Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oefeningen om respect te krijgen van paard

 
Profiel   

Mijn paard stond vroeger constant in een manege in een stal. Hierin stond hij 7/7 en werd enkel gebruikt voor rijlessen.

Vanaf ik hem kocht werd hij ook 2u per dag buiten gezet in een paddock.
Niet veel later begon ik met hem in het weekend naar een weide te brengen.

Vervolgens ben ik op aanraden van hier, naar een andere stalling beginnen zoeken. Ik stond in een privéstal waar ze dagelijks overdag buiten konden gedurende 6/7 maanden per jaar.

Nadien heb ik hem naar een andere plaats gebracht waar hij nu 7/7 buiten staat met een schuilstal en een vriendje. Maar dat paard is echt dag en nacht veranderd van karakter.

Vroeger was hij blij al eens uit de stal te mogen om te rijden en deed hij zijn best. Nu gaat hij al lopen als ik mijn halster nog maar vastneem. Hem naar een andere weide brengen is ook niet makkelijk want hij rukt zich los en stampt dan naar mijn richting als hij in galop wegrent.
Als ik zijn weidemaatje aandacht geef komt hij jaloers af en bijt hij in mijn arm. Medisch is hij volledig gecontroleerd en in orde volgens de dierenarts.
Als ik erop rij zit hij in elke hoek te verschieten maar als iemand anders erop zit doet hij alsof er niets is.
Men zegt me dat het dier gewoon geen respect heeft voor mij.

Wat zijn goede oefeningen op tips om stilaan terug ‘baas’ te worden van dit paard? Want hij denkt echt boven mij te staan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 16:38 



 
Profiel   

misschien iets van grondwerklessen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 16:52 



 
Profiel   

Zo snel mogelijk les nemen van een goede grondwerkinstructeur voordat het erger word.

Niet zelf gaan lopen klooien, met youtubefilmpjes etc. daarvan word het alleen maar echt gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 16:54 



 
Profiel   

Op zich mag je heel blij wezen, waar jij vroeger het enige lichtpuntje was van je paard is hij nu de hele dag gelukkig. Nadeel is dat jij harder je best moet doen om leuk te zijn.

Grondwerklessen zijn idd een erg goede stap. En dan komt het bijna altijd goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 16:54 



 
Profiel   

troi schreef
Op zich mag je heel blij wezen, waar jij vroeger het enige lichtpuntje was van je paard is hij nu de hele dag gelukkig. Nadeel is dat jij harder je best moet doen om leuk te zijn.

Maar wie zegt dat dat paard nu gelukkiger is?
Als een paard dat 24/7 op stal staat dit gedrag vertoont roept iedereen dat het eraan ligt dat hij te weinig buiten komt.
Misschien klikt het helemaal niet met het andere paard. Misschien mist dit paard structuur in zijn dag.
Ik zou beginnen met hem elke dag even uit de wei te halen, op stal zetten en eten geven.
Het enige wat hij moet doen is netjes meelopen naar de stal en na het eten netjes meelopen naar de wei.
Als dat goed gaat uitbreiden naar rustig stilstaan om gepoetst te worden, of aan de hand laten grazen.
Makkelijke opdrachten voor een (ervaren) paard, maar je mag dan ook eisen dat hij zich gedraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 17:07 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
troi schreef
Op zich mag je heel blij wezen, waar jij vroeger het enige lichtpuntje was van je paard is hij nu de hele dag gelukkig. Nadeel is dat jij harder je best moet doen om leuk te zijn.

Maar wie zegt dat dat paard nu gelukkiger is?
Als een paard dat 24/7 op stal staat dit gedrag vertoont roept iedereen dat het eraan ligt dat hij te weinig buiten komt.
Misschien klikt het helemaal niet met het andere paard. Misschien mist dit paard structuur in zijn dag.
Ik zou beginnen met hem elke dag even uit de wei te halen, op stal zetten en eten geven.
Het enige wat hij moet doen is netjes meelopen naar de stal en na het eten netjes meelopen naar de wei.
Als dat goed gaat uitbreiden naar rustig stilstaan om gepoetst te worden, of aan de hand laten grazen.
Makkelijke opdrachten voor een (ervaren) paard, maar je mag dan ook eisen dat hij zich gedraagt.


Ja iedereen roept hier wel in dit forum dat paarden 24/24 buiten moeten maar zelf heb ik ook de indruk dat hij vroeger gelukkiger was. Alleen zijn er nu zulke grote investeringen gedaan dat terug naar een manege niet haalbaar is. Hij loopt slechter dan ooit en zijn gedrag is echt onaanvaardbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 17:18 



 
Profiel   

woemp schreef
Sclimpre schreef

Maar wie zegt dat dat paard nu gelukkiger is?
Als een paard dat 24/7 op stal staat dit gedrag vertoont roept iedereen dat het eraan ligt dat hij te weinig buiten komt.
Misschien klikt het helemaal niet met het andere paard. Misschien mist dit paard structuur in zijn dag.
Ik zou beginnen met hem elke dag even uit de wei te halen, op stal zetten en eten geven.
Het enige wat hij moet doen is netjes meelopen naar de stal en na het eten netjes meelopen naar de wei.
Als dat goed gaat uitbreiden naar rustig stilstaan om gepoetst te worden, of aan de hand laten grazen.
Makkelijke opdrachten voor een (ervaren) paard, maar je mag dan ook eisen dat hij zich gedraagt.


Ja iedereen roept hier wel in dit forum dat paarden 24/24 buiten moeten maar zelf heb ik ook de indruk dat hij vroeger gelukkiger was. Alleen zijn er nu zulke grote investeringen gedaan dat terug naar een manege niet haalbaar is. Hij loopt slechter dan ooit en zijn gedrag is echt onaanvaardbaar.

Ik zou eens beginnen met een instructeur mee laten kijken.
En dan echt vanaf het naar binnen halen tot het opzadelen en rijden.

Mijn paard heet zich in het begin ook losgetrokken, die heb ik heel lang met zijn hoofdstel uit de weide gehaald. Achteraf denk ik dat het te maken heeft gehad met vertrouwen en veiligheid. In de weide stond hij met maatjes, mee naar stal stond ie alleen. Vond ie niet tof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 17:25 



 
Profiel   

Misschien voelt hij zich wel een vrij wild paard nu :D
Verplaatsen kun je eventueel een hengstenketting voor gebruiken en hem omdraaien voor je hem loslaat in het weiland.Hij kan ook bokken van vreugde.Een paar keer verhuizen is ook ingrijpend trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 17:30 



 
Profiel   

24/7 buiten hoeft niet heilig te zijn. 24/7 binnen is schandalig.

Of je paard nu wel of niet gelukkig is, jou aanvallen hoort niet. Punt.
En daar zul je aan moeten gaan werken. En samen met een goede instructrice kom je er dan wel achter waarom hij dit doet.
Misschien is hij wel blij met het buiten en is hij bang dat je hem weer op gaat sluiten.

Hoe dan ook. Snel gediplomeerde hulp zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 17:45 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
24/7 buiten hoeft niet heilig te zijn. 24/7 binnen is schandalig.

Of je paard nu wel of niet gelukkig is, jou aanvallen hoort niet. Punt.
En daar zul je aan moeten gaan werken. En samen met een goede instructrice kom je er dan wel achter waarom hij dit doet.
Misschien is hij wel blij met het buiten en is hij bang dat je hem weer op gaat sluiten.

Hoe dan ook. Snel gediplomeerde hulp zoeken.

Mijn lesgeefster komt helaas niet tot thuis. Zij geeft de lessen waar ik hem oorspronkelijk heb gekocht en het probleem is dat wanneer ik daar 1 maal per week met de trailer aankom, hij doodbraaf is. Zij ziet het probleem dan ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 17:58 



 
Profiel   

woemp schreef
Mijn lesgeefster komt helaas niet tot thuis. Zij geeft de lessen waar ik hem oorspronkelijk heb gekocht en het probleem is dat wanneer ik daar 1 maal per week met de trailer aankom, hij doodbraaf is. Zij ziet het probleem dan ook niet


Gelukkig is die instructie niet de enige in nederland die jou kan helpen.
Even goed googlen in jouw regio, anders jouw regio hier achterlaten zodat mensen suggesties kunnen geven. Ik zou hier ook niet alleen mee aan de gang gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:03 



 
Profiel   

woemp schreef
Mijn lesgeefster komt helaas niet tot thuis. Zij geeft de lessen waar ik hem oorspronkelijk heb gekocht en het probleem is dat wanneer ik daar 1 maal per week met de trailer aankom, hij doodbraaf is. Zij ziet het probleem dan ook niet

Dan ga je snel een ander zoeken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:06 



 
Profiel   

Inderdaad: ga op zoek naar een instructeur die naar jullie toekomt en je kan begeleiden met o.a. grondwerk.

Er kunnen veel redenen zijn waarom je paard dit doet; dat is van achter een scherm niet te beoordelen. De leefomstandigheden van je paard zijn drastisch gewijzigd (24/7 binnen naar 24/7 op de weide). Een gedragsverandering is zeker niet abnormaal daarbij. Ik denk dat jullie wel goede begeleiding kunnen gebruiken om het gedrag van je paard in goede banen te leiden want zoals al gezegd is, kan het erg gevaarlijk worden wanneer je dit gedrag verkeerd aanpakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:57 



 
Profiel   

Ik zou ook een andere instructrice nemen ts. Is dit je eerste paard?
Wanneer is hij verplaatst van stalling? Die van mij heeft ook echt wel even een tijdje nodig om te wennen aan een nieuwe plek, vooral als je het paard zelf nog niet zo lang kent. Uiteraard weet ik niet of dit het geval is.
Ik zou toch echt iemand vinden die eerst met je op de grond wilt helpen. Als dat goed gaat pas er weer op.
Les nemen is hier wel echt heel belangrijk in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 20:56 



 
Profiel   

Hm late reactie, maar wil toch reageren! Mijn paard kan ook wel eens dominant reageren namelijk, vooral toen ik hem net had!

Ik zou zeggen beginnen met grondwerk! En dan niet aan een halster en touwtje, maar je paard los laten. Gewoon in de bak of longeercirkel of paddock als er maar genoeg ruimte is. Zweepje of beter nog een stick er bij houden, alleen als je paard niet bang is voor de zweep natuurlijk, en observeren.
Wilt hij in jouw ruimte komen? Weg sturen, hij mag pas komen wanneer jij dmv lichaamshouding hem uitnodigt om te komen. Dus bijv. je arm uitsteken of jezelf een klein beetje voorover buigen.

Staat hij lekker op een plekje te staan? Zorg dat jij dat fijne plekje opeist, door naar hem toe te lopen richting zijn schouder zodat hij jou goed kan zien en niet gaat schrikken. En stuur hem dan ook weg, wilt hij terug komen? Blijft hij rondjes draaien, weg sturen. Pas als jij aangeeft door jouw houding en eventueel een commando (ik gebruik 'kom maar') mag hij jouw 'ruimte' binnen komen.

Wat betreft het leiden en volgen, ook rustig in de bak oefenen. Mijne liep ook niet mee, sleurde mij eerder mee op het begin. Nu af en toe probeert hij nog voor mij uit, maar met een kleine correctie weet hij het wel weer. Én het gaat niet om de 'baas' zijn maar om duidelijk te zijn in wat wel en niet mag/kan.

Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 20:55 



 
Profiel   

Ik weet niet of het inmiddels al gelukt is om je paardje wat meer respect naar jouw te laten tonen, maar ik had dus ook zo'n zelfde paard. Destijds een 2 jarige ruin, nu inmiddels 3 jaar en een beter paard had ik me niet kunnen wensen.

Toen ik mijn paard kocht was hij nog net geen 2 jaar, maar al wel ruin. Super braaf en kwam ook naar me toe op de dagen dat ik ging kijken naar hem en hij liep zo met me mee. De klik was er direct. En toen besloten hem te kopen. Dat was vorig jaar in juni en ergens midden juli, vorig jaar, is hij naar mij toe gekomen en staat nu bij mij aan huis sinds dien. Super braaf gedurende de zomer en hij stond toen een kleine periode alleen. Eind augustus vorig jaar is mijn merrie erbij gekomen en toen begon hij te veranderen, maar niet zo zeer dat het vervelend was.

Toen brak de winter aan en ging hij op stal 's nachts en toen begon het gedoe. Door me heen lopen, me omver lopen, me mee sleuren, bijten, trappen, steigeren, in m'n persoonlijke ruimte hangen, zeer gulzig met eten, niet braaf bij de hoefsmid of op de poetsplaats en zelfs ontsnappen, alles wat je kunt bedenken. Ik werd zelfs bang van hem. Zo bang dat ik hem niet meer uit de weide durfde te halen. Zo heb ik door gesukkeld tot ongeveer februari dit jaar.

Toen heb ik iemand ingeschakeld. Zij heeft een aantal keren rond gelopen met mijn ruin. Ook probeerde hij daar hetzelfde bij te doen. Maarrrrr, zij was er al snel klaar mee. Ze hield continu zijn communicatie signalen in de gaten, en als ze iets zag, dan greep ze al in voordat mijn ruin het überhaupt kon doen.

Een paard vind druk op de neus echt verschrikkelijk en dat gebruikte ze. Iedere keer als hij iets wilde doen wat niet mocht, gaf ze hem een tik op de neus en een flinke ook, of ze gaf kleine snokjes aan het halstertouw en ze hield het halstertouw richting mijn ruin gericht zodat er druk op de neus kwam te staan tot hij stopte met zijn foute gedrag en met haar stem, een duidelijke lage stem, liet ze horen dat het niet mocht, en als beloning werd de druk weg gehaald als hij stopte. Vaak zette ze hem daarbij ook een flink aantal paasjes achteruit en als hij niet snel genoeg reageerde dan tegelijk een snokje aan het halstertouw.

Maar toen moest ik het zelf nog gaan doen. En dan nog niet te bedenken dat ik hem helemaal zelf moest gaan voorbereiden op de periode dat hij zadelmak zou worden gemaakt. Dit is wat ik heb gedaan:

- Iedere dag alles op dezelfde
tijdstippen doen. Dus structuur.
Eten geven op dezelfde
tijdstippen, in de weide zetten op
dezelfde tijdstippen, binnen
zetten op dezelfde tijdstippen
alles op dezelfde manier doen en
nooit daarvan afwijken, trainen op
dezelfde tijdstippen, borstelen op
dezelfde tijdstippen, dus alles
hetzelfde op dezelfde tijdstippen,
dag in dag uit.

- Elke dag op hetzelfde tijdstip
grondwerk met hem doen, een rondje
wandelen en als het goed ging elke
keer iets er aam toevoegen tot ook
dat weer goed ging.

- Altijd m'n ogen op hem gericht
houden.

- Hem al voor zijn en corrigeren
door een tik op de neus te geven
of snokjes te geven aan het
halstertouw en hem altijd
achteruit zetten bij verkeerd
gedrag net zo lang tot hij het
snapte en stopte met het verkeerde
gedrag. Druk gebruiken op de neus
en loslaten als beloning.

- Altijd stembeloningen en nooit met
eten.

- Dingen met hem doen, hem actief en
bezig houden.

- Continu herhaling, herhaling,
herhaling, zodat het een gewoonte
wordt.

- Het bit gebruiken voor meer
controle maar ook als
communicatiemiddel.

- Als doelstelling hebben dat je
niet van een paard kunt
verwachten dat hij je begrijpt en
er vanuit gaan dat wij mensen vaak
de communicatie signalen van een
paard missen waardoor het paard zo
gaat doen. Het is de taak van een
mens om signalen tijdig op te
pakken en daarop juist te
handelen.

- Zoveel mogelijk buiten laten
staan zodat hij zijn energie kwijt
kan.

- Als hij dan een keer op stal
staat, niet als eerste de stal of
een deuropening door laten gaan en
pas aanlopen wanneer ik het wil en
als hij rustig staat.

- Altijd naast me laten lopen en een
beetje naar achteren, de voorbenen
mogen niet voorbij mijn benen
komen. Het liefste gewoon het
hoofd naast mij op gepaste
afstand.

- Rust in het voeren brengen. Pas
laten eten wanneer ik daar
toestemming voor geef en hem
daarbij op afstand laten staan.
Luisterd hij niet? Dan loop ik weg
met het eten, geef ik mijn ander
paard eten en kom ik voor mijn
ruin pas 10 tot 15 minuten later
terug en dit houd ik vol tot hij
rustig stil staat op afstand.

- Een ruwe steen(niet scherp) in
zijn voerbak vast binden en op het
voer leggen zodat hij rustiger
eet.

- Hooi in een hooinet stoppen met
kleine mazen zodat
hij langer bezig is met eten.

- Niet teveel personen ermee laten
werken.

- Eerst aan alle nieuwe spullen
laten ruiken en kijken tot dat hij
zijn hoofd ervan weg draait en
nieuwe dingen in de omgeving
rustig naar laten kijken.

- Veel tutten en met hem werken
zodat de band tussen ons vergroot
werd. Zijn steun en toeverlaat
zijn. Samen door weer en wind.

En hoe hij nu is geworden is echt zo tof! Doet geen vlieg kwaad meer, geen stap verkeerd en nu weet hij het ook allemaal en hij weet ook wat er komt als hij zich niet gedraagt. Door veel herhaling, structuur en duidelijkheid is hij van een gevaarlijk paard naar ondertussen een wonderbaarlijk, geweldig rijpaard gegroeid. Ik heb hem uiteindelijk voor het zadelmak maken zo goed voorbereid dat hij er niet eens iets om gaf toen we de 1e dag ermee begonnen en hij heeft nog geen enkele stap verkeerd gezet, 1x is hij geschrokken in de 1,5 maanden dat we nu bezig zijn maar hij heeft nooit serieus gebokt of echt heel slecht gedrag vertoont tijdens het zadelmak maken. Maar dit alles heeft me wel zeker 1 jaar gekost om dit te bereiken.

Hopelijk helpt de basis waar ik me aan heb gehouden jou ook. Ik heb trouwens nooit een dressuurzweep gebruikt tijdens grondwerk, alleen met de weide uitdoen en alleen ermee gewezen of wiebelen met de zweep om mijn ruin op afstand te houden anders gooide hij telkens de kruiwagen om, ook bij het voer geven om afstand te creëren ook alleen wijzen of wiebelen en de longeerzweep om te longeren maar vaak alleen om te vegen bij de hoeven om afstand te creëren tijdens het longeren of wiebelen achter de kont met de zweep voor te versnellen als er geen reactie kwam maar nooit geslaan/getikt met de zweep. Ook nu we hem rijden is de zweep alleen bedoeld als communicatiemiddel. Mijn ruin is erg gevoelig op de huid dus een kleine aanraking is vaak al genoeg om beter te vertellen wat we bedoelen.

Suc6!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen