Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:04

[***] schreef:
Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit. Hoe kan je figuren rijden als je geen stuur heb we hebben nu 4 x in de grote bak gezeten verder alleen longeerbak gezien.
Er zit een rem op maar in paniek werkt die rem niet
Dus nee met zoon paard kan je niet buiten gaan rijden. Dat is gewoon levens gevaarlijk.

Hier doen we dat zo:
Elke dag wandelen met het jonge paard aan de hand dezelfde route door het bos.
Het poetsen doen we op een krukje waarbij we er elke keer overheen buigen en af en toe er overheen hangen.
Na een paar weken gaat er een zadel op en wandelen dezelfde route weer een paar dagen, daarna een hoofdstel erbij en weer wandelen.
Na een week of 6 is het dan eigenlijk gewoon opstappen en aan de hand hetzelfde rondje weer stappen met iemand er naast.
Daarna alleen het bos in en het paard gewoon laten gaan.
Is nog nooit misgegaan.
We hebben maar 1 paard op de "klassieke" manier beleerd, dit bevalt gewoon veel beter.
Paarden krijgen er veel zelfvertrouwen van en rechtuit lopen is sowieso veel minder belastend.
Waarbij ik wel moet zeggen dat we zo vanuit stal het bos in kunnen lopen.
Langs grote weg is natuurlijk een ander verhaal.
[img=https://www1.picturepush.com/photo/a/16358545/220/16358545.jpg]
Livia (v. High Five) voor de 2e keer onder het zadel

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:07

[***] schreef:
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Je rijdt in dit filmpje met een jong paard dat zijn balans nog niet gevonden heeft. Daarnaast lijkt me de ondergrond vrij zwaar, wat het ook nog eens moeilijk maakt om de balans te houden. Ik vind het helemaal niet vreemd dat hij zo vooruit springt wanneer je hem in galop zet, is vrij gebruikelijk voor een groen paard met nog weinig balans. Vervolgens krijgt hij een ram in zijn mond van de ruiter die de balans verliest en bang lijkt te worden. Lijkt me dan vrij logisch dat het paard geen vertrouwen in de ruiter heeft.

Wat is nu precies het probleem wanneer hij wat langer wat harder rondrent voordat je hem netjes terug krijgt? Hij bokt niet en je kunt hem gewoon sturen zeg je.

Ik denk dat jullie zelf eerst voorwaarts moeten gaan denken, dan komt het vertrouwen van het paard vanzelf. Ik zou het paard aan laten galloperen, zijn balans laten vinden en dan rustig opvangen en een rustige overgang terug maken (eventueel op stem). En in het begin kan dit echt wel een paar rondjes duren voordat dat kwartje valt. Maar vooral rustig reageren op zijn heftige reacties en gewoon doorrijden. Gebruik de teugels om hem te steunen in de balans, niet om hem vast te houden of te remmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:09

xChanelx schreef:
Klopt het dat het in stap over het algemeen wel goed gaat en er geen/minder paniek is?
Zo ja, dan zou ik in stap aan de slag gaan met meer de baan door en proberen naar het voorwaarts-neerwaarts te rijden.

Je geeft aan dat je paard meer ontspant als je hem erdoor rijdt. Ik zou dan eerder kiezen voor hem een klein beetje in te laten buigen in de zin van dat hij zijn lichaam niet recht en strak kan maken. Dit werkt vaak natuurlijker om de spanning ook los te kunnen laten. Want op de filmpjes zie ik dat het meer controle oplevert, maar geen ontspanning of nageeflijkheid. Logisch is dit stadium, maar waak ervoor dat je een houding maakt en daarmee juist die spanning in de bovenlijn houdt.

Wat gebeurt er als degene in het midden een lijn of zweep heeft en het paard rustig weg drijft als hij naar binnenkomt. Gewoon 'ga maar door/jij hoort daar'?
Desnoods twee of drie mensen in de baan die hem hiermee ondersteunen in het voorwaarts gaan.
Het Eerste half jaar heeft mijn zoon er op gereden die heeft hem door het ergste heen gereden hij is een B ruiter maar kent geen angst.
Die heeft hem gedaan samen met de staleigenaar die al zijn hele leven in de paarden zit.
En ook bij hem deed die het en zelfs nog erger. Ook hier heb ik filmpjes van alleen dat die zo paniekerig was heb ik geen filmpje van. Alleen hij durfde zijn benen niet te gebruiken op dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:09

irmaz schreef:
[***] schreef:
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Je rijdt in dit filmpje met een jong paard dat zijn balans nog niet gevonden heeft. Daarnaast lijkt me de ondergrond vrij zwaar, wat het ook nog eens moeilijk maakt om de balans te houden. Ik vind het helemaal niet vreemd dat hij zo vooruit springt wanneer je hem in galop zet, is vrij gebruikelijk voor een groen paard met nog weinig balans. Vervolgens krijgt hij een ram in zijn mond van de ruiter die de balans verliest en bang lijkt te worden. Lijkt me dan vrij logisch dat het paard geen vertrouwen in de ruiter heeft.

Wat is nu precies het probleem wanneer hij wat langer wat harder rondrent voordat je hem netjes terug krijgt? Hij bokt niet en je kunt hem gewoon sturen zeg je.

Ik denk dat jullie zelf eerst voorwaarts moeten gaan denken, dan komt het vertrouwen van het paard vanzelf. Ik zou het paard aan laten galloperen, zijn balans laten vinden en dan rustig opvangen en een rustige overgang terug maken (eventueel op stem). En in het begin kan dit echt wel een paar rondjes duren voordat dat kwartje valt. Maar vooral rustig reageren op zijn heftige reacties en gewoon doorrijden. Gebruik de teugels om hem te steunen in de balans, niet om hem vast te houden of te remmen.

Dank je wel dit kunnen we proberen

Sherivey
Berichten: 8693
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:10

Wij hebben er ook een staan die een ruiter op zn rug nogal spannend vind. Geduld is een groot deel van de oplossing, herhaling en kleine stappen een ander deel.

Hoe is de paard met dingen als hangen, voorwerpen op of over zijn rug, bewegingen van de ruiter in het zadel, zoals armzwaaien?

Wij hebben na een flinke terugval een dummy erop gezet om weer te wennen aan iets op zn rug.

Afbeelding

Trouwens, je paard heeft echt lak aan zn afstamming en jouw plannen. Focus daar niet teveel op, dat geeft enkel frustratie
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 22-05-21 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:10

Alles een beetje doorgelezen zou ik dit paard eens naar Tristan Tucker brengen. Paard weet zich totaal niet zelf te redden en het is belangrijk dat hij rust en vertrouwen in zichzelf gaat vinden.

Daarnaast de druk van “hij is een totalUs met bijbehorende prijs en dus toekomst idealen” even loslaten. Het is een paard. Hij heeft er niet om gevraagd zo gefokt te worden en gekocht te worden met een dikke druk van dressuurpaard.

Daarnaast voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Ruiter werkt behoorlijk terug in de teugels. Niet bij iedere scheet gelijk druk en ook niet willen dat hij met zijn hoofd naar beneden gaat. Laat hem lopen zoals hij wilt. Plezier en ontspanning is wat er geleerd moet worden.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:11

Met een paard dat erg aan de persoon op het midden gericht is zou ik sowieso heel anders bezig gaan. Juist in je eentje eerst een beetje grondwerken. Met rust vanaf een krukje opstappen, uitbundig overal aaien, kris kras door de bak stappen en dan weer uitgebreid overal aaien en belonen, afstappen klaar. Dat als eerste stap, op den duur komt dan de draf er wel bij.
Dat een paard dat gewend is aan een persoon in het midden ineens achteruit gaat en steigeren als die persoon wegloopt is ook geen raar gedrag maar juist enorm voorspelbaar. Gewoon geen persoon in de bak om mee te beginnen, ook niet bij het opstijgen.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:13

Juist bij hete en loperige paarden is het belangrijk om je been te gebruiken! Ik vind het paard ook erg braaf, hij is sensibel maar niet verkeerd. Eigenlijk mist hij gewoon de basis die een handige ruiter die ervaring heeft met africhten er in een paar maanden goed in had kunnen rijden. Nu zie je gewoon dat het gebrek aan ervaring wbt het doorrijden van zadelmakke paarden ontbreekt en het daarom op allerlei punten mis gaat.

Ik zou hem wegbrengen naar een fijne africhtingsstal voor een paar maanden en het daarna onder begeleiding van die persoon pas zelf weer oppakken.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:14

[***] schreef:
xChanelx schreef:
Klopt het dat het in stap over het algemeen wel goed gaat en er geen/minder paniek is?
Zo ja, dan zou ik in stap aan de slag gaan met meer de baan door en proberen naar het voorwaarts-neerwaarts te rijden.

Je geeft aan dat je paard meer ontspant als je hem erdoor rijdt. Ik zou dan eerder kiezen voor hem een klein beetje in te laten buigen in de zin van dat hij zijn lichaam niet recht en strak kan maken. Dit werkt vaak natuurlijker om de spanning ook los te kunnen laten. Want op de filmpjes zie ik dat het meer controle oplevert, maar geen ontspanning of nageeflijkheid. Logisch is dit stadium, maar waak ervoor dat je een houding maakt en daarmee juist die spanning in de bovenlijn houdt.

Wat gebeurt er als degene in het midden een lijn of zweep heeft en het paard rustig weg drijft als hij naar binnenkomt. Gewoon 'ga maar door/jij hoort daar'?
Desnoods twee of drie mensen in de baan die hem hiermee ondersteunen in het voorwaarts gaan.
Het Eerste half jaar heeft mijn zoon er op gereden die heeft hem door het ergste heen gereden hij is een B ruiter maar kent geen angst.
Die heeft hem gedaan samen met de staleigenaar die al zijn hele leven in de paarden zit.
En ook bij hem deed die het en zelfs nog erger. Ook hier heb ik filmpjes van alleen dat die zo paniekerig was heb ik geen filmpje van. Alleen hij durfde zijn benen niet te gebruiken op dit paard.


Nu is een jonge knul van B niveau ook niet de beste optie om je paard goed zadelmak te maken. Fijn dat hij geen angst heeft, maar er ik zie niets om bang te zijn. Dit paard wordt nu dus steeds maar aan iemand anders gegeven omdat hij onhandelbaar is. Ik ga mee met me voorgangers, dit paard laat normale reacties zien, maar wordt vertroeteld eigenlijk na een schrikreactie. Je zegt dat het paard voorwaarts is, maar je laat hem niet voorwaarts lopen. Laat hem lekker zijn eigen tempo nu eerst bepalen en los het naar voren op. Trt methode op de grond doet wonderen, maar dit advies lijk je te negeren?

Ik denk dat je dit paard aan een prof moet geven. Niet eens zozeer omwege het paard, maar jullie hebben nu niet de midellen om dit op te lossen en het paard is er de dupe van, want dit gaat al maanden zo.

Sorry als het wat bot klinkt, maar soms moet je stoppen en hulp vragen (en nee dan niet op bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:15

Albert schreef:
[***] schreef:
Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit. Hoe kan je figuren rijden als je geen stuur heb we hebben nu 4 x in de grote bak gezeten verder alleen longeerbak gezien.
Er zit een rem op maar in paniek werkt die rem niet
Dus nee met zoon paard kan je niet buiten gaan rijden. Dat is gewoon levens gevaarlijk.

Hier doen we dat zo:
Elke dag wandelen met het jonge paard aan de hand dezelfde route door het bos.
Het poetsen doen we op een krukje waarbij we er elke keer overheen buigen en af en toe er overheen hangen.
Na een paar weken gaat er een zadel op en wandelen dezelfde route weer een paar dagen, daarna een hoofdstel erbij en weer wandelen.
Na een week of 6 is het dan eigenlijk gewoon opstappen en aan de hand hetzelfde rondje weer stappen met iemand er naast.
Daarna alleen het bos in en het paard gewoon laten gaan.
Is nog nooit misgegaan.
We hebben maar 1 paard op de "klassieke" manier beleerd, dit bevalt gewoon veel beter.
Paarden krijgen er veel zelfvertrouwen van en rechtuit lopen is sowieso veel minder belastend.
Waarbij ik wel moet zeggen dat we zo vanuit stal het bos in kunnen lopen.
Langs grote weg is natuurlijk een ander verhaal.
[img=https://www1.picturepush.com/photo/a/16358545/220/16358545.jpg]
Livia (v. High Five) voor de 2e keer onder het zadel

Die mogelijkheid hebben we niet we zitten wel aan het bos maar we moeten over een auto weg heen om het bos in te kunnen het bos naast de bak liggen veeroosters daar lopen hooglanders.
Hij is ook nog niet verkeersmak daar zijn we mee bezig probleem is alleen dat als er een auto op hem af komt rijden raakt hij ook in paniek en hou je hem niet zelfs niet met een hoofdstel in en niet alle automobilisten zijn meewerkend. Ik heb hem al een keer moeten laten schieten hadden de blaren op me handen staan.
Hij staat nu in een buitenbox en die meerdere keren per dag een tracktor en heftruck voorbij gaan langs zijn stal en ongeveer 2 a 3 x per week een vrachtwagen die richting zijn stal komt.
Eerste keer dat de vrachtwagen kwam was hij ook direct kreupel in het hoef gewricht door een rare beweeg gemaakt te hebben.
Nu na een paar weken gaat die nog wel kijken en met zijn billen richting vrachtwagen staan.
Op die manier proberen we hem nu te laten wennen aan verkeer. Wand op zijn wei komt totaal geen verkeer zijn wei ligt midden in het bos

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:16

Superbraaf dier is het. Moet perse in de krul lopen terwijl hij dat nog helemaal niet kan. Krijgt niet de ruimte om fatsoenlijk aan te springen. Ontspanning is er niet omdat hij nog niet kan wat hem gevraagd wordt in deze houding.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:18

@ts wat de snelheid betreft. Ik heb altijd van mijn instructeur geleerd een jong paard te vergelijking met iemand die voor t eerst op een evenwichtsbalk loopt.

Door snel over de evenwichtsbalk te lopen kom je over het algemeen zonder vallen en heel veel gewankel naar de andere kant.
Probeer je het langzaam te doen als beginner dan sta je de gehele evenwichts balk te wankelen en kom je misschien wel niet eens aan de andere kant.
Met training van je evenwicht kun je dit steeds beter.

Het zelfde geld voor een jong paard. Hoe langzamer hoe moeilijker het voor een jong paard is zn evenwicht te bewaren. Het ene paard is daar van nature wat sterker in dan de andere. Dit paard lijkt mij nog wel wat moeite te hebben met zn balans.

Vergelijk hem nu eens met het voorbeeld van de evenwichtsbalk? Hij zal juist voorwaarts moeten om zn evenwicht te bewaren. Pas als zn evenwicht/balans beter wordt kun je van hem verlangen dat hij langzamer gaat.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:23

Ik weet niet of ik er over heen heb gelezen, maar heb je les?
Mijn dochter heeft altijd dressuurmatig gereden en heeft nu een draver. Heeft tot eind vorig jaar gekoerst en nu een aantal maanden onder het zadel. In het begin kon hij alleen maar heel hard, kop in de lucht en rug wegdrukken, want hij mist balans. We hebben instructie ingeschakeld, want met haar kennis en kunde ging het niet lukken.
Paard moet leren, maar dochter heeft evengoed heel veel moeten leren. Veel meer lossigheid vanuit haar schouders, handen verder naar voren en vooral terugrijden op haar zit. Rust er in houden. Paard vindt het lastig, zijn oplossing is hard gaan. Zij moet dan grotendeels van de teugels afblijven, die dienen vooral als steun voor balans, maar door haar zit en stemhulpen hem terug rijden. Heel rustig lichtrijden, handen naar voren en niet te laag, kont niet te ver uit het zadel en dan ontspant hij ook. Zodra hij zakt en rustiger gaat lopen, uitbundig belonen.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 22-05-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15928
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:28

[***] schreef:
Sita_xx schreef:
ik heb net alle adviezen doorgelezen, er staan best wel goede tips tussen.

Ik vind het een beetje jammer voor het paard. Zoals ik deze filmpjes beoordeel denk ik dat het wel een beetje mee valt met hoe angstig dit paard is, maar dat de ruiter het probleem versterkt door toe te geven aan het probleem.

Als je altijd op de volte blijft rijden, altijd iemand in het midden laat staan omdat je bang bent dat hij anders het vertrouwen kwijt raakt kom je juist nooit vooruit. Op het 1e filmpje zet het paard de hals er op en wordt loperig gaat vervolgens naar papa toe, amazone zegt och hij gaat weer naar papa toe. Ipv dat ze consequent is en hem met haar been en licht ondersteunende hand weer naar buiten stuurt en voorwaarts houd. Lopen is lopen en niet stil gaan staan bij papa.

Als je wilt dat er een stuur op komt dan moet je juist gaan sturen ivp op een volte blijven omdat je bang bent hem niet te kunnen sturen. Je hoeft hem niet flink aan te pakken oid maar je moet wel consequent en duidelijk zijn. Rechtsom is rechtsom, linksom is linksom. En gaat ie ineens weer de andere kant op dan vertel jij hem dat dat niet de bedoeling is. Schiet ie er vandoor trek hem niet gelijk op de rem, laat hem even zn ontspanning terug vinden en ga weer verder met je waar je mee bezig was. Ik denk dat met consequentie een hele vooruitgang te behalen is.

Dit paard is niet bang voor de ruiter, maar mist een duidelijke basis. Ik zie een net zadelmak paard die niet snapt wat de ruiter van hem verlangt en een ruiter die hem die duidelijkheid die hij vraagt niet geeft.

Maargoed dat beoordeel ik natuurlijk alleen op basis van deze 2 filmpjes.


Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Ik moest zo lachen :D Hij gaat gewoon op de stemhulp in galop en ook weer terug op de stemhulp.
Ik vind het echt een heel goed paard maar denk dat TS als ruiter en eigenaar een beetje teveel emotioneel betrokken is en op een punt is waar ze niets positiefs meer ziet. En overal beren op de weg. Ik vind niets mis met dat paard. Hij is gewoon heel groen en komt ook niet verder in zo’n rond bakje. Ik zou hem wegbrengen naar een rustige ruiter die er 2 maandjes op gaat rijden. Ik denk dat dat echt uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:38

[***] schreef:
Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Ik moest zo lachen :D Hij gaat gewoon op de stemhulp in galop en ook weer terug op de stemhulp.
Ik vind het echt een heel goed paard maar denk dat TS als ruiter en eigenaar een beetje teveel emotioneel betrokken is en op een punt is waar ze niets positiefs meer ziet. En overal beren op de weg. Ik vind niets mis met dat paard. Hij is gewoon heel groen en komt ook niet verder in zo’n rond bakje. Ik zou hem wegbrengen naar een rustige ruiter die er 2 maandjes op gaat rijden. Ik denk dat dat echt uitmaakt



Dit deed hij niet op stem hulp hoor dit zijn dingen die ik tegen me dochter zij ze mocht van mij niet naar de galop en deed het toch en toen ik zei dat ze terug moest zetten ze hem weer in draf maar op dit filmpje heeft hij geen stress iedereen beoordeeld alles aan de hand van deze filmpjes maar de keren dat hij dus stress heeft heb ik geen filmpjes van.

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:39

janderegelaa schreef:
Ik vind niets mis met dat paard. Hij is gewoon heel groen en komt ook niet verder in zo’n rond bakje. Ik zou hem wegbrengen naar een rustige ruiter die er 2 maandjes op gaat rijden. Ik denk dat dat echt uitmaakt.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn voorkeur zou dan gaan naar een rustige ruiter die klassiek geschoold is.
Ik vind nl wel dat je hem kort en strak houdt van voren en er zijn paarden die dat gewoon totaal niet verdragen. Rustig laten beleren met iemand die niet bang is en verstand heeft van dit soort (mooie <3 ) en sensibele paarden en dan verwacht ik dat het wel goed komt. Zeker als hij overdag nog in een (kleine ) kudde kan staan waarin ook wat oudere paarden zijn. Hij is gewoon heel heel jong, maar wat wil je hij is ook pas 4 jaar.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:41

[/quote]
Ik moest zo lachen :D Hij gaat gewoon op de stemhulp in galop en ook weer terug op de stemhulp.
Ik vind het echt een heel goed paard maar denk dat TS als ruiter en eigenaar een beetje teveel emotioneel betrokken is en op een punt is waar ze niets positiefs meer ziet. En overal beren op de weg. Ik vind niets mis met dat paard. Hij is gewoon heel groen en komt ook niet verder in zo’n rond bakje. Ik zou hem wegbrengen naar een rustige ruiter die er 2 maandjes op gaat rijden. Ik denk dat dat echt uitmaakt.[/quote]


Precies ! En ts zegt dat hier voor zijn half jaar gereden heeft dus paard is al zeker een half jaar op deze manier bezig . Heel eerlijk ? Dat paard verveelt zich te pletter met dit werk . Ga zelf maar eens zolang rondjes lopen op een volte en af en toe in een grote bak . Vindt dat hij dan nog braaf is

Babootje

Berichten: 26363
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:50

Is dit echt alles wat ie doet? Ik moet ook wel lachen. Ik had er hele andere beelden bij. TS dit lijkt me een normaal, leuk en goed paard. Dat hij harder gaat bij het aanspringen in galop is echt alleen balans. Ik vind m op t filmpje echt heel braaf

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:51

[***] schreef:
[***] schreef:
Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Ik moest zo lachen :D Hij gaat gewoon op de stemhulp in galop en ook weer terug op de stemhulp.
Ik vind het echt een heel goed paard maar denk dat TS als ruiter en eigenaar een beetje teveel emotioneel betrokken is en op een punt is waar ze niets positiefs meer ziet. En overal beren op de weg. Ik vind niets mis met dat paard. Hij is gewoon heel groen en komt ook niet verder in zo’n rond bakje. Ik zou hem wegbrengen naar een rustige ruiter die er 2 maandjes op gaat rijden. Ik denk dat dat echt uitmaakt



Dit deed hij niet op stem hulp hoor dit zijn dingen die ik tegen me dochter zij ze mocht van mij niet naar de galop en deed het toch en toen ik zei dat ze terug moest zetten ze hem weer in draf maar op dit filmpje heeft hij geen stress iedereen beoordeeld alles aan de hand van deze filmpjes maar de keren dat hij dus stress heeft heb ik geen filmpjes van.


Alle jonge paarden hebben stress..daarom is het zo belangrijk dat er juist op die momenten goed doorgepakt wordt. Dat legt een goede basis voor het vertrouwen en een basis waar op voort te werken is. Ik denk dat er bij jullie teveel "kan" gebeuren, door een gebrek aan ervaring en daardoor niet de juiste reacties op deze momenten waardoor het erger wordt. Dit paard is daar te sensibel voor, die heeft echt iemand nodig met genoeg ervaring. Ik zou hem ook zsm uit de longeerbak halen, veel te belastend voor zijn benen. Echt besteed hem uit aan een goede ruiter en ga hem daarna onder begeleiding weer zelf op pakken. Kwaliteiten lijkt hij inderdaad genoeg te hebben, voor hem fijner en voor jullie uiteindelijk ook.

Sherivey
Berichten: 8693
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:54

Babootje schreef:
Is dit echt alles wat ie doet? Ik moet ook wel lachen. Ik had er hele andere beelden bij. TS dit lijkt me een normaal, leuk en goed paard. Dat hij harder gaat bij het aanspringen in galop is echt alleen balans. Ik vind m op t filmpje echt heel braaf

Ik vond 'm ook best braaf op dat filmpje. Vind het op alles filmpjes wel meevallen.

Had al beelden van een paard dat in paniek ging rennen oid :=

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:03

[***] schreef:
Dit deed hij niet op stem hulp hoor dit zijn dingen die ik tegen me dochter zij ze mocht van mij niet naar de galop en deed het toch en toen ik zei dat ze terug moest zetten ze hem weer in draf maar op dit filmpje heeft hij geen stress iedereen beoordeeld alles aan de hand van deze filmpjes maar de keren dat hij dus stress heeft heb ik geen filmpjes van.

Dit zijn dan ook wel de enige beelden die wij zien en waar voor ons iets uit af te leiden is he. En dat ziet er gewoon niet heel verkeerd uit.

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:05

Hoe wordt hij gehuisvest, heeft hij in de wei een maatje waar hij echt wat aan heeft?

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:12

Laat hem eens filmen met echte stress, ben benieuwd wat hij dan doet.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:13

Dilan93 schreef:
Babootje schreef:
Is dit echt alles wat ie doet? Ik moet ook wel lachen. Ik had er hele andere beelden bij. TS dit lijkt me een normaal, leuk en goed paard. Dat hij harder gaat bij het aanspringen in galop is echt alleen balans. Ik vind m op t filmpje echt heel braaf

Ik vond 'm ook best braaf op dat filmpje. Vind het op alles filmpjes wel meevallen.

Had al beelden van een paard dat in paniek ging rennen oid :=



Dat dacht ik ook... Ik neem mijn vorige post terug. Ik zou hem ergens in training zetten en stoppen met zelf aanmodderen. Het is een braaf dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:15

Elisa2 schreef:
[***] schreef:
Het Eerste filmpje is de eerste keer los in de bak en dus ook de eerste keer dat dit gebeurde. Hij zocht steun bij mijn man ja. Liever dat als in blinde paniek te gaan rennen wat hij in het begin deed.
Dit doet hij nu zo goed als niet meer.
Ik ben niet bang dat hij niet te sturen is maar meer dat hij niet te remmen is.
Bokken of schuinbewegingen maakt hij niet
Daarin is hij erg braaf. Hij is gewoon heel erg gevoelig en snel gestresst.
Voorbeeld met opstappen.
Opstappen gaat prima maar zodra je zit wilt hij direct gaan lopen we zetten hem gelijk stil en laten hem stil staan tot de ruiter zegt dat die mag gaan stappen.
Dit zelfde geld met aandraven je gaat van stap direct naar versnelling 10 daarom rijden we hem wat terug wand hij hoeft niet gelijk naar versnelling 10.
En dit doet hij ook naar de galop toe hier heb ik wel een filmje van
[ Video ]

Ik moest zo lachen :D Hij gaat gewoon op de stemhulp in galop en ook weer terug op de stemhulp.
Ik vind het echt een heel goed paard maar denk dat TS als ruiter en eigenaar een beetje teveel emotioneel betrokken is en op een punt is waar ze niets positiefs meer ziet. En overal beren op de weg. Ik vind niets mis met dat paard. Hij is gewoon heel groen en komt ook niet verder in zo’n rond bakje. Ik zou hem wegbrengen naar een rustige ruiter die er 2 maandjes op gaat rijden. Ik denk dat dat echt uitmaakt



Dit deed hij niet op stem hulp hoor dit zijn dingen die ik tegen me dochter zij ze mocht van mij niet naar de galop en deed het toch en toen ik zei dat ze terug moest zetten ze hem weer in draf maar op dit filmpje heeft hij geen stress iedereen beoordeeld alles aan de hand van deze filmpjes maar de keren dat hij dus stress heeft heb ik geen filmpjes van.


Alle jonge paarden hebben stress..daarom is het zo belangrijk dat er juist op die momenten goed doorgepakt wordt. Dat legt een goede basis voor het vertrouwen en een basis waar op voort te werken is. Ik denk dat er bij jullie teveel "kan" gebeuren, door een gebrek aan ervaring en daardoor niet de juiste reacties op deze momenten waardoor het erger wordt. Dit paard is daar te sensibel voor, die heeft echt iemand nodig met genoeg ervaring. Ik zou hem ook zsm uit de longeerbak halen, veel te belastend voor zijn benen. Echt besteed hem uit aan een goede ruiter en ga hem daarna onder begeleiding weer zelf op pakken. Kwaliteiten lijkt hij inderdaad genoeg te hebben, voor hem fijner en voor jullie uiteindelijk ook.[/quote]

Het is niet erger geworden het is allemaal heel stuk verbetert ging mij juist om voor het laatste zetje maar niemand leest goed ik zeg nergens dat hij nog steeds in blinde paniek de bak door gaat.
Iedereen doet maar of we verkeerd bezig zijn en dat het dus allemaal niet goed is en dat het aan ons ligt.
En dat ze een braaf paard zien ja op die filmpjes wel maar niemand van jullie weet hoe die was.
En wat we allemaal al gedaan hebben.
Dat die in Blinden paniek door de longeerbak ging omdraaide en de lucht in ging en bijna over de bakranden heen kwam zien ze niet wand daar zijn geen filmpjes van.
Enige wat ze zien is hoe braaf het paard nu is na een jaar en ja ik heb 2 x gehad dat ik het niet meer zag zitten en dat het leek of er geen vorderingen in zat.
Maar al.mey al gaat het de laatste tijd heel goed op de laatste 2 x na dat die weer veel spanning heeft terwijl ik er alles aan doet om die spanning weg te nemen voor hem.
En dan doen ze hier alsof ik alle adviezen in de wind slaat maar ik ben wel degene die mijn paard het beste kent.
En omdat ik mijn paard niet voor een kar wil zetten of op een renbaan wil laten lopen is dat aan mij.
Als ik dat wilde met mijn paard had ik daar het paard wel voor gekocht.
En nee wedstrijd ambitie heb ik totaal niet ook nooit gehad geen van onze 7 paarden loopt officiële wedstrijden af en toe is een onderlinge wedstrijd dat is alles dus nee mijn paard hoeft niet in een houding te lopen maar als je merkt dat het paard rustiger woord door hem te laten afbuigen en dan mi der stress heeft dan lijkt me dat beter.
Maar goed er zitten wat dingetjes tussen waar ik wel wat mee kan de rest laat ik maar buitenbeschouwing