Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe train ik een enorm heet paard met engery voor 10?

 
Profiel   

Sinds 2 jaar heb ik een Duits sportpaard van 11 jaar. In het begin was ze angstig, keek wit uit haar ogen en ze leek amper zadelmak, doodsbang voor alles wat er boven haar gebeurde. Ik heb mezelf vaak afgevraagd waar ik aan begonnen ben. Het was echt een project met een enorme rugzak vol met oud zeer waar we later achter kwamen. Ik ben stapel gek op haar en dat is de reden dat ik doorzet om haar een fijn leven te geven. Ze heeft bij verschillende stallen in training gestaan maar na verloop van tijd werd ze doorverkocht vanwege haar gevoelige karakter.

Na erg veel geduld gaat het goed, alleen heeft ze nog niet veel tempo controle en na stap van draf krijg ik haar nog amper terug. De galop laat ik achterwegen net zo lang tot het tempo controleerbaarder word. Ik moet mijn buitenteugel aanknijpen om haar rustiger te laten lopen op mijn zithulpen reageert ze niet en dendert door in een versneld hoog tempo met de onderhals er op zodat ik niks meer te zeggen heb over het tempo. Ik kom amper aan rijden toe moet haar elke pas terug rijden.

Momenteel gebruik ik een dubbelgebroken bustrens en een anatomisch hoofdstel, zodat deze nergens drukt. Tevens ligt het probleem ook niet bij het zadel.

Ze krijgt 2 x muesli waar 5% suiker en zetmeel in zit en 4 x per dag hooi. Tevens voer ik haar zelf nog Hippalgo Mijten BodyBuilder bij. Ik denk niet dat het probleem bij het voer ligt maar echt in het karakter zit.

Ze is niet moe te krijgen na een uur rijden kan ze nog steeds doorgaan. Zij kan ook beter nooit een dag vrij zijn, daar word zij alleen maar drukker en minder fijn van. Daarom probeer ik haar bijna elke dag te rijden of te longeren. Tevens staat ze alleen 's nachts op stal en overdag in de kudde op wei.



Tevens is zij overal zeer gevoelig voor. Ik kan er niet zomaar iemand opzetten, dan loopt zij alleen maar scheef of probeert ze eraf te rennen. Verander ik iets aan het hoofdstel of het zadel is zij 2 weken van slag.

Zoals jullie horen heb ik een heet gevoelig paard, maar ik ben dol op haar. Ik zou graag willen weten hoe jullie haar zouden trainen of wat voor schema jullie aan zouden houden. Alle tips en trucs zijn welkom. Ik wil gewoon graag dat zij zich fijn voelt.


Laatst bijgewerkt door Irisje99 op 25-05-21 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:11 



 
Profiel   

Is ze alleen met rijden zo druk? Of in de omgang/op de weide ook?

En is het teveel energie, of denk je dat er toch nog angst in zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:15 



 
Profiel   

Elke dag rijden vindt ik echt wel erg veel hoor; je kan ook het koppie leegmaken met mentale oefeningen (denkspellen). Er is op internet genoeg te vinden waar ze vast wat uitdaging in kan vinden. Hoe is ze met grondwerk, gaat ze dan ook aan de ren want dan zou ik lekker daarop concentreren dan worden ze ook onder het zadel alleen maar beter van.

Ook zou ik uitsluiten dat er echt geen angst meer in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:18 



 
Profiel   

Warwick schiller heeft op YouTube een filmpje over dit probleem, kan ik je echt aanraden om eens te bekijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:21 



 
Profiel   

Sintara schreef
Warwick schiller heeft op YouTube een filmpje over dit probleem, kan ik je echt aanraden om eens te bekijken

Heb je een link of titel? Vind hem altijd fijne filmpjes en uitleg geven :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:21 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
Is ze alleen met rijden zo druk? Of in de omgang/op de weide ook?

En is het teveel energie, of denk je dat er toch nog angst in zit?


In de omgang kan ik haar niet druk noemen wel onzeker en angstig voor elke onverwachte beweging. In de wei rent ze veel maar staat ook op rust of met andere paarden te kroelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:23 



 
Profiel   

Irisje99 schreef
Dilan93 schreef
Is ze alleen met rijden zo druk? Of in de omgang/op de weide ook?

En is het teveel energie, of denk je dat er toch nog angst in zit?


In de omgang kan ik haar niet druk noemen wel onzeker en angstig voor elke onverwachte beweging. In de wei rent ze veel maar staat ook op rust of met andere paarden te kroelen.

Ik zou dan de focus gaan leggen op ontspanning zodra je met haar bezig bent.

Iedere dag rijden/longeren vind ik ook wel wat veel. En misschien dat zij die druk ook voelt.

Als ze altijd gewend is hard aan het werk te moeten zodra je met haar bezig gaat, dan blijft ze in die modus.

Weet niet hoe ze met wandelen is, maar dat kan voor paarden een hele fijne afwisseling zijn. En met alle indrukken buiten, hebben ze ook weer genoeg te verwerken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:27 



 
Profiel   

Klinkt toch nog meer rijtechnisch met eventueel angst.
Een paard met veel energie is geen probleem.
Mijn sjimpie kon je een uur laten lopen in het bos en gaf je aan dat hij nog een keer loeihard over een zandpad mocht deed hij dat met veel plezier.
Ik had juist het idee dat hij dan heter en heter kon worden.
Maar hij had altijd een rem, altijd.
Dat los je ook niet op met dagelijks rijden.

En dat is denk ik waar je aan moeten gaan werken.
Hoe gebruik jij jou zithulpen. Of beter gezegd je hele lijf, je ademhaling, spierspanning, alles.
Juist dit soort paarden voelt ook alles.
Klem jij wat bovenbeen, heel minimaal, kan dat al een hulp zijn.
Kijk jij wat naar links, is dat al een hulp enz enz.
Hoe zit je in je hoofd? Denken die word weer heet, dan word hij heet :D
Denkend aan, ik heb eigenlijk geen tijd om te rijden maar het moet, want heb het nog druk met andere dingen, dan word hij druk.

Ga eens lessen met iemand die echt jou lichaam, jou gevoel checkt met lesgeven.
Dan volgt je paard vanzelf :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:30 



 
Profiel   

Dat is zo ongezien niet te zeggen.

Hoe is de kudde waar ze in staat? Hoeveel uren vrij bewegen is dat overdag op de wei? En sinds wanneer? Waar mocht ze de winter haar ei kwijt?

Is lichamelijk echt alles uitgesloten?

En 5% suiker en zetmeel? Maar uit wat voor muesli, welke ingredienten? Het ene paard kan nog niet een handje haver hebben, terwijl je een ander zo een kilo kan geven. Bijvoorbeeld he?!

Hoe is je voorbereiding en grondwerk?

En als we niet zien hoe jij rijdt, valt daar echt niks over te zeggen.

Wel begint alles vanaf het moment dat je aankomt. Begin al in alle rust met een halster omdoen en ben met haar bezig met poetsen. Niet druk met iedereen kletsen en gehaast, rats boem, maar bewust zijn dat het samenwerken daar al begint. Hoeft niet langer te duren.

Je kan eerst wat grondwerk doen, basis longeerwerk en dan eerst uitstappen. Daarna een keer in stap nog wat oefeningen en uitstappen.
Daarna nog een draf erbij pakken. Steeds korter longeren/grondwerken en meer rijden.

Gaat het niet, even rust terug laten komen. Je moet leren aanvoelen wanneer je stopt en wanneer je doorzet.

Mijn merrie is erg gevoelig en heeft een verleden. Die bouw ik ook zo op. Laatst liep haar broer uit beeld en voelde ik spanning in draf en wilde ze uitbreken. Heb even teugels weer los gegooid, 2 rondjes gestapt en toen weer aan gaan draven. Voelde wat spanning terugkomen, hand door haar manen en toch door. Kreeg daarna weer een heel fijn, super ontspannen rondje. En dan overdrijf ik echt wat met belonen.
Het klinkt snel vaag, maar wat ik voel is dat ze anticipeert op straf/harde aanpak. Ik wil haar juist laten voelen en merken dat ik haar geen pijn ga doen. Ik kan echt wel doorpakken en mijn zin doorduwen. dan krijg ik het ook wel voor elkaar. Maar ik wil net als met mn andere paarden, dat ik haar door en door overal kan vertrouwen.

Ik ben me heel erg bewust van mijn lijf en ademhaling geworden. Naast haar doe ik ook weleens samen even diep zuchten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:45 



 
Profiel   

Hoe is het trouwens met die halsblessure afgelopen uit je andere topic? Kan het zijn dat ze hier nog last last heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 11:50 



 
Profiel   

Ik denk dat je dit paard vooral mentaal moet uitdagen. Heb ook een paardje getraind wat erg veel looplust had en juist door veel figuren met hem te tijden en elk rondje weer iets nieuws te rijden moest hij continu meedenken en kon hij niet voorspellen dat we weer een volte gingen rijden. Bij dat paard merkte ik echt dat dat heel erg hielp. Op die manier ben je niet continu hetzelfde rondje aan het sukkelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 12:15 



 
Profiel   

Wanneer je een paard veel traint wordt ook zijn conditie beter. Dus veel trainen om energie kwijt te raken is niet logisch als oplossing, de juiste training bieden wel.
Uit je verhaal te lezen gaat dat vooral over meer gehoorzaamheid/duidelijkheid/leiderschap en vertrouwen. (Mits medische oorzaak uitgesloten)
Een goede trainer, die meer doet dan dressuurmatige aanpak, zou uitkomst kunnen bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 12:23 



 
Profiel   

superpony schreef
Dat is zo ongezien niet te zeggen.

Hoe is de kudde waar ze in staat? Hoeveel uren vrij bewegen is dat overdag op de wei? En sinds wanneer? Waar mocht ze de winter haar ei kwijt?

Ze staat altijd buiten ook in de winter.



Is lichamelijk echt alles uitgesloten?

Ze heeft een oude halsblessure opgelopen toen ze in training stond bij de vorige eigenaar.

En 5% suiker en zetmeel? Maar uit wat voor muesli, welke ingredienten? Het ene paard kan nog niet een handje haver hebben, terwijl je een ander zo een kilo kan geven. Bijvoorbeeld he?!


Er zit geen haver in het voer alleen mineralen. Het voer is ook geschikt voor paarden die op rust staan dus ze zou er niet drukker van mogen worden volgens de fabrikant.

Hoe is je voorbereiding en grondwerk?

Ze is op mij gefocust tijdens het grondwerk en ontspannen.


En als we niet zien hoe jij rijdt, valt daar echt niks over te zeggen.

Snap ik maar voor nu zul je het hiermee moeten tot dat het beter weer wordt.

Wel begint alles vanaf het moment dat je aankomt. Begin al in alle rust met een halster omdoen en ben met haar bezig met poetsen. Niet druk met iedereen kletsen en gehaast, rats boem, maar bewust zijn dat het samenwerken daar al begint. Hoeft niet langer te duren.

Je kan eerst wat grondwerk doen, basis longeerwerk en dan eerst uitstappen. Daarna een keer in stap nog wat oefeningen en uitstappen.
Daarna nog een draf erbij pakken. Steeds korter longeren/grondwerken en meer rijden.

Gaat het niet, even rust terug laten komen. Je moet leren aanvoelen wanneer je stopt en wanneer je doorzet.

Mijn merrie is erg gevoelig en heeft een verleden. Die bouw ik ook zo op. Laatst liep haar broer uit beeld en voelde ik spanning in draf en wilde ze uitbreken. Heb even teugels weer los gegooid, 2 rondjes gestapt en toen weer aan gaan draven. Voelde wat spanning terugkomen, hand door haar manen en toch door. Kreeg daarna weer een heel fijn, super ontspannen rondje. En dan overdrijf ik echt wat met belonen.
Het klinkt snel vaag, maar wat ik voel is dat ze anticipeert op straf/harde aanpak. Ik wil haar juist laten voelen en merken dat ik haar geen pijn ga doen. Ik kan echt wel doorpakken en mijn zin doorduwen. dan krijg ik het ook wel voor elkaar. Maar ik wil net als met mn andere paarden, dat ik haar door en door overal kan vertrouwen.

Ik ben me heel erg bewust van mijn lijf en ademhaling geworden. Naast haar doe ik ook weleens samen even diep zuchten.



Dilan93 schreef
Hoe is het trouwens met die halsblessure afgelopen uit je andere topic? Kan het zijn dat ze hier nog last last heeft?


De oude halsblessure is voorzichtig los gemasseerd door de Fysiotherapeut.

Livawi schreef
Ik denk dat je dit paard vooral mentaal moet uitdagen. Heb ook een paardje getraind wat erg veel looplust had en juist door veel figuren met hem te tijden en elk rondje weer iets nieuws te rijden moest hij continu meedenken en kon hij niet voorspellen dat we weer een volte gingen rijden. Bij dat paard merkte ik echt dat dat heel erg hielp. Op die manier ben je niet continu hetzelfde rondje aan het sukkelen


Zeker waar maar erg lastig als ze enorm loperig in het tempo is en moeilijk terug te rijden is. Dan kan ik niet anders dat simpel rijden want ze gaat recht op de omheining af doordat ze te snel gaat over het gevraagde tempo. Ik bied haar voldoende uitdaging aan als het enigszins mogelijk is.


senna21 schreef
Wanneer je een paard veel traint wordt ook zijn conditie beter. Dus veel trainen om energie kwijt te raken is niet logisch als oplossing, de juiste training bieden wel.
Uit je verhaal te lezen gaat dat vooral over meer gehoorzaamheid/duidelijkheid/leiderschap en vertrouwen. (Mits medische oorzaak uitgesloten)
Een goede trainer, die meer doet dan dressuurmatige aanpak, zou uitkomst kunnen bieden.


Toen ze net bij mij kwam had ze een conditie van een marathonloper en nu nog steeds. Ik denk niet dat mijn trainingen invloed hebben op haar looplustige karakter. Ik merk hoe meer ik van haar vraag des te heter ze wordt in het tempo. Ze staat nu stil vanwege het weer en omdat de bak te nat is om in te trainen. Van het weekend hoop ik er op te zitten.


Laatst bijgewerkt door Irisje99 op 25-05-21 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:39 



 
Profiel   

Sintara schreef
Warwick schiller heeft op YouTube een filmpje over dit probleem, kan ik je echt aanraden om eens te bekijken


Zou je mij de link willen doorsturen van het Youtube filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:42 



 
Profiel   

Je doet al grondwerk, lees ik. Heel goed. Bij mijn merrie heeft de methode van Tristan Tucker enorm geholpen om meer lichaamsbewustzijn te creëren en beter het lijf met het hoofd te verbinden. Waarna dat ook onder het zadel beter lukte.

Ik ben ook benieuwd of je merrie moeite heeft met spieropbouw, met haar achtervoeten sleept, aan de longe raar galoppeert of hele strakke spieren heeft. Als ze de Px variant van PSSM2 heeft, kan je ook dit soort gedrag verwachten. Extreme verzuring en heel veel stress / schrik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:47 



 
Profiel   

En problemen in de rug ook al uitgesloten? Aangezien je zegt dat ze een sterrenkijker is, misschien is ze juist superbraaf en zit er in de rug iets goed fout wat door de houding word verergerd en probeert ze voor de pijn weg te lopen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:51 



 
Profiel   

jillaroo schreef
Je doet al grondwerk, lees ik. Heel goed. Bij mijn merrie heeft de methode van Tristan Tucker enorm geholpen om meer lichaamsbewustzijn te creëren en beter het lijf met het hoofd te verbinden. Waarna dat ook onder het zadel beter lukte.

Ik ben ook benieuwd of je merrie moeite heeft met spieropbouw, met haar achtervoeten sleept, aan de longe raar galoppeert of hele strakke spieren heeft. Als ze de Px variant van PSSM2 heeft, kan je ook dit soort gedrag verwachten. Extreme verzuring en heel veel stress / schrik.


De methode van Tristan nemen we mee tijdens de grondwerklessen daar is ze enorm van opgeknapt in de omgang. PSSM2 kan uitgezocht worden door te testen via biopsie?

bigone schreef
En problemen in de rug ook al uitgesloten? Aangezien je zegt dat ze een sterrenkijker is, misschien is ze juist superbraaf en zit er in de rug iets goed fout wat door de houding word verergerd en probeert ze voor de pijn weg te lopen .


Ja en ja. Alles in orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 18:24 



 
Profiel   

K_nolan schreef
Elke dag rijden vindt ik echt wel erg veel hoor; je kan ook het koppie leegmaken met mentale oefeningen (denkspellen). Er is op internet genoeg te vinden waar ze vast wat uitdaging in kan vinden. Hoe is ze met grondwerk, gaat ze dan ook aan de ren want dan zou ik lekker daarop concentreren dan worden ze ook onder het zadel alleen maar beter van.

Ook zou ik uitsluiten dat er echt geen angst meer in zit.


Ze angstig omdat ze veel heeft meegemaakt op de trainingsstal waar ze stond gestald. Ze heeft tijdens de training een halsblessure opgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 12:26 



 
Profiel   

Ik ben geen DA maar ik zou dit gedrag onder zadel eerder wijten aan fysiek ongemak. Je sprak al van een oude halsblessure. Zeker dat dit 100% genezen is en ze geen ontsteking in de hals heeft? Mijn idee zou zijn om de hals en rug op foto te zetten.

PSSM2 kan je laten testen door een haaranalyse ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 12:53 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Ik ben geen DA maar ik zou dit gedrag onder zadel eerder wijten aan fysiek ongemak. Je sprak al van een oude halsblessure. Zeker dat dit 100% genezen is en ze geen ontsteking in de hals heeft? Mijn idee zou zijn om de hals en rug op foto te zetten.

PSSM2 kan je laten testen door een haaranalyse ook.


Tijdens de laatste controle zag alles er rustig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:18 



 
Profiel   

Ik denk dat je eigenlijk al een heel eind op weg bent en het goed doet!
De rug op de foto zetten lijkt mij een goed idee omdat uit te sluiten dat de loperigheid daar vandaan komt.

Een vaste stal, vaste baas lijken me voor dit paard onontbeerlijk, je voermanagment lijkt me in orde.

Rij je vooral in de bak met haar of ook buiten? Als ze zo’n drang om te lopen is endurance misschien wel wat voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:34 



 
Profiel   

Charaz schreef
Ik denk dat je eigenlijk al een heel eind op weg bent en het goed doet!
De rug op de foto zetten lijkt mij een goed idee omdat uit te sluiten dat de loperigheid daar vandaan komt.

Een vaste stal, vaste baas lijken me voor dit paard onontbeerlijk, je voermanagment lijkt me in orde.

Rij je vooral in de bak met haar of ook buiten? Als ze zo’n drang om te lopen is endurance misschien wel wat voor jullie.


Ze is gevallen op buitenrit in een greppel toen ze in training stond en sindsdien bouwt ze enorme spanning op als we naar buiten gaan. Uit de rug kwam niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:12 



 
Profiel   

Die laatste controle waarover je spreekt en “uit de rug kwam niks”, zijn dat vaststellingen door de DA? Zijn er effectief RX gemaakt van nek en rug ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:20 



 
Profiel   

Hoe is ze aan de hand met overgangen terug? Dus vanuit draf naar stap, naar halt en achterwaarts? En kan ze stil blijven staan en op jou wachten? En onder het zadel? Hoe gaat het achterwaarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:33 



 
Profiel   

Voor wat betreft je voeding, 5% suiker: in de hippalgo zit behoorlijk wat suiker, ik meen zo 30%. Is eens in een eerder topic hier op bokt geschreven. Wilt niet zeggen dat ze dat druk van is natuurlijk. Vind het moeilijk om daar zo wat van te zeggen. Wat is de reden dat je de hippalgo bijvoert?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen