Heel boos/ agressief paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 23:26

Het wijze bokt weet vast raad.

Best verhaal dus neem even de tijd. Bedankt als je alles leest !

We hebben 3 paarden een shet en een welsh in een schuur staan. De welsh heeft verder niets met r verhaal te maken en kan “vergeten worden”

Paard 1 we noemen hem even J is het “probleem”. Hij is een halfjaar bij ons. Komt bij mensen vandaan waar hij al minimaal 1 jaar niet had gewerkt en stond alleen op de wei (omdat het andere paard hem aan zou vallen) op de vorige stal waar hij bij ons zo’n halfjaar heeft gestaan begon het boze gedrag. Voornamelijk in stal en met opzadelen. Zodra je op stapt is het boze weg (dit is nog steeds zo). Daar stond hij in een buiten box met dichte wanden en een dicht luikje hij stond met ons 2 e paard G en een ander paard op de paddock zo’n 4 uur. zonder voer of water. De rest van de dag op stal met regelmatig hooi. Maar niet onbeperkt. Hier stond ook het 3e paard B waar hij enkele keren mee heeft gestaan voordat B naar een revalidatie stal ging. Dit ging toen prima.

We zijn verhuisd naar de huidige stal. Waarbij ze onbeperkt ruwvoer krijgen en zo’n 10-12 uur per dag lekker op t land lopen. De stallen zijn open en zonder tralies. Grote lichte ruime schuur. Paarden paradijs zou je denken. Hier is J samen met G naar toe gegaan. Dit was allemaal prima. Hij was (wij denken door de stress) terug gevallen in wat bozer gedrag dan we gewend waren maar geen gekke dingen. Hij stond samen met G en de Shetlander op de weide.

Eerste ding wat naar boven kwam toen deneigwnaar van de Shetlander haar pony probeerde te pakken waar hij heel goed mee kan en een beetje “toegeëigend “ heeft. Shetlander liet zich niet meteen vangen toen kwam J naar de eigenaresse van de shet toe. Ze aait hem en hij bijt haar vervolgens in dr arm en draait heel snel om en begint gericht te slaan. Later toen de eigenaar van J hem pakte was er niets aan de hand.

Maar het echte probleem is ontstaan toen B terug kwam van de revalidatie stal. Het leek net alsof J extreem jaloers reageerde. In de wei laten ze elkaar redelijk met rust. Met buiten zetten zitten ze elkaar even achter na. Maar daarna gaat J alleen staan grazen en staan G en B bij elkaar. Met binnen halen waarbij B naar r draad toe komt komt J met een nood vaart aan gegaloppeerd om B weg te jagen.

Echter ging het vandaag helemaal mis J stond voor de box vast geknoopt om gezadeld te worden. J lijkt helemaal gefixeerd op B en probeert hem in de stal dan ook serieus aan te vallen. We hebben G in de middelste box gezet omdat hij “Switzerland “ is. Echter toont J ook geen respect meer naar de mens. Hij loopt dwars door je heen en draait z’n kont. Problemen die er nooit waren voordat B er was. Hij is altijd wat boos met zadelen maar niet zo extreem als vandaag. Hij is door t draaien en hangen door een mestvork 2 zakken voer een een grote baal stro heen gelopen om maar richting B te komen. Uiteraard is hij gecorrigeerd maar gedrag blijft hij vertonen.

J krijgt een hand vitamine brok. Is nagekeken door de dierenarts en hoefsmid. Heeft 2 x per check van osteopaat (welke recent is geweest) heeft een passend zadel en bit en gaat jaarlijks naar de tandarts (ook recent gedaan) ongemakken of pijn kan hij niet hebben. Ook heeft hij geen wormen of zand

Hij word zo”n 3 x per week gereden springen dressuur en buiten en loopt aan de longe. Werken doet hij met veel plezier.

Wij hebben t idee om eens een gedragsdeskundige te laten kijken naar hem.

Hebben jullie aanbeveling ? Komt het verhaal bekend voor en wat heb je toen gedaan of zien we iets over te hoofd ?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 00:30

Als ik het goed begrijp zijn het allemaal ruinen?
Hoe lang is b nu terug? Is b nu gezond?
Is J zijn bloed gecontroleerd op vreemde waardes?

Mijn oplossing zou zijn om J tijdelijk helemaal uit de 'kudde' te halen. Achter een draadje, wellicht komt hij dan tot rust.
Als paarden een tijd uit elkaar geweest zijn is het niet zo dat ze elkaar zonder morren weer accepteren. Soms moet je ze dan echt weer als nieuwe kudde behandelen.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 11:44

smurffie schreef:
Als ik het goed begrijp zijn het allemaal ruinen?
Hoe lang is b nu terug? Is b nu gezond?
Is J zijn bloed gecontroleerd op vreemde waardes?

Mijn oplossing zou zijn om J tijdelijk helemaal uit de 'kudde' te halen. Achter een draadje, wellicht komt hij dan tot rust.
Als paarden een tijd uit elkaar geweest zijn is het niet zo dat ze elkaar zonder morren weer accepteren. Soms moet je ze dan echt weer als nieuwe kudde behandelen.


Yes 3 ruinen idd. B is volledig hersteld en niet meer “ziek” of zwakker.

Op wat voor een bloedwaarde doel je ?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:04

Een algemeen bloedbeeld, ontstekingswaarde, vitamines, hormoonhuishouding, alles waarvan j zich minder goed in zijn vel kan voelen zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:10

Ik vind je verhaal niet helemaal duidelijk, dus misschien zeg ik wel hele rare dingen.
Is het paard niet extreem jaloers?

Ik heb mijn paard ooit op pension gehad in de wei bij een paard dat ook aanviel als ik mijn paard daar uithaalde.
Echt bewust aanvallen, zelfs al stond hij 40 meter verderop, nog in een noodgang kwam hij er aan.
Maar liep ik mijn eigen paard voorbij, liep naar de aanvaller, aaide hem een minuutje, was het goed en kon ik zo mijn paard pakken en de wei uit lopen zonder probleem.
Oke, niet helemaal de bedoeling, maar het werkte :D

Op stal was dat paard ook naar alles en iedereen zuur, behalve als hij de aandacht kreeg, dan was het goed.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:20

Zeg je nou dat hij gericht schopt naar mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:25

Pumpkinbroes schreef:
Zeg je nou dat hij gericht schopt naar mensen?

Volgens mij staat dat er inderdaad.
Heb ik ook eens aan de hand gehad. Dat deed ze een keer en dat heeft ze me niet weer geflikt, maar toen was ik ook niet heel lief :')

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:33

Mindim schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Zeg je nou dat hij gericht schopt naar mensen?

Volgens mij staat dat er inderdaad.
Heb ik ook eens aan de hand gehad. Dat deed ze een keer en dat heeft ze me niet weer geflikt, maar toen was ik ook niet heel lief :')


Als dit echt zo gebeurd is als wat er geschreven staat, misschien nog een poging met een gedragstrainer doen en anders een enkeltje regenboogbrug.

Ik ben zelf iets meer dan een halfjaar geleden tegen mijn hoofd geschopt en het is het echt niet waard.
Ik heb geluk dat ik het nog kan navertellen.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 12:55

DuoPenotti schreef:
Ik vind je verhaal niet helemaal duidelijk, dus misschien zeg ik wel hele rare dingen.
Is het paard niet extreem jaloers?

Ik heb mijn paard ooit op pension gehad in de wei bij een paard dat ook aanviel als ik mijn paard daar uithaalde.
Echt bewust aanvallen, zelfs al stond hij 40 meter verderop, nog in een noodgang kwam hij er aan.
Maar liep ik mijn eigen paard voorbij, liep naar de aanvaller, aaide hem een minuutje, was het goed en kon ik zo mijn paard pakken en de wei uit lopen zonder probleem.
Oke, niet helemaal de bedoeling, maar het werkte :D

Op stal was dat paard ook naar alles en iedereen zuur, behalve als hij de aandacht kreeg, dan was het goed.


Wij vinden het ook lijken op extreem jaloers gedrag. Maar hoe verder dat is t probleem. Alleen in t land is een optie maar op stal kunnen we niet meer aan een wand maken door een zeil op te hangen

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 12:56

Pumpkinbroes schreef:
Zeg je nou dat hij gericht schopt naar mensen?


Heeft ie 2 x gedaan idd helaas

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 12:57

[/quote]


Als dit echt zo gebeurd is als wat er geschreven staat, misschien nog een poging met een gedragstrainer doen en anders een enkeltje regenboogbrug.

Ik ben zelf iets meer dan een halfjaar geleden tegen mijn hoofd geschopt en het is het echt niet waard.
Ik heb geluk dat ik het nog kan navertellen.[/quote]

Heb je tips voor gedragstrainers

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:02

Is er ook sprake van voernijd? Mijn paard kan bijvoorbeeld prima in een dichte box, maar zo'n open ding waarbij de buurman in zijn voerbak kan kijken maakt hem erg nijdig. Misschien dat hij daardoor heel snel een soort afkeer heeft ontwikkeld tegen B en daarom nu zo extreem reageert?
Algemeen bloedbeeld laten checken is een begin, een buitenstaander met verstand van gedrag laten meekijken is ook een goeie. Dat gerichte trappen is wel erg gevaarlijk...dat zijn geen grappen.

Ik zou niet eens zozeer kijken naar gedragstrainers, dat is een open beroep en iedereen kan zichzelf zo wel noemen (al zitten er ook hele goede tussen, maar dat is zo lastig te beoordelen zonder ze eerst aan het werk te zien), ik zou eerder kijken naar iemand waarvan je vrijwel zeker kan weten dat hij gedrag goed kan lezen, zoals bv proffesionele pensionhouders ect. Mensen die veel paarden in kuddeverband zien.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:06

linda_gigant schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Zeg je nou dat hij gericht schopt naar mensen?


Heeft ie 2 x gedaan idd helaas


Ik had hier zelf geen geld en energie meer ingestoken.
Ja de kosten voor het humaan euthaniseren.

Zat andere paarden die een goed huisje zoeken die wel veilig zijn.

Die ene die mij tegen mijn hoofd geschopt heeft had ook niet veel gescheeld.
Heb er bij die nog wel een gedragstrainer bijgehaald als laatste optie.
Maar dat paard schopte NIET gericht naar mij, dat paard wilde wegkomen uit een situatie waar hij door in paniek raakte en ik stond op de verkeerde plaats.
Dat is daarna ook nooit meer voorgekomen.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:09

linda_gigant schreef:
Heb je tips voor gedragstrainers


Ja ik had Jamilla Brummel van 2moons

Kundige vrouw, traint niet alleen het paard maar ook de eigenaar.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:11

weer een bokt voorbeeld van snel in laten slapen als je het mij vraagt.

Toen ik mijn ruintje (toen nog hengstje) kocht viel hij na een paar dagen ook gericht aan.
Die heb ik gecorrigeerd om niet een aardige fijne manier, maar het was wel over.
Daarna nog een keer aan de hand gesteigerd met daarbij echt bewust maaien met het voorbeen, maar was daarna ook over. ~~}>
Ik geef wel toe dat ik dan niet corrigeer met een foei of een stapje achterwaarts oid.

En een merrie die in de wei aanviel, dat ging dan wel om brok, maar toch.
ook die heeft het afgeleerd. ~~}>
In de stal stond zij overigens ook te steigeren als er voer was, want stel toch dat de buurman het af kon pikken. Dat is door de tijd heen vanzelf over gegaan toen ze merkte dat er echt elke dag voldoende eten was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:20

Paard 1 we noemen hem even J is het “probleem”. Hij is een halfjaar bij ons. Komt bij mensen vandaan waar hij al minimaal 1 jaar niet had gewerkt en stond alleen op de wei (omdat het andere paard hem aan zou vallen) op de vorige stal waar hij bij ons zo’n halfjaar heeft gestaan begon het boze gedrag.(quote Linda_gigant)


is de reden hiervan bekent, of was het gedrag de reden dat
lijkt er op dat hij geen fijne ervaringen heeft

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 13:55

Zeg je nou dat hij gericht schopt naar mensen?
[/quote]

Heeft ie 2 x gedaan idd helaas[/quote]

Ik had hier zelf geen geld en energie meer ingestoken.
Ja de kosten voor het humaan euthaniseren.

Zat andere paarden die een goed huisje zoeken die wel veilig zijn.

Die ene die mij tegen mijn hoofd geschopt heeft had ook niet veel gescheeld.
Heb er bij die nog wel een gedragstrainer bijgehaald als laatste optie.
Maar dat paard schopte NIET gericht naar mij, dat paard wilde wegkomen uit een situatie waar hij door in paniek raakte en ik stond op de verkeerde plaats.
Dat is daarna ook nooit meer voorgekomen.[/quote]

We gaan natuurlijk een fijn sportpaard welke dit gedrag niet eerder in deze mate heeft vertoond zonder proberen maar zo in laten slapen. Wellicht komt er idd wat uit een bloedbeeld of kalmeert hij met een ander beleid

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 13:57

DuoPenotti schreef:
weer een bokt voorbeeld van snel in laten slapen als je het mij vraagt.

Toen ik mijn ruintje (toen nog hengstje) kocht viel hij na een paar dagen ook gericht aan.
Die heb ik gecorrigeerd om niet een aardige fijne manier, maar het was wel over.
Daarna nog een keer aan de hand gesteigerd met daarbij echt bewust maaien met het voorbeen, maar was daarna ook over. ~~}>
Ik geef wel toe dat ik dan niet corrigeer met een foei of een stapje achterwaarts oid.

En een merrie die in de wei aanviel, dat ging dan wel om brok, maar toch.
ook die heeft het afgeleerd. ~~}>
In de stal stond zij overigens ook te steigeren als er voer was, want stel toch dat de buurman het af kon pikken. Dat is door de tijd heen vanzelf over gegaan toen ze merkte dat er echt elke dag voldoende eten was.



In laten slapen is zeker niet de planning hoor. Het is een heel fijn paard onder het zadel dus we gaan gewoon met hem aan de gang

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 23:15

Edit : vandaag nogmaals stallen geschoven en gedrag lijkt vele malen minder. Morgen word er gebeld voor een bloed afname

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:55

Ik zou met het bloedonderzoek ook laten checken of hij geen klophengst is.
Een vervelende situatie TS. Hopelijk vinden jullie een goede oplossing.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 23:46

Update: paard zat helemaal vol met maagzweren die niet heel recent zijn ontstaan. Dit verklaard het gedrag. Hij gaat nu een maand aan een kuur en krijgt dan nog een scopie. Bedankt voor t meedenken allemaal

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:58

Wat fijn dat de oorzaak is gevonden.
Leerzaam dat je dit nog even deelt.
Ik ben wel benieuwd in welke mate zijn gedrag nu veranderd is.

nikia
Berichten: 466
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Echt

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:48

Wat goed dat je hem toch hebt laten nakijken! Paarden vertonen nooit zomaar een bepaald soort gedrag.
Iemand anders had hem wellicht die kans niet gegeven.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:58

Ik schrijf net dat het lijkt op klachten door zware maagzweren.

Maar ik lees nu dat veearts dat inderdaad geconstateerd heeft.
Ik hoop dat het paard zich snel beter voelt. Niet te snel stoppen met de medicijnen, ondanks dat het medicijn peperduur is.

Ik voer Marstall graanvrij gastro. Daar doen mijn paarden het goed op, ook diegene die heel gevoelig is voor maagzweren. dat paard kwam bij ons met flinke maagzweren. Het heeft lang geduurd voor het helemaal genezen was. En nog steeds is hij heel gevoelig voor stress etc voor opflakkeren maagzweren. Misschien in overleg met veearts samen voer uitkiezen dat bij jouw paard past

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Heel boos/ agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:33

Ik dacht inderdaad al aan hetzelfde.

Vooral de overgang van altijd op de wei naar veel op stal en een paddock zonder eten klonk als een recept voor zweren.

Zo zie je maar hoe snel sommige mensen een dier laten inslapen.
2moons is prima, maar dan zou ik Petra zelf toch eerder benaderen.... enfin, dat lijkt echter niet meer nodig.

Als maagsupplement ben ik erg tevreden over mastic horse