Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 08:08

Mijn 3 jarige ruin Valentijn staat al een tijdje kreupel. Toen we merkte dat hij onregelmatig liep in de draf op de rechterkant hebben we een kreupelheids onderzoek laten doen en toen bleek hij kreupel te zijn in zijn linkervoorbeen. Geen warmte verschillen en ook geen verdikkingen. Hoeven waren helemaal in orde. Twee weken rustig stappen en inflacam voor een eventuele ontsteking te remmen. Na twee weken geen verbetering moesten we hem op een kleiner stukje weide wegzetten en dan 4 weken aankijken. Helaas nog geen verbetering dus nu word het morgen naar de klinkek.

Opzich is het trailerladen niet zo’n punt, meneer loopt gewoon achter z’n voerbak aan. Ik vind het wel spannend om met hem naar een onbekend terrein te gaan. Het is ook ongeveer 25 minuten rijden, een van zijn langere ritjes. Hij is wel vaker met de trailer van een weide verplaatst maar een kliniek is natuurlijk een hele andere omgeving. Hij kan enorm sterk en koppig worden als hij iets heel erg eng vind dus ik ben aan het twijfelen om daar dan zijn hoofdstel op te doen zodat ik net wat meer controle heb mocht hij in paniek raken. Normaal naar andere weides gaat zijn maatje ook mee maar dat is nu natuurlijk ook niet mogelijk.

Het is natuurlijk al ontzettend vervelend als je met een paard naad de kliniek moet maar ik vind het heel spannend omdat we hem pas net met training hebben opgepakt en nog niet zo ver waren dat we naar andere terreinen met andere paarden gingen. Nood breekt de wet natuurlijk maar ik wil wel dat het daar veilig gaat en niet dat hij in paniek iemand omver rent of de aan de klater slaat.

Het zal waarschijnlijk wel mee gaan vallen maar ik ben momenteel alles aan het overdenken omdat ik zelf ook nog nooit met een kreupel paard naar de kliniek ben geweest. En daarbij is het ook nog maar eens de vraag waarom hij nu kreupel is.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:20

Gatsie, snap je zorgen hoor.

Maar! je gaat naar 'de' plek waar mensen met paardenverstand rond lopen, die al vanalles hebben gezien en meegemaakt.

Even je binnen melden voor het uitladen en vragen of ze willen helpen omdat je het spannend vind en niet weet wat hij doet. Paar extra handen in de buurt is gewoon fijn op zo'n moment.

Mijn ervaring is dat ze vaak zo overdondert zijn dat het prima gaat, maar goed, elk paard is verschillend natuurlijk.

Succes op de kliniek, hopelijk vinden ze de oorzaak en is het te verhelpen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:20

Mijn ervaring met klinieken is dat je altijd eerst jezelf aanmeldt en je paard dus even op de trailer laat.
Neem dus ten eerste iemand mee die even bij je paard kan blijven.

Daarnaast is mijn ervaring dat er altijd gevraagd wordt of je hulp nodig hebt met het uitladen (en na afloop weer inladen) van je paard én bij een hoop klinieken zijn de parkeerterreinen met een hek afgesloten.

Als ze ergens ervaring hebben met bange (en soms losgebroken) paarden is het wel een kliniek, en er lopen meer dan genoeg handjes rond om even te helpen.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 08:22

Oh dat stel me zeker gerust. Inderdaad handig om eerst even aan te melden voor dat ik met paard en al bij de balie sta

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:54

Neem je extra handen mee dat scheelt ook, en ze weten wel hoe ze moeten handelen.Probeer zelf je stress thuis te laten dat scheelt ook al vee.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:16

Tip 1: koop een monty roberts trainingshalster. Dat is makkelijk met laden van je paard en in de omgang heb je ook wat meer te vertellen (zodat je geen hoofdstel op hoeft te doen) 'Let op, niet vastszetten aan de ringetjes van de neusriem.
Tip 2: sluit het zeiltje van je trailer. Dat is rustiger voor je paard. Veiliger ook voor paarden die nog niet veel reiservaring hebben.
Neem een longeerlijn mee (doe je waarschijnlijk al) en neem inderdaad iemand mee die ook handig is met paarden. Voor onverwachte situaties onderweg.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:19

Zie het maar als een goede training! en inderdaad als je je daar beter bij voelt doe iets om waardoor je wat meer te zeggen hebt en neem goede hulp mee.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:30

Mijn jonkie was zo onder de indruk dat die super rustig bleef. Zelf de rust bewaren!! Ik zie veel adviezen over iemand meenemen, vraag dat even na bij de kliniek. Ik mocht paar maanden terug bijv. Helemaal niemand mee bij Utrecht ivm corona. Ik had 2 paarden mee maar mijn moeder mocht absoluut niet mee. Emmeloord was daarin wel heel flexibel en snapte volledig dat ik iemand mee wilde.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:30

Babootje schreef:
Tip 1: koop een monty roberts trainingshalster. Dat is makkelijk met laden van je paard en in de omgang heb je ook wat meer te vertellen (zodat je geen hoofdstel op hoeft te doen) 'Let op, niet vastszetten aan de ringetjes van de neusriem.
Tip 2: sluit het zeiltje van je trailer. Dat is rustiger voor je paard. Veiliger ook voor paarden die nog niet veel reiservaring hebben.
Neem een longeerlijn mee (doe je waarschijnlijk al) en neem inderdaad iemand mee die ook handig is met paarden. Voor onverwachte situaties onderweg.


In aanvulling hierop. Ook handig om een extra halster en extra touw mee te nemen. En ipv 1 longeerlijn 2.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:31

tirzasarah10 schreef:
Mijn jonkie was zo onder de indruk dat die super rustig bleef. Zelf de rust bewaren!! Ik zie veel adviezen over iemand meenemen, vraag dat even na bij de kliniek. Ik mocht paar maanden terug bijv. Helemaal niemand mee bij Utrecht ivm corona. Ik had 2 paarden mee maar mijn moeder mocht absoluut niet mee. Emmeloord was daarin wel heel flexibel en snapte volledig dat ik iemand mee wilde.


Raar. Gold dat dan voor het hele terrein?. Iemand mee vind ik toch wel een voorwaarde. Er kan onderweg altijd wat gebeuren.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 10:05

Super bedankt voor alle tips. Mijn vriend (en mede eigenaar van Valentijn) gaat ook gewoon mee en zijn vader rijd want we hebben beide nog geen E rijbewijs. Dat E rijbewijs staat nu wel gelijk op de planning en er word een extra spaarpotje aangelegd voor een eigen trailer te kopen.

Ik kan eventueel ook zijn kaptoom meenemen, deze associeert hij zowieso met training en dan is hij vaak al meer gefocust. Longeer touw is inderdaad ook een goede. Heb er een van ongeveer 4 meter, wel lang genoeg maar ook niet weer zo lang dat je met meters touw aan het sjouwen bent.

Ook het achterzeil van de trailer dicht doen is een goede tip. Vorige keer hadden we deze open gelaten en toen was hij de hele tijd naar achter aan het kijken. Voor 5 minuten maakt dat dan niet zo veel uit maar deze rit is toch wat langer.

Hoop dat het morgen meevalt met de storm en regen want het zou helemaal loos gaan hier in Limburg. Mocht het te gevaarlijk worden voor met de trailer te rijden dan gaan we natuurlijk een andere dag afspreken.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:08

Je kan op de kliniek prima aangeven dat je het spannend vind en of iemand daar het paard wilt begeleiden. Misschien is het ook een idee iemand met ervaring te vragen je paard te rijden en mee te gaan, een goede ervaring is belangrijk voor een jong paard.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:19

Als je het zelf zo spannend vindt, misschien is het verstandig om zelf niet te veel in de buurt te zijn en je paard te laten hanteren door iemand anders. Je wilt een goede ervaring voor het paard. De stress die jij mij al op beeld over laat komen, wordt ik al zenuwachtig van. Wat moet je paard dan wel niet denken op dat moment.

Zorg dat omstandigheden die je kan controleren, goed voor elkaar zijn. Ruim op tijd beginnen met laden. Goed nadenken wat je allemaal wilt meenemen en de dag van te voren al zoveel mogelijk klaar hebben liggen. Goed bedenken wie je wel en niet mee wilt hebben. etc. Zo voorbereid mogelijk op pad gaan en het dan loslaten. Er zijn duizenden dingen die je niet controleren en nooit zult kunnen controleren. Als je paard dan op de kliniek is en er gebeurd iets. Dan zijn er zeker mensen die je kunnen helpen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:27

Plop1997 schreef:
Ik kan eventueel ook zijn kaptoom meenemen, deze associeert hij zowieso met training en dan is hij vaak al meer gefocust. Longeer touw is inderdaad ook een goede. Heb er een van ongeveer 4 meter, wel lang genoeg maar ook niet weer zo lang dat je met meters touw aan het sjouwen bent.


Een kaptoom zou ik niet doen. Of in ieder geval er niet mee in de trailer vastzetten. Bij een kaptoom zit er meestal een stalen kern in de neusriem. Als een paard daarmee gaat hangen kan dat een hoop schade geven.

Met een trainingshalster kun je je paard opladen, op de trailer laten staan en afladen. (alleen niet aan de ringetjes van de neusriem vastzetten). Je paard loopt er nu netjes op de trailer een voerschep aan, maar dat kan bij een jong paard zo weer omslaan zonder dat daar een goede reden voor te bedenken is.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 10:34

Babootje schreef:
Plop1997 schreef:
Ik kan eventueel ook zijn kaptoom meenemen, deze associeert hij zowieso met training en dan is hij vaak al meer gefocust. Longeer touw is inderdaad ook een goede. Heb er een van ongeveer 4 meter, wel lang genoeg maar ook niet weer zo lang dat je met meters touw aan het sjouwen bent.


Een kaptoom zou ik niet doen. Of in ieder geval er niet mee in de trailer vastzetten. Bij een kaptoom zit er meestal een stalen kern in de neusriem. Als een paard daarmee gaat hangen kan dat een hoop schade geven.

Met een trainingshalster kun je je paard opladen, op de trailer laten staan en afladen. (alleen niet aan de ringetjes van de neusriem vastzetten). Je paard loopt er nu netjes op de trailer een voerschep aan, maar dat kan bij een jong paard zo weer omslaan zonder dat daar een goede reden voor te bedenken is.


Met de kaptoom in de trailer had ik inderdaad niet gedaan. Maar even gewisseld met een halster zodra we gaan uitladen. Opzich is zo’n traingshalster dan wel handig. Even kijken waar ik er nu nog een kan halen of dat ik er even een van een stamgenoot leen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:37

Plop1997 schreef:
Met de kaptoom in de trailer had ik inderdaad niet gedaan. Maar even gewisseld met een halster zodra we gaan uitladen. Opzich is zo’n traingshalster dan wel handig. Even kijken waar ik er nu nog een kan halen of dat ik er even een van een stamgenoot leen.


Je kunt je paard er ook mee longeren bij de veearts. Dan hoef je ook geen hoofdstel om te doen. Echt superhandig zo'n ding.
Altijd als ik de laaddrama's weer zie op wedstrijd of bij de veearts, ben ik weer blij met dat halster. :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:55

Niet te druk maken, onderweg hebben ze vaak geen praatjes omdat ze zich in evenwicht moeten houden, Op de kliniek zijn man genoeg en desnoods iets sedatie als hij er niet meer opgaat
Ik zou zijn normale halster omdoen, geen kaptoom of iets moeten wisselen, reservetouw en evt longeerlijn, emmer voer en niet te druk maken, desnoods een stalgenoot laten laden. Van waaruit en hoelaat moet je vertrekken?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:13

Op de kliniek begrijpen ze het helemaal als je paard iets drukker is.
Een goede kliniek geeft je een wachtbox en laat je paard even acclimatiseren voordat ze hem onderzoeken.

Een Monty halster ben ik geen fan van als je paard het niet kent. Hij weet niet wat hij met de druk aan moet. En er zijn die dag al zoveel indrukken dat een nieuwe trainingshulp te veel kan worden.
Daarnaast werkt hij niet voor elk paard. 2 van mijn paarden reageerden er acceptebel op, de 3e ging vol in verzet tegen het halster.

Ik zou extra brokjes meenemen om hem terug weer de trailer op te vragen. En evt een longeerlijn om langs de zijkant van de klep een afzetting te kunnen maken.

Wij hebben pas ook met een 3 jarige vers uit de opfok die niet meer te laden was op de kliniek gestaan, toen heeft de kliniek super geholpen.

En over dat dit een langer ritje is dan hij gewend is; paarden hebben geen tijd besef. Dus 10 of 20minuten dat verschil merken ze niet.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:25

Bedankt voor het meedenken en gerust stellen. Zelf laden gaat helemaal lukken en stel hij trekt bij de kliniek te veel dan pakt mijn vriend hem wel over. (Iets met een net gevaccineerde arm)

Ik word soms wakker met zo veel spanning en doom scenarios in mijn hoofd en dan denk ik dat alles mis gaat. Maar als ik er dan over praat en iemand stelt me gerust of denkt even mee dan kan ik weer rationeel nadenken en tegen mezelf zeggen stel je niet zo aan het komt goed. De helft van de tijd staat Valentijn toch te gapen en dan denk ik waar heb ik me zelf nu weer druk om gemaakt. :+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:44

En voor de volgende keer.. bij veel klinieken kan je ook je paard de avond van te voren alvast brengen en daar nachtje laten.
Met m’n jonkie ook een paar keer gedaan. Dan hoef je minder zenuwachtig te zijn of hij wil op tijd geladen is. Kan hij alvast wennen aan de kliniek omgeving. En heb je zelf wat meer rust.

En in het uiterste geval kunnen ze hem altijd wat rustgevends geven tijdens je bezoek

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:50

Waarom zou z’n vriendje niet mee kunnen? Voor mijn merrie (26...) neem ik ook altijd haar grote vriend mee als we ergens heen gaan. In haar eentje breekt ze de tent af, met hem erbij is er niets aan de hand.

(Voor degene die wat vroeg over Utrecht en de coronamaatregelen: je moest buiten op de parkeerplaats wachten, daar mocht je dus wel met meerderen zijn)

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:57

Hilary schreef:
Waarom zou z’n vriendje niet mee kunnen? Voor mijn merrie (26...) neem ik ook altijd haar grote vriend mee als we ergens heen gaan. In haar eentje breekt ze de tent af, met hem erbij is er niets aan de hand.


De trailer die we nu ter beschikking hebben is maar 1,5 paards. We zijn wel aan het sparen voor een 2 paards trailer en een E rijbewijs voor mn vriend. Ook is de pony niet van mij en is hij lastig te laden zonder veel stress. Weet ook niet eens of de kliniek het goed zou vinden als je een maatje mee zou nemen voor alleen een onderzoek.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Eerste keer met een jong paard naar de kliniek…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:20

Als je paard nog nooit met een dicht zeiltje heeft gereden, kijk wel of deze daar niet bang van wordt. Mijn paard raakt in paniek als ik het zeiltje de dicht doe.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 13:29

FrNo schreef:
Als je paard nog nooit met een dicht zeiltje heeft gereden, kijk wel of deze daar niet bang van wordt. Mijn paard raakt in paniek als ik het zeiltje de dicht doe.


Volgensmij heeft hij met dicht zeiltje gereden toen we hem gingen ophalen meer dan een jaar geleden. Hij was toen wel gestrest maar dat was ook een hele verhuizing van Overijssel naar Limburg. In de tussentijd alleen kleine stukjes gereden tussen weilanden met het open. Ik kijk morgen wel even hoe die reageert. Hij krijgt ook een hooinet in de trailer dus grote kans dat hij alleen maar met eten bezig is.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:33

Babootje schreef:
tirzasarah10 schreef:
Mijn jonkie was zo onder de indruk dat die super rustig bleef. Zelf de rust bewaren!! Ik zie veel adviezen over iemand meenemen, vraag dat even na bij de kliniek. Ik mocht paar maanden terug bijv. Helemaal niemand mee bij Utrecht ivm corona. Ik had 2 paarden mee maar mijn moeder mocht absoluut niet mee. Emmeloord was daarin wel heel flexibel en snapte volledig dat ik iemand mee wilde.


Raar. Gold dat dan voor het hele terrein?. Iemand mee vind ik toch wel een voorwaarde. Er kan onderweg altijd wat gebeuren.


Mijn moeder moest in de auto blijven zitten. Het was voor ons ruim een uur dus vond het ook wel fijn dat iemand mee was maar naar binnen was dus een probleem. Vond het toen hele nare gang van zaken vooral omdat ik er erg tegen op zag, ik zelf mocht ook bij de onderzoeken niet aanwezig zijn.