Weglopen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 09:07

Ik heb laatst een PRE gekocht (nu bijna 2 weken geleden). Een Spaanse ruin van 12 jaar.
Ik ben hem daar 2 keer een uur gaan uittesten en hij was super flink bij rijden en omgang.
Hij kwam bij ons en alles zat goed: hij komt overeen met andere de paardjes, hij reed goed in de piste, keek niet snel naar iets op en deed gewoon wat er gevraagd werd.
In omgang is het een schatje! Hij bijt nooit, houdt van knuffels, is niet té aanhankelijk en loopt mooi achter me aan zelf zonder halster.
Gisteren heb ik hem ook even weg moeten halen van de andere paarden om te wassen, hij was wel nerveus maar stond niet erg te trappelen zoals ik dacht.
Na een week goed rijden kwam een vriendin kijken en deed ik een cirkel rond haar in galop.
Hij liep zeer onregelmatig, ook in draf.
Telkens toen hij een bepaalde hoek in ging ging hij sneller.
Toen ik in galop cirkels deed rond haar trok hij na het rijden in die hoek steeds naar de andere kant van de piste toe.
Ik heb cirkels blijven doen en heb hem 1 keer niet kunnen houden, hij rende deze keer wel hard maar was nog goed te houden. Daarna deed ik nog wat cirkels en buiten het onregelmatig lopen en het trekken naar buiten was hij relatief flink.
De dag erna zat ik weer op mijn paardje maar alleen. Toen ik aan galoppeerde trok hij me weg naar de andere kant van de piste tot hij het hek tegenkwam en dan stopte hij bruusk. Dus ik lag er af en mijn hiel stond helemaal blauw. Ik kon er niet meer op zitten van de pijn en heb hem aan de hand uitgestapt al mankend. De volgende dag kon ik niet meer stappen dus ging ik op krukken voor ong. 5 dagen. 1 van die 5 dagen heeft de staleigenares op mijn paard gereden en hij probeerde dit dus ook weer opnieuw. Ze zei dat dit op te lossen valt en hij ook zeer gevoelig is in zijn mond (ik dacht eerst van niet).
Gisteren ben ik er weer op gestapt en heb ik mijn teugels niet te strak genomen. Enkel in contact maar niets van sterke hulpen gegeven.
Toen ik begon te draven en die hoek weer passeerde was hij weg met me. Ik heb hem in een grote cirkel kunnen draaien en dan werd hij weer rustiger. Dan kwam ik terug in die hoek en was hij weer weg. Ik draaide hem weer maar ben dan in die bocht blijven hangen aan de zijkant en er uiteindelijk van gevallen (gelukkig was dit echt niet hard).
De staleigenares ging er dus weer op en hij deed dit weer een paar keer bij haar maar zij kan er dus wel op blijven zitten.
Ze vertelde me dat dit een patroon aan het vormen is en we dit patroon moeten verbreken maar het wel even kan duren en als het erger wordt ze haar nek ook niet wil breken op een ander z’n paard (begrijpelijk) en om er goed over na te denken of ik dit wil of hem niet liever verkoop.
Mijn mama zou dus ook lessen doen voor mij en meer ervaren ruiters erop laten wekelijks.
Dus nu zoek ik oplossingen om hem deze gewoonte af te leren.
Ik dacht aan de longe maar galopperen aan de longe doet hij niet ook al sla ik de zweep er recht achter...

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:10

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je op een onregelmatig paard zou rijden?
Is het paard gekeurd? Klinisch? Bloed afgenomen?
En heb je les?
Ik zou hier niet zelf mee aan gaan prutsen, maar eerst de onregelmatigheid verhelpen. Meeste problemen komen voort uit pijn. Daarna met goede les aan de slag.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:12

Hoooooooooo! Stop!

Je gaat alle signalen van je paard voorbij dat er wat aan de hand is.

Onregelmatig lopen? Ik neem aan dat je bedoelt dat hij kreupel is?
Dan gelijk stoppen met rijden en kijken naar de oorzaak, ander zadel sinds hij bij jou is?

Als je bedoelt qua tempo dan zou ik er een paar goede lessen tegenaan gooien want je lijkt als ruiter niet vaardig genoeg om dit zelf op te lossen. Niet zelf gaan prutsen maar dit onder begeleiding gaan doen.

Hoe dan ook mis je zo te lezen heel veel signalen. Geef je paard de tijd om te wennen, als hij daarnaast ongemakt/pijn aan geeft, niet rijden maar met de dierenarts op zoek gaan naar de oorzaak.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:13

Ik heb ook mijn vraagtekens bij het woord onregelmatig. Bedoel je daarmee dat hij mankt? Kreupelt? Want dat betekent dat hij pijn heeft en dan moet je direct stoppen met rijden en de dierenarts bellen.

Als het dier wel goed loopt, regelmatig dus, dan kan het idd zijn dat hij aan het uitproberen is en dan kan het handig om goed les te nemen of het dier bij een handige ruiter in training te zetten. Het is vrij normaal voor paarden om op een gegeven moment te gaan uitproberen. Er zit wel verschil tussen hoe ver de dieren gaan met dat uitproberen natuurlijk.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:15

Dus je groene merrie van 17 die misschien met hulpteugels moet leren voorwaartsneerwaarts te lopen, is nu een ruin van 12 die je rijdt terwijl hij onregelmatig is en die aan de longe niet galoppeert al sla je de zweep er recht achter?
Zou het kunnen zijn dat je verhaal niet helemaal consistent is en dat je een beetje reacties uitlokt, waar je wederom toch zelf niet op terug gaat komen?

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 17:56

MarliesV schreef:
Hoooooooooo! Stop!

Je gaat alle signalen van je paard voorbij dat er wat aan de hand is.

Onregelmatig lopen? Ik neem aan dat je bedoelt dat hij kreupel is?
Dan gelijk stoppen met rijden en kijken naar de oorzaak, ander zadel sinds hij bij jou is?

Als je bedoelt qua tempo dan zou ik er een paar goede lessen tegenaan gooien want je lijkt als ruiter niet vaardig genoeg om dit zelf op te lossen. Niet zelf gaan prutsen maar dit onder begeleiding gaan doen.

Hoe dan ook mis je zo te lezen heel veel signalen. Geef je paard de tijd om te wennen, als hij daarnaast ongemakt/pijn aan geeft, niet rijden maar met de dierenarts op zoek gaan naar de oorzaak.


Hij is klinisch goedgekeurd geweest dus hier kan het niet aan liggen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:59

Een klinische keuring is een moment opname. Als je paard een uur later uitglijdt in de wei, kan hij er ineens niet meer doorheen komen.

Maar wat bedoel je nou met onregelmatig?

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:00

Eatshay schreef:
Dus je groene merrie van 17 die misschien met hulpteugels moet leren voorwaartsneerwaarts te lopen, is nu een ruin van 12 die je rijdt terwijl hij onregelmatig is en die aan de longe niet galoppeert al sla je de zweep er recht achter?
Zou het kunnen zijn dat je verhaal niet helemaal consistent is en dat je een beetje reacties uitlokt, waar je wederom toch zelf niet op terug gaat komen?


Dit vind ik een beetje een domme discussie..
Het paard die ik eerst ging kopen bleek toch niet in orde te zijn enz.
Dit is een site om elkaar te helpen, als je geen hulp te bieden hebt hoef je ook niets te plaatsen.

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 18:00

Bowo schreef:
Een klinische keuring is een moment opname. Als je paard een uur later uitglijdt in de wei, kan hij er ineens niet meer doorheen komen.

Maar wat bedoel je nou met onregelmatig?


Geen contante snelheid. Heb het een beetje verkeerd uit gelegd, ik had het niet over manken :).

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:05

Als hij onregelmatig is of laten onderzoeken of terug brengen.

Over het andere probleem. Hoeveel druk heb je normaal op de teugels? Ik zou in ieder geval meteen goede begeleiding zoeken.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:26

Vergeet niet dat je je paard pas 2 weken hebt en hij ook tijd nodig heeft om aan zijn nieuwe wei/stal, soortgenootjes en jouw manier van omgang en rijden moet wennen.

Als hij inderdaad wisselt in tempo, maar verder wel zuiver loopt, is de kans groot dat jij in je rijden niet voldoende de leiding neemt. Dit betekent niet dat je met veel druk moet rijden of een zweep erbij pakt of wat dan ook, maar dat jullie elkaar gaan leren kennen.
Vraag hierbij een goede instructeur, liefst iemand die er zelf ook eens op kan stappen om dit gedrag te doorbreken en vervolgens jou daar weer in kan begeleiden.

Misschien is het juist goed om eerst bijv. 1-2x per week les te nemen en verder niet te rijden, zodat dit gedrag zich niet verder ontwikkelt.

En wat je schrijft over 'ik heb alleen contact met de teugels genomen', super! Meer dan dat heb je zeker niet nodig.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:42

Onregelmatig is indd. een slecht woord om te gebruiken, als hij veel wisselt in tempo en jij niet weet hoe je dit op moet lossen zou je het beste les kunnen gaan nemen. Ik kan vanuit hier weinig zinnigs zeggen dat je in praktijk ook goed toe kunt passen. Dus, op zoek naar een goed les is de beste tip.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:44

of paard is zo krom als een banaan en raakt in paniek omdat hij uit evenwicht raakt

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:48

Als je met onregelmatig gewoon bedoeld dat het paard in een vaak sneller of langzamer gaat zonder dat je daar een hulp voor geeft denk ik dat je gewoon niet zo duidelijk bent of dat het paard nog heel veel moeite heeft met zijn balans (of beide). Ik denk echt dat je les moet nemen en dat je ook even niet buiten de les moet rijden.

Galoppeert hij enkel niet aan de longe of gaat hij helemaal niet voorwaartser op je hulpen? Ons paard snapte aan galopperen in het begin ook niet zo en ging alleen heel hard draven, bij ons paard helpt het dus als ik ook even een soort galop hupsje maak, dan doet ze me na en galoppeert ze wel. Als je paard aan de longe helemaal niet voorwaarts gaat op je hulpen ben je misschien niet duidelijk, laat daar dan ook een keer je instructeur bij meekijken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:52

Laat maar eens een filmpje zien wat er gebeurd pas dan kan er een eventuele oplossing gegeven worden.

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:27

bigone schreef:
Laat maar eens een filmpje zien wat er gebeurd pas dan kan er een eventuele oplossing gegeven worden.


Ik weet zelf niet helemaal hoe dit allemaal werkt. Zou wel graag eens een video delen. Als dit niet lukt kan ik zeker het eens doorsturen als je iets van contactinfo geeft :).

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:30

liedje89 schreef:
Als je met onregelmatig gewoon bedoeld dat het paard in een vaak sneller of langzamer gaat zonder dat je daar een hulp voor geeft denk ik dat je gewoon niet zo duidelijk bent of dat het paard nog heel veel moeite heeft met zijn balans (of beide). Ik denk echt dat je les moet nemen en dat je ook even niet buiten de les moet rijden.

Galoppeert hij enkel niet aan de longe of gaat hij helemaal niet voorwaartser op je hulpen? Ons paard snapte aan galopperen in het begin ook niet zo en ging alleen heel hard draven, bij ons paard helpt het dus als ik ook even een soort galop hupsje maak, dan doet ze me na en galoppeert ze wel. Als je paard aan de longe helemaal niet voorwaarts gaat op je hulpen ben je misschien niet duidelijk, laat daar dan ook een keer je instructeur bij meekijken.


Ik geef geen hulpen op het moment dat het gebeurd dus misverstaan kan denk ik niet... Het gebeurd ook telkens in dezelfde hoek en de andere 3 hoeken van de piste doet hij dit niet.
En van het longeren, het is het tweede geval en ik zal dit doen dank u!!

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:33

Kinke schreef:
of paard is zo krom als een banaan en raakt in paniek omdat hij uit evenwicht raakt


Ik dacht hier ook aan omdat zijn straal ook niet helemaal ontwikkelt is, hierdoor staat hij nu op hoefijzers maar ik ben ook bezig die te versterken met natuurlijke producten. (Door zijn straal is hij wel minder evenwichtig.)
Maar dit kan het denk ik niet zijn omdat het enkel in de ene hoek is, niet in de andere 3...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:34

Gewoon uploaden op YouTube en de link hier delen.

Heb je les (behalve van je staleigenaresse)? Wat zegt je instructeur ervan?

Geen hulpen geven kan juist ook het probleem zijn. Hij mist wellicht (bege)leiding en bedenkt dan zelf maar wat.

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:39

Veraaaaah schreef:
Als hij onregelmatig is of laten onderzoeken of terug brengen.

Over het andere probleem. Hoeveel druk heb je normaal op de teugels? Ik zou in ieder geval meteen goede begeleiding zoeken.



Ik ben expres zeer zacht geweest omdat ik weet dat ik vaak te veel trek in zijn mond en hij heel gevoelig is hieraan. De laatste keer rijden heb ik de teugels bijna niet aangeraakt en had ik contact met de mond maar geen stelling enz gevraagd. Bij de staleigenares die al heel haar leven rijdt deed hij dit ook dus denk niet dat het aan de druk op de teugels ligt...

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 22:54

Hilary schreef:
Gewoon uploaden op YouTube en de link hier delen.

Heb je les (behalve van je staleigenaresse)? Wat zegt je instructeur ervan?

Geen hulpen geven kan juist ook het probleem zijn. Hij mist wellicht (bege)leiding en bedenkt dan zelf maar wat.


Het filmpje is van een stukje verder genomen en de kwaliteit is slecht door youtube dus het is zeer onduidelijk.
De staleigenares is mijn instructrice.
Hij begon dit te doen toen ik wel nog hulpen gaf.
De derde keer gaf ik geen hulpen om te kijken hoe hij zou reageren maar het was precies hetzelfde.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:56

Maritxoxo schreef:
Ik dacht hier ook aan omdat zijn straal ook niet helemaal ontwikkelt is, hierdoor staat hij nu op hoefijzers maar ik ben ook bezig die te versterken met natuurlijke producten. (Door zijn straal is hij wel minder evenwichtig.)
Maar dit kan het denk ik niet zijn omdat het enkel in de ene hoek is, niet in de andere 3...


Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Heeft helemaal niets met een straal te maken.
https://www.stalmireille.nl/revalidatie/rechtrichten
Dat hij het in een hoek doet zegt niets

Maritxoxo
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 23:19

Kinke schreef:
Maritxoxo schreef:
Ik dacht hier ook aan omdat zijn straal ook niet helemaal ontwikkelt is, hierdoor staat hij nu op hoefijzers maar ik ben ook bezig die te versterken met natuurlijke producten. (Door zijn straal is hij wel minder evenwichtig.)
Maar dit kan het denk ik niet zijn omdat het enkel in de ene hoek is, niet in de andere 3...


Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Heeft helemaal niets met een straal te maken.
https://www.stalmireille.nl/revalidatie/rechtrichten
Dat hij het in een hoek doet zegt niets


Ik zou je een video kunnen doorsturen hoe hij loopt. Normaal gezien loopt hij wel goed in balans (van wat ik gelezen heb).
Als je facebook hebt kan je me het via messenger vragen. (Marit Simoens)

Anoniem

Re: Weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 23:58

Wisselend tempo is typisch iets voor een paard dat balans zoekt. Dit kan door jou komen, maar ook door het paard zelf. Recht richten en terug naar de basis. Krijg je em goed voor elkaar in draf, netjes op 1 tempo ga dan een stapje verder. Paard moet nog wennen aan jou en jij aan hem. Is niet zo gek

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 02:21

Even een andere insteek.
Ga je steeds langs dezelfde kant die hoek door? Wat doet hij als je vanaf de andere kant in die hoek rijdt?

Dus ipv linksom de hoek door eens rechtsom gaan.
Anders gewoon de hele bak door stappen aan de hand en goed op signalen letten van je paard. Blijft ze ontspannen op bv 10m voor de hoek die ze spannend vind, belonen en de oefening beëindigen (zo stop je positief).

's anderdaags doe je weer tot 10m voor de hoek als dat goed gaat kan je paar meter korter gaan. Als ze ontspannen blijft weer belonen en stoppen.

Uiteindelijk zal je gewoon de hoek door kunnen stappen. En dit daarna ook onder het zadel op die manier doen. Eerst dus ipv de hoek door rijden 5 of 10m ervoor al afslaan zodat het paard niet zelf ervandoor kan gaan en jij dus beslist om een bocht te maken.

Kleine stapjes steeds werkt het best. Paard staat ook nog maar net in een nieuwe omgeving en sommigen hebben echt heel lang nodig om te wennen op andere locaties. Heb een paard gekend die pas na 5 maanden echt rustig werd in de omgang en zich ook pas toen "thuis" voelde.