Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Agressief gedrag merrie naar mensen

 
Profiel   

Wij hebben sinds een paar weken een merrie met veulen nieuw in onze kudde. De vorige eigenaar heeft verteld dat deze merrie zuur kan doen als ze los staat, maar zodra zij aan het halster vast staat is zij een lieve werkwillige merrie.

De eerste dagen hebben wij haar langzaam in de kudde op laten nemen, dat ging heel goed, ze staat ergens in het midden van rangorde in de kudde, haar veulen is een brutaaltje dat zich helemaal thuis voelt.

Ze had van dag 1 aanvallend gedrag naar mensen, ook toen zij op stal stond, twee benen in de lucht. Dan doe je een halstertouw aan haar halster dat lukt met een snoepje, en de merrie is totaal anders, lief, je kan haar aanhalen, gewoon een fijne merrie. Klik het halstertouw los en dan is ze zuur, oren in haar nek en dreigend.

Toen werd ze hengstig, ze was opdringerig, continu contact willen, aangeraakt worden en bijna drammerig.

We dachten ze is gewend en zal nu wel aardig blijven, maar helaas hengstigheid is voorbij en zure merrie terug. Als we nu de wei opgaan hebben we een zweep nodig om haar te waarschuwen en te zorgen dat ze afstand houdt.

Dit gedrag vertoonde ze bij haar vorige eigenaar ook.

Ik denk aan twee dingen, ik heb het ook met de DA besproken:

    Een hormonaal probleem: we gaan haar bloed laten testen op teveel testeron. Alleen dan zou ze ook zuur moeten zijn als ze aan een halster vast zit.

    De vorige eigenaar deed alles met voer, aangeleerd gedrag? Voernijd?

Wie heeft dit gedrag eerder gezien bij een paard, wat was de oorzaak en de oplossing
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 22:49 



 
Profiel   

Ook al heeft ze het langer, wellicht ook even de eierstokken na laten kijken op cystes.
Daar kunnen ze ook heel raar van doen. Algemeen bloedprikken is ook handig, weet niet hoe oud ze is? Cushing kan soms ook gek gedrag geven.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze het aan het halster niet doet.

Wij hadden vroeger op de manege een merrie met een rugzakje. Levens gevaarlijk in haar box, of los zelfs met alleen langslopen. Kon ze je aanvallen... maar aan de hand en met rijden echt de liefste merrie die er was. Zij mankeerde niks, maar had echt veel nare dingen meegemaakt met voorgaande eigenaren die haar mishandeld hebben wat vaak in de stal gebeurde... daarom deed zij zo.
Iedereen wist het, hing ook netjes een bordje e.d. en omdat het verder een schat van een merrie was kon zij gelukkig blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 23:12 



 
Profiel   

De merrie is 11 jaar, maandag wordt ze ook gescand. Ze heeft haar eerste veulen gehad dit jaar en was makkelijk drachtig.

Ik denk zelf ook aan aangeleerd gedrag, door foute benadering van een vorige eigenaar, maar voor de zekerheid medische oorzaak uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 23:23 



 
Profiel   

Ik ken een merrie die al heel wat jaren op een stabiele plek staat onder heel goede omstandigheden. En die is ook zo.
Halster vast, alles prima. Halster los, niet bij in de stal gaan.

Op zich deed ze niet echt iets, bleef bij dreigen. Maar wel op echt een felle manier. Maar toen ze voor het eerst een veulen had kon je er niet meer bij in het land, iemand is ook echt getrapt en ikzelf ben net op tijd onder het draad door gedoken.
Tijdens de dracht was ze trouwens veel liever!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 23:34 



 
Profiel   

Andersom gedacht: Juist bij dit soort paarden kan het zure gedrag aan het halster weg genomen zijn door te werken met beloning. Het klinkt alsof ze totaal geen vertrouwen heeft als ze los is en dit doet als zelf bescherming. Met zweep erbij bevestig je dat wantrouwen alleen maar, en hou je het gedrag dus in stand.

Hoe was de merrie qua gedrag toen ze drachtig was? Indien er hormonaal iets mis zou zijn, zou je verwachten dat dracht ook invloed heeft op het gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 01:46 



 
Profiel   

Ik wacht nog op een aantal antwoorden van de vorige eigenaar, hoe haar gedrag was tijdens de dracht. Zij had ook nog een volle zus, ik wil daar ook nog contact mee opnemen, als ze mij de gegevens van wil geven.

We gebruiken de zweep niet om te slaan, maar om ons groter te maken zodat ze afstand houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 08:13 



 
Profiel   

Ik heb ook zo'n merrie gehad, bij deze was het onstaan na slecht behandeld te zijn in combinatie met pijn in het lijf. Regelmatig grondwerk, de join up monty roberts methode werkte goed bij haar. En door de osteo helemaal los laten maken zorgde ook voor gedragsverbetering. Nu bleef dit ook altijd wel een aparte hoor, in het begin nam ik altijd een zweep mee in de wei omdat ze kon aanvallen. Maar echt gericht trappen deed deze dan weer niet. Wel zo aanvallen dat je omver gebeukt op de grond lag. Hier ook met halster/ hoofdstel om was er niks meer aan de hand.

Het kan inderdaad hormonaal zijn maar dan zou je ze eigenlijk een tijdje op de regumate moeten zetten om te kijken of er wat veranderd. Dat ze opdringerig werd bij de hengstigheid is eigenlijk wel een indicatie dat het hormonaal zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 09:20 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik heb ook zo'n merrie gehad, bij deze was het onstaan na slecht behandeld te zijn in combinatie met pijn in het lijf. Regelmatig grondwerk, de join up monty roberts methode werkte goed bij haar. En door de osteo helemaal los laten maken zorgde ook voor gedragsverbetering. Nu bleef dit ook altijd wel een aparte hoor, in het begin nam ik altijd een zweep mee in de wei omdat ze kon aanvallen. Maar echt gericht trappen deed deze dan weer niet. Wel zo aanvallen dat je omver gebeukt op de grond lag. Hier ook met halster/ hoofdstel om was er niks meer aan de hand.

Het kan inderdaad hormonaal zijn maar dan zou je ze eigenlijk een tijdje op de regumate moeten zetten om te kijken of er wat veranderd. Dat ze opdringerig werd bij de hengstigheid is eigenlijk wel een indicatie dat het hormonaal zou kunnen zijn.


Ik hoop op dat we enige verbetering kunnen krijgen, dacht ook aan een trauma of aangeleerd gedrag.

Als er niets hormonaal te vinden is denk ik aan een osteopaat of misschien naar haar maag laten kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 16:36 



 
Profiel   

Osteopaat is denk ik altijd een goed idee, deze kan ook voelen of er problemen zijn met de maag en mocht dat zo zijn dan kun je weer verder op dat spoor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 09:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen