Hengst willen mensen dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 01:52

Ik vind dit ook behoorlijk heftig en zeker niet iets om licht op te pakken. Je rug toekeren zou dan ook het laatste zijn wat ik zou doen tenzij je ook naar achter gaat trappen, dan zou het nog een duidelijke hint zijn. Dit is inderdaad zoals hierboven genoemd frustrerend voor zo wel de hengst als voor jou. Paarden houden van weten waar ze aan toe zijn en dat weet hij duidelijk niet gezien de gemixte signalen die je afgeeft. Zou inderdaad beter een keer écht goed op zijn plek zetten en dan is het hopelijk voor beiden partijen goed duidelijk. Ik ben bang dat dit niet gedrag is dat je kunt oplossen met een "foei" gezien hij echt boven jou denkt te staan. Hengsten hebben nou eenmaal echt duidelijke grenzen nodig. Zou ook het een en ander aan grondwerk oppakken en ik heb wel vaker gehoord dat hengsten kunnen reageren op de cyclus van de mens. Nu nog castreren lijkt mij ook niet heel nuttig gezien het gedrag er nu gewoon in zit. Wat je ook doet... Doe voorzichtig.. want 600kg in je nek lijkt mij echt geen strak plan... Dit is niet onaardig bedoeld of iets maar het is geen situatie om te onderschatten..

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:58

Ik denk dat je beter opzoek kunt gaan naar iemand die verstand heeft van hengsten en gedrag.
Iemand die jou kan helpen het probleem op kan lossen.
Niet banketstaaf bedoeld, maar ik denk dat jij te lief bent om het helemaal zelf te kunnen oplossen.
Ik denk dat je beter iemand kan zoeken die even stevig door kan pakken voordat er echt gevaarlijke dingen gebeuren.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:07

Ik denk dat TS het wel zelf kan leren, eventueel met hulp.
Maar je moet echt even over dat 'agossie wat zielig' heen stappen.
Seksueel gefrustreerd rond lopen en geen duidelijke grenzen krijgen is voor een hengst vele malen schadelijker, zeker geestelijk.

Wij hebben meerdere goed opgevoede hengsten op stal staan en gehad. Ook op de vorige plek... daar stonden ze gewoon lekker in het land met een maatje en konden paard zijn.
Maar wel heel duidelijk begrenst en seksueel gedrag richting mensen wordt niet getolereerd.
Ook niet richting andere paarden als het niet in het dek werk is.
En ze de bok op mogen.

Sommige zijn zeker hormonaler dan andere en soms moet je het lot niet tarten. Maar ook dat is een kwestie van je paard kennen en logisch nadenken.


"Hij denkt dat ik zijn merrie ben" is al de eerste foute stap in het denk proces.
Jij bent geen paard, jij bent het mens welke de leiding moet pakken. Op moet voeden en zorgen dat je paard geestelijk stabiel kan zijn.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 02-06-21 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Berichten: 7895
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:09

Citaat:
. Hij heeft wel ooit eens op een fiets getrapt waar ik mee had gereden naar de wei dus hij kan wel dominant zijn maar daar wordt hij zeker op bestraft


Maar lees ik nu dat je denkt dat hij jaloers is op je fiets omdat je daar op reed?
Sorry als ik t verkeerd begrijp.

Om op je vraag te reageren: op z'n sodemieter geven. Heel duidelijk maken dat dit ongewenst is. In de kudde zou ie ook een paar achterbenen in z'n giegel gekregen hebben, en dan is t duidelijk.
Niet te lief zijn, een paard heeft baat bij duidelijkheid.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:13

Dit moet toch een grapje zijn zeker,,

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:14

Echwel schreef:
Dit moet toch een grapje zijn zeker,,

Hier nog 1...

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:24

janderegelaa schreef:
Bokkerbb schreef:
Ik heb nu al even mijn hengst.
Hij is superbraaf en reageert weinig tot niet op merries.
De laatste dagen doet hij wat vreemd, als ik de wei in ga wilt hij mij dekken. Hij schacht, trekt samen, maakt zich groot... Dat allemaal tot hij klaarkomt. Hij doet dit enkel bij mij en niet bij andere vrouwen. Hij deed dit voorheen ook nooit bij mij, waarom wil hij mij opeens dekken? Ik maak me dan kwaad op hem en geef hem een time out tot hij kalm is maar daarna begint het weer opnieuw.

Hoe los ik dit op??
Hij is al chemisch gecastreerd

Buiten dat ik veel reacties hilarisch vind hier, als hij het gedrag heeft zoals jij beschrijft dan is het chemisch castreren mislukt.


Jan hoe zou je dit op kunnen lossen en gezien zijn leeftijd kan er niet iets anders lichamelijk aan de hand zijn? Want hij heeft het nooit gedaan en is al 18 jaar. Of denk ik nu raar?

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:32

Zou het geen reactie op de chemische castratie kunnen zijn? Er wordt dan nogal een bom van hormonen ingespoten.. kán behoorlijke bijwerkingen geven incl gedragsverandering.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:40

Hannanas schreef:
Zou het geen reactie op de chemische castratie kunnen zijn? Er wordt dan nogal een bom van hormonen ingespoten.. kán behoorlijke bijwerkingen geven incl gedragsverandering.

Klopt...

En daarbij het kan ook een andere medische oorzaak hebben.

En daarbuiten elke hengst kan je verpesten als je niet weet hoe je er mee om moet gaan.
Of ze nou 2 zijn of 20.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:42

Waarom zou je een 18jarige Hengst niet "echt" laten castreren?
Wegens de kosten ?
Of het risico ( dan zou ik nog andere da's raadplegen)

Wil je hem nog laten dekken of zal hij uiteindelijk rustig in een kudde mogen lopen ?

Ik heb mijn klophengst in '95 gekocht - als officieel 12jarige.
Mijn jong was alleen al minimaal 16 en compleet onhandelbaar.
Toen in die tijd waren er nog niet veel klinieken in die hoek van Duitsland waar ik woonde maar het was duidelijk : of operatie of slacht/euthanasie.
Voor het laatse gekozen.
Het duurde wel een paar jaar voordat hij ook in zijn omgang makkelijker( tegenover mens) werd maar het was het waard vooral omdat hij redelijk snel ( dat dan weer wel) met anderen op de wei kon.
Inmiddels zijn wij 26 jaar verder en meneer met zijn 42 nu dekt af en toe (nouja probeert het pro forma) zijn lievelings-merrie :)

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:49


c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:01


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:03

Je bent veel te zacht voor die hengst.

Dus of castreren of leren hem een lel te geven als hij dit doet.

Maar niet zo miepen. Straks lig je er onder en breekt ie uit. Dan heb je de poppen aan het dansen en lig je zelf in het ziekenhuis als het al bij het ziekenhuis blijft ipv het graf...

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:15

Gaat het hier om een minipaardje of om een groot paard? Zeker in het laatste geval lijkt dit me levensgevaarlijk voor ts.Maak hem gewoon duidelijk dat je hier niet van gediend bent.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:17

1x meegemaakt met een Friese hengst van een vriendin, daarna nooit meer. En al helemaal niet met andere hengsten Het bleef bij de ene x omdat ik hem wel heb laten weten er niet van gediend te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:19

c_alsemgeest schreef:
storrum schreef:


Dan nog... ze horen zich gewoon te gedragen naar mensen.
Maakt niet uit wat ze voelen/ruiken/zien aan mensen...
Seksueel gedrag naar mensen hoor je gewoon niet te accepteren.
Bovendien zijn vrouwen juist niet vruchtbaar tijdens de menstruatie, dus dat gekke bijgeloof slaat om te beginnen al nergens op, maar gelukkig staat dat ook in het artikel. :=

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:49

Je zal wel lekker ruiken. <<)
Een merrie schopt hem ook het licht uit zijn ogen als ze er niet van gediend is.
Waarom moet er hier dan met koekjes en uit zijn ruimte etc etc gewerkt worden.

Geef hem van jetje zou ik zeggen.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:49

sasja0705 schreef:
Ik heb mijn klophengst in '95 gekocht - als officieel 12jarige.
Mijn jong was alleen al minimaal 16 en compleet onhandelbaar.
Toen in die tijd waren er nog niet veel klinieken in die hoek van Duitsland waar ik woonde maar het was duidelijk : of operatie of slacht/euthanasie.
Voor het laatse gekozen.

Het duurde wel een paar jaar voordat hij ook in zijn omgang makkelijker( tegenover mens) werd maar het was het waard vooral omdat hij redelijk snel ( dat dan weer wel) met anderen op de wei kon.
Inmiddels zijn wij 26 jaar verder en meneer met zijn 42 nu dekt af en toe (nouja probeert het pro forma) zijn lievelings-merrie :)


Dan snap ik wel dat die van jou rustig was :')

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:22

Voor de mensen die dit denken dit is dus echt geen grapje,hij wil gewoon echt het alleenrecht op mij.Na gisterenavond goed werken is het wel gestopt.Wil hem duidelijk maken dat ik leider ben en niet zijn speelmaatje. ik ben mens en geen paard.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:23

anjali schreef:
Gaat het hier om een minipaardje of om een groot paard? Zeker in het laatste geval lijkt dit me levensgevaarlijk voor ts.Maak hem gewoon duidelijk dat je hier niet van gediend bent.


Het is een arabiertje van 1m50 dus zeker niet klein, daarom dat ik dus de piste uitga want hij maakt me oprecht bang als hij zo doet. Ik heb wel contact met een man die me wil komen helpen dus ik sta er al niet meer alleen voor

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:26

Ik heb wel een merrie c pony, als ik doe er bij zet, die mag gedekt worden en hij is toch gecastreerd, gaat hij mij dan gerust laten? Misschien is hij gefrustreerd? Hij heeft wel nooit eerder gedekt dus snap niet vanwaar die frustratie opeens komt

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:26

Zodra die op je afkomt een flinke jetser verkopen.

Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:27

Een time out werkt niet als correctie bij een paard, en je billen naar hem toe draaien.. Dat is wat een merrie doet als ze het wél leuk vindt.

Je zult hem uit je ruimte moeten werken (als in híj gaat weg bij jou, niet andersom). En je mag best boos doen en stem gebruiken.
Die deuk in zijn ego komt vanzelf wel weer goed

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:29

Sintara schreef:
Een time out werkt niet als correctie bij een paard, en je billen naar hem toe draaien.. Dat is wat een merrie doet als ze het wél leuk vindt.

Je zult hem uit je ruimte moeten werken (als in híj gaat weg bij jou, niet andersom). En je mag best boos doen en stem gebruiken.
Die deuk in zijn ego komt vanzelf wel weer goed



Ik zet me dan wel 3 meter verder en doe gewoon wat opruim werk of wat rond wandelen maar ik bedoel gewoon me omdraaien als in ik geef je geen aandacht zo, maar vrees dat dit niet genoeg is

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:30

purny schreef:
Zodra die op je afkomt een flinke jetser verkopen.


Ik ben niet echt van het slaan maar dit doet inderdaad een merrie ook