Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ineens bang van halster en hoofdstel

 
Profiel   

Ik hoop dat het hier goed staat. Ik heb mijn paard nu 3 maanden en loop nu tegen een probleem aan. Ik hoop dat ik tips kan krijgen hoe ik dit aan moet pakken.

Even wat informatie:
Het is een 3 jarige ruin. Hij staat 24/7 buiten. Halster en hoofdstel was hij al gewend en ondervond hier ook geen problemen mee. Het is een gevoelig paard wat flink spiegelt dus hier ben ik me al van bewust. Hij is verder super braaf en pakt dingen snel op, ook hier probeer ik rekening mee te houden om hem niet te overvragen en kom vaak om alleen te voeren en te poetsen. Tandarts is recent nog geweest. Op wat haken was dit allemaal in orde. Wolfskiezen wilde hij er nog niet uithalen omdat deze muurvast zaten en groen licht gekregen om met het hoofdstel en bit te "werken" hij zou hier geen last van hebben.

Het gedrag is begonnen nadat ik een bewezen ervaren stalgenoot toestemming had gegeven hem even met de lange lijnen te laten werken, dit had hiervoor een paar keer gedaan en pakte dit keurig op. Blijkbaar was dit niet helemaal goed gegaan nadat hij er een stang in had gegooit en een hoofdstel met oogkleppen op. Domdomdom heel veel spijt van gehad maar had nooit verwacht dat ze dit op deze manier aan zou pakken. Dit zou ik ook nooit meer toelaten.
Hierna heb ik hem zelf nog 2 x verder opgepakt aan de lijnen en na wat spanning na dit voorval deed hij dit hierna echt goed. Hij was ontspannen en werd hier ook echt enthousiast van.

Maargoed hierna begon dus het probleem dus met het halster, deze wilde hij niet meer aan. Rustig begonnen dit te oefenen door te leren deze zelf aan te doen en te belonen als het halster om zat. Dit ging prima en we zijn hier al 3 weken mee bezig. Hoofdstel heeft hij niet zo vaak in maar de paar keren dat ik deze om heb gedaan ondervond ik geen problemen...

Tot gisteren. Ik wilde gaan wandelen op het strand. Voor de zekerheid een hoofdstel in met halster daarover heen. Tijdens het aandoen van het hoofdstel paniek. Dit uitte zich in achteruit lopen en omdraaien. Op het omdraaien heb ik hem gecorrigeerd, dom achteraf want daarna was het paniek.

Met veel pijn en moeite het hoofdstel ingegrepen, en dit een paar keer herhaald en beloond.

Ik baal hier vreselijk van. Waar komt dit gedrag nou vandaan? Is die werkelijk getraumatiseerd of is dit gewoon uitproberen ? Ik wil dit niet laten escaleren zodat het dalijk helemaal niet meer gaat maar waar moet ik beginnen? Tandarts heb ik aan gedacht maar die is net geweest en komt in oktober weer, osteopaat misschien of gewoon door oefenen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 08:37 



 
Profiel   

Ondanks wolfstanden muurvast zitten kunnen ze wel voor problemen zorgen. Het bit kan er namelijk tegenaan komen wat voor ongemak kan zorgen.

Verder geen idee eigenlijk. Als ik goed lees is namelijk het hoofdstel omdoen die paar keer na dat geval met die hoofdstel die stal genoot indeed geen probleem geweest en nu plots wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 08:57 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie, dit dacht ik ook altijd maar de tandarts verzekerde me dat dit geen problemen ging opleveren. Zal ik ze dan toch laten verwijderen? Volgens hem was dat nu geen optie gezien de vastheid en de wonden die hier van zouden komen..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 09:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen