Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:38

poes schreef:
Wat een grove ruiter met haar handen. Dit paard wordt echt van voor naar achter gereden. Heel sneu om te zien.
En wat een zadel!

Andere ruiter, ander zadel. Geef het uit handen ts. Paard verdient echt beter.

Of gewoon goede begeleiding ;)

Grove handen kan onwetendheid zijn, kan ook onzekerheid/angst zijn. Als je al onzeker bent op je paard, dan komt dit je gehele houding nietvten goede.

Jouw reactie komt over alsof TS haar paard bewust slecht behandelt, niet heel netjes.

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:44

Wij rijden jonge paarden in met een springzadel. Veel te eel druk in de rug vooral die Brand zadels waar je zo in opgesloten zit. Daar houd ik sowieso niet van, maar dat is een andere discussie. Brand zadels vind ik vreselijk

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:44

Ik vind het echt heel erg onvriendelijk gereden. Sorry.

Ruiter is idd onzeker, reageert daardoor niet goed. Stil trekken als hij juist naar voor moet. Heel hardhandig snokken om ‘aanleuning’ te krijgen. Dat is niet rijden en als je dit niet ziet op film is het tijd om echt zelf eens opnieuw te beginnen.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:45

Wij krijgen heel vaak dressuurpaarden die niet onder het zadel "willen" voor de wagen om te beleren en eigenlijk vinden ze dat altijd leuk en leren er veel van, veel van die paarden zijn daarna ook weer rijpaarden of combi. Als lichamelijke problemen uitgesloten zijn tenminste. Ze leren er vooral vertrouwen van krijgen in zichzelf, lekker naar voren blijven, sturen en energie kwijt kunnen in het werk. Op straat en in het bos, redelijk verharde paden, zodat de wagen niet te zwaar is voor zo'n puppy. Niet dat deze in het tuig moet, maar het zou wellicht een optie zijn om hem op die manier vooruit te laten denken zonder begrensende ruiter er op, en zonder dat de ruiter angst heeft waarna hij waarschijnlijk onder het zadel ook makkelijker op te pakken is weer.
Laatst bijgewerkt door eshz op 22-05-21 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:46

Babootje schreef:
Wij rijden jonge paarden in met een springzadel. Veel te eel druk in de rug vooral die Brand zadels waar je zo in opgesloten zit. Daar houd ik sowieso niet van, maar dat is een andere discussie. Brand zadels vind ik vreselijk

Op de trainingsstal reden ze paarden in met een speciaal trainingszadeltje met halve boom. Kon je ook heel goed je paard mee aanvoelen en zat je zeker niet opgesloten in.

Reed voorheen op stage de groene paarden met vzh, maar dan wel met vrij korte beugels.

Maar nu ben ik toch meer 'team korte beugels', ook op buitenritten.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:49

Maar deze heeft toch helemaal geen probleem met onder het zadel zijn? Waarom zou je hem dat moeten omscholen in het tuig?
Hij is gewoon wat meer ril dan het gemiddelde wat je zo ziet op een doorsnee stal maar met goede begeleiding wordt dit gewoon een heel fijn rijpaard.

Ik rij jonge paarden ook het liefst in een vz of spring zadel, dan kun je ook beter een bok hebben of even wat handiger verlicht blijven staan.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:51

[***] schreef:
Ik weet niet maar bij elke tak van de sport zal je toch echt eerst een rem een stuur en controlle moeten hebben. En zolang je dat niet heb kan je moeilijk andere dingen gaan doen.
Zoals ik al eerder schreef is er geen probleem aan de hand of dit nu aan een enkele lijn is of dubbele lijn op grondwerk alles gaat goed zolang er niemand op zit

... hmmm - ik ken de kreet (van een man die paarden inrijdt) 'eerst gas en rem, dan stuur - dan de rest'.
Ik denk dat evenwicht heel belangrijk is.
(Wordt helaas vaak vergeten of overgeslagen.)
Leer je dier om zijn zwaartepunt recht onder zijn wervelkolom te brengen, het kan zin hebben om dit eerst vanaf de grond te oefenen, daarna vanuit het zadel.
Doorgaans geeft dat (zodra het lukt) veel rust en vertrouwen.

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:55

Janneke2 schreef:
[***] schreef:
Ik weet niet maar bij elke tak van de sport zal je toch echt eerst een rem een stuur en controlle moeten hebben. En zolang je dat niet heb kan je moeilijk andere dingen gaan doen.
Zoals ik al eerder schreef is er geen probleem aan de hand of dit nu aan een enkele lijn is of dubbele lijn op grondwerk alles gaat goed zolang er niemand op zit

... hmmm - ik ken de kreet (van een man die paarden inrijdt) 'eerst gas en rem, dan stuur - dan de rest'.
Ik denk dat evenwicht heel belangrijk is.
(Wordt helaas vaak vergeten of overgeslagen.)
Leer je dier om zijn zwaartepunt recht onder zijn wervelkolom te brengen, het kan zin hebben om dit eerst vanaf de grond te oefenen, daarna vanuit het zadel.
Doorgaans geeft dat (zodra het lukt) veel rust en vertrouwen.


Mee eens, sinds mijn jonkie rechter wordt, meer balans heeft is hij echt een stuk relaxter. Maar de eerlijkheid gebied daar is echt flink wat tijd in gaan zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:56

Sizzle schreef:
Maar deze heeft toch helemaal geen probleem met onder het zadel zijn? Waarom zou je hem dat moeten omscholen in het tuig?
Hij is gewoon wat meer ril dan het gemiddelde wat je zo ziet op een doorsnee stal maar met goede begeleiding wordt dit gewoon een heel fijn rijpaard.

Ik rij jonge paarden ook het liefst in een vz of spring zadel, dan kun je ook beter een bok hebben of even wat handiger verlicht blijven staan.

Ik vind hem zelfs niet meer ril dan gemiddeld, als dit meer ril dan gemiddeld is, dan weet ik het ook niet meer. Heb hier een hele nuchtere jongedame staan die rilleriger was. :+
Dit is gewoon een jong paard dat geen balans heeft, de kans niet krijgt om die te vinden, met een ruiter die zelf ook weinig balans heeft en het hem niet gemakkelijker maakt om te lopen.
Dressuurzadel of springzadel is maar net waar je zelf het fijnste op zit. Ik rijd liefst met mijn dressuurzadel dus leg dat er ook gewoon op voor in te rijden. Het probleem hier is ook niet het zadel maar het feit dat de ruiter geen balans heeft en (sorry) weinig ritme.
Met de zoon die kennelijk minder ervaren is maar die wel veel meer mee is in de beweging loopt het paard van wat ik op de filmpjes zag veel rustiger.

En dan kan je wel zeggen van "jamaar het is erger dan op de filmpjes" maar dat is dus niet te beoordelen. Van wat op de filmpjes te zien is, is dit gewoon geen bijzonder ril/moeilijk paard. Integendeel zelfs.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:01

Dat is de kunde van jonge paarden inrijden, zoveel zijn er niet die dit echt goed kunnen. Want ik vind het echt een vak apart, juist dieren waar veel van verwacht word en Ts heeft deze niet voor de kar gekocht , zou de eerste maanden van het zadelmak en inrijden echt bij een goede hierin onder het zadel moeten leren lopen. En ik vind Ts helemaal niet hard in de hand, ze wil hem alleen in de dressuur houding hebben lopen maar daar is hij gewoon nog niet aan toe. En zo ril is hij helemaal niet want dan lag ze er regelmatig naast.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:02


Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:06

[***] schreef:
Babootje schreef:
DuoPenotti: Dit paard is nog niet eens goed zadelmak laat staan ingereden. Daar gaan je geen figuren mee rijden, maar gewoon eerst maar eens aan rechtuit en balans werken en aan voorwaarts. Het paard is erg terug maar moet naar voren en die reactie vraag je niet aan hem TS. TS, ik denk dat je je zelf een plezier doet om je paard wat verder te laten doorrijden op een goede trainingsstal. Het ziet eruit als een gewoon groen paard. Wel een leuk en volgens mij best goed paard. Maar het gaat met rijden niet goed zo en dat is heel erg zonde.


We rijden hem juist wat terug omdat hij veelste voorwaards is ja hij lost alles naar voren op en dat is super natuurlijk maat alles waar te voor staat is niet goed daarom dat we hem wat afremmen zodat hij weet dat hij ook een tandje terug mag ipv steeds op volume 10


Ik denk dat dit echt een deel van het probleem is. Ik snap prima dat het eng is dat hij harder gaat dan je wilt, maar hij moet leren op eigen benen lopen. Hij kan nooit vertrouwen krijgen als hij niet zichzelf kan zijn; zijn eigen balans kan vinden. Probeer grondwerk en rijd hem met lange teugel, door de ontspanning leert hij a) op eigen benen lopen, b) evenwicht en c) omdat hij zich niet ingeperkt voelt zal hij waarschijnlijk veel relaxter zijn... als de ruiter tenminste geen angstsignalen uitzendt.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 22-05-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:08

Sizzle schreef:
Maar deze heeft toch helemaal geen probleem met onder het zadel zijn? Waarom zou je hem dat moeten omscholen in het tuig?
Hij is gewoon wat meer ril dan het gemiddelde wat je zo ziet op een doorsnee stal maar met goede begeleiding wordt dit gewoon een heel fijn rijpaard.

Ik rij jonge paarden ook het liefst in een vz of spring zadel, dan kun je ook beter een bok hebben of even wat handiger verlicht blijven staan.


Omdat je ziet dat het zadel erg tegenwerkt in het mee zitten van de amazone op het paard. Ze zit erg zwaar in het zadel en dat werkt tegen. Dus een zadel waarin je mee kan zijn en je niet zo opsluit is beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:13

Weet je ik ben er klaar mee ik krijg alleen maar commentaar alles woord afgekat ik heb hier helemaal geen zin in.
Paard is door gerrel vink ingereden staat toch enorm bekent hij heeft me zelf verteld dat ze hem met een cowboy hebben getracht te breken omdat hun hem niet ingereden kregen.
Maar goed dat ligt allemaal aan ons.
Ik kocht een paard waar je net op kon stappen en dan ging hij gelijk loei hard door de bak maar dat heb ik dus veroorzaakt dat die nu zo braaf is heb ik niet aan gerrel vink te danken.
Maar het enige wat ik krijg is commentaar en me dochter van 16 woord afgekat.
Ze is totaal niet hard in de hand zit niet steeds aante sporen wand je benen er maar even iets te hard tegen aanleggen en je vliegt door de bak maar dat kunnen jullie allemaal zien op een filmpje.
Ze heeft ook der teugels heel erg kort en hij loopt met zijn kin op zijn borst. Ook dat kan je zien op het filmpje.
Ben er klaar mee

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:16

Er wordt hier helemaal niet iemand afgekat door de meeste van de posters inclusief mij. Wat wij zien is gewoon normaal jonge paarden gedrag. En een amazone die het ontzettend spannend vind om op dit jonkie te zitten. Helemaal niet erg. Maar zorg voor goede hulp op de grond. Of laat hem door iemand goed doorrijden. Dan heb je er later een heel leuk paard aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:19

Arm, arm paard. Weer een goed paard wat verknald wordt door eigenaren die hun eigen tekortkomingen niet willen toegeven en vooral anderen de schuld geven.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:21

Zet er eens een volwassen ruiter met meer ervaring op want dit probleem ligt echt bij de ruiter en niet bij het paard.

Tot die tijd..
Dochter haar beugels eens 1 of 2 gaatjes korter want ze zit onstabiel, hangt in de teugels om "nageefelijkheid" te krijgen..

Laat dat eens los..
Zelf stabiel zitten en geef het paard de ruimte om te lopen, hij moet aan het werk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:22

[***] schreef:
Weet je ik ben er klaar mee ik krijg alleen maar commentaar alles woord afgekat ik heb hier helemaal geen zin in.
Paard is door gerrel vink ingereden staat toch enorm bekent hij heeft me zelf verteld dat ze hem met een cowboy hebben getracht te breken omdat hun hem niet ingereden kregen.
Maar goed dat ligt allemaal aan ons.
Ik kocht een paard waar je net op kon stappen en dan ging hij gelijk loei hard door de bak maar dat heb ik dus veroorzaakt dat die nu zo braaf is heb ik niet aan gerrel vink te danken.
Maar het enige wat ik krijg is commentaar en me dochter van 16 woord afgekat.
Ze is totaal niet hard in de hand zit niet steeds aante sporen wand je benen er maar even iets te hard tegen aanleggen en je vliegt door de bak maar dat kunnen jullie allemaal zien op een filmpje.
Ze heeft ook der teugels heel erg kort en hij loopt met zijn kin op zijn borst. Ook dat kan je zien op het filmpje.
Ben er klaar mee

Nou, dan lijkt het me vrij simpel: nog even door doen zoals je nu bezig bent en over een paar maanden heb je een topper.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:22

Maar TS, wat had je dan verwacht? Je opent dit topic niet omdat het allemaal goed gaat.

Je krijgt hier tips en adviezen en niemand wordt hier afgekat. Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik durf best te zeggen dat we het hier allemaal jammer vinden dat het tussen jou/jullie en het paard momenteel niet zo lekker loopt en dat we jullie gunnen dat jullie nog jarenlang plezier van elkaar hebben. Paard is nog jong en heeft potentie, ook om uit te groeien tot het leukste paard van Nederland - voor en met jullie. Maar dan moeten jullie denk ik wel andere keuzes gaan maken qua opleiden van dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:23

Orchidee14 schreef:
Arm, arm paard. Weer een goed paard wat verknald wordt door eigenaren die hun eigen tekortkomingen niet willen toegeven en vooral anderen de schuld geven.

Nee jij bent vast een anky denk dat menig paard het slechter heeft bij een ander als bij mij hoe durf je dat te zeggen

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:24

Het antwoord van TS had ik wel verwacht.
Zat er al op te wachten.
Al steeds werden de tips tegengesproken en nu ook nog word gezegd dat de dochter beter moet leren onafhankelijk te zitten en de handen te ontspannen is dat natuurlijk wel erg teveel.
Dat is vaak in de (ruiter) sport zo dat ouders hun kinderen erg goed vinden.
Natuurlijk fijn kinderen steunen in wat ze doen, maar met paarden kan dat ook tegenwerken.

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:25

Sorry Splendour. Ik denk niet dat dit goed gaat komen met jullie als jullie hier zo inzitten. Doodzonde van zo’n goed paard vind ik echt.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:26

Snap het doel niet waarom je een topic hebt geopend.
Want alles wat er als advies of tips gegeven worden ben je het niet mee eens.
Het ligt niet aan jou niet aan je dochter want die doet ook niks fout.
Heb medelijden met het paard.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:27

[***] schreef:
Weet je ik ben er klaar mee ik krijg alleen maar commentaar alles woord afgekat ik heb hier helemaal geen zin in.
Paard is door gerrel vink ingereden staat toch enorm bekent hij heeft me zelf verteld dat ze hem met een cowboy hebben getracht te breken omdat hun hem niet ingereden kregen.
Maar goed dat ligt allemaal aan ons.
Ik kocht een paard waar je net op kon stappen en dan ging hij gelijk loei hard door de bak maar dat heb ik dus veroorzaakt dat die nu zo braaf is heb ik niet aan gerrel vink te danken.
Maar het enige wat ik krijg is commentaar en me dochter van 16 woord afgekat.
Ze is totaal niet hard in de hand zit niet steeds aante sporen wand je benen er maar even iets te hard tegen aanleggen en je vliegt door de bak maar dat kunnen jullie allemaal zien op een filmpje.
Ze heeft ook der teugels heel erg kort en hij loopt met zijn kin op zijn borst. Ook dat kan je zien op het filmpje.
Ben er klaar mee

Maar wat wil je dan eigenlijk horen? Dat je paard levensgevaarlijk is? Dat het absoluut niet aan jullie kan liggen omdat jullie professionals zijn?

Zou het echt zo erg zijn om toe te moeten geven dat het niet werkt op deze manier? Dat het jullie niet lukt? En is het echt zo erg om hem verder door te laten rijden door iemand met ervaring met sensibele paarden?

En dan bedoel ik geen cowboy, want die komt er bij ons paard ook niet op.
Wij schoten ook tekort bij ons paard, want die bleek zo angstig dat het ons niet lukte om hem erdoorheen te krjjgen. Die hebben we daarom in laten rijden. En nu lopen we nog steeds tegen problemen aan die we zelf niet opgelost krijgen, dus is degene die hem ingereden heeft ons nu aan het helpen zodat we uiteindelijk zelf verder kunnen.

En met mijn volgende jonge paard weet ik op voorhand al dat ik die weg breng om in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:29

[***] schreef:
Orchidee14 schreef:
Arm, arm paard. Weer een goed paard wat verknald wordt door eigenaren die hun eigen tekortkomingen niet willen toegeven en vooral anderen de schuld geven.

Nee jij bent vast een anky denk dat menig paard het slechter heeft bij een ander als bij mij hoe durf je dat te zeggen

Nee, maar ik open ook geen topic om advies te vragen en deze vervolgens allemaal weg te wuiven. Bijna iedereen hier is het met elkaar eens dat het niet aan het paard ligt maar aan de ruiter. Dat is helemaal geen schande maar wellicht zit er dan wel een kern van waarheid in?