veel meer van in de stress. En daarbij zodra hij naar het midde gaat drukt hij zijn rug weg en zet zijn kaak vast je heb niets meer te vertellen. Op het moment je doorzet gaat hij of de lucht in of zet het loei hard op het rennen en dan heb je geen rem. Hij struikeld dan bijna over zijn eigen benen

Anoniem

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:53

In draf van hand veranderen gaat ook niet krijgt hij ook stress van en draait dan om en zet het op het rennen.
Zetten qe hem in stap om dan gaat het prima op de dagen dat hij minder stress heeft.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:24

Dit is wat je met hem doet? In de bak proberen hem rustig te krijgen en als braaf paard rond te rijden? Sorry voor mijn botte formulering hoor maar ik probeer er mijn gedachten over te krijgen. En dit doe je al een tijdje op deze manier met ups en downs. Conclusie die gaat je niet brengen wat je zoekt. Op zoek naar een anderen insteek. Aan de lange lijnen werken of in het tuig voor de wagen. Misschien dat het dier in een andere tak van sport zich beter voelt.
Waar je ook nog eens aan zou kunnen denken is een trainer van renpaarden. Lekker de baan op. Leren lopen en remmen. Daar zou hij in zijn hoofd wel eens van kunnen opknappen en een reset kunnen maken. Mijn paarden werden er altijd heel blij van.
Het is een prachtig dier en het zou zonde zijn als hij zo geblokkeerd blijft.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:33

Dit heeft niet met geen vertrouwen in de baas te maken, het paard vind er niks aan. Ik herken hier in mijn eigen paard van jaren geleden. In de bak deed hij precies het zelfde, toen vrijheidsdressuur gaan doen en we gingen alleen nog maar buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:34

Jennyj01 schreef:
Dit is wat je met hem doet? In de bak proberen hem rustig te krijgen en als braaf paard rond te rijden? Sorry voor mijn botte formulering hoor maar ik probeer er mijn gedachten over te krijgen. En dit doe je al een tijdje op deze manier met ups en downs. Conclusie die gaat je niet brengen wat je zoekt. Op zoek naar een anderen insteek. Aan de lange lijnen werken of in het tuig voor de wagen. Misschien dat het dier in een andere tak van sport zich beter voelt.
Waar je ook nog eens aan zou kunnen denken is een trainer van renpaarden. Lekker de baan op. Leren lopen en remmen. Daar zou hij in zijn hoofd wel eens van kunnen opknappen en een reset kunnen maken. Mijn paarden werden er altijd heel blij van.
Het is een prachtig dier en het zou zonde zijn als hij zo geblokkeerd blijft.


Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:36

marleen_usar schreef:
Dit heeft niet met geen vertrouwen in de baas te maken, het paard vind er niks aan. Ik herken hier in mijn eigen paard van jaren geleden. In de bak deed hij precies het zelfde, toen vrijheidsdressuur gaan doen en we gingen alleen nog maar buiten rijden.


Ik zeg ook niet dat dit met geen vertrouwen in de baas te maken heeft hij heeft geen vertrouwen in een ruiter op zijn rug. Dat is even wat anders vertrouwen op de persoon ernaast is prima hij is niet bang voor mensen en erg aanhankelijk dit veranderd alleen op het moment er iemand op gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-21 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:38

[***] schreef:
Jennyj01 schreef:
Dit is wat je met hem doet? In de bak proberen hem rustig te krijgen en als braaf paard rond te rijden? Sorry voor mijn botte formulering hoor maar ik probeer er mijn gedachten over te krijgen. En dit doe je al een tijdje op deze manier met ups en downs. Conclusie die gaat je niet brengen wat je zoekt. Op zoek naar een anderen insteek. Aan de lange lijnen werken of in het tuig voor de wagen. Misschien dat het dier in een andere tak van sport zich beter voelt.
Waar je ook nog eens aan zou kunnen denken is een trainer van renpaarden. Lekker de baan op. Leren lopen en remmen. Daar zou hij in zijn hoofd wel eens van kunnen opknappen en een reset kunnen maken. Mijn paarden werden er altijd heel blij van.
Het is een prachtig dier en het zou zonde zijn als hij zo geblokkeerd blijft.


Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor


Ik denk dat de boodschap vooral is: ga op zoek naar iets wat je paard ligt, wat ie leuk vindt, waar hij zijn energie in kwijt kan ...

Een afstamming is één ding, maar dat wil niet persé zeggen dat je paard de tak van sport waar zijn voorouders goed in waren ook graag doet of goed kan...

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:39

Ook dit deed mijn paard ik heb geen idee waarom, maar niet meer in de bak was hier de oplossing.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:41

[***] schreef:
marleen_usar schreef:
Dit heeft niet met geen vertrouwen in de baas te maken, het paard vind er niks aan. Ik herken hier in mijn eigen paard van jaren geleden. In de bak deed hij precies het zelfde, toen vrijheidsdressuur gaan doen en we gingen alleen nog maar buiten rijden.


Ik zeg ook niet dat dit met geen vertrouwen in de baas te maken heeft hij heeft geen vertrouwen in een ruiter op zijn rug. Dat is even wat anders vertrouwen op de persoon ernaast is prima hij is niet bang voor mensen en erg aanhankelijk dit veranderd alleen op het moment er iemand op gaat zitten.


Zijn "aanhankelijkheid", "afhankelijkheid" van de persoon op de grond lijkt mij "te" groot. Werk in de eerste plaats op het minder afhankelijk zijn van de persoon op de grond. Pas dan gaat hij vertrouwen in zijn ruiter kunnen (terug)vinden, denk ik .

Anoniem

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:43

Ik weet niet maar bij elke tak van de sport zal je toch echt eerst een rem een stuur en controlle moeten hebben. En zolang je dat niet heb kan je moeilijk andere dingen gaan doen.
Zoals ik al eerder schreef is er geen probleem aan de hand of dit nu aan een enkele lijn is of dubbele lijn op grondwerk alles gaat goed zolang er niemand op zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:45

marleen_usar schreef:
Dit heeft niet met geen vertrouwen in de baas te maken, het paard vind er niks aan. Ik herken hier in mijn eigen paard van jaren geleden. In de bak deed hij precies het zelfde, toen vrijheidsdressuur gaan doen en we gingen alleen nog maar buiten rijden.


Ik zeg ook niet dat dit met geen vertrouwen in de baas te maken heeft hij heeft geen vertrouwen in een ruiter op zijn rug. Dat is even wat anders vertrouwen op de persoon ernaast is prima hij is niet bang voor mensen en erg aanhankelijk dit veranderd alleen op het moment er iemand op gaat zitten.[/quote]

Zijn "aanhankelijkheid", "afhankelijkheid" van de persoon op de grond lijkt mij "te" groot. Werk in de eerste plaats op het minder afhankelijk zijn van de persoon op de grond. Pas dan gaat hij vertrouwen in zijn ruiter kunnen (terug)vinden, denk ik .[/quote]

Dat is dus 1 van de problemen hij vertrouwd teveel op de persoon op de grond als die de bak uit zou gaan raakt hij volledig in paniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:50

Als zijn stress nivo te hoog woord gaat hij direct naar de persoon op de grond en niets kan hem tegen houden hij drukt zijn rug weg zet zijn kaken vast en de ruiter kan niets als alleen maar met het paard mee gaan.
Op het moment ik hem dan van me afstuur moet ik hem beetpakken soms een even aantikken met de lijn die ik nog in me handen heb en dan gaat hij wel maar zodra het weer te spannend voor hem woord komt bij weer naar me toe

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:52

[***] schreef:
Dat is dus 1 van de problemen hij vertrouwd teveel op de persoon op de grond als die de bak uit zou gaan raakt hij volledig in paniek


Deel het op in kleine voor hem behapbare stappen. De persoon in 1 keer uit de bak halen is een te grote stap.
En wat betreft rem en stuur: er zijn technieken in grondwerk waarbij je bv. een "noodrem" kan installeren bij je paard en die je kan doortrekken naar het rijden. Installeer de rem en stuur eerst heel goed in grondwerk en gebruik de methoden die je daarbij toegepast hebt (wanneer ze op de grond heel goed werken) als je in het zadel zit. Nadien kan je er meer en meer de ruiterhulpen bij nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:54

pateeke schreef:
[***] schreef:
Dat is dus 1 van de problemen hij vertrouwd teveel op de persoon op de grond als die de bak uit zou gaan raakt hij volledig in paniek


Deel het op in kleine voor hem behapbare stappen. De persoon in 1 keer uit de bak halen is een te grote stap.
En wat betreft rem en stuur: er zijn technieken in grondwerk waarbij je bv. een "noodrem" kan installeren bij je paard en die je kan doortrekken naar het rijden. Installeer de rem en stuur eerst heel goed in grondwerk en gebruik de methoden die je daarbij toegepast hebt (wanneer ze op de grond heel goed werken) als je in het zadel zit. Nadien kan je er meer en meer de ruiterhulpen bij nemen.


Die snap ik helemaal echter blijft het probleem.dat het een ander paard is op het moment er een ruiter opzit.
Voorbeel met grond werk gaat die op aanwijzing zonder druk netjes achterwaards. Maar zodra er iemand op zit dramt die erdoor heen en krijg ik hem met geen mogelijkheid een pasje achterwaards

ElinaSK

Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:56

Ik moest meteen aan een serie filmpjes denken die ik ooit gezien heb dit is deel 1 https://youtu.be/BYDbc7ksKvA. Ik heb goeie ervaringen met zijn manier van werken, paarden leren in feite dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen bij spanning. Ik weet niet of je er iets aan hebt maar wilde het wel met je delen. Ik heb zelf ook paarden gezien die van onrust naar de rust zelf gaan :).

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:57

[***] schreef:
Die snap ik helemaal echter blijft het probleem.dat het een ander paard is op het moment er een ruiter opzit.
Voorbeel met grond werk gaat die op aanwijzing zonder druk netjes achterwaards. Maar zodra er iemand op zit dramt die erdoor heen en krijg ik hem met geen mogelijkheid een pasje achterwaards


Hij gaat op aanwijzing zonder druk achterwaarts bij grondwerk. Welke aanwijzing geef je daarvoor?

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:58

Ik zou de ruiter en het paard een vertrouwensband op laten bouwen vanaf de grond. Dat zij eerst samen grondwerk doen, etc. Daarna pas weer opstappen.

En ik zou rustiger aan doen. Het dier is nog zo jong. Hij kan het duidelijk nog niet aan en jullie drammen daar doorheen. Dus even weer een paar stappen terug. Man en jij een stap terugdoen en ruiter de ruimte geven. De ruiter is immers degene die hem rijdt.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:04

Wat een prachtig paard, zeg <3 Ik kan je ook alleen maar de tip geven die eerder al gegeven is: hier zal hij even doorheen moeten. Dus doorrijden en niet steeds stoppen. Op het filmpje reageert hij op de mensen die erlangs lopen, zulke dingen moet hij gewoon aan wennen. En dat gebeurt alleen maar door gewoon door te gaan waar je mee bezig was. Misschien is het beter om een ervaren persoon er een paar keer mee aan de slag te laten gaan?