Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

wat kan ik proberen bij angst voor de singel?

 
Profiel   

Hoi iedereen,

Ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een jong paard. Ik heb hem licht beleerd gekocht. Ik heb er bij aankoop 2x op gereden. Ze waarschuwde mij wel dat hij snel was bij het opstijgen (er vandoor schieten in galop) en dat heeft hij ook laten zien.
Ik verwachtte dat het met wat grondwerk en tijd wel minder zou worden. Eigenlijk heb ik de eerste maanden niet veel meer gedaan dan wat grondwerk (wennen aan van alles, meelopen, balkjes, zeiltje, zweepje aanraken) en longeren aan het halster. Ik kocht hem aardig mager en vermoedde maagzweren. Hiervoor wordt hij behandeld.

Nu wil ik het stapje verder maken door te longeren met dekje en singel. Dit vindt hij heel spannend. Meelopen an de hand gaat goed, maar zodra ik hem op de volte wil zetten begint hij over dwars te lopen. Hoofd naar binnen, kont naar buiten en is hij schieterig, dus vol galop vooruit en dan weer op de rem. Na even doorgaan en aanmoedigen wordt het wel beter, maar relaxed krijg ik hem dan niet. En ook de volgende keren is het niet zo van: oh, dat ken ik. dat kan ik wel.

Sla ik een stap over? wat kan ik nog als tussenstap bedenken...?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:22 



 
Profiel   

Is hij wel pijnvrij? Dus rug/buik enz?

Want als hij pijn ervaart van de singel dan is het puur vluchtgedrag en ga je dat niet met trainen oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:25 



 
Profiel   

Hij is net weer bij de osteopaat/fysio/acupunturist geweest en die geeft aan geen problemen in de rug, maar nog wel wat gevoelig in maag en darmen.
Dus dat pijn-dingetje kan meespelen. Dan kan je ook nog zeggen van heeft hij nog pijn, of is het een pijn herinnering waar je hem bij kan helpen. Tegelijkertijd wordt hij ook helemaal niet strak aangesingeld. Echt net aan om niet te gaan schuiven. Als je een zadel zo los zou doen, glij je eraf...
Maar ik sluit het dus niet 100% uit.
Heb je nog een tip voor als het een pijn of angstherinnering is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:34 



 

wat is het voor een singel!!

wij doen hier nog wel eens even een hoesje erom, dan voelt het anders misschien helpt het

misschien eerst even zelf meelopen op de volte en dan de volte steeds groter maken door de lijn te laten vieren, dan weer even er naast lopen zo laten wennen

dan voelt hij dat je in de buurt bent, je hebt veel grondwerk gedaan dus je was altijd dicht bij

vooropgesteld dat hij echt pijnvrij is anders eerst dat oplossen
symptoomgedrag kun oplossen je op door iets anders aan te bieden, negeer het gedrag en begin steeds weer opnieuw
leg de singel en dekje er op en ga grondwerk doen (maar misschien deed je dat al)

gewoon geduldig blijven proberen


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-21 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:39 



 
Profiel   

Wat vervelend. Maar zolang hij mogelijk last heeft van zijn maag zou ik zeggen wacht ermee.

Zo kun je straks fris starten met een betere basis.
Nu blijft hij de bevestiging krijgen dat het niet fijn is.

Een jong paard kan best even wachten, krijgen ze niets van. Andersom daarentegen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:42 



 
Profiel   

je hebt hem licht beleerd gekocht...
Hoe vaak was hij al onder zadel geweest?

Dan paar maanden niks met zadel gedaan wat al niet goed bevestigd was.
Heb je geen hulp op stal..?
Ik zou overnieuw beginnen maar met hulp van iemand die gewend is aan jonge paarden.
Klinkt namelijk alsof hij er niks van snapt...
Hoe oud is hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:51 



 
Profiel   

Eerst zeker weten dat hij geen maagklachten/pijn heeft. Want nu op gaan bouwen maakt het alleen maar erger.

Daarna gaan desensibiliseren door met een zacht materiaal te gaan werken, dus doe hem eerst bijvoorbeeld een bandage om zijn buik of een elastiek, geen vaste singel maar iets wat mee beweegt. Laat hem wennen en geef hem de tijd.
Want 3 is best jong, in lijf en koppie. En als hij zo gespannen is, dan is ontspanning het grootste goed wat je hem bieden kan. Kleine stapjes, positief belonen en vooral de tijd geven om het te verwerken.
3x per week 5 minuten is beter dan 2x10 zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:51 



 
Profiel   

SilvanoN schreef
Hij is net weer bij de osteopaat/fysio/acupunturist geweest en die geeft aan geen problemen in de rug, maar nog wel wat gevoelig in maag en darmen.
Dus dat pijn-dingetje kan meespelen. Dan kan je ook nog zeggen van heeft hij nog pijn, of is het een pijn herinnering waar je hem bij kan helpen. Tegelijkertijd wordt hij ook helemaal niet strak aangesingeld. Echt net aan om niet te gaan schuiven. Als je een zadel zo los zou doen, glij je eraf...
Maar ik sluit het dus niet 100% uit.
Heb je nog een tip voor als het een pijn of angstherinnering is?

Dan zou ik dit eerst door een dierenarts uit laten sluiten.
Mocht hij last van zijn maag hebben kun je niet verwachten dat hij niet reageerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:53 



 
Profiel   

Een elastische dekensingel vinden ze vaak wel prettiger en is een kleinere stap.
Mijn paard vond de gewone singel ook lastig maar de elastische niet.
Een 'echte' singel met elastiek aan twee kanten vindt mijne ook fijner.
Ik heb hem gewend door eerst los op zijn rug te leggen en ernaast te lopen. Mocht de singel vallen is dat ook niet zo erg, is ook een oefening.
En daarna heel los vastmaken met een voortuig zodat het niet kan wegschuiven.
Zo kun je de stappen toch veel kleiner maken.
Op een gegeven moment merk je gewoon dat ze er aan toe zijn om weer een stap verder te gaan.
Misschien niet de snelste manier maar uiteindelijk bouw je er wel veel vertrouwen mee op wat altijd goed is en het belangrijkste!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:59 



 
Profiel   

Bij mij gaan er al alarmbellen rinkelen wanneer een paard licht beleerd is verkocht. Vaak levert een paard meer op als hij wat beter beleerd is, tenzij ze hem niet zadelmak krijgen. Dus ik ga me dan afvragen wat er al gedaan en geprobeerd is etc.
Ik zou hem eerst eens door de molen halen, rug en buik. En dan niet even door een dierenarts van buiten laten voelen, maar goed door de molen halen. Want dan weet je waar je met beginnen en hoe je verder kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 16:11 



 
Profiel   

Het klinkt alsof je paard wat basislessen "omgaan met mensen" niet helemaal gehad heeft. Er vandoor schieten in galop als je opstapt zou voor mij als trainer een reden zijn hem niet te verkopen tot dat hij dat niet meer deed, en zegt heel veel over hoe hij hiervoor getraind is helaas. Ik zou met dit paard grondwerk les nemen bij iemand die veel verstand heeft van jonge hete en of bange paarden. Anders kan dit wel eens een recept voor nog veel meer problemen worden. Verder zou ik Maagzweren uit willen sluiten en als die uitgesloten zijn dan inderdaad met een dekensingel beginnen. Maar als ik lees wat ie doet dan denk ik dat vanaf de grond eerst vertrouwen opbouwen icm les heel veel narigheid in de toekomst kan voorkomen. In je verhaal lees ik dat je al goed op de grond bezig bent, maar dat longeren nog niet helemaal vanzelf gaat. Misschien kan je het rustiger aan doen? Als longeren aan het halster wel goed gaat dan langzaam dingetje voor dingetje nieuw introduceren net als of het voor hem de eerste keer van zijn leven is dat ie dit doet. En als dat betekent dat je niet met een dekje maar met stomweg een dekensingel met eronder een theedoek, of als dat nog te groot is een vaatdoekje beginnen. En pas als ie daar helemaal relaxed mee is meerdere keren dan pas iets nieuws introduceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 16:13 



 
Profiel   

Hij was idd niet lang onder het zadel, 12x zeggen ze. Hij is 5 en een Spanjaard, dus een soort 3 jarige KWPN. Maar ik kan wel merken dat hij niet veel gewend is met mensen. Als ik in de wei stap met en zweepje naar onze jaarling, dat pakt hij het zweepjenover en gaat ermee aan de wandel. De Spanjaard staat aan de andere kant van de paddock, dan weet je het wel. Tijd en geduld is geen probleem. Ik lees veel tips, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 16:31 



 
Profiel   

SilvanoN schreef
Hij was idd niet lang onder het zadel, 12x zeggen ze. Hij is 5 en een Spanjaard, dus een soort 3 jarige KWPN. Maar ik kan wel merken dat hij niet veel gewend is met mensen. Als ik in de wei stap met en zweepje naar onze jaarling, dat pakt hij het zweepjenover en gaat ermee aan de wandel. De Spanjaard staat aan de andere kant van de paddock, dan weet je het wel. Tijd en geduld is geen probleem. Ik lees veel tips, bedankt!


Ah, dan gaan er nog meer alarmbellen rinkelen. er wordt veel gesjoemeld met spanjaarden. Ik stuur je wel even een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 16:39 



 
Profiel   

Ik zou zelf eerst echt een endoscopie doen om die maag goed te bekijken. En dan weet echt opnieuw beginnen. Als die longeren met die singel nog te heftig vind moet je echt weer een stap terug. Ik zou het in ieder geval doen samen met iemand die hier veel ervaring mee heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 16:48 



 
Profiel   

Naar mijn mening is dit een door mensen gecreëerd probleem, en uiten paarden alleen maar hun emotioneel ongemak. Omdat mijn vriendin in haar loopbaan honderden veulens gestart heeft, weet ik dat een bepaald aantal van hen de allereerste keer dat de singel gespannen wordt een sterk negatieve reactie op de singel zal hebben.

Of deze reactie nu door pijn of paniek veroorzaakt wordt, het is een echte emotie van de kant van het paard. Als het paard bij het eerste zadel abrupt en strak wordt omgegord, is de pijn of paniek die hij voelt zeer traumatisch en wordt permanent in de hersenen van het paard vastgelegd als een "angstherinnering".

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:54 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Ik zou zelf eerst echt een endoscopie doen om die maag goed te bekijken. En dan weet echt opnieuw beginnen. Als die longeren met die singel nog te heftig vind moet je echt weer een stap terug. Ik zou het in ieder geval doen samen met iemand die hier veel ervaring mee heeft.


Was ook mijn eerste gedachte... met flinke maagzweren kunnen jonge beesten echt raar reageren op singels.
En het ontstaan er van is ook niet gek na de omslag opfok/nieuwe plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:56 



 
Profiel   

detonzster schreef
Naar mijn mening is dit een door mensen gecreëerd probleem, en uiten paarden alleen maar hun emotioneel ongemak. Omdat mijn vriendin in haar loopbaan honderden veulens gestart heeft, weet ik dat een bepaald aantal van hen de allereerste keer dat de singel gespannen wordt een sterk negatieve reactie op de singel zal hebben.

Of deze reactie nu door pijn of paniek veroorzaakt wordt, het is een echte emotie van de kant van het paard. Als het paard bij het eerste zadel abrupt en strak wordt omgegord, is de pijn of paniek die hij voelt zeer traumatisch en wordt permanent in de hersenen van het paard vastgelegd als een "angstherinnering".



Je vriendin heeft honderden veulens gestart?

Ik geloof dat je het een beetje onbegrijpelijk hier hebt getypt...

Veulens kun je niet starten


@ ts inmiddels al een oplossing gevonden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 11:06 



 
Profiel   

Leuk dat je het vraagt, hagelslag.

We zijn bezig gegaan met jullie tips. Eerst de elastische dekensingel. Toen dat goed ging, een longeersingel met dekje, toen dat goed ging, zadel met elastische singel, dat blijft nog wel een dingetje.

Mijn ideeen waren een beetje op met kleine stapjes verzinnen en ik wil hem ook niet elke keer als we wat gaan doen hem compleet in de stress hebben. Het moet ook leuk zijn.

Inmiddels hebben ik en paardlief een paar sessies ESDR-'therapie' gehad tegen zadelangst, een soort afleiding met een buzzer op de schouder. Deze dame werkt ook met een hartslag meter.

Op zich is het zadel opdoen en aansingelen niet het probleem. Zolang ik naast hem loop blijft de hartslag ook laag. Als ik naast hem ren in draf terwijl hij een zadel op heeft, geen probleem.
Maarrr als hij zelfstandig aan de longe met zadel moet draven schiet zijn hartslag serieus naar 180. Het liefst blijft hij heel dicht bij mij, dat voelt blijkbaar een soort van veiliger.
Nu 2 sessies gehad en het gaat steeds een beetje beter. Vandaag sessie 3. Ik ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 12:10 



 
Profiel   

Toch best interessant en appart
Zijn de maag en darmen ook nog gecontroleerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 13:36 



 
Profiel   

Hoe doet hij het zonder singel aan de longe? Is hij gekeurd, zijn er foto’s gemaakt van de rug/hals?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 13:57 



 
Profiel   

Wat gebeurt er als je dit paard los 'werkt' in een roundpenn / picadero / afgezet stukje bak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:13 



 
Profiel   

Ik mis in je verhaal even hoe het paard zich gedraagd als je gewoon probeert te longeren zonder singel, dekje etc?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:28 



 
Profiel   

Zonder zadel is hij een heel normaal paard aan de longe :D . In omgang is hij ook echt een schatje, alert op de omgeving, maar niet overdreven spooky ofzo. Gewoon een jong paard.

Ik snap dat er gedacht wordt aan een pijnreactie, maar daar lijkt zijn gedrag niet naar. Hij schiet van schrik weg als hij in beweging komt. Ook als hij alleen een borsttuig om heeft en geen zadel op.
Bij hangen op het zadel in stilstand staat hij weer in alle rust.

De instructrice vindt ook een apart geval, ik heb net weer een sessie gehad en hij gaat wel steeds vooruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 16:12 



 
Profiel   

SilvanoN schreef
Ik snap dat er gedacht wordt aan een pijnreactie, maar daar lijkt zijn gedrag niet naar. Hij schiet van schrik weg als hij in beweging komt. Ook als hij alleen een borsttuig om heeft en geen zadel op.
Bij hangen op het zadel in stilstand staat hij weer in alle rust.


Als hij dit in beweging heeft, heb je dan ook wel eens een deken omgehad. Of alleen een stapje gedaan en dan weer stoppen en weer een stapje. Het integreren van beweging is weer een heel ander gevoel. Je kun ook eerst met een bandage om zijn buik en rug lopen en dit uitbreiden met een dekje en zo ga je stap voor stap verder. Bedenk dat ze ieder gevoel moeten leren kennen en herkennen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:04 



 
Profiel   

Hoi Anita,

Een deken kent hij wel en is geen probleem. Inmiddels 5 sessies ESDR gehad, maar helaas was dit niet de oplossing voor hem. Wel veel fijne tips gehad om mee verder te gaan. Inmiddels stapt en draaft hij goed met een zadel op aan de longe (ook al met eng stuk plastic aan de zijkant. Dat is dan weer niet eng, haha). Ik wil nog wel eens met zo'n bodywrap gaan longeren. Onder tussen blijven we oefenen met erop hangen en dat gaat prima in stilstand. Ook zijn we weer met TRT begonnen op aanraden van een Bokker.
Ik hoop binnenkort weer een stapje te kunnen maken met het been overzwaaien als iemand hem vasthoudt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen