Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:19

Viel mij ook op (de lange beugels en het zwaar zitten) plus het wat zurig kijken soms op het laatste filmpje. Zou het zadel eens checken en desnoods gewoon n simpel vzh zadel met een bontje of opvulpad oid eronder. Beugels korter zorgt ook dat je net wat hendiger zit bij n onverwachte actie. Plus al die zinnige andere tips over simpel en consequent rijden of uitbesteden aan de pro. Het is wel een superleuk dier, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:23

nps schreef:
Viel mij ook op (de lange beugels en het zwaar zitten) plus het wat zurig kijken soms op het laatste filmpje. Zou het zadel eens checken en desnoods gewoon n simpel vzh zadel met een bontje of opvulpad oid eronder. Beugels korter zorgt ook dat je net wat hendiger zit bij n onverwachte actie. Plus al die zinnige andere tips over simpel en consequent rijden of uitbesteden aan de pro. Het is wel een superleuk dier, succes!
er ligt een brandt zadel op van een jaar oud die elke 3 maanden door arno gecontroleerd woord en beugels kunnen niet korter zit best wat kniewrong op het zweetblad

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:28

Ik herken ontzettend veel aan de beelden en omschrijving. Ook het feit dat je niet gaat staan filmen als je probeert een 'crisis' te managen :o :+

Wij hebben de negatieve spiraal doorbroken door een combinatie van grondwerk/vertrouwen onder het zadel (via Joelle van Beek/Featherlight) en dressuurmatig werken aan scheefheid en verticale balans. Leren om controle los te laten en tegelijkertijd meer te begeleiden voelt ontzettend tegenstrijdig en dat is nou juist het deel gevoel/timing waar naar gerefereerd wordt door degene boven mij die zeggen: uitbesteden.
Ik wilde zelf meer controle hebben maar dat valt niet af te dwingen met zo'n sensibel, vlug en onzeker paard. Die moeten echt eerst aarden, uitblazen en vertrouwen krijgen dat ze dingen goed doen en fouten mogen maken. Ze moeten zelf gaan nadenken ipv dichtklappen en gaan.

Door de scheefheid en het gebrek aan verticale balans is het heel logisch dat jullie problemen zich pas voordoen als er een ruiter opzit: dan moeten ze zich gaan beschermen tegen het gevoel van 'omvallen' en dat kan door te gaan rennen, bit vast pakken etc.

Ik durfde zelf ook niet in het bos of op een crossterrein te gaan oplossen en het is ons prima gelukt op eigen erf :Y)

edit: heb je een PB gestuurd.... zie net je post over het AB zadel... die hadden wij ook en sinds die de deur uit is, is het een wereld van verschil. Moeite van het proberen waard.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 22-05-21 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:29

[***] schreef:
nps schreef:
Viel mij ook op (de lange beugels en het zwaar zitten) plus het wat zurig kijken soms op het laatste filmpje. Zou het zadel eens checken en desnoods gewoon n simpel vzh zadel met een bontje of opvulpad oid eronder. Beugels korter zorgt ook dat je net wat hendiger zit bij n onverwachte actie. Plus al die zinnige andere tips over simpel en consequent rijden of uitbesteden aan de pro. Het is wel een superleuk dier, succes!
er ligt een brandt zadel op van een jaar oud die elke 3 maanden door arno gecontroleerd woord en beugels kunnen niet korter zit best wat kniewrong op het zweetblad


Goede tip. Leen anders eens een vzh zadel van een stalgenoot. Je ziet de snok in z’n mond en in z’n rug door die diepe lepel waar de ruiter op stuit in het filmpje met galop. Dat moet je ten alle tijden willen voorkomen.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:33

[***] schreef:
nps schreef:
Viel mij ook op (de lange beugels en het zwaar zitten) plus het wat zurig kijken soms op het laatste filmpje. Zou het zadel eens checken en desnoods gewoon n simpel vzh zadel met een bontje of opvulpad oid eronder. Beugels korter zorgt ook dat je net wat hendiger zit bij n onverwachte actie. Plus al die zinnige andere tips over simpel en consequent rijden of uitbesteden aan de pro. Het is wel een superleuk dier, succes!
er ligt een brandt zadel op van een jaar oud die elke 3 maanden door arno gecontroleerd woord en beugels kunnen niet korter zit best wat kniewrong op het zweetblad


Dan is het op dit moment misschien niet het juiste zadel, het is belangrijk dat de ruiter er goed in balans op kan zitten. Maar ik ga eigenlijk gewoon mee met wat er verder wordt gezegd aan de hand van de filmpjes - goed paard maar groen, echt niet zo heel raar of spannend, gewoon lekker uitbesteden aan een trainingsstal, dan heb je over een paar maandjes een heel erg leuk paard.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:35

Ts ik blijf het zonde vinden dat je over het algemeen het probleem bij het paard blijft neerleggen.

Wij kunnen idd alleen beoordelen vanaf deze filmpjes en jij kent idd je paard het beste en ziet de dingen die wij niet zien in dit topic.

Maar op deze filmpjes is wel meer dan genoeg te zien wat niet goed gaat in de africhting van een jong paard. In alle filmpjes ontbreekt het aan een consequente ruiter die duidelijkheid biedt aan het paard. Elk jong paard heeft een ruiter nodig die het paard vertrouwen en duidelijkheid geeft en de problemen voorwaarts oplost. Een jong paard moet juist voorwaarts gereden worden zodat hij zn evenwicht kan bewaren, zie mijn uitleg over de evenwichtsbalk. Dat hij wegvliegt heeft in mijn ogen dan ook puur te maken met een balansprobleem. En door op de volte te blijven rijden krijgt hij echt geen meer balans.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:37

[***] schreef:
Jennyj01 schreef:
.


Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor


Tja, zoals 't gezegde is op een papier kan je niet rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:40

DuoPenotti schreef:
Maar dit is je eerste paard dat je inrijd en wat niet meteen loopt alsof hij zadelmak is geboren?
Want op beide filmpjes zie ik eigenlijk niets aparts.
Geen paard dat overdreven bang is van de ruiter, die doen anders. Hij kijkt juist naar de omgeving.
Misschien eerder geweest, dat kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar die fase ben je dan voorbij en moet je ook niet zelf in blijven hangen dan :)


Jawel we lezen wel goed. Zie bovenstaande.
Maar daar blijven jullie hangen, kijk eens wat hij deed en hoever we zijn gekomen.
Mooi, dat is fijn :j Dat is geweest.
Nu door, hier niet in blijven, hij kan verder.
Dus hup rijden met dat paard, niet hem telkens de beloning geven dat als hij iets spannend vind naar het midden mag.
Dat is aangeleerd gedrag.
Voor nu laat de ruiter voor los, dat is stap 1 en gaat er aan rijden als hij iets spannends vind.
Durft de ruiter dat niet, kan is geen schande, dan niet verder blijven klungelen, maar het uit handen heven.

VZH zadel raadde ik overigens ook al aan.
Ruiter zit niet onafhankelijk maar in een geleerde dressuurzit.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:52

[***] schreef:
[***] schreef:
Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Dit deed hij niet op stem hulp hoor dit zijn dingen die ik tegen me dochter zij ze mocht van mij niet naar de galop en deed het toch en toen ik zei dat ze terug moest zetten ze hem weer in draf maar op dit filmpje heeft hij geen stress iedereen beoordeeld alles aan de hand van deze filmpjes maar de keren dat hij dus stress heeft heb ik geen filmpjes van.


Als een paard zo braaf in galop aanspringt ook al was dat niet helemaal de bedoeling waarom zou je hem dan terugzetten? Maak er juist gebruik van om hem rustig even door te laten galopperen. Paard doet dat om zijn balans te zoeken.
Verder lees ik imo meer rare beslissingen. Je paard laten wennen aan groot verkeer in zn box zodanig dat ie zich kreupel draait vind ik echt fout. Zn box is moet gewoon een veilige vertrouwde plaats zijn.

Sky_As

Berichten: 4759
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:05

Zolang ts het probleem bij het paard neer legt is al het advies zinloos.....

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:06

TS, als je net zo omgaat met je paarden als hier met de meeste mensen die reageren, dan snap ik dat dit paard en jij wel eens last van onzekerheid en onbegrip hebben.

Ik vind dat je veel praat, maar weinig zegt. Kannie, magnie, wilnie.

Je wilt eigenlijk zeggen
- jong paard gekocht dat voor hem op verkeerde manier zadelmak is gemaakt.
- zelf verder gegaan, maar paard heeft veel stress
- paard zoekt veel steun bij persoon op de grond
- gaat steeds beter, maar nu laatste dagen flinke terugval.
Vraag: wat kan dit zijn.

Klopt dat?

Of is er nog een vraag
Hoe kom ik met dit paard gewoon in de rijbak, zonder teveel stress?

Maak het kleiner of concreter of meer "come to the point". Ik denk dat je paard daar zeker wat aan heeft, nu is het doelloos rondjes lopen (en hier rondjes schrijven).

Overigens, als dit paard echt zo sensibel is, dan vind ik de huidige amazone niet de juiste. Het paard heeft amper balans en bij elk dingetje dat er gebeurt, krijgt het dier een snok in de rug of de mond. Zo kan het dier ook geen vertrouwen krijgen, moet zichzelf verdedigen tegen die snokken en blijf je daardoor hangen. Ik denk dat er al veel winst te behalen valt met een ruiter die mee kan in de beweging en niet bij elke "stotter" onbewust en onbedoeld het paard straft.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:06

Sky_As schreef:
Zolang ts het probleem bij het paard neer legt is al het advies zinloos.....

Precies.
Topic titel hoort dan ook te zijn, ruiter is vertrouwen in paard kwijt. :)

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:08

Rust, reinheid en regelmaat buiten het rijden om is voor dit type paarden onmisbaar. Als ik dan lees dat hij in zijn box bloot wordt gesteld aan iets wat eng is, dan beginnen je problemen daar al. Ik heb een 13-jarige die gevoelig is, en na aanpassing van huisvesting is hij ontzettend veranderd, ten goede.
Ts, je zoekt naar advies dat aansluit bij je eigen visie van hoe het hoort. Alle overige goed voorgestelde suggesties worden genegeerd. We zijn het onze paarden verschuldigd om ons eigen gelijk of ego aan de kant te schuiven. En op zoek te gaan naar hulp wat goed past bij het paard. Daar hoort ook bij dat je wellicht moet accepteren dat jullie in deze fase even geen onderdeel van de oplossing zijn. Misschien hulp van buitenaf of in training zeggen wel. Dat is door meerdere hier gesuggereerd en vind ik goed advies.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:12

[***] schreef:
nps schreef:
Viel mij ook op (de lange beugels en het zwaar zitten) plus het wat zurig kijken soms op het laatste filmpje. Zou het zadel eens checken en desnoods gewoon n simpel vzh zadel met een bontje of opvulpad oid eronder. Beugels korter zorgt ook dat je net wat hendiger zit bij n onverwachte actie. Plus al die zinnige andere tips over simpel en consequent rijden of uitbesteden aan de pro. Het is wel een superleuk dier, succes!
er ligt een brandt zadel op van een jaar oud die elke 3 maanden door arno gecontroleerd woord en beugels kunnen niet korter zit best wat kniewrong op het zweetblad


Dan is tijdelijk een ander zadel toch een prima idee.
En zou professionele hulp inschakelen.

Maflinger_S
Berichten: 12171
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:15

Ik zie vooral een mismatch tussen ruiter en paard.

Ruiter rijdt in mijn beleving alsof ze op een goed opgeleid paard zit. Paard is nog lang niet zo ver als de ruiter zou willen. Hij snapt het nog maar half en heeft nog niet de mogelijkheden in zijn lijf om het gevraagde (dat wat hij denkt dat er gevraagd wordt) uit te voeren en gaat uit stress/frustratie daarover rennen omdat dat het enige is wat hij op dit moment kan zonder gelijk zijn balans te verliezen.
Elke keer als hij wil briesen en ademhalen om spanning los te laten en even uit de gevraagde en voor hem nog niet doenbare houding te komen, wordt hij daar redelijk bruusk weer in teruggebracht.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:17

Heel aansprekend paard, ik zou er een andere ruiter opzetten. Die hem losser laat van voren, niet continue de hand vast zet en terugwerkt/tegenwerkt.
Ook een ruiter die minder hard in het zadel komt.
Ik begrijp ook dat de rem niet meer werkt als er telkens met de rem op wordt gereden.

Ik vind ook dat als hij een keer lucht pakt nogal hardhandig wordt teruggewerkt in een houding.

Naar voren laten lopen, handen stil houden, zachtjes neerkomen en niet de hele tijd been. Meer heeft zo'n jong ding niet nodig.
Als hij wegschiet, gewoon mee gaan en naar voren rijden. Vertrouwen geven. Niet telkens die harde hand die hem vastzet/dwingt, ik snap wel dat hij spanning opbouwd.

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:35

Ik stel de vraag nogmaals... hoe wordt je paard gehouden? Heeft hij een maatje van op de weide waar hij steun bij zou kunnen vinden? Is dat paard verkeersmak en rustig?

Is het antwoord ja, dan ga samen met dat maatje op pad naar buiten, laat die teugels losser en ga dat dier rechtdoor laten lopen...

Overigens ben je al erg lang bezig op deze manier die blijkbaar onvoldoende vertrouwen geeft.. wellicht is dit paard een maatje te groot voor je op dit moment... je houdt hem namelijk constant vast...

newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:36

[***] schreef:
Jennyj01 schreef:
....


Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor


Hier zeg je het eigenlijk goed. Maar begrijp hierbij ook dat je een nakomeling hebt gekocht van een type paard wat doorgaan veel go heeft, werkwillig is en heel slim zijn. En dat bij deze paarden, hoe fantastisch de basis op de grond is, toch een stukje omdenken nodig is. Die go los je niet op door terug te rijden.

Ik zag een filmpje van de 4e keer onder het zadel in het Total US topic. Hierin zie ik een ontspannen paard waar ook een ontspannen ruiter zit die hem voor ook de ruimte biedt.

Zoek naar die ontspanning voorwaarts neerwaarts en bij briesen, wat juist een mooi teken is van ontspanning, dat nog verder opzoeken en herhalen. Teugels een stukje korter en handen meer naar voren. Ik begrijp goed dat je de veiligheid van de voltes zoekt. Toch wil ik adviseren meer figuren te rijden en overgangen. Hij is goed aan je stem, wat Jan zegt, zie ik ook. Hij reageert op jou ipv de ruiter. Laat de ruiter rijden met haar stem-beenhulp combinaties. Het is een prachtig slim sensible dier. Als ik er over heen gelezen heb dan mijn excuus, maar zoek instructie die hier kundig in is. Samen kom je er wel, maar het vergt omdenken.

pateeke
Berichten: 2227
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:38

Splinter schreef:
Naar voren laten lopen, handen stil houden, zachtjes neerkomen en niet de hele tijd been.


Daar moest ik ook aan denken....
TS, je geeft imo best wel tegenstrijdige signalen aan je paard door hem enerzijds continu been te geven en anderzijds heel erg tegen te houden vooraan.
Als ik en continu been geef én mijn paard vooraan zo sterk tegenhoud, dan heeft die binnen de kortste keren ook geen rem of stuur meer (en die is meer dan 20 jaar ouder dan jouw paard), simpelweg omdat hij gestresst raakt van het feit dat hij niet begrijpt wat ik van hem vraag.

Je vraagt hier advies over hoe om te gaan met het gedrag dat je bij je paard opmerkt tijdens het rijden. De adviezen zijn logischerwijs gebaseerd op wat je schrijft en er te zien is in de filmpjes die je gepost hebt. Ze zijn niet aanvallend bedoeld, maar als antwoord op je vraag naar advies. Wij kunnen jouw paard niet ineens laten veranderen; jij kan hem wel leren anders te reageren door jezelf af te stemmen op de (leer)noden van je paard en de omgang met je paard en het rijden aan te passen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:40

Ik wil toch even een filmpje aanhalen die wel gepubliceerd is op YouTube maar hier niet voorbij zie komen.

https://youtu.be/vHrA4HVDtMQ

Wat ik zie op dit filmpje is een ruiter die zelf ook angstig lijkt, en een paard die de steun nodig heeft. Ik zie geen gekke schrik reacties (mijn ruin van 13 ziet ook vaak spoken, zou exact hetzelfde reageren). Ik zie echter wel een ruiter die niet consequent de angstige punten aanpakt. Nu is het paard continu aan het werk houden in het hoofd iets wat vaak helpt, dus meer op de ruiter focussen dan op de buiten omgeving. En daarmee bedoel ik niet hoofd omlaag en alleen tempo. Die hoofdhouding komt vanzelf met ontspannenheid. Ik bedoel voltes rijden, 8tjes maken, rechtsomkeer en linksomkeer. Slangen voltes en gebroken lijnen. En dan schakelen zodat hij echt bij jou moet blijven.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:42

fenijro_tani schreef:
Ik wil toch even een filmpje aanhalen die wel gepubliceerd is op YouTube maar hier niet voorbij zie komen.

https://youtu.be/vHrA4HVDtMQ

Wat ik zie op dit filmpje is een ruiter die zelf ook angstig lijkt, en een paard die de steun nodig heeft. Ik zie geen gekke schrik reacties (mijn ruin van 13 ziet ook vaak spoken, zou exact hetzelfde reageren). Ik zie echter wel een ruiter die niet consequent de angstige punten aanpakt. Nu is het paard continu aan het werk houden in het hoofd iets wat vaak helpt, dus meer op de ruiter focussen dan op de buiten omgeving. En daarmee bedoel ik niet hoofd omlaag en alleen tempo. Die hoofdhouding komt vanzelf met ontspannenheid. Ik bedoel voltes rijden, 8tjes maken, rechtsomkeer en linksomkeer. Slangen voltes en gebroken lijnen. En dan schakelen zodat hij echt bij jou moet blijven.


Dit filmpje staat hier wel. Maar ik zie ook filmpjes van 10 januari waar het paard wel in de normale bak gereden wordt en wel wat meer lucht krijgt van voor. Idd wat jij zegt is precies wat er aan de hand is en al zo vaak gezegd inmiddels.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:46

Sita_xx schreef:
fenijro_tani schreef:
Ik wil toch even een filmpje aanhalen die wel gepubliceerd is op YouTube maar hier niet voorbij zie komen.

https://youtu.be/vHrA4HVDtMQ

Wat ik zie op dit filmpje is een ruiter die zelf ook angstig lijkt, en een paard die de steun nodig heeft. Ik zie geen gekke schrik reacties (mijn ruin van 13 ziet ook vaak spoken, zou exact hetzelfde reageren). Ik zie echter wel een ruiter die niet consequent de angstige punten aanpakt. Nu is het paard continu aan het werk houden in het hoofd iets wat vaak helpt, dus meer op de ruiter focussen dan op de buiten omgeving. En daarmee bedoel ik niet hoofd omlaag en alleen tempo. Die hoofdhouding komt vanzelf met ontspannenheid. Ik bedoel voltes rijden, 8tjes maken, rechtsomkeer en linksomkeer. Slangen voltes en gebroken lijnen. En dan schakelen zodat hij echt bij jou moet blijven.


Dit filmpje staat hier wel. Maar ik zie ook filmpjes van 10 januari waar het paard wel in de normale bak gereden wordt en wel wat meer lucht krijgt van voor.

Excuses, ik was me hiervan niet bewust. Ik kan het eerste filmpje niet zien, ik zag er alleen een in de longeerbak en een waar de ruiter in een volte om de filmer reed.

Als ik verder kijk op het YouTube kanaal zie ik inderdaad ook oudere filmpjes die fijner ogen. Inderdaad die van 10 januari waar zoon (?) Rijd vind ik vriendelijker. Paard lijkt ook meer zelfverzekerd.

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:47

Het is altijd makkelijk praten vanaf achter je computer natuurlijk. De filmpjes die je hebt laten zien zeggen me eerlijk gezegd niet veel. Ik zie een paard wat wel erg met het hoofd in de krul loopt en een ruiter die zwaar lijkt te zitten, daarnaast kijkt paardlief behoorlijk zuur. Tja wat zegt dat...beetje lastig vanaf de zijlijn.

Zelf heb ik ook een jong paard, zeer gevoelig en toen hij net ingereden was ook erg vlug en soms onstuurbaar. Buiten rijden zat er echt niet in, ik geloof heus dat het zou kunnen hoor maar ik durfde echt niet. Het idee dat hij er vandoor zou gaan en onbestuurbaar zou zijn jaagt me al angst aan.

Ik ben in de binnenbaan bij ons gaan rijden (das hier om de hoek). begonnen met gewoon stappen op de grote volte met de hals het liefst recht (dus geen getrek in de krul). hij moet eerst leren gewoon balans te krijgen en op zijn eigen benen te lopen. Overigens is het allerbeste natuurlijk om dit op een rechte lijn te doen, makkelijker voor het paard en anders krijg je hem niet recht tussen twee handen en schouders. pas als hij zich wat ontspant pak je stukje draf enbij etc. Wijs hem duidelijk de weg, halt is halt, gaan is gaan. Op de lange lijn gaan rennen is een volte insturen en opnieuw beginnen. Maar vooral geen gepluk aan de voorkant. Ik voer hem overigens inmiddels een beetje Naf liquid bij (op basis van magnesium wat goed is tegen de spanning in het lijf). Inmiddels zoekt mijn jongeman keurig de hand op en is hij goed stuurbaar/rijdbaar. geloof me in het begin had ik dit ook niet verwacht. Maar het zat hem toch echt in het paard in de juiste richting wijzen (duidelijk zijn). overigens natuurlijk wel goed op weg geholpen door mij instructie.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je ook instructie hebt, anders zou ik deze zoeken. Paardlief moet echt leren om meer ontspanning te vinden in zijn lijf tijdens het rijden. Zijn happy place zou Tristan Tucker zeggen. Verder erg leuk dier, veel plezier met hem ik hoop dat het goed gaat komen.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:50

Als ie te koop komt wegens mismatch stuur maar een berichtje. Ik wil m wel hoor :+

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:00

Dit paard viel me vorig jaar toen hij te koop stond, want het is een superleuk dier om te zien! De verkoper van destijds is een hele handige ruiter, en die vermeldde er expliciet bij dat dit een paard voor de echte prof is.
De vooruitgang die je bereikt hebt is knap, maar volgens mij hebben jullie hulp nodig om dit op te lossen. Wat ik op de filmpjes zie is goed op te lossen door iemand die meer dan gemiddeld rijkunstig gevoel heeft (en dat wordt je van veel paarden rijden, een prof dus), ik zou hem ook een paar maanden in training zetten. Kost wat, maar daarna heb je er jaren plezier van.