Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

lastig tijdens het borstelen

 
Profiel   

Heyy
ik ben niet zo lang geleden akkoord gegaan om te zorgen voor een 4 jarige merrie, omdat de eigenaar er niet genoeg tijd voor had. Het paard (Vita) doet heel lastig tijdens het borstelen en naar de wei brengen,
Naar de wei brengen valt nog mee ze stop gwn vaak en durft haar hoofd in de lucht te trekken en een paar stapjes naar achter te nemen maar zolang dat ik tegen haar praat en laat zien dat ik de baas ben komt dat wel goed. Maar het borstelen is een ander probleem eerst laat ik haar een beetje rondkijken en ruiken aan de dingen rond haar vervolgens zet ik haar vast aan de muur maar ze laat me haar niet borstelen zonder dat ze heel haar lichaam wegdraait.soms wilt ze ook zichzelf lostrekken en trekt ze het touw strak met haar hoofd omhoog, ze stopt niet tot ik het touw los maak. (ze heeft ook is het halster kapot getrokken)
Ik heb ook is geprobeerd om gwn het halstertouw vast te houden maar dan beweegt ze teveel.
Een paar tips??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 21:04 



 

Hm, kent ze het borstelen eigenlijk al wel? En als ze het kent: kan het zijn dat het haar pijn doet? Plekjes, dunne huid, etc? Wat zegt haar baas hierover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 21:09 



 
Profiel   

[quote="culaccino"]Hm, kent ze het borstelen eigenlijk al wel? En als ze het kent: kan het zijn dat het haar pijn doet? Plekjes, dunne huid, etc? Wat zegt haar baas hierover?[/quo
Ja borstelen, hoeven uitkrabben , manen kammen heb ik allemaal al is kunnen doen met haar.
Ze ziet er een beetje mager uit, maar dat komt door spierverlies omdat ze effe mank stond voor 2 weken.
Ik denk dat dat ook een van de redenen is ( ze heeft te veel energie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 21:14 



 
Profiel   

Wordt ze bang als ze gescheiden is van de andere paarden?

Dat zijn namelijk veel paarden, ze moeten wennen aan het gescheiden zijn. Mijn tip zou zijn om eerst eens te borstelen in het weiland tussen haar kuddemaatjes en dat als dat goed gaat steeds een meter afstand erbij te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 21:15 



 
Profiel   

Kan het zijn dat dit paard nog niet geleerd heeft om vast te staan en dus bij druk naar achteren gaat in plaats van naar voren (wat ze ook doet met naar de wei brengen)?

Waar poets je haar? Echt op de poetsplaats of op stal?
Bij jonge paarden kan het in het begin wel eens helpen om ze eerst eens over hun hele lijf te aaien / borstelen als ze op stal staan (vertrouwde omgeving) en ze daar rustig kennis te laten maken met het borstelen, hoefjes krabben en soms ook vast staan als ze dat allemaal nog niet kennen.
Let wel altijd op de lichaamstaal en zorg ook dat je zelf nooit klemgezet wordt door het paard maar altijd nog weg kunt of voldoende ruimte hebt om veilig te gaan staan.

En als je haar poetst, kan ze dan nog andere paarden zien of horen of staat ze echt helemaal alleen?
Veel jonge paarden vinden dat ook erg spannend en het kan dan helpen om een rustig ander paard mee te nemen of erlangs te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 21:17 



 
Profiel   

Ook wij hebben een grote pony die niet altijd zin heeft in poetsen.
Ik zeg altijd het is een zakelijke pony, niet van dat getut.
Wat wij dan doen is gewoon aan het halster in de bak poetsen. En dat gaat prima. Meestal staat ze er inmiddels relax bij en gewoon los.
Daarna zetten we haar even op de poets plaats zonder iets te doen.
Als dat weer relax gaat, gaan we weer een stap verder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen