Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:15

DuoPenotti: Dit paard is nog niet eens goed zadelmak laat staan ingereden. Daar gaan je geen figuren mee rijden, maar gewoon eerst maar eens aan rechtuit en balans werken en aan voorwaarts. Het paard is erg terug maar moet naar voren en die reactie vraag je niet aan hem TS. TS, ik denk dat je je zelf een plezier doet om je paard wat verder te laten doorrijden op een goede trainingsstal. Het ziet eruit als een gewoon groen paard. Wel een leuk en volgens mij best goed paard. Maar het gaat met rijden niet goed zo en dat is heel erg zonde.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-05-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:17

Wat verwachten jullie nu?
Paardje is of word dit jaar 4 begrijp ik, is nog zo bleu als wat!!
Geef dit eens de tijd en ontspan eens wat meer aan de voorkant als het netjes een rondje loopt. Paard moet die ontspanning als beloning zien en krijgt daardoor meer zelf vertrouwen.
En bekende afstamming wil niet zeggen dat het ook een top paard gaat zijn. Dat is een veel gemaakte fout.
En dat is sneu voor het dier want het brengt gelijk de verwachtingen hoog. De een heeft meer tijd nodig dan de ander.
Zoek Proff begeleiding
, blijf geduldig dan komt het vast wel goed

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:18

Ik zie heel veel spanning in het filmpje en een paard die in een valse knik loopt, ik vraag me af wat er gebeurd als hij zakt en de amazone de hand naar voren steekt zodat hij vw/ nw kan gaan lopen. Ik denk dat hij dan meer gaat ontspannen en loslaten in de rug.

Dit zou ik ook gaan trainen aan de dubbele longe, eerst 2 maanden aan de dubbele longe zodat hij leert zijn lijf goed te gebruiken en dan pas weer ohz met een handig persoon die los durft te laten en hem vw/ nw op eigen benen kan laten lopen. Ik zou er dan geen persoon in het midden bij zetten.

Rug vastzetten, kaken vasthouden..dat zijn zaken die allemaal op te lossen zijn met de juiste timing. Los laten, weten hoe je een paard terug kan krijgen op de holle kant, been durven geven en voorwaarts durven rijden.

Dit dier in training zetten bij een prof die goed kan opleiden zou ook een goede optie kunnen zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29793
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:20

Babootje schreef:
DuoPenotti: Dit paard is nog niet eens goed zadelmak laat staan ingereden. Daar gaan je geen figuren mee rijden, maar gewoon eerst maar eens aan rechtuit en balans werken en aan voorwaarts. Het paard is erg terug maar moet naar voren en die reactie vraag je niet aan hem TS. TS, ik denk dat je je zelf een plezier doet om je paard wat verder te laten doorrijden op een goede trainingsstal. Het ziet eruit als een gewoon groen paard. Wel een leuk en volgens mij best goed paard. Maar het gaat met rijden niet goed zo en dat is heel erg zonde.

natuurlijk kun je daar wel figuren meer rijden.
Nee geen nette volte 10 meter met stelling en buiging :D

Maar je kan wel een grote volte rijden, stukje rechtuit weer een volte, van hand veranderen, weer een volte.
Dat.
Geen 20 voltes achter elkaar. Dan gaat hij voetgangers zien, daarop reageren en dat vind de ruiter eng en stopt met rijden.

Dat voorwaarts is hij wel, de ruiter is dat niet.
Die zit in een nette dressuurhouding van voor tegen te houden, daarom remt hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:21

xmarliez schreef:
Er komen al super veel tips voorbij en ik lees ook voornamelijk tips die afwijken van dressuur. Dat is natuurlijk allemaal super goed maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat dressuur de basis is voor alles.
Je kunt zo een paard wel een sprong voor zijn neus zetten maar als de basis hulpen niet doorkomen/werken ga je soort problemen alleen maar erger maken.
Ieder paard kan de basis principes van dressuur leren want anders kun je er maar beter niet meer op gaan zitten. En er is ook geen enkel paard die dit ‘saai’ zou vinden. Er zijn wel paarden die het moeilijk vinden, heel sensibel zijn op de omgeving of gewoon heel bang aangelegd zijn. Maar ook juist voor deze paarden is dressuur!

Wat ik zo 123 uit het korte filmpje haal is een jong paard die een snel schrikreflex heeft. Op de omgeving en waarschijnlijk ook op de ruiter. Zo een paard zou ik aan de longe de commando’s al goed leren (ho is altijd handig als ze dat goed kennen en bijv ‘kaaaaaalm’ gebruik ik zelf vaak om ze tot rust te laten komen).
Daarna moet zo een paard leren dat als hij weg schrikt er verder niks veranderd. Dus geen spanning bij de ruiter en dat het werk direct herpakt wordt. Gelijk op de volte sturen als het paard weg schrikt en weer door. Net doen of je neus bloed en gewoon weer verder rijden.

Iedere keer als je paard schrikt gelijk gaan sturen en been geven zodat hij door blijft lopen. Aanleren om stil te gaan staan/aandacht geven aan de schrik reactie leidt alleen maar tot meer schrikreacties.
Op het moment dat je hem de volte op stuurt en je ontspanning voelt direct ‘braaaaaaf’. Het paard kan alleen leren te vertrouwen op de ruiter als de ruiter hem motiveert/beloond op de juiste momenten.

Opzich lijkt mij dit geen groot probleem en ik denk dat een professional dit binnen 4/5 keer echt wel grotendeels opgelost kan hebben. Maar het voelt gewoon heel heftig en ik snap echt wel dat je even niet meer weet wat je doen moet. Maar voor dit soort paarden moet je jezelf gewoon heel erg houden aan de basis principes van het zadelmak maken.
Goed luisteren naar stem commando’s, goed gedrag belonen, gedrag wat je niet wilt negeren en vooral gewoon rijden rijden rijden.
Succes!


Dank je wel hier heb ik iets aan.
Dit is ook wel wat we grotendeels doen veel km maken veel herhalen en pas naar de grote bak als het in de longeerbak goed gaat de commando's zitten er goed in 1 x ho en hij zit in stap echter door de paniek wil dit met een ruiter nog wel eens niet goed doorkomen.
En duurt het een aantal rondjes eer hij af gaat remmen angst in de longeerbak heb ik en de ruiter niet maar alle been hulpen komen heel erg binnen hij is super gevoelig en zodra je hem laat afbuigen gaat hij pas ontspannen zolang hij als een kameel blijft lopen dan woord de spanning alleen maar erger.
Het is een total Us x rhodium niet het makkelijkste bloed een paard die van zichzelf al veel spanning heeft en dan met namen onder het zadel ik zie veel terug van wat ik bij mijn 17 jarige rhodium merrie ook zie.
Het zijn gewoon hele gevoelige paarden die je niet kan dwingen wand ga je dwingen gaan ze alleen maar meer panieken. Dus ja we zijn voorzichtig met alles en we laten hem vooral heel erg wachten op de ruiter omdat hij erg vlug is en erg voorwaards vooral onder het zadel

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:24

Ik lees dat je paard zonder berijder wel relaxed is en dit alleen doet als er een ruiter op zit .
Mijn vraag is dan :
Past het zadel dan wel ?
Is de rug recent op de foto geweest ?
Is er überhaupt onderzoek gedaan naar lichamelijk ongemak ?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:25

ik heb net alle adviezen doorgelezen, er staan best wel goede tips tussen.

Ik vind het een beetje jammer voor het paard. Zoals ik deze filmpjes beoordeel denk ik dat het wel een beetje mee valt met hoe angstig dit paard is, maar dat de ruiter het probleem versterkt door toe te geven aan het probleem.

Als je altijd op de volte blijft rijden, altijd iemand in het midden laat staan omdat je bang bent dat hij anders het vertrouwen kwijt raakt kom je juist nooit vooruit. Op het 1e filmpje zet het paard de hals er op en wordt loperig gaat vervolgens naar papa toe, amazone zegt och hij gaat weer naar papa toe. Ipv dat ze consequent is en hem met haar been en licht ondersteunende hand weer naar buiten stuurt en voorwaarts houd. Lopen is lopen en niet stil gaan staan bij papa.

Als je wilt dat er een stuur op komt dan moet je juist gaan sturen ivp op een volte blijven omdat je bang bent hem niet te kunnen sturen. Je hoeft hem niet flink aan te pakken oid maar je moet wel consequent en duidelijk zijn. Rechtsom is rechtsom, linksom is linksom. En gaat ie ineens weer de andere kant op dan vertel jij hem dat dat niet de bedoeling is. Schiet ie er vandoor trek hem niet gelijk op de rem, laat hem even zn ontspanning terug vinden en ga weer verder met je waar je mee bezig was. Ik denk dat met consequentie een hele vooruitgang te behalen is.

Dit paard is niet bang voor de ruiter, maar mist een duidelijke basis. Ik zie een net zadelmak paard die niet snapt wat de ruiter van hem verlangt en een ruiter die hem die duidelijkheid die hij vraagt niet geeft. Je zegt dat je het paard laat wachten op de ruiter. Maar ik zie een ruiter die wacht op het paard. Een gevoelig paard wordt niet minder gevoelig door maar helemaal niks te doen. Je moet zoeken naar een middenweg. Dwingen hoeft niet maar duidelijk zijn wel.

Maargoed dat beoordeel ik natuurlijk alleen op basis van deze 2 filmpjes.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 22-05-21 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:28

N4N4 schreef:
Ik lees dat je paard zonder berijder wel relaxed is en dit alleen doet als er een ruiter op zit .
Mijn vraag is dan :
Past het zadel dan wel ?
Is de rug recent op de foto geweest ?
Is er überhaupt onderzoek gedaan naar lichamelijk ongemak ?

Als je even me eerste bericht lees dan staan daar al je antwoorden

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:36

Ik vind het knap dat je al zoveel geduld hebt. Wat ik zou doen als je het geld hebt, is 'm bij Tristan Tucker in training zetten. Kijk maar eens naar zijn item op yt over de explosive gelding, dat zou goed kunnen werken voor jouw paard.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:37

Maar volgens mij verandert een jong paard razendsnel dus is het niet eens een hele gekke gedachte hoor.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:37

Klopt het dat het in stap over het algemeen wel goed gaat en er geen/minder paniek is?
Zo ja, dan zou ik in stap aan de slag gaan met meer de baan door en proberen naar het voorwaarts-neerwaarts te rijden.

Je geeft aan dat je paard meer ontspant als je hem erdoor rijdt. Ik zou dan eerder kiezen voor hem een klein beetje in te laten buigen in de zin van dat hij zijn lichaam niet recht en strak kan maken. Dit werkt vaak natuurlijker om de spanning ook los te kunnen laten. Want op de filmpjes zie ik dat het meer controle oplevert, maar geen ontspanning of nageeflijkheid. Logisch is dit stadium, maar waak ervoor dat je een houding maakt en daarmee juist die spanning in de bovenlijn houdt.

Wat gebeurt er als degene in het midden een lijn of zweep heeft en het paard rustig weg drijft als hij naar binnenkomt. Gewoon 'ga maar door/jij hoort daar'?
Desnoods twee of drie mensen in de baan die hem hiermee ondersteunen in het voorwaarts gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29793
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:41

Sita_xx schreef:
ik heb net alle adviezen doorgelezen, er staan best wel goede tips tussen.

Ik vind het een beetje jammer voor het paard. Zoals ik deze filmpjes beoordeel denk ik dat het wel een beetje mee valt met hoe angstig dit paard is, maar dat de ruiter het probleem versterkt door toe te geven aan het probleem.

Als je altijd op de volte blijft rijden, altijd iemand in het midden laat staan omdat je bang bent dat hij anders het vertrouwen kwijt raakt kom je juist nooit vooruit. Op het 1e filmpje zet het paard de hals er op en wordt loperig gaat vervolgens naar papa toe, amazone zegt och hij gaat weer naar papa toe. Ipv dat ze consequent is en hem met haar been en licht ondersteunende hand weer naar buiten stuurt en voorwaarts houd. Lopen is lopen en niet stil gaan staan bij papa.

Als je wilt dat er een stuur op komt dan moet je juist gaan sturen ivp op een volte blijven omdat je bang bent hem niet te kunnen sturen. Je hoeft hem niet flink aan te pakken oid maar je moet wel consequent en duidelijk zijn. Rechtsom is rechtsom, linksom is linksom. En gaat ie ineens weer de andere kant op dan vertel jij hem dat dat niet de bedoeling is. Schiet ie er vandoor trek hem niet gelijk op de rem, laat hem even zn ontspanning terug vinden en ga weer verder met je waar je mee bezig was. Ik denk dat met consequentie een hele vooruitgang te behalen is.

Dit paard is niet bang voor de ruiter, maar mist een duidelijke basis. Ik zie een net zadelmak paard die niet snapt wat de ruiter van hem verlangt en een ruiter die hem die duidelijkheid die hij vraagt niet geeft. Je zegt dat je het paard laat wachten op de ruiter. Maar ik zie een ruiter die wacht op het paard. Een gevoelig paard wordt niet minder gevoelig door maar helemaal niks te doen. Je moet zoeken naar een middenweg. Dwingen hoeft niet maar duidelijk zijn wel.

Maargoed dat beoordeel ik natuurlijk alleen op basis van deze 2 filmpjes.

dit :j

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:42

Ts jammer dat je tegen de meeste adviezen in gaaf . En vooral niet out of de box wilt denken .
Je vraagt adviezen maar het lijkt of je er niet voor open staat,

Dat het paard dressuur bloed heeft wil niet zeggen dat hij ook op die manier meteen gereden moet worden .
Er zal zeker angst bij zitten . Maat het paard vindt de manier waarop het nu gaat lijkt het ook wel lekker makkelijk. Sla je naar binnen valt onder je iets een beetje spannend vindt krijgt die ook beloning door stil te staan . Nee juist weet proberen voirwaarts te rijden .
Door voorwaarts te denken hem hij daar de spanning eruit lopen .
Mijn advies zou zijn breng hem haar een trainer die hier ervaring mee heeft .
Jullie zitten nu echt te vast in de manier van omgaan
(En ja ik weet dat er nu reactie komt paard heeft al hele slechte ervaring bij een trainer. Maar gelukkig zijn er ook veel goede trainers . Beetje rondvragen en dan vindt het die echt . Denk dat je dan in 2 maanden een ander paard hebt . )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:42

Sita_xx schreef:
ik heb net alle adviezen doorgelezen, er staan best wel goede tips tussen.

Ik vind het een beetje jammer voor het paard. Zoals ik deze filmpjes beoordeel denk ik dat het wel een beetje mee valt met hoe angstig dit paard is, maar dat de ruiter het probleem versterkt door toe te geven aan het probleem.

Als je altijd op de volte blijft rijden, altijd iemand in het midden laat staan omdat je bang bent dat hij anders het vertrouwen kwijt raakt kom je juist nooit vooruit. Op het 1e filmpje zet het paard de hals er op en wordt loperig gaat vervolgens naar papa toe, amazone zegt och hij gaat weer naar papa toe. Ipv dat ze consequent is en hem met haar been en licht ondersteunende hand weer naar buiten stuurt en voorwaarts houd. Lopen is lopen en niet stil gaan staan bij papa.

Als je wilt dat er een stuur op komt dan moet je juist gaan sturen ivp op een volte blijven omdat je bang bent hem niet te kunnen sturen. Je hoeft hem niet flink aan te pakken oid maar je moet wel consequent en duidelijk zijn. Rechtsom is rechtsom, linksom is linksom. En gaat ie ineens weer de andere kant op dan vertel jij hem dat dat niet de bedoeling is. Schiet ie er vandoor trek hem niet gelijk op de rem, laat hem even zn ontspanning terug vinden en ga weer verder met je waar je mee bezig was. Ik denk dat met consequentie een hele vooruitgang te behalen is.

Dit paard is niet bang voor de ruiter, maar mist een duidelijke basis. Ik zie een net zadelmak paard die niet snapt wat de ruiter van hem verlangt en een ruiter die hem die duidelijkheid die hij vraagt niet geeft.

Maargoed dat beoordeel ik natuurlijk alleen op basis van deze 2 filmpjes.


Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:42

Zelf ben ik nogal van het grondwerk, zowel NH als dressuurmatig. En dat is dan ook al zo bevestigd dat het rijden daarop heel netjes aansluit. Sturen en stoppen, van hand veranderen, figuren, tempowisselingen in alle gangen zijn dan al bevestigd. Onder het zadel is het dan heel even zoeken, maar het kwartje valt dan al snel. Mijn paarden vinden het fijn om een voor hun duidelijk doel te hebben. Rondjes lopen in een houding vinden ze nogal stom, om een pion heen (wat ze ook kennen van grondwerk) is voor hun logischer. Veel van hand veranderen, of 8-jes maken tussen pionnen door ontspant hun juist. Maar goed, zo doe ik het met mijn paarden en dat moet natuurlijk ook maar net je ding zijn.

Ik zou jouw paard wel wat meer bevestigen vanaf de grond. Sturen en stoppen is gewoon aan te leren. Ziet de ruiter het nog zitten? Ik denk namelijk dat je hem toch wat actiever moet gaan rijden. Wat meer voorwaards en dus met wat meer lef. Lastig beoordelen natuurlijk met enkel die twee filmpjes. Maar met in de longeerbak blijven rijden kom je er niet. Als je het onder de man op wil lossen zorg dan voor iemand die daar echt heel goed in is. Het lijkt me een heel 'snel' en gevoelig paard, daar moet je mee om kunnen gaan. (zou niets voor mij zijn, zeg ik daarbij direct eerlijk)

Succes, ik hoop dat je er uitkomt.

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:44

Ik heb alleen het eerste filmpje gezien. Je bent hier erg veel bezig met het hoofd van je paard. Laat dat eens los, paard zelf laten lopen en liever een beetje te hard dan zo langzaam.
Als hij zo graag naar een persoon op de grond gaat, afentoe eens een kleinere volte om die persoon heen rijden, dan weer groter (op zit, laat die teugels lekker zitten voor nu). Dan het van hand veranderen. In het begin prima om even terug naar stap te nemen, langs je grondpersoon een halve kleine volte en dan daar de andere kant op. Gaat dat goed, dan dit ook in draf.

Leg dan eens een keer een balk neer in je volte, of zet er pionnen neer. Op een betere dag kan je dan voltes rijden zonder om je grondpersoon te gaan.

Daarnaast: veel praten, veel belonen, geef afentoe een worteltje vanuit het zadel. Zie het hele samen rijden als samen spelen, samen lol hebben

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:46

xChanelx schreef:
Wat gebeurt er als degene in het midden een lijn of zweep heeft en het paard rustig weg drijft als hij naar binnenkomt. Gewoon 'ga maar door/jij hoort daar'?
Desnoods twee of drie mensen in de baan die hem hiermee ondersteunen in het voorwaarts gaan.


Dat is goed advies. Stuur hem weg als hij naar het midden komt. Eventueel met zweep. Dat zie ik in het filmpje ook niet gebeuren. (Dat zijn hele basale zadelmak maak dingen) Stappen zou ik niet doen. Hij moet naar voren. Het paard is op beide filmpjes niet voorwaarts. Niet aan de voorkant morrelen. Hij moet je hand zelf op gaan zoeken. Niet bang zijn als hij hard gaat, dat is gewoon om zijn evenwicht te zoeken.

DuoPenotti

Berichten: 29793
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:48

Braaf paard en dat meen ik.
Ruiter zit veel te zwaar door, alsof ze al Z rijd.
Galopeer eens aan niet met zoveel druk in die rug.
Dat paard kan het achterbeen nog niet zo goed onderbrengen met zo'n zwaar zittende ruiter, dus om aan te springen moet hij dit wel.
Was hij bang van de ruiter had je nu een groot bok salvo gehad.
Hij braaf.

Tip, koop een veelzijdigheidszadel, beugels 5 gaten korter.
veel lichter lichtrijden ipv toch steeds zwaar terug in dat zadel komen, want dat gaat toch steeds met een plof.

Of breng hem wel naar een ruiter die als beroep paarden zadelmak maakt.
En ja die heb je genoeg dit dat netjes doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:49

Babootje schreef:
DuoPenotti: Dit paard is nog niet eens goed zadelmak laat staan ingereden. Daar gaan je geen figuren mee rijden, maar gewoon eerst maar eens aan rechtuit en balans werken en aan voorwaarts. Het paard is erg terug maar moet naar voren en die reactie vraag je niet aan hem TS. TS, ik denk dat je je zelf een plezier doet om je paard wat verder te laten doorrijden op een goede trainingsstal. Het ziet eruit als een gewoon groen paard. Wel een leuk en volgens mij best goed paard. Maar het gaat met rijden niet goed zo en dat is heel erg zonde.


We rijden hem juist wat terug omdat hij veelste voorwaards is ja hij lost alles naar voren op en dat is super natuurlijk maat alles waar te voor staat is niet goed daarom dat we hem wat afremmen zodat hij weet dat hij ook een tandje terug mag ipv steeds op volume 10

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:50

Het zou met niets verbazen dat zijn eigen opgerolde houding zorgt voor spanningsopbouw wat er dan weer uit moet.
Wat me op dat bovenstaande fimpje opvalt is dat je hem niet uitbundig beloond op het moment dat hij zich langer maakt. Ik zou dit paard eerst eens leren dat hij ook lang mag worden, niet tegen de hand maar wel gewoon neus vooruit.
Dit paard zou ik met een dubbele optoming proberen te rijden: kaptoom en bit. Dan vooral eerst enkel verbinding houden met de kaptoom, gewoon neus vooruit, niet op de borst.
Dat die reactie op het doorzitten kwam was gewoon voorspelbaar gedrag uiteraard. Je kunt zo‘n druk gevoelig paard ook eerst aanspringen vanuit lichtrijden op het binnenbeel.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-05-21 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:53

[***] schreef:
Sita_xx schreef:
ik heb net alle adviezen doorgelezen, er staan best wel goede tips tussen.

Ik vind het een beetje jammer voor het paard. Zoals ik deze filmpjes beoordeel denk ik dat het wel een beetje mee valt met hoe angstig dit paard is, maar dat de ruiter het probleem versterkt door toe te geven aan het probleem.

Als je altijd op de volte blijft rijden, altijd iemand in het midden laat staan omdat je bang bent dat hij anders het vertrouwen kwijt raakt kom je juist nooit vooruit. Op het 1e filmpje zet het paard de hals er op en wordt loperig gaat vervolgens naar papa toe, amazone zegt och hij gaat weer naar papa toe. Ipv dat ze consequent is en hem met haar been en licht ondersteunende hand weer naar buiten stuurt en voorwaarts houd. Lopen is lopen en niet stil gaan staan bij papa.

Als je wilt dat er een stuur op komt dan moet je juist gaan sturen ivp op een volte blijven omdat je bang bent hem niet te kunnen sturen. Je hoeft hem niet flink aan te pakken oid maar je moet wel consequent en duidelijk zijn. Rechtsom is rechtsom, linksom is linksom. En gaat ie ineens weer de andere kant op dan vertel jij hem dat dat niet de bedoeling is. Schiet ie er vandoor trek hem niet gelijk op de rem, laat hem even zn ontspanning terug vinden en ga weer verder met je waar je mee bezig was. Ik denk dat met consequentie een hele vooruitgang te behalen is.

Dit paard is niet bang voor de ruiter, maar mist een duidelijke basis. Ik zie een net zadelmak paard die niet snapt wat de ruiter van hem verlangt en een ruiter die hem die duidelijkheid die hij vraagt niet geeft.

Maargoed dat beoordeel ik natuurlijk alleen op basis van deze 2 filmpjes.


Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]


Hier zie je dat de ervaring in het jonge paarden rijden ontbreekt, aangalloperen vanuit doorzitten is bij jonge paarden al niet handig. Hij gaan rennen, dus is loperig/ vluchterig. Belangrijk is om zo'n paard gelijk wachtoefeningen te leren maar wel direct weer los te laten. Dat loslaten gebeurd niet op de filmpjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:55

[***] schreef:
Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit.


Wij deden vroeger niet anders, hadden niet eens een bak. Gewoon insluiten tussen een aantal ervaren paarden en gaan met die banaan. Ging altijd goed. Ik heb meer het idee dat het paard het allemaal niet zo spannend vindt, maar degene die erop zit. En die angst breng ze over op het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-21 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:55

Babootje schreef:
xChanelx schreef:
Wat gebeurt er als degene in het midden een lijn of zweep heeft en het paard rustig weg drijft als hij naar binnenkomt. Gewoon 'ga maar door/jij hoort daar'?
Desnoods twee of drie mensen in de baan die hem hiermee ondersteunen in het voorwaarts gaan.


Dat is goed advies. Stuur hem weg als hij naar het midden komt. Eventueel met zweep. Dat zie ik in het filmpje ook niet gebeuren. (Dat zijn hele basale zadelmak maak dingen) Stappen zou ik niet doen. Hij moet naar voren. Het paard is op beide filmpjes niet voorwaarts. Niet aan de voorkant morrelen. Hij moet je hand zelf op gaan zoeken. Niet bang zijn als hij hard gaat, dat is gewoon om zijn evenwicht te zoeken.


Met een zweep nog niet geprobeerd met een lijn geeft hij niets om

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:01

[***] schreef:
Sita_xx schreef:
ik heb net alle adviezen doorgelezen, er staan best wel goede tips tussen.

Ik vind het een beetje jammer voor het paard. Zoals ik deze filmpjes beoordeel denk ik dat het wel een beetje mee valt met hoe angstig dit paard is, maar dat de ruiter het probleem versterkt door toe te geven aan het probleem.

Als je altijd op de volte blijft rijden, altijd iemand in het midden laat staan omdat je bang bent dat hij anders het vertrouwen kwijt raakt kom je juist nooit vooruit. Op het 1e filmpje zet het paard de hals er op en wordt loperig gaat vervolgens naar papa toe, amazone zegt och hij gaat weer naar papa toe. Ipv dat ze consequent is en hem met haar been en licht ondersteunende hand weer naar buiten stuurt en voorwaarts houd. Lopen is lopen en niet stil gaan staan bij papa.

Als je wilt dat er een stuur op komt dan moet je juist gaan sturen ivp op een volte blijven omdat je bang bent hem niet te kunnen sturen. Je hoeft hem niet flink aan te pakken oid maar je moet wel consequent en duidelijk zijn. Rechtsom is rechtsom, linksom is linksom. En gaat ie ineens weer de andere kant op dan vertel jij hem dat dat niet de bedoeling is. Schiet ie er vandoor trek hem niet gelijk op de rem, laat hem even zn ontspanning terug vinden en ga weer verder met je waar je mee bezig was. Ik denk dat met consequentie een hele vooruitgang te behalen is.

Dit paard is niet bang voor de ruiter, maar mist een duidelijke basis. Ik zie een net zadelmak paard die niet snapt wat de ruiter van hem verlangt en een ruiter die hem die duidelijkheid die hij vraagt niet geeft.

Maargoed dat beoordeel ik natuurlijk alleen op basis van deze 2 filmpjes.


Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]



Wat bedoel je met dit filmpje te zeggen? Er is hier helemaal niks aan de hand. Een jong paard mag echt wel eens wegschieten. Hij schiet hier ook helemaal niet ongecontroleerd weg. Voorwaarts oplossen is juist de oplossing. Altijd maar op de rem zetten niet. Wellicht krijgt ie alleen maar meer stress door hem weer op de rem te zetten, laat hem de ontspanning terug vinden en ga weer verder met waar je mee bezig was. En als ie dan iets boven tempo blijft lopen, so be it, als je de basis er in hebt, normaal de bak rond kunt sturen, een gas en een rem hebt komt daarna het meer terug rijden wel. Herhaal het aanspringen in galop juist een paar keer, laat hem lekker galloperen en zodra hij ontspannen is ga je weer terug naar draf.

En ook als je voor het eerst in de grote bak ipv in de longeerbak gaat rijden blijven de basis principes de basis. Als je daar eerst op de volte wilt blijven voor wat meer steun prima, maar wees dan ook duidelijk naar het paard dat ie op de volte moet blijven. Desnoods helpt je man mee aan die duidelijkheid door hem alsn 'longeur' weer naar buiten te drijven. Zonder duidelijkheid kom je nergens.

Je slaat werkelijk elk advies af en legt constant het probleem bij het paard.

Ik zie een ontzettend braaf paard eerlijk gezegd die gewoon geen duidelijkheid krijgt in de basisprincipes die hij nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 22-05-21 10:09, in het totaal 3 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:03

Ik zie een best strenge ruiterhand en een paard die amper de mogelijkheid krijgt om te ontspannen.
Een ruiter die veel te zwaar in het zadel zit.

Sorry ik vind het geen fijn beeld.