Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:12

DuoPenotti schreef:
Braaf paard en dat meen ik.
Ruiter zit veel te zwaar door, alsof ze al Z rijd.
Galopeer eens aan niet met zoveel druk in die rug.
Dat paard kan het achterbeen nog niet zo goed onderbrengen met zo'n zwaar zittende ruiter, dus om aan te springen moet hij dit wel.
Was hij bang van de ruiter had je nu een groot bok salvo gehad.
Hij braaf.

Tip, koop een veelzijdigheidszadel, beugels 5 gaten korter.
veel lichter lichtrijden ipv toch steeds zwaar terug in dat zadel komen, want dat gaat toch steeds met een plof.

Of breng hem wel naar een ruiter die als beroep paarden zadelmak maakt.
En ja die heb je genoeg dit dat netjes doen.



Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het filmpje met in galop aanspringen vindt ik normaal voor een paard wat nog niet zolang onder het zadel is.
1 keer aanspringen gaat hij iets harder maar dan terug naar draf en wordt er gezegd goed zo.
Ik had persoonlijk meerdere keren in galop laten aanspringen totdat de reactie wat normaal wordt en dan pas stoppen.
Nu stop je, maar het aanspringen in de galop is niet de reactie die je wil.Dit onthoudt het paard en doet hij dit de volgende keer weer hetzelfde omdat hij niet beter weet.
Ik zou hem ook weg brengen naar een rustig iemand die geen stappen overslaat .
En een ander zadel om wat lichter te kunnen zitten.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:24

[***] schreef:
Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.
[ Video ]

Ik heb de rest nog niet gelezen,ga ik nog doen. Ik vind op deze video dat zijn gedrag nogal meevalt! Heb je er een stangbit in,dat lijkt zo maar niet goed te zien? Ik zou er een normaal bit in doen maar wel een martingaal voor de veiligheid,want hij gooit zijn hoofd nogal omhoog.En dan heel rustig gaan opbouwen,steeds eventjes rijden en stoppen zogauw het goed gaat.Maar,dit is mijn eerste indruk en ik ga je nog verder volgen. Succes in elk geval!

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:28

Ik denk een kneveltrens en dat is alleen maar goed.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:51

Lon schreef:
Dit paard viel me vorig jaar toen hij te koop stond, want het is een superleuk dier om te zien! De verkoper van destijds is een hele handige ruiter, en die vermeldde er expliciet bij dat dit een paard voor de echte prof is.
De vooruitgang die je bereikt hebt is knap, maar volgens mij hebben jullie hulp nodig om dit op te lossen. Wat ik op de filmpjes zie is goed op te lossen door iemand die meer dan gemiddeld rijkunstig gevoel heeft (en dat wordt je van veel paarden rijden, een prof dus), ik zou hem ook een paar maanden in training zetten. Kost wat, maar daarna heb je er jaren plezier van.


Ik denk dat dit de meest waardevolle reactie is van het hele topic.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:58

[***] schreef:
Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.
[ Video ]
!


Ook dit vind ik doodnormaal ‘gedrag’ voor zon groen dier. Ook hier is ie gewoon nog terug. Het dier moet voorwaarts kunnen om zn balans te vinden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:00

[***] schreef:
Jennyj01 schreef:
Dit is wat je met hem doet? In de bak proberen hem rustig te krijgen en als braaf paard rond te rijden? Sorry voor mijn botte formulering hoor maar ik probeer er mijn gedachten over te krijgen. En dit doe je al een tijdje op deze manier met ups en downs. Conclusie die gaat je niet brengen wat je zoekt. Op zoek naar een anderen insteek. Aan de lange lijnen werken of in het tuig voor de wagen. Misschien dat het dier in een andere tak van sport zich beter voelt.
Waar je ook nog eens aan zou kunnen denken is een trainer van renpaarden. Lekker de baan op. Leren lopen en remmen. Daar zou hij in zijn hoofd wel eens van kunnen opknappen en een reset kunnen maken. Mijn paarden werden er altijd heel blij van.
Het is een prachtig dier en het zou zonde zijn als hij zo geblokkeerd blijft.


Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor


Jammer dat je er zo in staat. Want er lopen genoeg paarden met een mooie afstamming voor de wagen. En Volbloeds met een race carrière heel verdienstelijk in de eventing sport. Het is ook zeker niet de bedoeling om alleen te racen. Sterker nog dat kan alleen met een “echte” volbloed. Maar het trainen zou hem vast goed doen in lichaam en in hoofd. En dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van het dressuur rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58007
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:09

Babootje schreef:
[***] schreef:
Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.
[ Video ]
!


Ook dit vind ik doodnormaal ‘gedrag’ voor zon groen dier. Ook hier is ie gewoon nog terug. Het dier moet voorwaarts kunnen om zn balans te vinden.

Ik dacht al dat ik een dwaas was, maar ik zie eigenlijk geen abnormaal gedrag voor een jong dier. :?
Ik zie wél een angstige verkrampte ruiter die erg vast houdt. Als je zelf zo strak en gespannen bent kan je niet verwachten dat dat dier vertrouwen en rust gaat krijgen. Op het filmpje waar hij meer ontspannen is zit jij ook meer ontspannen. Ik ben wel vrij zeker dat als je op die manier zou lichtrijden op mijn 16 jarige die Z loopt, dat ie dan ook zou weg schieten. :o

Ook in de galop aansprong zie ik echt niks bijzonder. Gewoon een paard dat geen balans heeft en zijn hoofd niet krijgt om die te vinden omdat de ruiter bang voor hem is. Heb jij eigenlijk ervaring met paarden doorrijden?

Anastasia24

Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:29

Ik heb niet het hele topic doorgenomen, alleen de filmpjes. Ik zie een paard dat enorm word tegengehouden, bij jonge paarden is snelheid meestal het antwoord op het balans vinden, dit word niet verholpen door hem korter te houden en zo vind hij ook geen ontspanning. Ik zou er een longeerlijn aanklikken en de ruiter een bokriempje geven, pas als hij zijn balans vind met een ruiter naar de grote bak, daar longeren en pas als het longeerlijntje eraf is teugels oppakken. Maar niet gaan klooien ermee, gewoon lichtjes contact en laat hem de rest zelf maar uitzoeken, begin met 2-3 pasjes draf zonder begeleider, bouw dat uit. Linker teugel is naar links en rechter teugel naar rechts, soms hoeft het allemaal niet moeilijk te zijn, als ik teveel van de mijne vraag gaat hij ook rennen. Als ik zo voor het eerst op mijn haflinger zou gaan draven zou hij ook aan de ren gaan, ook na een jaar want zolang ben ik ook al bezig met simpel de beginselen. En ja, geen hulp van de grond is erg eng voor jonge paarden, vooral voor paarden die geen goede start hebben gehad. Succes in ieder geval, inrijden is een kunst opzich..

BigOne
Berichten: 38367
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:43

Earth schreef:
Lon schreef:
Dit paard viel me vorig jaar toen hij te koop stond, want het is een superleuk dier om te zien! De verkoper van destijds is een hele handige ruiter, en die vermeldde er expliciet bij dat dit een paard voor de echte prof is.
De vooruitgang die je bereikt hebt is knap, maar volgens mij hebben jullie hulp nodig om dit op te lossen. Wat ik op de filmpjes zie is goed op te lossen door iemand die meer dan gemiddeld rijkunstig gevoel heeft (en dat wordt je van veel paarden rijden, een prof dus), ik zou hem ook een paar maanden in training zetten. Kost wat, maar daarna heb je er jaren plezier van.


Ik denk dat dit de meest waardevolle reactie is van het hele topic.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Ik ben geen held in zadelmak maken, nooit geweest maar wat mij op de filmpjes heel erg op valt , je wil de controle houden en hem zoveel mogelijk in de krul hebben. Dat deden wij dus nooit , los contact, halstertouw om de nek en gaan, altijd voorwaarts en niet zo beheerst. Dier moet op eigen benen leren lopen en jij wil het te netjes doen. Dat is geen kritiek maar ik denk dat dit, vooral bij dit paard niet de juiste weg is en zou ook investeren in een hele goede africhter. Prachtig dier trouwens.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:06

Prachtig paard met veel potentie. Een scherp paard met een hele scherpe motor achterin. Zelf zie ik ook niet zoveel verkeerde dingen. Paard probeert je er nergens af te werken.
Wat me opvalt in het galopfilmpje is dat als hij de hals meer op lengte heeft je toch gelijk meer ontspanning in het lichaam ziet. Misschien toch wat meer de lengte opzoeken?

Misschien zou je eens een cranio sacraal therapeut langs te laten komen. Ik heb een vergelijkbaar paard gekocht en bij de behandeling kwam echt heel veel "opgeslagen" boosheid en angst los bij mijn paard. Na de behandeling zat ze veel relaxter in haar vel.

En misschien zijn een paar sessies bij Featherlight Horsemanship wat voor jullie. Zij kan echt wonderen verrichten met deze gevoelige paarden.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:16

Babootje schreef:
[***] schreef:
Oh ik zit me net te bedenken dat ik wel 1 filmpje heb waarbij je zijn gedrag een beetje kan zien dit was de eerste keer los in de bak met mijn man in het midde.
[ Video ]
!


Ook dit vind ik doodnormaal ‘gedrag’ voor zon groen dier. Ook hier is ie gewoon nog terug. Het dier moet voorwaarts kunnen om zn balans te vinden.


Ik dacht al dat ik gek was. Dit is heel normaal bij een jong paard wat nog niet zo lang onder het zadel is. Die moet alles nog leren. En ja, die schieten dan wel eens weg. Wat ik op dit filmpje trouwens niet eens zie gebeuren. Heb zelf wel meegemaakt dat ze er echt vandoor schieten, omdat ze iets niet snapten wat wij aan het doen waren.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:29

TS, Heb jij zelf eerder jonge paarden ingereden?
Ik zie namelijk ook niet iets heel geks, jong beest zonder evenwicht die niet begrijpt wat er gevraagd wordt en dus een veilig punt op zoekt (je man).
Wat je niet ziet op dit filmpje maar voor mij een logisch gevolg is:
Het niet begrijpt, gefrustreerd of zelfs angstig wordt... en dan kunnen ze inderdaad best een keer exploderen.

Wat ik op het filmpje zie is namelijk vooral dat jij hem bij je probeert te houden.
Zoals ook met het moment met de mensen langs de kant, hij wil naar de man toe want hij wordt onzeker en ik zie jou hem alleen terug rijden en bij je proberen te houden.

Jonge beesten voelen gewoon wiebelig en alsof je weinig controle hebt, (heb je vaak ook :P ) ze hebben ook nog moeite met het evenwicht.
Maar daarom moet je alleen maar denken aan naar voren... hup gaan, juist niet terug zetten.
Je gaat dan een keer hard, dat kan altijd gebeuren, dan blijf je rustig en neemt weer wat terug, daarna meteen weer flink naar voren en hem zijn balans laten vinden en vertrouwen op doen.
Daarom is het bovengenoemde renbaan stukje niet eens heel gek gedacht.

Zo "traag" op een rondje is voor jonkies heel lastig als ze niet aan de longe met een longeer zweep die ze naar voren laat denken door naar de achterhand te wijzen.

Dus juist veel rechtuit, en lekker tempo maken, vind je dat zelf eng, laat het dan sowieso even een paar weken aan een ander over.
Zo krijgt hij meer vertrouwen in eigen kunnen en kan jij zien dat hij het kan zodat je niet zo terug rijdend er op gaan zitten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:43

Volgens mij zie ik een superlief paard en een ruiter met twee problemen:
1: het paard op de verkeerde momenten loslaten
2: het paard op de verkeerde momenten vasthouden.

Je rijd een jong paard alsof jr liefst vandaag L1 gaat starten.
Jonge paarden rijden is een kunst apart en deze krijgt niet eens de ruimte voor de absolute basis: voorwaarts zijn.

Lekker naar een prof brengen die rijdt er zo mee weg. Als hij echt een moeilijke was geweest had hij de dingen die op de filmpjes staan niet gepikt.

Lindsey_99
Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:45

c_alsemgeest schreef:
TS, Heb jij zelf eerder jonge paarden ingereden?
Ik zie namelijk ook niet iets heel geks, jong beest zonder evenwicht die niet begrijpt wat er gevraagd wordt en dus een veilig punt op zoekt (je man).
Wat je niet ziet op dit filmpje maar voor mij een logisch gevolg is:
Het niet begrijpt, gefrustreerd of zelfs angstig wordt... en dan kunnen ze inderdaad best een keer exploderen.

Wat ik op het filmpje zie is namelijk vooral dat jij hem bij je probeert te houden.
Zoals ook met het moment met de mensen langs de kant, hij wil naar de man toe want hij wordt onzeker en ik zie jou hem alleen terug rijden en bij je proberen te houden.

Jonge beesten voelen gewoon wiebelig en alsof je weinig controle hebt, (heb je vaak ook :P ) ze hebben ook nog moeite met het evenwicht.
Maar daarom moet je alleen maar denken aan naar voren... hup gaan, juist niet terug zetten.
Je gaat dan een keer hard, dat kan altijd gebeuren, dan blijf je rustig en neemt weer wat terug, daarna meteen weer flink naar voren en hem zijn balans laten vinden en vertrouwen op doen.
Daarom is het bovengenoemde renbaan stukje niet eens heel gek gedacht.

Zo "traag" op een rondje is voor jonkies heel lastig als ze niet aan de longe met een longeer zweep die ze naar voren laat denken door naar de achterhand te wijzen.

Dus juist veel rechtuit, en lekker tempo maken, vind je dat zelf eng, laat het dan sowieso even een paar weken aan een ander over.
Zo krijgt hij meer vertrouwen in eigen kunnen en kan jij zien dat hij het kan zodat je niet zo terug rijdend er op gaan zitten.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. En ik denk dat andersom inderdaad eerder geldt; de ruiter heeft geen vertrouwen ;) Wat een prachtig paard, maar nog supergroen. Veel rustiger gaan opbouwen, veel meer op ontspanning gaan werken. Als je les hebt (hopelijk niet te lang voor zo'n jong dier) en zodra het paard goed doet wat je vraagt, het dier de hemel inprijzen, eraf en singel los, zadel eraf en op de wei zetten. Het kan zijn dat je dus na 10 minuten rijden al weer kunt afzadelen.
Nieuwe dingen, of dingen die hij moeilijk vond, altijd vragen aan het eind van de tijd die je rijdt, en bij een poging het goed te doen, niet te vaak proberen, maar belonen en eraf. Het paard zal dan gaan proberen zijn best te doen omdat het de ultieme beloning krijgt. Ook op de grond kun je eigenlijk alles aanleren wat gangen en zijgangen betreft. Lange lijnen werkt als voorbereiding ook erg goed.
En lekker buitenrijden, lange stukken, heel goed voor een jong paard. Veel plezier met deze knappe knul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:07

Ik denk dat je vanaf de grond het paard toch beter moet gaan uitleggen wat er bedoeld/ gevraagd wordt. Ik denk dat je de fout niet bij het paard moet zoeken, maar bij jezelf. Ga je te snel, snapt hij wat je bedoeld, kan hij zijn ontspanning vinden, krijgt hij de tijd om de spanning te laten af vloeien, weet hij wat te doen in dit soort situaties, schijnbaar niet, aangezien hij in een soort van vluchtstatus belandt. Dus ik zou zo zeggen, er af en van de grond alles weer opbouwen. Laat rijden een generale zijn, lukt het daar niet, dan weer uitleggen vanaf de grond.

Als je voor het opstappen soms al spanning voelt, misschien die dag er dan niet opstappen, maar vanaf de grond werken. Ik snap niet dat je dan toch opstapt, dat is een recept voor ellende.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:28

Waarom ga je niet in op de opmerkingen over de onzekerheid en ongeschiktheid (op dit moment voor dit paard) van de ruiter? De slechte balans met als gevolg trekken en ploffen helpen totaal niet. En je vergoelijkt het vasthouden van voor, maar de angst voor tempo is behoorlijk funest voor de ontwikkeling van dit dier.

Ga voor een ruiter die wél geschikt is en je zult een heel ander dier gaan zien. Iemand die dit paard de ruimte én vertrouwen geeft, alleen al door de hals op lengte te kunnen hebben, om tempo te kunnen maken, om balans te kunnen vinden en ontwikkelen. Iemand die zelf licht is en balans heeft en het paard dus niet in de weg zit.

Heb je die aflevering van Tristan Tucker al bekeken? Ik denk dat die een eye opener kan zijn voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:29

Naar mijn idee heeft ts gedacht: ik koop een paard met een mega goede afstamming want die worden geboren met alle knopjes erop. Nou, niet dus!

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:34

Dat denk ik niet dat ze dat dacht.
Maar wel een overschatting wat het is om een sensibel paard op te leiden. Denken daar ervaren genoeg voor te zijn.
En daarin zijn ze niet de enige die deze fout maakt.
Nu is het paard nog braaf. Een echt ervaren persoon rijd hier zo mee weg.
Maar wachten ze langer kan het wel een probleem paard worden. Dat zou zonde zijn.

Dus breng hem weg. Na een tijd daar gaan rijden onder begeleiding.
En dan denk ik dat ze veel plezier aan dit leuke paard krijgen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:40

Het is echt soms goed om je paard tijdelijk even door een ander te laten rijden. Ik denk dat je daar in deze fase het meest mee gaat bereiken. Laat iemand bij jullie komen, of breng hem weg. Is even een investering maar daar ga je veel profijt van hebben straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:42

Overschatting zou kunnen maar als ze beginnen met hoe goed de afstamming wel niet is dus hoe verzin je het om te adviseren om die voor de kar te zetten, alsof alleen maar boerenpaarden of paarden zonder papieren voor de kar lopen, gaan mijn haren echt overeind staan. Er zijn zat paarden met een goede dressuur afstamming die het heel goed doen voor de kar en onder het zadel. Daar is een Total Us echt niet te goed voor. Sterker nog, het kan juist een goede aanvulling in de training zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:44

Kan, zelf zou ik daar dan ook weer niet voor kiezen.
Al weet ik dat ze bij Rutjes ook allemaal leuke rijpaarden er voor hebben staan :)
Die weg zou ik persoonlijk zo snel ook niet bewandelen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:51

Het is ook echt niet nodig om hem voor de kar te zetten, bovendien doe je dat ook niet even snel zelf. Het lijkt me een super eerlijk en rete ijverig dier wat echt enorm veel potentie heeft, het maakt niet uit of dat onder het zadel is of aan de wagen: hij heeft gewoon meer zekerheid nodig vanuit de ruiter en dat komt niet op deze manier met rondjes lopen met de handrem erbij.
Wegbrengen hoeft ook niet, gewoon iemand langs laten komen kan ook prima.

Ik vind het ook niet eerlijk dat ee mensen zijn die gelijk een sneer gaan uitdelen als TS niet overal antwoord op geeft. Soms moet je nou eenmaal gewoon even nadenken en het laten bezinken wat er ineens allemaal op je afkomt.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:56

Sizzle schreef:
Het is ook echt niet nodig om hem voor de kar te zetten, bovendien doe je dat ook niet even snel zelf. Het lijkt me een super eerlijk en rete ijverig dier wat echt enorm veel potentie heeft, het maakt niet uit of dat onder het zadel is of aan de wagen: hij heeft gewoon meer zekerheid nodig vanuit de ruiter en dat komt niet op deze manier met rondjes lopen met de handrem erbij.
Wegbrengen hoeft ook niet, gewoon iemand langs laten komen kan ook prima.

Ik vind het ook niet eerlijk dat ee mensen zijn die gelijk een sneer gaan uitdelen als TS niet overal antwoord op geeft. Soms moet je nou eenmaal gewoon even nadenken en het laten bezinken wat er ineens allemaal op je afkomt.


_/-\o_ ik mis de vind ik leuk knop.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:17

Het ziet er naar uit alsof jullie niet helemaal weten waar je mee bezig bent. Hoeveel ervaring heb je met paarden zadelmak maken? Want dit ziet er niet uit alsof je weet waar je mee bezig bent.
Ik zou snel professionele hulp inschakelen als ik jou was. Dit duurt al veel te lang eigenlijk en dan krijg je heel vreemd verkeerd aangeleerd gedrag.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:29

Wat een grove ruiter met haar handen. Dit paard wordt echt van voor naar achter gereden. Heel sneu om te zien.
En wat een zadel!

Andere ruiter, ander zadel. Geef het uit handen ts. Paard verdient echt beter.