Hengst willen mensen dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:16

In ieder geval, mocht het serieus zijn..gewoon laten castreren door een castreur in de wei. Voor het dier ook beter, kan het tenminste nog met een beetje geluk bij andere paarden staan. En zoek zelf een instructeur oid die je kan begeleiden.
[/quote]
Zo’n oude kun je vaak niet zomaar castreren. Dat komt omdat de zaadstrengen te dik zijn.[/quote]

Maar heb je uberhaupt bij meerdere dierenartsen geinformeerd over castreren?
Of blijf je gewoon eigenwijs en alleen naar je eigen DA luisteren?
Als ik jou was zou ik eens informeren bij een kliniek die hebben meestal hier net wat meer ervaringen mee.[/quote]

Ik heb met drie dierenartsen contact, waarvan 2 met eigen praktijk en een die een Merelbeke kliniek werkt.Zoald hierboven vermeld, castreren vermindert de kwaliteit van het sperma maar hengst gedrag verandert niet na 18 jaar. Hij vertoont normaal ook geen hengstgedrag

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:17

Cushing zou nog kunnen. Dat verandert het gedrag behoorlijk.[/quote]

Nu ja, ik ga me niet wagen aan een diagnose, maar ik ben de laatste die op Bokt roept→ zou hij iets mankeren, bij klachten. Maar dit vind ik raar en het is gewoon niet altijd de schuld of onwetendheid van de baasjes als je plotseling zo'n gedragsverandering hebt.[/quote]


Ik volg je in due gedragsverandering, dit omdat ik hem niet anders behandel dan anders en toch opeens zo een gedrag vertoond

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:18

Bripri: dit paard zoekt wel degelijk grenzen op.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:20

koend schreef:
Dit topic vind ik toch grappig!

Jij hebt alvast een grote aanbidder, die duidelijk voor jou kiest!

Hoe zou je reageren als dit een menselijke aanbidder was, met zo een duidelijke ”voorkeur”?
Geef je hem ook zo een "time-out"?

Bij alle ongewenste aanbidders of het nu paarden of mensen zijn is de manier om het te laten stoppen: duidelijkheid. Dus echt heel duidelijk afweren zonder enige ruimte te laten voor ongewenst gedrag.Ik denk dat ts in het begin te tolerant is geweest en nu groeit het uit de klauwen zodat het gevaarlijk wordt.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:23

Bokkerbb schreef:
wemkelover schreef:
Je rug toekeren terwijl dit paard dit gedrag vertoont??? Jezus... Heeft hij nog een extra moment om in je nek te springen. Zoals hierboven hele tijd al is verteld. Streng, consequent, meteen afstraffen.


Ik zet hem wel vast en ga uit de piste he. Dan is er niet echt kans dat hij me bespringt maar kalmeert hij gewoon. Kalmeren is duidelijk niet de oplossing maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan


Hij komt dreigend jouw ruimte binnen en jij gaat het uit de weg. Dat is niet duidelijk voor hem. Je moet hem uit je ruimte sturen. Dat begint met een waarschuwing, nog een waarschuwing en anders is het gewoon raak. Dat is paardentaal en dat is voor hem duidelijk.
Je geeft zelf al aan dat hij rustig is en na enkele minuten weer begint, dat is puur omdat hij niet snapt wat jij wil.
Je moet er ook niet bij blijven staan, je moet hem wegsturen, dus hij moet weg van jou en niet andersom. En op korte termijn lijkt jouw methode misschien veiliger, op lange termijn is dit dat niet.
En als je dit echt niet zelf kan om wat voor reden dan ook, hulp zoeken. Want ik krijg bij bovenstaande post het gevoel dat je bang en onzeker wordt ( "maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan" dus je gaat confrontatie uit de weg) en dat straal je dus uit naar je paard, waarmee je je zwakker opstelt.

(Overigens is dit niet gemeen bedoeld, ik hoop dat ik niet hard overkom.)

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:24

purny schreef:
Bripri: dit paard zoekt wel degelijk grenzen op.


Sorry, ik denk dat ik iets niet duidelijk heb gezegd, maar ik bedoelde niet dat dit paard geen grenzen opzoekt, dat doet hij inderdaad wel. Excuses voor de onduidelijkheid van mijn post.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:33

Ik zet hem wel vast en ga uit de piste he. Dan is er niet echt kans dat hij me bespringt maar kalmeert hij gewoon. Kalmeren is duidelijk niet de oplossing maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan[/quote]

Hij komt dreigend jouw ruimte binnen en jij gaat het uit de weg. Dat is niet duidelijk voor hem. Je moet hem uit je ruimte sturen. Dat begint met een waarschuwing, nog een waarschuwing en anders is het gewoon raak. Dat is paardentaal en dat is voor hem duidelijk.
Je geeft zelf al aan dat hij rustig is en na enkele minuten weer begint, dat is puur omdat hij niet snapt wat jij wil.
Je moet er ook niet bij blijven staan, je moet hem wegsturen, dus hij moet weg van jou en niet andersom. En op korte termijn lijkt jouw methode misschien veiliger, op lange termijn is dit dat niet.
En als je dit echt niet zelf kan om wat voor reden dan ook, hulp zoeken. Want ik krijg bij bovenstaande post het gevoel dat je bang en onzeker wordt ( "maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan" dus je gaat confrontatie uit de weg) en dat straal je dus uit naar je paard, waarmee je je zwakker opstelt.

(Overigens is dit niet gemeen bedoeld, ik hoop dat ik niet hard overkom.)[/quote]

Neen hoor ik ben blij om hulp te krijgen, ik heb inderdaad ook al contact met een gedragstherapeut zodat alles correct verloopt en we het niet erger maken. Onzeker maakt hij me niet maar het is toch wel even eng als zo een paard van 1m50 zich groot maakt en op je afkomt, dan is mijn eerste reactie vluchten. Der is ooit een paard over mijn ribben heen gelopen dus ik begrijp heel goed het gegeven dat een paard uit je ruimte moet blijven maar als hij zich zo groot maakt komt die herinneringen toch wel even naar boven

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:38

Bokkerbb schreef:
Ik zet hem wel vast en ga uit de piste he. Dan is er niet echt kans dat hij me bespringt maar kalmeert hij gewoon. Kalmeren is duidelijk niet de oplossing maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan


Hij komt dreigend jouw ruimte binnen en jij gaat het uit de weg. Dat is niet duidelijk voor hem. Je moet hem uit je ruimte sturen. Dat begint met een waarschuwing, nog een waarschuwing en anders is het gewoon raak. Dat is paardentaal en dat is voor hem duidelijk.
Je geeft zelf al aan dat hij rustig is en na enkele minuten weer begint, dat is puur omdat hij niet snapt wat jij wil.
Je moet er ook niet bij blijven staan, je moet hem wegsturen, dus hij moet weg van jou en niet andersom. En op korte termijn lijkt jouw methode misschien veiliger, op lange termijn is dit dat niet.
En als je dit echt niet zelf kan om wat voor reden dan ook, hulp zoeken. Want ik krijg bij bovenstaande post het gevoel dat je bang en onzeker wordt ( "maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan" dus je gaat confrontatie uit de weg) en dat straal je dus uit naar je paard, waarmee je je zwakker opstelt.

(Overigens is dit niet gemeen bedoeld, ik hoop dat ik niet hard overkom.)[/quote]

Neen hoor ik ben blij om hulp te krijgen, ik heb inderdaad ook al contact met een gedragstherapeut zodat alles correct verloopt en we het niet erger maken. Onzeker maakt hij me niet maar het is toch wel even eng als zo een paard van 1m50 zich groot maakt en op je afkomt, dan is mijn eerste reactie vluchten. Der is ooit een paard over mijn ribben heen gelopen dus ik begrijp heel goed het gegeven dat een paard uit je ruimte moet blijven maar als hij zich zo groot maakt komt die herinneringen toch wel even naar boven[/quote]

Ja dat is ook begrijpelijk. Goed dat je hulp bij een gedragstherapeut zoekt! (overigens heel vervelend van je ribben) Heel veel succes!

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:39

BriPi schreef:
Bokkerbb schreef:
Ik zet hem wel vast en ga uit de piste he. Dan is er niet echt kans dat hij me bespringt maar kalmeert hij gewoon. Kalmeren is duidelijk niet de oplossing maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan


Hij komt dreigend jouw ruimte binnen en jij gaat het uit de weg. Dat is niet duidelijk voor hem. Je moet hem uit je ruimte sturen. Dat begint met een waarschuwing, nog een waarschuwing en anders is het gewoon raak. Dat is paardentaal en dat is voor hem duidelijk.
Je geeft zelf al aan dat hij rustig is en na enkele minuten weer begint, dat is puur omdat hij niet snapt wat jij wil.
Je moet er ook niet bij blijven staan, je moet hem wegsturen, dus hij moet weg van jou en niet andersom. En op korte termijn lijkt jouw methode misschien veiliger, op lange termijn is dit dat niet.
En als je dit echt niet zelf kan om wat voor reden dan ook, hulp zoeken. Want ik krijg bij bovenstaande post het gevoel dat je bang en onzeker wordt ( "maar dat is wel veiliger dan er bij blijven staan" dus je gaat confrontatie uit de weg) en dat straal je dus uit naar je paard, waarmee je je zwakker opstelt.

(Overigens is dit niet gemeen bedoeld, ik hoop dat ik niet hard overkom.)


Neen hoor ik ben blij om hulp te krijgen, ik heb inderdaad ook al contact met een gedragstherapeut zodat alles correct verloopt en we het niet erger maken. Onzeker maakt hij me niet maar het is toch wel even eng als zo een paard van 1m50 zich groot maakt en op je afkomt, dan is mijn eerste reactie vluchten. Der is ooit een paard over mijn ribben heen gelopen dus ik begrijp heel goed het gegeven dat een paard uit je ruimte moet blijven maar als hij zich zo groot maakt komt die herinneringen toch wel even naar boven[/quote]

Ja dat is ook begrijpelijk. Goed dat je hulp bij een gedragstherapeut zoekt! (overigens heel vervelend van je ribben) Heel veel succes![/quote]

Bedankt!

Ik denk dat hier een slotje op mag, tenzij jullie willen horen hoe het afloopt met de gedragstherapeut

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:51

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
Cushing zou nog kunnen. Dat verandert het gedrag behoorlijk.


Nu ja, ik ga me niet wagen aan een diagnose, maar ik ben de laatste die op Bokt roept→ zou hij iets mankeren, bij klachten. Maar dit vind ik raar en het is gewoon niet altijd de schuld of onwetendheid van de baasjes als je plotseling zo'n gedragsverandering hebt.

Is ook niet bedoelt als diagnose maar als tip. :) Kende een oudere hengst die op 18+ leeftijd ander gedrag ging vertonen ook al stond hij al zijn hele leven bij dezelfde eigenaar. Daar kwam toen Cushing uit. Als je toch met de dierenarts in gesprek zou je dat mee kunnen nemen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:18

Ts,ik wil wel horen hoe het afloopt met de gedragstherapeut.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:23

Wellicht de vorige eigenaar wat taniger was naar dat dier dat hij daar dit gedrag niet vertoonde!?

Mens, spaar je de moeite met therapeuten zus en zo en laat lekker zn zakie er uit snijden! Wat heeft het beest er nou aan zo te moeten leven? Het is logisch hij lastig word met al die hormonen in zijn lijf in deze tijd vh jaar.

Ik snap soms werkelijk niet wat mensen bezield zonder enig verstand om een hengst aan te schaffen. Laat dat lekker aan proffesionals over. Je wil plezier met je paard en geen strijd!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:24

Als je het zelf ook oké vind, ben ik ook wel benieuwd hoe het afloopt.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:31

Popstra schreef:
Wellicht de vorige eigenaar wat taniger was naar dat dier dat hij daar dit gedrag niet vertoonde!?

Mens, spaar je de moeite met therapeuten zus en zo en laat lekker zn zakie er uit snijden! Wat heeft het beest er nou aan zo te moeten leven? Het is logisch hij lastig word met al die hormonen in zijn lijf in deze tijd vh jaar.

Ik snap soms werkelijk niet wat mensen bezield zonder enig verstand om een hengst aan te schaffen. Laat dat lekker aan proffesionals over. Je wil plezier met je paard en geen strijd!


Dit dus. En het is niet zo dat "castreren de kwaliteit van het sperma vermindert", nog nooit zo'n onzin gehoord. Castratie neemt de productie van zowel testosteron als van sperma weg door het verwijderen van de teelballen. Bijgevolg zal er geen sperma meer zijn. Niet van goede en niet van slechte kwaliteit. En door het wegvallen van de testosteron zal het hengstengedrag ook grotendeels, zo niet helemaal, verdwijnen. Ik weet niet welke DA jou iets anders heeft wijsgemaakt, maar wat je zegt slaat gewoon nergens op.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:37

Van welke regio ben je TS?

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 00:05

Ik ben sowieso benieuwd hoe het gaat straks ts, wat je ook besluit te doen.

Ik hoop in elk geval dat je een oplossing vind!

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 00:12

Wanneer je bekend bent met hengsten en al vanaf klein kind tussen de paarden loopt dan had je niet zo naïef gereageerd.
Waar is het gezonde paardenverstand dan wat betekend dat je hem meteen van repliek dient ? Ik wil niet gemeen overkomen maar juist voorkomen dat je straks wel met een ingedeukte hersenpan tussen zes planken ligt . In vervolg cap op en zorgen dat je zijn gedrag afstraft ipv aai aai gosh hij heeft een crush op me.

Brainless

Berichten: 29745
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 00:22

Bokkerbb schreef:
Ik heb met drie dierenartsen contact, waarvan 2 met eigen praktijk en een die een Merelbeke kliniek werkt.Zoald hierboven vermeld, castreren vermindert de kwaliteit van het sperma maar hengst gedrag verandert niet na 18 jaar. Hij vertoont normaal ook geen hengstgedrag

Ik weet niet welke DA je precies gesproken hebt, maar ballen eraf is geen sperma meer (die worden gemaakt in de testikels) en geen hengstengedrag (die wordt veroorzaakt door de testikels die testosteron aanmaken). Ook na 18 jaar gaat het hengstengedrag eraf.

Kan wel zijn dat dominant aangeleerd gedrag blijft, maar dat is dan niet gedreven door de hormonen en makkelijker aan te pakken.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:42

Popstra schreef:
Wellicht de vorige eigenaar wat taniger was naar dat dier dat hij daar dit gedrag niet vertoonde!?

Mens, spaar je de moeite met therapeuten zus en zo en laat lekker zn zakie er uit snijden! Wat heeft het beest er nou aan zo te moeten leven? Het is logisch hij lastig word met al die hormonen in zijn lijf in deze tijd vh jaar.

Ik snap soms werkelijk niet wat mensen bezield zonder enig verstand om een hengst aan te schaffen. Laat dat lekker aan proffesionals over. Je wil plezier met je paard en geen strijd!



Hij kan niet meer gecastreerd worden , hij is al 18. Drie dierenartsen hebben het mij afgeraden omdat het gewoon intens moeilijk is bij oudere hengsten en als een chemische castratie niets verandert ik het hoofd dan een volledige ooi niet. Hij kan niet meer dekken, zijn sperma is niets meer waard. Hengst zijn zit nu in zijn hoofd en dat kan je er niet uistnijden. De gedragstherapeut is gisteren komen observeren, hij heeft mij een paar oefeningen laten doen en het ging al beter dus ik denk wel dat de oplossing hier duidelijk is. Seksueel gedrag naar mensen is gedragsproblematiek en dat verandert niks of hij bij professionals zit of niet, laat het mij even duidelijk maken. Ik ben opgegroeid op een fokkerij, hengsten genoeg hier.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:45

sevke schreef:
Popstra schreef:
Wellicht de vorige eigenaar wat taniger was naar dat dier dat hij daar dit gedrag niet vertoonde!?

Mens, spaar je de moeite met therapeuten zus en zo en laat lekker zn zakie er uit snijden! Wat heeft het beest er nou aan zo te moeten leven? Het is logisch hij lastig word met al die hormonen in zijn lijf in deze tijd vh jaar.

Ik snap soms werkelijk niet wat mensen bezield zonder enig verstand om een hengst aan te schaffen. Laat dat lekker aan proffesionals over. Je wil plezier met je paard en geen strijd!


Dit dus. En het is niet zo dat "castreren de kwaliteit van het sperma vermindert", nog nooit zo'n onzin gehoord. Castratie neemt de productie van zowel testosteron als van sperma weg door het verwijderen van de teelballen. Bijgevolg zal er geen sperma meer zijn. Niet van goede en niet van slechte kwaliteit. En door het wegvallen van de testosteron zal het hengstengedrag ook grotendeels, zo niet helemaal, verdwijnen. Ik weet niet welke DA jou iets anders heeft wijsgemaakt, maar wat je zegt slaat gewoon nergens op.



Het ging over chemische castratie, bij chemische castratie snijd je helemaal niks weg.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:46

tengeltje11 schreef:
Van welke regio ben je TS?


Vlaams Brabant

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:47

Brainless schreef:
Bokkerbb schreef:
Ik heb met drie dierenartsen contact, waarvan 2 met eigen praktijk en een die een Merelbeke kliniek werkt.Zoald hierboven vermeld, castreren vermindert de kwaliteit van het sperma maar hengst gedrag verandert niet na 18 jaar. Hij vertoont normaal ook geen hengstgedrag

Ik weet niet welke DA je precies gesproken hebt, maar ballen eraf is geen sperma meer (die worden gemaakt in de testikels) en geen hengstengedrag (die wordt veroorzaakt door de testikels die testosteron aanmaken). Ook na 18 jaar gaat het hengstengedrag eraf.

Kan wel zijn dat dominant aangeleerd gedrag blijft, maar dat is dan niet gedreven door de hormonen en makkelijker aan te pakken.


Ee' volledige castratie is uitgesloten 3 dierenartsen hebben dat gezegd,
hij us chemisch gecastreerd en daar snijd je dus niks weg dat is wat ik beodelde

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:48

Sintara schreef:
Ik ben sowieso benieuwd hoe het gaat straks ts, wat je ook besluit te doen.

Ik hoop in elk geval dat je een oplossing vind!



Ik heb de eerste observatie met gedragstherapeut gehad, heeft mij enkele oefeningen gegeven en het ging al beter. Heeft ook gezegd dat dit gewoon gedragsproblematiek is en het wel nodig is iemand met kennis van gedrag bij paarden er bij te halen dus de oplossing is gevonden!

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 07:49

Sintara schreef:
Ik ben sowieso benieuwd hoe het gaat straks ts, wat je ook besluit te doen.

Ik hoop in elk geval dat je een oplossing vind!



Ik heb de eerste observatie met gedragstherapeut gehad, heeft mij enkele oefeningen gegeven en het ging al beter. Heeft ook gezegd dat dit gewoon gedragsproblematiek is en het wel nodig is iemand met kennis van gedrag bij paarden er bij te halen dus de oplossing is gevonden!

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:12

Chemische castratie helpt regelmatig niet bij gedrag... of algeheel niet.
Dus dat het chemische niet werkt wil niet zeggen dat volledig ook niet gaat werken.

Maar goed, volledig zitten gewoon meer risico's aan bij een oudere hengst ivm de dikte van de zaadstrengen.
Maar een kundig arts kan het gewoon doen.


Gewoon je paard opvoeden of weg doen aan iemand die er wel mee om kan gaan is een betere optie.
Alleen al aan je antwoorden zie je dat je er weinig kaas van gegeten hebt hoe om te gaan met hengsten.
Dat hij het nu 'opeens' vertoond is niet zo gek, ws had hij hiervoor wel iemand met besef van handelen.

Medische aspecten kan/moet je altijd uitsluiten.
Maar na jouw posts, vooral die van "ik gooi m'n merrie er bij dat hij haar kan dekken en mij hopelijk niet meer". Heeft voor mij bevestigd dat je niet weet wat je aan het doen bent.