Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:34

Moderatoropmerking:
Post over bedrijf niet uit eerste hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:36

Overigens zeg ik ook helemaal niet dat het paard het slechter heeft bij jou, alleen dat je je kop in het zand steekt en je tekortkomingen in de africhting, of die van je dochter, niet wilt zien.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:37

[***] schreef:
Weet je ik ben er klaar mee ik krijg alleen maar commentaar alles woord afgekat ik heb hier helemaal geen zin in.
Paard is door gerrel vink ingereden staat toch enorm bekent hij heeft me zelf verteld dat ze hem met een cowboy hebben getracht te breken omdat hun hem niet ingereden kregen.
Maar goed dat ligt allemaal aan ons.
Ik kocht een paard waar je net op kon stappen en dan ging hij gelijk loei hard door de bak maar dat heb ik dus veroorzaakt dat die nu zo braaf is heb ik niet aan gerrel vink te danken.
Maar het enige wat ik krijg is commentaar en me dochter van 16 woord afgekat.
Ze is totaal niet hard in de hand zit niet steeds aante sporen wand je benen er maar even iets te hard tegen aanleggen en je vliegt door de bak maar dat kunnen jullie allemaal zien op een filmpje.
Ze heeft ook der teugels heel erg kort en hij loopt met zijn kin op zijn borst. Ook dat kan je zien op het filmpje.
Ben er klaar mee


Kun je nagaan wat voor een pracht-paard je in bezit hebt.

Geen enkel paard zou moeten zwichten voor cowboy en breek-taferelen. Deze mensen zouden zich moeten schamen dat ze behoren tot de homo sapiens. Een soort dat beter zou moeten weten. Het zegt ook helemaal niets over de “moeilijkheid” van je paard. Het zegt wel wat over het prachtige karakter. Respect komt wederzijds.

Ik denk dat als je alles samenvat in dit topic iedereen hetzelfde zegt:
- lief paard
- sensitief paard
- ruiter heeft geen onafhankelijke zit
- voorwaartse drang wordt teveel gestopt
- leg er een vzh of spring zadel op
- zoek naar zachte geduldige personen om jullie te helpen, duidelijkheid, rust en vertrouwen zijn er nodig.

Je bent nu een jaar bezig, tijd voor wat nieuws toch. Blijf in ieder geval weg, ver weg, van dwang en hardheid en straf.

Uiteindelijk krijg je toch hoop van dit topic lijkt me omdat iedereen er een toekomst in ziet.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 22-05-21 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:37

Welnee, dit paard was echt niet bij de slager gekomen. Zo erg is het niet.

Hoe meer kwaliteit een paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:38

Is de hals trouwens wel al gecheckt op malformaties?

Dieuwke_
Berichten: 4547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:39

Waarom spring je zo gigantisch uit je vel? Haal even diep adem en probeer rustig en eerlijk antwoord te geven op de vragen die gesteld worden. Iedereen probeert met je mee te denken, tips te geven en deelt eigen ervaringen. Echt, het is niet zo kwaad bedoelt als jij nu allemaal schetst. Probeer het van de positieve kant te bekijken :)

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:40

In de OP schrijf je dat hij het vertrouwen in de ruiter verloren heeft. Dat past wat de meeste mensen zien in de filmpjes: Het paard krijgt weinig steun en zekerheid van de ruiter.
1+1 bevestigt in feite toch je eigen gevoel toch?
Waarom ben je daar boos over?

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:42

Slacht.. Tuurlijk

De penny is er niets bij.
Wij kunnen alleen maar de zwarte hengst rijden. :+

Waarom sommige mensen een topic openen is mij een raadsel.
1 ding is al maanden duidelijk. Als je blijft doen wat je steeds al deed krijg je ook steeds hetzelfde resultaat.

Ik ga ontstippen.
Mams succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:42

Hannanas schreef:
[***] schreef:
Weet je ik ben er klaar mee ik krijg alleen maar commentaar alles woord afgekat ik heb hier helemaal geen zin in.
Paard is door gerrel vink ingereden staat toch enorm bekent hij heeft me zelf verteld dat ze hem met een cowboy hebben getracht te breken omdat hun hem niet ingereden kregen.
Maar goed dat ligt allemaal aan ons.
Ik kocht een paard waar je net op kon stappen en dan ging hij gelijk loei hard door de bak maar dat heb ik dus veroorzaakt dat die nu zo braaf is heb ik niet aan gerrel vink te danken.
Maar het enige wat ik krijg is commentaar en me dochter van 16 woord afgekat.
Ze is totaal niet hard in de hand zit niet steeds aante sporen wand je benen er maar even iets te hard tegen aanleggen en je vliegt door de bak maar dat kunnen jullie allemaal zien op een filmpje.
Ze heeft ook der teugels heel erg kort en hij loopt met zijn kin op zijn borst. Ook dat kan je zien op het filmpje.
Ben er klaar mee


Kun je nagaan wat voor een pracht-paard je in bezit hebt.

Geen enkel paard zou moeten zwichten voor cowboy en breek-taferelen. Deze mensen zouden zich moeten schamen dat ze behoren tot de homo sapiens. Een soort dat beter zou moeten weten. Het zegt ook helemaal niets over de “moeilijkheid” van je paard. Het zegt wel wat over het prachtige karakter. Respect komt wederzijds.

Ik denk dat als je alles samenvat in dit topic iedereen hetzelfde zegt:
- lief paard
- sensitief paard
- ruiter heeft geen onafhankelijke zit
- voorwaartse drang wordt teveel gestopt
- leg er een vzh of spring zadel op
- zoek naar zachte geduldige personen om jullie te helpen, duidelijkheid, rust en vertrouwen zijn er nodig.

Je bent nu een jaar bezig, tijd voor wat nieuws toch. Blijf in ieder geval weg, ver weg, van dwang en hardheid en straf.

Uiteindelijk krijg je toch hoop van dit topic lijkt me omdat iedereen er een toekomst in ziet.

Ik heb hem een jaar dat wil niet zeggen dat we al een jaar aan het rijden zijn ten eerste heb ik hem vorig jaar mei gekocht na de keuring naar belgie geweest om naar zijn hart te laten kijken en toen de wei opgegaan tot ongeveer augustus daarna begonnen met grondwerk en schriktraining dus nee niet gereden daarna zijn we het rijden pas op gaan pakken en ja iederedag moet er even iemand op wand hij heeft heelveel herhaling nodig maar in de tussen tijd ook 2 x kreupel geweest dat we een aantal weken niets konden doen als alleen wandelen.
Nu zijn we sinds een week weer aan het oppakken en kan ik weer bij stap 1 beginnen

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:44

[***] schreef:
Orchidee14 schreef:
Arm, arm paard. Weer een goed paard wat verknald wordt door eigenaren die hun eigen tekortkomingen niet willen toegeven en vooral anderen de schuld geven.

Nee jij bent vast een anky denk dat menig paard het slechter heeft bij een ander als bij mij hoe durf je dat te zeggen

Met deze houding red je het niet met een jong paard, de meeste mensen geven op een nette manier aan dat er met de rem op gereden word en juist dat is bij jonge paarden niet de juiste manier. En de verkoop advertentie gaf aan dat het niet voor amateur was. En ik moet je teleurstellen, ook jouw dochter is geen Anky. Zij rijd hem terug en daar is het dier nog lang niet aan toe, eerst op eigen benen lopen en dan kun je langzaam verder. Dit is een gruwelijk braaf paard en zoals jij nu reageert ben ik inderdaad bang dat dit niet goed gaat komen. De fouten die je namelijk in het begin met doorrijden maakt komen straks drie keer zo hard terug.
Dat zegt niets over hoe je dochter kan rijden alleen is zij nu niet ervaren genoeg om dit paard door te rijden.
Doe ermee wat je wil maar denk niet dat je de wijsheid in pacht hebt, je stelt een vraag, daar word door de meesten netjes op geantwoord en jij ziet er alleen commentaar op je dochter in. Dat er in topics op bokt ook altijd een paar meelopers bij zitten die ook even wat schreeuwen moet je naast je neerleggen en doe je voordeel met de kundige opmerkingen. Wil je een glanzende toekomst voor dochterlief en paard dan moet je ingrijpen anders staat hij over drie maanden weer te koop want zo kom je gewoon niet verder.

Even op de hoeveelheid rijden terug te komen tot nu toe, maand of zes. Een van mijn kinderen is zeker geen Anky , wel training van gehad en al enkele jonge paarden doorgereden. Beetje karakters zoals deze, drie a vier keer iemand anders erop en ze nam ze over, eerste twee maanden goede begeleiding erbij en na zes maanden op wedstrijd de B in.

Anoniem

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:50

Ten eerste heb ik de verkoop advertentie pas gezien toen het paard al van mij was dus nee dat wist ik niet toen ik hem kocht zoals ik net al schreef is die via een handelaar bij mij gekomen.
En toen tweede ik heb niet gezegt dat ik geen dingen aanneem maar sommige gaan mij gewoon te ver.
En ten derde over 3 maanden staat hij echt niet te koop wat ik koop gaat nooit meer weg dus ook dat is een oordeel.
Als ik zo zou zijn kan ik ook mijn 17 jarige merrie wel wegdoen omdat er niet op gereden kan worden al 2 jaar niet.
Maar die doe ik toch ook niet weg sorry maar zo ben ik niet

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:51

TS overdrijven is ook een vak. Termen als cowboy, breken en uiteraard de eeuwige dooddoener 'van de slacht gered'

Luister nou alsjeblieft naar het gros van de reacties (kan eigenlijk wel zeggen alle reacties)
Zelfs ik als niet rijder zie waar het hier misgaat.
Ik denk dat je je eigen kunnen hebt overschat bij dit dier, wat trouwens een echt plaatje is.

Neem gewoon de tips aan.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:52

Lees nu je laatste post even terug, adem in adem uit. Je hoeft jouw dochter en jezelf niet te verdedigen, je moet zorgen voor begeleiding, hele goede begeleiding.

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:52

Dat is natuurlijk onzin en heeft hier niks mee te maken. Maar net zoals in een relatie tussen 2 mensen die uit elkaar gaan omdat het niet klikt, kun je dat ook met een paard hebben. Soms werkt het gewoon niet. En ergens anders krijgt hij zijn natje en droogje ook wel.
Maar goed, dat was even een offtopic tussendoortje en hopelijk niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door Storm op 22-05-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:53

Eens met Bigone. Anders zit hij over een maandje in de staak.

Sherivey
Berichten: 8671
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:54

Suzanne F. schreef:
Eens met Bigone. Anders zit hij over een maandje in de staak.

Of gaat volledig over de pis uit onzekerheid en gebeuren er ongelukken.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:57

Laat ik het dan andersom stellen TS, als je je zorgen maakt over gevaarlijk gedrag van dit paard tijdens het rijden, waarom laat je dan in hemelsnaam je kinderen nog opstappen?
Je hebt een jaar geïnvesteerd, vooruitgang geboekt, en nu lopen jullie vast. Dan is het toch helemaal geen schande om hulp in te roepen, al is het maar zodat je kinderen daarna weer veilig verder kunnen rijden?

Indi_Vito

Berichten: 2743
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:57

[***] schreef:
Ten eerste heb ik de verkoop advertentie pas gezien toen het paard al van mij was dus nee dat wist ik niet toen ik hem kocht zoals ik net al schreef is die via een handelaar bij mij gekomen.
En toen tweede ik heb niet gezegt dat ik geen dingen aanneem maar sommige gaan mij gewoon te ver.
En ten derde over 3 maanden staat hij echt niet te koop wat ik koop gaat nooit meer weg dus ook dat is een oordeel.
Als ik zo zou zijn kan ik ook mijn 17 jarige merrie wel wegdoen omdat er niet op gereden kan worden al 2 jaar niet.
Maar die doe ik toch ook niet weg sorry maar zo ben ik niet


ben je zelf de dochter? iemand van 45 jaar die zo kinderachtig reageert terwijl 90% van de reacties goedbedoeld en opbouwend is?
kijk alsjeblieft niet naar je paard maar naar jezelf! het probleem ligt ALTIJD bij de ruiter.
een paard doet niet expres vervelend oid.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:59

Indi_Vito schreef:
ben je zelf de dochter? iemand van 45 jaar die zo kinderachtig reageert terwijl 90% van de reacties goedbedoeld en opbouwend is?


Zou me niks verbazen gezien de zinsopbouw en de enorme hoeveelheid spelfouten.

Filmpjes zijn ook weer verwijderd zag ik.

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:01

TS, je hebt een prachtig paard en het is goed dat je op zoek bent naar tips en adviezen. Op bokt krijg je dan ook verschillende tips en adviezen vanuit verschillende hoeken. Echter sla je heel veel weg als "kan niet, wil niet". Zelfs de meest simpele adviezen die je prima even een keer kan proberen (beugels 2 gaten korter, vzh zadel proberen etc.) Sla je weg als "kan niet, wil niet".

Ik kat je dochter niet af overigens, ze is alleen pas 16 en dat is wellicht wel wat jong om zo'n talentvol jong paard op te leiden. Ze heeft geen onafhankelijke zit op het filmpje en de kans is heel groot dat dat opgelost kan worden door de beugels korter te maken bijvoorbeeld.

Ik hoop echt dat je even in en uit ademt en het hele topic, inclusief je eigen berichten, nogmaals door leest.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:03

TS, even terug naar de kern. Je opent een topic met 'hoe komen we verder met dit paard?'. Ik kan me voorstellen dat de reacties misschien anders zijn dan je had verwacht, maar focus je op de bruikbare tips die je krijgt i.p.v. je energie te steken in de verdediging.
Hannanas vat het mooi samen vind ik wat over het algemeen geschreven en geadviseerd wordt.

Jullie aanpak heeft je tot hier ver gebracht schrijf je. Super +:)+ Nu lopen jullie even vast, waar niets mis mee is, maar dus wel een andere manier vergt, omdat je anders in dit cirkeltje blijft hangen. Je vraagt niet voor niets om tips, probeer te kijken naar wat er wordt geadviseerd en waarom.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:03

Ik vind de filmpjes niet eens heel verkeerd.
Ik verwachtte echt een paard wat an de ren ging, of totaal niet luisterde. Met die filmpjes valt het me 100% mee.

Enige wat me opvalt is dat het paard behoorlijk wat drukvan voor heeft probeer dat eens wat los te laten. Loopt ze aan de longeerlijn zonder ruiter wel mooi ontspannen?

Paard is echt wel braaf zat (van wat de filmpjes tonen). Zoek goede begeleiding.

Ik heb ook een jonkie maar die laat ik ook doorrijden door iemand die totaal niet bang is en paard eerst op eigen benen laat lopen. Geen schande om dat uit te besteden hoor!

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:05

Zou mij ook niks verbazen als TS de dochter zelf is, de posts en reacties hebben een vrij hoog Penny gehalte.
Ik las trouwens dat TS ook al een oudere merrie heeft gehad met staakproblemen en een jong dier met een agressief gedragsprobleem. Het is geen schande als je zelf de kennis en ervaring niet hebt, maar wel als je deze niet zoekt in het belang van het paard.

Sherivey
Berichten: 8671
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:05

xChanelx schreef:
TS, even terug naar de kern. Je opent een topic met 'hoe komen we verder met dit paard?'. Ik kan me voorstellen dat de reacties misschien anders zijn dan je had verwacht, maar focus je op de bruikbare tips die je krijgt i.p.v. je energie te steken in de verdediging.
Hannanas vat het mooi samen vind ik wat over het algemeen geschreven en geadviseerd wordt.

Jullie aanpak heeft je tot hier ver gebracht schrijf je. Super +:)+ Nu lopen jullie even vast, waar niets mis mee is, maar dus wel een andere manier vergt, omdat je anders in dit cirkeltje blijft hangen. Je vraagt niet voor niets om tips, probeer te kijken naar wat er wordt geadviseerd en waarom.

Maar dan nogmaals mijn vraag richting TS: 'wat had je dan verwacht/gehoopt als reacties te krijgen?'

En dat bedoel ik niet negatief, maar omdat alle reacties fout lijken te zijn voor jou, ben ik benieuwd wat je had gehoopt te horen?

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:11

Ts, dus jullie hebben zo’n acht paarden en blijkbaar al veel problemen overwonnen. Je hebt vaker topics geopend met een rijtechnische vraag waarbij je ook nogal snel in je wiek geschoten was. Daar schiet je dus niets mee op. En ergens zou ik met zo’n hoeveelheid dieren meer kunde en kennis verwachten. Maar nogmaals, haal er iemand bij en blijf zelf ook goed opletten want daar kun je veel van leren.