Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Korte bezigheid voor paard

 
Profiel   

Ik ben op zoek naar korte dingen die ik met paardlief kan doen.

Paardje waarover het gaat is medisch (nog) niet in orde. Ze was gewend om 5-6 dagen per week iets te doen. Is dan plots ziek geworden en dus van superveel naar niets meer. Nu is het ergste voorbij en wil ze graag wat doen. Maar ik weet niet meer wat ik nog kan doen.

Ze mag eenmaal in de week max een halfuurtje wandelen (stappen). Dus dat doen we ook.
Poetsen heeft ze niet supergraag, dus om dat nu alle dagen te gaan doen is het ook niet.
Ze staat gewoon in de kudde enzo maar het gaat echt om de aandacht die ze van MIJ wil

Ze wil zoooo graag alle dagen aandacht maar ik weet gewoon niet meer hoe.
- poetsen valt (soort van) af en knuffelen gebeurt natuurlijk ook al
- alles wat fysieke activiteit vraagt, valt ook (nog) af. Dus geen lange lijnen etc
- ze had voorheen vrijheidsdressuur geleerd en leert nu ook een nieuwe oefening (kleur herkennen) maar meer dan twee keer in de week vindt ze het ook niet zo tof. En de helft van de oefeningen zoals jambette mag ze ook niet doen

Hulp gevraagd voor korte sessies met een paardje dat heel graag aandacht wil maar nog niet veel mag doen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 20:47 



 
Profiel   

Ken je Hersenwerk voor paarden? Misschien is dat iets.
Ik doe dat nu met mijn jonkie en geblesseerde haflinger en beiden vinden het erg leuk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 21:19 



 
Profiel   

Nee nog niet van gehoord. Ik zal eens googlen dank je wel !

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 21:31 



 
Profiel   

Een halfuurtje stappen per week?
Wat heeft ze (gehad)?

Iets van simpel vrijiheidsdressuur? Flemen aanleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 21:36 



 
Profiel   

Een snuffelmat voor haar maken/kopen en daar stukjes wortel in verstoppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 21:48 



 
Profiel   

Welke bewegingen mag ze vooral niet doen en welke bewegingen juist wel? Dan kan ik wel een paar leuke bezigheden bedenken wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 01:54 



 
Profiel   

AnnemiekvM schreef
Een halfuurtje stappen per week?
Wat heeft ze (gehad)?

Iets van simpel vrijiheidsdressuur? Flemen aanleren?

Op de kudde mag ze ook bewegen eh. Verplichte beweging op het harde is maximaal een half uurtje per week

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 06:59 



 
Profiel   

BOTtraining schreef
Welke bewegingen mag ze vooral niet doen en welke bewegingen juist wel? Dan kan ik wel een paar leuke bezigheden bedenken wellicht.

Ze mag haar voorbenen niet teveel gebruiken in beweging. Jambette mag ook niet omdat ze dan toch dat been beweegt (want ze kan ze nog niet stilhouden), stretchen bvb mag ze dan wel omdat ze daarbij stilstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 07:00 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Een snuffelmat voor haar maken/kopen en daar stukjes wortel in verstoppen?

Dat ga ik doen, dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 07:01 



 
Profiel   

Ik snap hem ook niet helemaal, ze mag wel in de kudde maar niet langer dan 30 minuten stappen 1 x per week?? is dat dat je erop zit dan ouzo?? anders loopt ze in de kudde toch ook veel meer dan 30 minuten per dag??

enfin de snuffelt is verteld. hersenwerk voor paarden. vrijheidsdressuur als flemen, schudden, buigoefeningen maar dan meer naar de flanken. touchoefeningen. schilderen met je paard ( aanleren dat ie een kwast gaat vasthouden en dan plank eronder waarop die kan smeren) werken aan de hand?? massage?? ( is toch anders dan poetsen) samen gras grazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 07:19 



 
Profiel   

Kudde is vrije beweging, beweging met mensen is over het algemeen gedwongen. In de kudde kunnen ze zelf de gang, het tempo én de rust bepalen aan de hand van wat ze voelen. In beweging met een mens is over het algemeen in beweging blijven. Mijn haflinger staat inmiddels ook al een half jaar op rust. Daar mocht ik de eerste 4 maanden 2x per week 15 min mee wandelen, inmiddels mag dat elke dag. Maar hij moest wel gewoon naar buiten en staat dus ook 24/7 in een kudde en belaste beweging of harder dan stap mag ik absoluut niet met hem doen. Zelf draaft en galoppeert hij wel in de groep, maar er zijn ook dagen dat hij dat veel minder doet. Hij kan het zelf bepalen aan de hand van wat hij voelt.

Kijk wel uit met stretchen als je de kant van het zere been op gaat. Daar kan dan best wat gewicht en spanning op staan.

Hersenwerk kun je op verschillende manieren doen. Het gaat vooral om onderzoeken en het zichzelf belonen omdat er voer bij ligt.
Hier heb je meer info: https://hersenwerkvoorpaarden.nl/
Je hebt niet per sé een snuffelmat nodig. Ik heb bijvoorbeeld ook een flexibele wasmand met tennisballen, een plastic zeil van de Action, pionnen, je kunt van alles bedenken, zolang het materiaal maar veilig is.

Hier onze 1e keer hersenwerk: [VD-ITP] Hersenwerk met Jim en Noura

Mijn jonkie vindt plastig heel eng, dus daar gebruik ik het ook voor.
Hier zie je wat foto's: Onderwerp: [VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

En filmpjes



Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 08:16 



 
Profiel   

Ah dank je wel! Dat is heel interessant en ik denk helemaal iets voor haar ook. Super!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen