Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Instabiele schouder en paard aan de hand

 
Profiel   

Hoi,
Ik heb 2 problematische schouders (links geopereerd en rechts schiet makkelijk uit de kom). De laatste 2x gebeurde tijdens een wandeling met paard. Na een maand rust wil ik mijn merrie zelf weer aan de hand laten wandelen (peesblessure), maar ze is onrustig en ik ben daarom de hele tijd bang dat het weer mis gaat. Heeft iemand een tip/ of ervaring hiermee? Alvast dank!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 17:59 



 
Profiel   

Bestaat er niet iets zoals een schouder brace die voorkomt dat je schouder (makkelijk) uit de kom schiet?
Die zou je dan rechts kunnen dragen en dat je daardoor meer controle hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 18:40 



 
Profiel   

Ik heb 2 schouders die beide gesubluxeerd zijn en ook heel makkelijker helemaal luxeren en heel eerlijk, het enige wat ik kan doen is keihard trainen om de spieren sterk te maken en houden om de banden op te vangen.

Maar ook met paard wil dat zeggen dat ik dus sneller met iets ga wandelen waarmee ik meer te zeggen heb. Met minder druk van mijn kant meer reactie aan hun kant krijg. Voor de ene is dat een hengsten ketting, voor de ander een hoofdstel of juist een touwhalster, of juist een bepaald soort hulpteugel om mee te stappen (is daar speciaal voor maar ik weet niet meer hoe het heet). En soms sederen als het te gek wordt. Maar omdat ik dit altijd heb en heb gehad ben ik altijd heel streng en duidelijk geweest in wat mag en wat niet en moet er iets heel geks gebeuren als ze zo gek doen dat er echt getrokken wordt. En dan laat ik los... Nee, dat wil je niet bij een geblesseerd paard, maat schouder uit de kom heeft ook niemand iets aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 18:49 



 
Profiel   

De geopereerde zou het weer moeten kunnen.
Ben zelf ook rechts geopereerd en houd daar nu ook weer de paarden mee vast.

Maar wat mwm zegt is het beste: trainen. Hier ging het ook pas fout na geen training meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 18:53 



 
Profiel   

Dank voor de reacties en de tips! Brace of tape helpt helaas niet zo goed. Dat wordt extra trainen / oefeningen doen . En touwhalster/ kettinkje/ hulpteugel ga ik eens proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 20:47 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
(...) of juist een bepaald soort hulpteugel om mee te stappen (is daar speciaal voor maar ik weet niet meer hoe het heet)


Volgens mij bedoel je een concord leader


*fladdert het topic weer uit*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 20:51 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook vaak onstuimig en mijn schouder is al uit de kom geweest door haar rare gedrag, daarnaast extreem hypermobiel dus vrij gevoelig voor uit de kom gaan. Ik bind mijn merrie vast wanneer ik weet dat ze gek gaat doen. Is vast geen bokt methode maar mijn veiligheid/gezondheid gaat voor. Dus op momenten wanneer ik veel moet wandelen of weet dat ze druk is/word, krijgt ze de longeersingel om met elastiek over haar hoofd tussen de voorbenen door vast. Doordat het hoofd laag is bouwen ze minder snel spanning op en zullen ze minder snel uitspatten aan de hand. Daarbij gebruik ik een langere lijn als een halstertouw, dat als ze gek doet ik een soort van los kan laten en niet gelijk een klap krijg.

Edit: natuurlijk niet helemaal vast gebonden op de borst :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 21:33 



 
Profiel   

Iemand mee vragen lijkt me wel erg prettig. Vooral als ze een tijd stil heeft gestaan is de combi met je schouders wel 'uitdagend'. Middels clickertraining kun je haar mentaal bezig houden op een goede manier. Ook netjes leren volgen, en stilstaan zodra jij stopt, achteruit, omdraaien, langzaam en snel wandelen, etc etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen