Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 13:40

[/quote]

Mijn moeder moest in de auto blijven zitten. Het was voor ons ruim een uur dus vond het ook wel fijn dat iemand mee was maar naar binnen was dus een probleem. Vond het toen hele nare gang van zaken vooral omdat ik er erg tegen op zag, ik zelf mocht ook bij de onderzoeken niet aanwezig zijn.[/quote]

Oh jee dat lijkt me echt een hele nare situatie! Nu hoop ik dat het niet ernstig is maar alsnog stel het is wel zo dan is het fijn om steun bij je te hebben. Ook voor het paard. Ik vertrouw de professionals bij de kliniek wel maar alsnog het blijft mijn maatje.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:44

FrNo schreef:
Als je paard nog nooit met een dicht zeiltje heeft gereden, kijk wel of deze daar niet bang van wordt. Mijn paard raakt in paniek als ik het zeiltje de dicht doe.


Voor de meeste paarden (vooral de paarden zonder veel reiservaring is zeiltje dicht echt veel rustiger (en veiliger). Zal de eerste niet zijn die zich om wil draaien als er een vrachtwagen te dicht achterop zit op de grote weg.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:05

Lynn_Nikita schreef:
Niet te druk maken, onderweg hebben ze vaak geen praatjes omdat ze zich in evenwicht moeten houden, Op de kliniek zijn man genoeg en desnoods iets sedatie als hij er niet meer opgaat
Ik zou zijn normale halster omdoen, geen kaptoom of iets moeten wisselen, reservetouw en evt longeerlijn, emmer voer en niet te druk maken, desnoods een stalgenoot laten laden. Van waaruit en hoelaat moet je vertrekken?


Ik herhaal mijzelf even, als het in de buurt is ( genoemde manege is in buurt namelijk) dan kan ik als nodig is helpen

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:17

Lynn_Nikita schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Niet te druk maken, onderweg hebben ze vaak geen praatjes omdat ze zich in evenwicht moeten houden, Op de kliniek zijn man genoeg en desnoods iets sedatie als hij er niet meer opgaat
Ik zou zijn normale halster omdoen, geen kaptoom of iets moeten wisselen, reservetouw en evt longeerlijn, emmer voer en niet te druk maken, desnoods een stalgenoot laten laden. Van waaruit en hoelaat moet je vertrekken?


Ik herhaal mijzelf even, als het in de buurt is ( genoemde manege is in buurt namelijk) dan kan ik als nodig is helpen


Heb je een pb gestuurd! Dankjewel

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 16:32

Nah heb zojuist nog even met de assistente gebeld voor het exacte tijdstip en ze heeft mij ook even alles uitgelegd. Ze wist ook niet dat ik nog nooit daar was geweest anders had ze al eerder uitleg gegeven. Ik kan gewoon binnen een omheining parkeren, moet mij binnen even melden en dan komt iemand mee voor hem naar een wachtstal te brengen. Dus helemaal opgelucht! Ik zal morgen wel even een update plaatsen met hoe het is gegaan. :D

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:36

Er is eigenlijk altijd wel een ander paard aanwezig op de kliniek daardoor staat hij niet alleen.
En die mensen daar hebben echt alles al wel een keer gezien hoor. Gewoon aangeven dat je het spannend vindt en waar je eventueel hulp bij nodig hebt.

Mijn ervaring is dat de paarden de begeleider van "thuis" heel erg goed vertrouwen en extra op die persoon gefocust zijn. Dus probeer zelf de rustige leider uit te stralen alsof alles routine is. Fake it till you make it!

Blijf ademen ^^

Jij kan dit!

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:20

Plop1997 schreef:
Nah heb zojuist nog even met de assistente gebeld voor het exacte tijdstip en ze heeft mij ook even alles uitgelegd. Ze wist ook niet dat ik nog nooit daar was geweest anders had ze al eerder uitleg gegeven. Ik kan gewoon binnen een omheining parkeren, moet mij binnen even melden en dan komt iemand mee voor hem naar een wachtstal te brengen. Dus helemaal opgelucht! Ik zal morgen wel even een update plaatsen met hoe het is gegaan. :D



heel makkelijk daar en rustige plek om af te laden
op deze plek staan meestal geen andere paarden gestald, is geen grote kliniek maar ze helpen je wel goed hoor. Geen paniek of stress, komt allemaal goed

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:08

Heel veel succes vandaag.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 13:45

marleen_usar schreef:
Heel veel succes vandaag.


Dankjewel, hij is ingeladen liep gewoon de trailer op. Staat niet helemaal rustig omdat z’n maatje ging rennen en hinniken als een gek maar hoop dat hij zo wat kalmeert en lekker gaat eten. Als we er dadelijk zijn vraag ik er even iemand bij met uitladen want ik weet niet hoe hij daar gaat reageren. Straks een ervaring rijker maar het gaat helemaal goed komen!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:48

Kijk dat klinkt al goed! Veel succes

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 16:39

Nah we zijn terug en het is gewoon hardstikke goed gegaan.
Dierenarts was meteen paraat dus hoefde ook niet te wachten. Mijn vriend en ik hebben Valentijn gewoon zelf kunnen afladen, hij was wat om zich heen aan het kijken en aan het hinniken maar verder vond hij het wel prima. Mijn vriend heeft met hem in de gang op en neer gedraaft en toen zijn we gelijk naar buiten naar de harde cirkel gegaan om daar te kijken op de rechter volte.

Hij liet super duidelijk zien dat er iets met zijn linkervoorbeen is. Deze is toen boven (volgensmij) de kogel uitgedoofd en toen liep hij gelijk beter dus foto's van het hoefbeen. Voor het uitdoven en de foto's is nog een stuk weg geschoren dus hij heeft nu een spooksok. Op de foto's was niet heel duidelijk te zien wat het precies was maar er leek iets kleins te zitten op het straalbeen. Dit konden drie dingen zijn. 1. Het is zand en haar waardoor het lijkt alsof er iets zit. 2. Hij heeft zich een keer verstuikt en daar is iets gaan irriteren wat niet vanzelf over gaat. 3. Hij heeft hele lichte hoefartrose in het eerste stadium.

We moeten in de loop van de komende weken ergens nog een keer terug komen en dan gaan ze precies dat stukje uitdoven zodat we zeker weten dat het dat is. De dierenarts verwacht eigenlijk niet dat het hoefartrose is en gaat meer uit van het tweede en dit is met een eenmalige spuit op te lossen. Hoefartrose in dit stadium is ook nog geen ramp en hier is ook een behandelplan voor.

De dierenarts dacht eerst dat Valentijn 4-5 was maar stond er versteld van dat hij pas net 3 is. Dus met hoefartrose is dat wel echt heel erg vroeg gevonden, zeker omdat hij het zo duidelijk laat zien dat er iets met dat been was. Verder vond hij Valentijn een voorbeeldig rustige Tinker omdat deze bij hem meestal ontzettend koppig zijn. Hij werkte echt goed mee, had bij het uitdoven wel een praam om en bij de foto's lichte sedatie. Het duurde best even tot we alle foto's gemaakt hadden en toen is hij maar een dutje gaan doen.

Nadat we klaar waren liep hij in twee keer de trailer op. Eerste keer had ik hem er zelf niet helemaal recht voor gezet dus dat was meer mijn schuld. Toen we terug waren was hij flink aan het dampen maar het is hier in Limburg ook echt rotweer en hij heeft toch veel gezweet. Z'n maatje was super blij toen hij terug was.

Ik ben ontzettend opgelucht en inderdaad voor niks zo nerveus geweest. Voor ik Valentijn kocht heb ik lang getwijfeld om niet een paard te halen wat iets meer "pit" er in had maar ik ben zo blij met de keuze voor een paard met een rustig karakter. Een zenuwachtig paard met een zenuwachtige ruiter had mij echt niet geholpen.

Meneer mag nu lekker op de wei staan met z'n maatje en over een of twee weken even terug.


Afbeelding

En hier nog het eindresultaat van de geschoren sok _O-

Afbeelding

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:44

Dat ging goed zeg ja dat is zo fijn, ook voor een volgende keer. En wat moet je nu zelf doen?

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 16:50

marleen_usar schreef:
Dat ging goed zeg ja dat is zo fijn, ook voor een volgende keer. En wat moet je nu zelf doen?


Even een afspraak maken voor nog een keer langs te komen, kijken wanneer de kliniek plek voor ons heeft. Verder mag Valentijn lekker op de kleinere weide bij zijn maatje staan en even niet trainen. Het kan zijn dat het been morgen wat dik is maar zowel de dierenarts als wij hebben hem liever niet op stal. Buiten in de weide is voor hem nu het beste. Hij is zomers sowieso een 24/7 buiten paard dus als hij nu in z'n eentje op stal gaat zal hij alles afbreken.

Gelukkig lijkt hij niet veel pijn te hebben. Paarden kunnen niet praten dus zeker weten doe je nooit maar hij doet uit zichzelf nog gek zat.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:27

Als er niets dik of warm lekker buiten op een klein stukje het beste denk ik ook
Wat ik me afvroeg; is het ijzer er niet afgehaald voor de foto's? Of hebben ze hem er daar weer onder geslagen?
Artrose is niet heel veel voorkomend bij zo'n jong paard. Maar het gebeurt wel. Inspuiten kan zeker helpen en soms ook wel speciaal beslag met een zooltje om het hoefgewricht te ontlasten.
Tegenwoordig is er best veel mogelijk.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 17:36

Babootje schreef:
Als er niets dik of warm lekker buiten op een klein stukje het beste denk ik ook
Wat ik me afvroeg; is het ijzer er niet afgehaald voor de foto's? Of hebben ze hem er daar weer onder geslagen?
Artrose is niet heel veel voorkomend bij zo'n jong paard. Maar het gebeurt wel. Inspuiten kan zeker helpen en soms ook wel speciaal beslag met een zooltje om het hoefgewricht te ontlasten.
Tegenwoordig is er best veel mogelijk.

`
Valentijn staat niet op ijzers dus ze hoefde er ook niet af. Denk dat we ook aanhouden dat als het niet nodig is dat hij gewoon op blote hoeven kan blijven staan.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:27

O haha, had het niet goed gezien, zie ik.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:54

Wat fijn dat het zo goed is gegaan, dat geeft vast vertrouwen voor een volgende keer! Hopelijk valt het mee wat er uit komt en is het niets ernstigs/ goed behandelbaar.