Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, paard sloopt vliegenmaskers

 
Profiel   

Sinds een maand of 6 hebben wij een nieuwe ruin erbij. Deze loopt samen met mijn 2 ruinen. Nu is het vliegenseizoen begonnen en heb ik vandaag mijn ruinen zoals elke zomer een vliegenmasker aangedaan. Die dragen ze al jaren braaf, nooit problemen. De nieuwe ruin vindt de vliegenmaskers kennelijk erg interessant en probeert al gauw aan de vliegenmaskers te klieren. Gevolg; het masker wordt van het hoofd afgetrokken. Nou zou ik dat niet zo erg vinden, ware het niet dat daarna het vliegenmasker grondig gesloopt wordt.

Bij zijn 1e succesvolle poging was ik in de buurt, masker was een klein btje kapot, dat kan ik wel repareren. Dus paard even een andere aangedaan, denkend dat de nieuwigheid wel zal gaan vervelen en het nu goed gaat. Kom ik later op de wei, vliegenmasker weer af. Ik zoeken, gevonden, helaas masker in 3 stukken, niet meer te repareren |( .

Nog een poging gedaan, maar allereerst het masker uitgebreid ingespoten met anti-bijt. Dat leek goed te gaan, paar uur later paard nog tevreden met masker aan te grazen. Maar helaas te vroeg gejuicht, trof het masker net zo (zie foto) aan. Om te huilen.

Iemand ideeën, suggesties om mijn paarden fijn met masker te kunnen laten lopen deze zomer zonder dat de ruin van mijn man ze allemaal sloopt?


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:28 



 
Profiel   

Misschien een vies smaakje op het masker smeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:31 



 
Profiel   

Misschien krijgt hij zo'n dun lycra masker moeilijker te pakken: https://www.agradi.nl/weatherbeeta-vlie ... -zwart.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:32 



 
Profiel   

Sloper een graaskorf om? Oftewel muilkorven zodat hij de maskers niet meer kan pakken, iets anders kan ik ook niet bedenken als anti-bijt niet werkt.

Hier heb ik alleen eentje die zelf zijn masker uittrekt, maar hij sloopt hem verder niet. Nu heeft hij het masker vastzitten aan een halster. Edit; dat is dus het masker wat hierboven gelinkt is, mijn pony trekt die zelf al uit. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:34 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook eens proberen of het met zo'n lycra masker lukt, zie zitten aangesloten en zijn veel lastiger vast te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:35 



 
Profiel   

senna21 schreef
Misschien een vies smaakje op het masker smeren.


Had ik bij het 3e masker gedaan, anti-bijt, stinkt vreselijk naar hertshoornolie. Hielp helaas niet.


Kidde schreef
Misschien krijgt hij zo'n dun lycra masker moeilijker te pakken: https://www.agradi.nl/weatherbeeta-vlie ... -zwart.htm


Zoiets heb ik nog liggen, had ik niet meer aan gedacht, ga dat morgen proberen. Ook een oud masker, geen groot verlies als die ook stuk ""moet"".

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:36 



 
Profiel   

Jorex schreef
Sloper een graaskorf om? Oftewel muilkorven zodat hij de maskers niet meer kan pakken, iets anders kan ik ook niet bedenken als anti-bijt niet werkt.

Hier heb ik alleen eentje die zelf zijn masker uittrekt, maar hij sloopt hem verder niet. Nu heeft hij het masker vastzitten aan een halster. Edit; dat is dus het masker wat hierboven gelinkt is, mijn pony trekt die zelf al uit. :+


Ja, graasmasker was ook al bij mij opgekomen, maar vind dat niet zo paardvriendelijk. Dan wordt het kiezen uit 2 kwaden, of vliegen of graasmasker. Sluit het niet uit, maar niet mijn favoriete oplossing.

En ja, ook mijn paarden schuurden soms wel eens het masker af, maar laten het dan gewoon liggen. Deze nieuwe ruin is gewoon een sloper, een grote klier, alles wat je laat slingeren is potentieel speelgoed en het liefst gaat het dan ook nog stuk. Pfffff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 19:40 



 
Profiel   

Vandaag het lycra masker aangedaan. Deze zat vanavond nog om, maar er zit wel op de kaak nu een gat in. Dus kennelijk heeft de sloper wel een poging gedaan. Ik hoop dat hij toen een mond vol met anti-bijt had en het nu afgeleerd heeft........ Morgen weer eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:10 



 
Profiel   

Hier blijven ze ook 1 dag heel, ik koop ze niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:24 



 
Profiel   

En misschien iets anders geven waar de ruin mee bezig kan blijven zodat hij niet de maskers pakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:43 



 
Profiel   

Halsters en maskers om hoofd vriendje zijn het ultime speelgoed. Al deed een deken het hier ook goed (antibijt gaf neus er onder en voering slopen, pony stond heel trots met de voering in zijn waffel mij aan te kijken. Ik was er niet blij mee). Volgende jaar was deken saai en werd er eigenlijk niet meer gesloopt. Kan zijn dat het over gaat dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 22:00 



 
Profiel   

Bowo schreef
En misschien iets anders geven waar de ruin mee bezig kan blijven zodat hij niet de maskers pakt?


Ze hebben 24/7 weidegang + paddock met inloop. Staan met zijn 3-en. Altijd gras en/of ruwvoer. Er ligt een jollybal die regelmatig ook de sjaak is. Wat grove takken van de appelboomsnoei. Dus als je nog wat weet? Eigenlijk zou hij ook wat meer gereden moeten worden misschien, maar dat is niet aan mij......

En ja Tamary, ik hoop dat de lol er van af gaat, want ik wil mijn ruinen graag beschermen tegen de vliegen op hun ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 07:43 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Bowo schreef
En misschien iets anders geven waar de ruin mee bezig kan blijven zodat hij niet de maskers pakt?


Ze hebben 24/7 weidegang + paddock met inloop. Staan met zijn 3-en. Altijd gras en/of ruwvoer. Er ligt een jollybal die regelmatig ook de sjaak is. Wat grove takken van de appelboomsnoei. Dus als je nog wat weet? Eigenlijk zou hij ook wat meer gereden moeten worden misschien, maar dat is niet aan mij......

En ja Tamary, ik hoop dat de lol er van af gaat, want ik wil mijn ruinen graag beschermen tegen de vliegen op hun ogen.


Hoe gaat het inmiddels?
Hier zo ongeveer dezelfde situatie, shetlander heeft geen smaakpapillen ofzo, want anti bijt werkt absoluut niet en zo'n lycra masker is hier geen optie omdat die niet UV werend zijn :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 14:41 



 
Profiel   

Het lycra masker bleef goed aan. Kennelijk is het spelletje van het masker aftrekken niet zo leuk meer. Wel regelmatig de anti-bijt ververst. Maar ja, dat lycra masker had al een gat in het gaas, dus uiteindelijk toch maar weer een nieuw masker gekocht. Wel iets dat laag in prijs was, eerst maar zien of de interesse om het af te trekken idd weg was. Geen lycra, maar masker met relatief stijf kunststof gaas rond de ogen. Ook deze spuit ik royaal in met anti-bijt en uit voorzorg de neusflap er af gehaald. Dit gaat nu al een ruime week vrij goed. Hij heeft er 2x afgelegen. Er is mee geklierd, zit een klein gaatje in de zijkant en 1 oor is gescheurd, maar nog prima bruikbaar.

Heb stille hoop dat het nog wel goed komt. Dat het mij deze zomer geen tientallen maskers gaat kosten, alleen een paar bussen anti-bijt...... :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen