Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 228 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst willen mensen dekken

 
Profiel   

Ik heb nu al even mijn hengst.
Hij is superbraaf en reageert weinig tot niet op merries.
De laatste dagen doet hij wat vreemd, als ik de wei in ga wilt hij mij dekken. Hij schacht, trekt samen, maakt zich groot... Dat allemaal tot hij klaarkomt. Hij doet dit enkel bij mij en niet bij andere vrouwen. Hij deed dit voorheen ook nooit bij mij, waarom wil hij mij opeens dekken? Ik maak me dan kwaad op hem en geef hem een time out tot hij kalm is maar daarna begint het weer opnieuw.

Hoe los ik dit op??
Hij is al chemisch gecastreerd
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:08 



 
Profiel   

Hoe oud is hij? En waarom is hij nog steeds hengst? Heeft hij maatjes om mee te spelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:20 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Hoe oud is hij? En waarom is hij nog steeds hengst?


Hij is 18 en is heel zijn leven hengst geweest. Ik heb hem 1 jaar geleden gekocht dus over dat hengst zijn had ik niet echt iets te zeggen. Hij heeft zich altijd goed en sociaal gedragen maar waarom hij nu opeens mij wil dekken is een groot vraagteken. Zeker omdat hij niet op andere vrouwen noch merries reageert

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:22 



 
Profiel   

Is nu nog castreren geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:24 



 
Profiel   

Tallie1979 schreef
Is nu nog castreren geen optie?


Hij is chemisch gecastreerd en is al 18, DA had mij afgeraden nu nog te castreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:27 



 
Profiel   

Jij bent kennelijk zijn merrie volgens zijn paarden hengsten brein. Opletten dus dat hij op 4 benen blijft staan. En kijk eens naar je eigen cyclus, is er een link tussen jouw vruchtbare periode en dit gedrag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:31 



 
Profiel   

tamary schreef
Jij bent kennelijk zijn merrie volgens zijn paarden hengsten brein. Opletten dus dat hij op 4 benen blijft staan. En kijk eens naar je eigen cyclus, is er een link tussen jouw vruchtbare periode en dit gedrag?


Ik kom inderdaad net uit mijn vruchtbare periode Hij probeert mij vooral te duwen, na een opmerking stopt hij hiermee maar na 2 minuten schacht hij weer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:36 



 
Profiel   

tamary schreef
Jij bent kennelijk zijn merrie volgens zijn paarden hengsten brein. Opletten dus dat hij op 4 benen blijft staan. En kijk eens naar je eigen cyclus, is er een link tussen jouw vruchtbare periode en dit gedrag?


Gaat dit dan enkel zo zijn tijdens mijn vruchtbare periode want hij heeft dit nog nooit gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:37 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
tamary schreef
Jij bent kennelijk zijn merrie volgens zijn paarden hengsten brein. Opletten dus dat hij op 4 benen blijft staan. En kijk eens naar je eigen cyclus, is er een link tussen jouw vruchtbare periode en dit gedrag?


Gaat dit dan enkel zo zijn tijdens mijn vruchtbare periode want hij heeft dit nog nooit gedaan

Nou sorry hoor, ik heb al meer dan 20 jaar hengsten, zou in de tijd vast wel vruchtbare periodes hebben gehad, maar geen één die ooit heeft bedacht dat ik zijn merrie wel wilde zijn. :')

Ik vind het toch wel heel bijzonder en vooral heel dominant gedrag... Wat doe jij dan? Wat is de time out waar je het over hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:43 



 
Profiel   

]


Ik zet hem vast aan touw en draai me weg van hem dan is hij altijd kalm maar dan na 5 a 10 minuten is het weer zo ver, ik heb ook al wel eens een tik gegeven maar daar reageert hij niet op.
Ik heb wel eens hengsten gezien die fel op vrouwen reageren maar nog nooit zo geobsedeerd door 1 vrouw

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:45 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
tamary schreef
Jij bent kennelijk zijn merrie volgens zijn paarden hengsten brein. Opletten dus dat hij op 4 benen blijft staan. En kijk eens naar je eigen cyclus, is er een link tussen jouw vruchtbare periode en dit gedrag?


Gaat dit dan enkel zo zijn tijdens mijn vruchtbare periode want hij heeft dit nog nooit gedaan

Heel goed mogelijk, dat is nl de enige periode waarin zulk gedrag zin zou hebben (bij een ander paard dan).

Houdt er wel rekening mee dat dit bezitterige ook invloed kan hebben op zijn gedrag naar andere paarden (ruinen en hengsten) en eventueel zelfs mensen ivm concurrentie om zijn merrie/mens.

Je zal dit zeker serieus moeten nemen en heel goed begeleiden/grenzen stellen of hij gaat beslissen dat hij alleenrecht heeft op jouw en niemand bij je mag komen (gaat ook lastig worden bij bv DA of hoefsmid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:47 



 
Profiel   

Gaat dit dan enkel zo zijn tijdens mijn vruchtbare periode want hij heeft dit nog nooit gedaan[/quote]
Heel goed mogelijk, dat is nl de enige periode waarin zulk gedrag zin zou hebben (bij een ander paard dan).

Houdt er wel rekening mee dat dit bezitterige ook invloed kan hebben op zijn gedrag naar andere paarden (ruinen en hengsten) en eventueel zelfs mensen ivm concurrentie om zijn merrie/mens.

Je zal dit zeker serieus moeten nemen en heel goed begeleiden/grenzen stellen of hij gaat beslissen dat hij alleenrecht heeft op jouw en niemand bij je mag komen (gaat ook lastig worden bij bv DA of hoefsmid).[/quote]

Goh en ik dacht steeds dat hij me niet zo tof vond
Ik vind respect van beide kanten belangrijk en ik ben dan ook echt aangedaan van zijn gedrag.Zeker omdat hij met kinderen overweg kan. Ik vind dat hij weinig respect toont en dat doet hij normaal niet. Hij heeft wel ooit eens op een fiets getrapt waar ik mee had gereden naar de wei dus hij kan wel dominant zijn maar daar wordt hij zeker op bestraft

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:50 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
]


Ik zet hem vast aan touw en draai me weg van hem dan is hij altijd kalm maar dan na 5 a 10 minuten is het weer zo ver, ik heb ook al wel eens een tik gegeven maar daar reageert hij niet op.
Ik heb wel eens hengsten gezien die fel op vrouwen reageren maar nog nooit zo geobsedeerd door 1 vrouw

Maar hoe weet hij nu waarom hij deze time out krijgt? Kan hij deze actie koppelen aan hetgeen hij fout doet?
En ik ben niet van het slaan hoor, maar ik zou hem op dat moment wel heel goed laten merken dat ik dat gedrag niet tolereer. Ik zou dat doen met stem, omdat ze daar bij mij heel gevoelig voor zijn en met mijn energie en intentie. Dus op het moment dat je hengst zich zo naar jou gedraagt hem heel rap uit jouw ruimte sturen op een manier die hem echt even met alle vier de benen terug op de grond zet. En daar hoef ik niet fysiek voor te worden.

Mijn paarden zouden een time out niet begrijpen. Zou hooguit een punt zijn om even tot rust te komen maar maakt ze niet duidelijk dat ik dat gedrag niet tolereer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:07 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
Ik heb nu al even mijn hengst.
Hij is superbraaf en reageert weinig tot niet op merries.
De laatste dagen doet hij wat vreemd, als ik de wei in ga wilt hij mij dekken. Hij schacht, trekt samen, maakt zich groot... Dat allemaal tot hij klaarkomt. Hij doet dit enkel bij mij en niet bij andere vrouwen. Hij deed dit voorheen ook nooit bij mij, waarom wil hij mij opeens dekken? Ik maak me dan kwaad op hem en geef hem een time out tot hij kalm is maar daarna begint het weer opnieuw.

Hoe los ik dit op??
Hij is al chemisch gecastreerd

Buiten dat ik veel reacties hilarisch vind hier, als hij het gedrag heeft zoals jij beschrijft dan is het chemisch castreren mislukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:12 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Bokkerbb schreef
Ik heb nu al even mijn hengst.
Hij is superbraaf en reageert weinig tot niet op merries.
De laatste dagen doet hij wat vreemd, als ik de wei in ga wilt hij mij dekken. Hij schacht, trekt samen, maakt zich groot... Dat allemaal tot hij klaarkomt. Hij doet dit enkel bij mij en niet bij andere vrouwen. Hij deed dit voorheen ook nooit bij mij, waarom wil hij mij opeens dekken? Ik maak me dan kwaad op hem en geef hem een time out tot hij kalm is maar daarna begint het weer opnieuw.

Hoe los ik dit op??
Hij is al chemisch gecastreerd

Buiten dat ik veel reacties hilarisch vind hier, als hij het gedrag heeft zoals jij beschrijft dan is het chemisch castreren mislukt.

Ha, ja daar zeg je wat! Heb ik gewoon overheen gelezen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:14 



 
Profiel   

Time-out is geen goede straf in mijn ogen, sterker nog paard krijgt rust, ik draai\stap weg van mijn paard als hij iets goed heeft gedaan. Mijn shetlander hengst zat ook 2 keer met zijn voorhoeven in mijn nek, dat heeft hij uiteindelijk flink gevoeld en niet meer gedaan, ook niet meer bij andere. Ik ben ábsoluut niet van het slaan, maar bijten, schoppen of omhoog komen is echt afgeschaft hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:14 



 
Profiel   

Hoelang geleden is hij chemisch gecastreerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:24 



 
Profiel   

Jessix schreef
Bokkerbb schreef
]


Ik zet hem vast aan touw en draai me weg van hem dan is hij altijd kalm maar dan na 5 a 10 minuten is het weer zo ver, ik heb ook al wel eens een tik gegeven maar daar reageert hij niet op.
Ik heb wel eens hengsten gezien die fel op vrouwen reageren maar nog nooit zo geobsedeerd door 1 vrouw

Maar hoe weet hij nu waarom hij deze time out krijgt? Kan hij deze actie koppelen aan hetgeen hij fout doet?
En ik ben niet van het slaan hoor, maar ik zou hem op dat moment wel heel goed laten merken dat ik dat gedrag niet tolereer. Ik zou dat doen met stem, omdat ze daar bij mij heel gevoelig voor zijn en met mijn energie en intentie. Dus op het moment dat je hengst zich zo naar jou gedraagt hem heel rap uit jouw ruimte sturen op een manier die hem echt even met alle vier de benen terug op de grond zet. En daar hoef ik niet fysiek voor te worden.

Mijn paarden zouden een time out niet begrijpen. Zou hooguit een punt zijn om even tot rust te komen maar maakt ze niet duidelijk dat ik dat gedrag niet tolereer.


Hij begrijpt het wel hoor, ik duw hem uit mijn ruimte en ik draai me om met mijn rug zodat hij weet dat ik dit niet leuk vindt en dat lijkt hij te snappen. Ik ben ook helemaal niet van het slaan maar als hij zover gaat dat hij me omver wil duwen wordt het wel heel gevaarlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:29 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Bokkerbb schreef
Ik heb nu al even mijn hengst.
Hij is superbraaf en reageert weinig tot niet op merries.
De laatste dagen doet hij wat vreemd, als ik de wei in ga wilt hij mij dekken. Hij schacht, trekt samen, maakt zich groot... Dat allemaal tot hij klaarkomt. Hij doet dit enkel bij mij en niet bij andere vrouwen. Hij deed dit voorheen ook nooit bij mij, waarom wil hij mij opeens dekken? Ik maak me dan kwaad op hem en geef hem een time out tot hij kalm is maar daarna begint het weer opnieuw.

Hoe los ik dit op??
Hij is al chemisch gecastreerd

Buiten dat ik veel reacties hilarisch vind hier, als hij het gedrag heeft zoals jij beschrijft dan is het chemisch castreren mislukt.



Dit heb ik ook met de DA besproken, hij moet zeker om de 6 maanden een prik krijgen maar de laatste had hij pas in maart gekregen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:30 



 
Profiel   

xMissMonroe schreef
Hoelang geleden is hij chemisch gecastreerd?


Laatste prik in maart

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:31 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Time-out is geen goede straf in mijn ogen, sterker nog paard krijgt rust, ik draai\stap weg van mijn paard als hij iets goed heeft gedaan. Mijn shetlander hengst zat ook 2 keer met zijn voorhoeven in mijn nek, dat heeft hij uiteindelijk flink gevoeld en niet meer gedaan, ook niet meer bij andere. Ik ben ábsoluut niet van het slaan, maar bijten, schoppen of omhoog komen is echt afgeschaft hier.


Wat is wel een goede straf dat ook veilig blijft voor mij? Ik ben niet van het slaan, hij heeft een tik gehad toen het gevaarlijke werd en daar wil ik het bij houden. Als ik hem vastzet sta ik ook buiten de piste dus dan kan hij ook niet meer over me heen lopen of op me springen wat hij wel probeert

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:32 



 
Profiel   

Ik heb niet echt veel ervaring met dekkende hengsten maar mijn hengstige merrie die draait ook de kont naar een bepaald paard dus ik weet niet of het heel handig is om je rug naar het paard te keren. Als een merrie absoluut geen interesse heeft in de hengst/vervelende ruin is ze niet heel zachtzinnig dat hij weg moet wezen.

Maar ben ook wel benieuwd wanneer die chemisch gecastreerd is. Werkt dat eigenlijk hetzelfde als bij honden. Met 6 maanden of 12 maanden?
Daar gaat toch iets mis en zou dan toch contact opnemen met de dierenarts. Paard zal wel flink gefrustreerd zijn als hij het bij mensen gaat zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:33 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
Anastasia24 schreef
Time-out is geen goede straf in mijn ogen, sterker nog paard krijgt rust, ik draai\stap weg van mijn paard als hij iets goed heeft gedaan. Mijn shetlander hengst zat ook 2 keer met zijn voorhoeven in mijn nek, dat heeft hij uiteindelijk flink gevoeld en niet meer gedaan, ook niet meer bij andere. Ik ben ábsoluut niet van het slaan, maar bijten, schoppen of omhoog komen is echt afgeschaft hier.


Wat is wel een goede straf dat ook veilig blijft voor mij? Ik ben niet van het slaan, hij heeft een tik gehad toen het gevaarlijke werd en daar wil ik het bij houden. Als ik hem vastzet sta ik ook buiten de piste dus dan kan hij ook niet meer over me heen lopen of op me springen wat hij wel probeert


Ik snap dat heel goed! Maar als we naar een kudde zouden kijken schoppen merries naar achter wanneer het een ''nee'' is. Ikzelf neem dit gedrag over om duidelijk te zijn, ik zou je niet kunnen helpen met andere ''straffen'' want over het algemeen kunnen paarden bij mij geen fout antwoord geven, behalve dus bijten en gericht slaan (wat niet uit pijn voorkomt). Je zegt zelf dat het na 5-10 minuten gewoon nog een keer gebeurd, dus ik denk dan dat het is wie de langste adem heeft. Misschien dat je hem 20 passen achteruit kan zetten bij elke poging, dat vinden paarden moeilijk dus is normaal meelopen uiteindelijk makkelijker voor ze. Bij een poging gelijk op de longe zetten en het hem moeilijk maken(Veel overgangen, veel naar voren vragen,) en dit blijven herhalen... Geduld moet dan echt opgebracht worden. Ik weet het verder ook niet hoor, maar zo zou ik het denk ik (creatief) oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:45 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
Jessix schreef
Maar hoe weet hij nu waarom hij deze time out krijgt? Kan hij deze actie koppelen aan hetgeen hij fout doet?
En ik ben niet van het slaan hoor, maar ik zou hem op dat moment wel heel goed laten merken dat ik dat gedrag niet tolereer. Ik zou dat doen met stem, omdat ze daar bij mij heel gevoelig voor zijn en met mijn energie en intentie. Dus op het moment dat je hengst zich zo naar jou gedraagt hem heel rap uit jouw ruimte sturen op een manier die hem echt even met alle vier de benen terug op de grond zet. En daar hoef ik niet fysiek voor te worden.

Mijn paarden zouden een time out niet begrijpen. Zou hooguit een punt zijn om even tot rust te komen maar maakt ze niet duidelijk dat ik dat gedrag niet tolereer.


Hij begrijpt het wel hoor, ik duw hem uit mijn ruimte en ik draai me om met mijn rug zodat hij weet dat ik dit niet leuk vindt en dat lijkt hij te snappen. Ik ben ook helemaal niet van het slaan maar als hij zover gaat dat hij me omver wil duwen wordt het wel heel gevaarlijk

Maar waarom leert hij er dan niets van? Als je niet het gewenste resultaat krijgt dan moet je iets anders doen, lijkt mij. Maar goed, doe maar voorzichtig en succes ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:50 



 
Profiel   

Een merrie die niet gedekt wil worden schopt hem ook de poten onder z'n lijf vandaan.
Ik begrijp echt niet dat dit gedrag geaccepteerd wordt, dit kan zulke gevaarlijke situaties op leveren... nu doet hij het op "afstand" wat als hij een keer besluit te springen, blijkbaar ben jij niet duidelijk naar hem... wat juist voor een hengst heel naar en frustrerend kan zijn.
Bij mij had hij echt al lang een optater gehad bij het eerste teken van mastruberen/schachten.
Dan is het voor hem ook maar meteen duidelijk wat er van hem verwacht wordt.
Vaak hoeft dat maar een keer om effect te hebben.
Daarna kan het gewoon met de stem en lichaamstaal af.

De afweging chemische castratie voelt voor mij ook gek... weet je zeker dat het echte chemische castratie is?
Daar kunnen ze doorgaand best ziek van worden? (Niet alle hengsten hoor... maar het is gewoon heftig spul).

Staand castreren zou voor mij logischer zijn.
Maar ik denk dat dat niet eens heel veel op gaat lossen. Gewoon de leiderschaps rol pakken en duidelijk voor hem zijn leverd veel meer op en doorgaand een veel blijer paard op den duur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 228 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen